TANK 93 | Tangentbord från scratch med euf0ria

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Ny vecka, ny milstolpe...(Woho!)

Ikväll har jag skickat iväg cadfiler för tillverkning av chassi samt fötter.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39367418/Tangentbord%20Te...

Små förändringar hat gjorts sedan sist, två avfasningar tillkom utvändigt på toppen-/botten-kanten och sen har jag småpillat lite med tjocklekar härochvar. Viktmässigt landar chassibiten på 1,75kg.

Nu känns det spännande på riktigt! Det är samtidigt ytterligare en sten som lyfts av axlarna och en cadmodell mindre att tänka på=)

Fasen va roligt! Hur länge får du vänta på att de skall tillverkas?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Med rådande omständigheter så har jag en känsla av att de kan bli tillverkat redan i veckan.
Måste även kolla upp var mountingplaten befinner sig men antar nästan att jag får den samtidigt som chassit, sen är jag klar att köra

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Fick precis meddelande från polaren att han redan har börjat fräsa lite smått, här går det undan! Med lite tur så har jag bilder att visa imorgon på chassits framsteg i tillverkningen.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Välkommen hem Teensy ++2.0

Lite längre än den vanliga Teensy 2.0 och mäter in på ca: 51,6x18,3mm och tjocklek 1,7mm.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Idag har monteringsplåten kommer till min polare. (beställde genom han som ändå fräser chassit)

Observera att det ligger uppochner. Det ser snyggt skuret ut måste jag säga så nu återstår bara att få hem det och se så att mina hålmått stämmer! Annars får jag ta fram filen och ägna en helg åt inpassning och lära mig en läxa;)

En till sak som jag inte tror jag har nämnt tidigare är lutningen på tangentbordet. vi har ju alla våra önskemål när det gäller denna punkt och jag har insett att det inte finns någon direkt standard för brädorna på marknaden. För att bestämma lutning på TANK 93 så utgick jag helt enkelt från min favoritbräda FILCO i aluminiumchassit som har en vinkel på ca 4,4°, denna lutning gör att jag skriver rätt snabbt och känner att handlederna mår bra. Mitt Steelseries 6gv2 har lite mer lutning och landar på 5,76°. Detta funkar helt ok också men om jag måste välja så är ändå filco trevligare. TANK 94 landade då på 4,5° för att snygga till siffrorna. Tidigare har jag varit den som alltid lagt mina brädor platt på skrivbordet men har konstaterat att det främst gäller brädor med saxswitchar som inte bygger så mycket på höjden. Det är något med Cherry MX switcharna som gör att jag faktiskt vill ha lite lutning på brädet och förmodligen är det så enkelt att det beror på att man måste hålla upp händerna lite från skrivbordet för att ens lägga fingrarna på de höga switcharna. Om jag i senare skede skaffar handledstöd så kan jag nog överväga att lägga även detta platt också.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå lutning så har jag en justerbar tangentbordshylla i bordet, mekaniken ser ut så här:

Man lägger alltså ner tangentbordet i skivan och kan sedan justera det ganska mycket oavsett hur tbordet är utformat, det enda som kan bli "fel" är om tbordet är oerhört tjockt, men då pratar vi mer än 5 cm.

Just nu lutar det så att kanten mot mig är knappt 1 cm lägre än bortre änden och höjden på tangenterna närmast mig är ungefär densamma som bordsskivan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Av ingenjörer, för ingenjörer=)?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Loggan på undersidan har kommit på plats!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Nu mina damer och herrar! Jag har äntligen fått min monteringsplåt och den ligger nu otåligt och väntar på att bli omhändertagen. Bilder kommer upp i dagarna, troligtvis under helgen, det som ska ske med plåten innan den är redo för bestyckining med switchar är att den skall slipas för att få ett jämnt mönster (alla repor åt samma håll hehe) samt att jag måste smälta i något de två slots där indikatorLEDs ska sitta.

Just nu lutar det åt att fylla med epoxy-lim men egentligen vill jag ha något som är halvtransparent...smältlim från limpistolen går bort för det brukar gulna så fult med tiden samt att jag vill ha nått som stelnar mer.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av euf0ria:

Nu mina damer och herrar! Jag har äntligen fått min monteringsplåt och den ligger nu otåligt och väntar på att bli omhändertagen. Bilder kommer upp i dagarna, troligtvis under helgen, det som ska ske med plåten innan den är redo för bestyckining med switchar är att den skall slipas för att få ett jämnt mönster (alla repor åt samma håll hehe) samt att jag måste smälta i något de två slots där indikatorLEDs ska sitta.

Just nu lutar det åt att fylla med epoxy-lim men egentligen vill jag ha något som är halvtransparent...smältlim från limpistolen går bort för det brukar gulna så fult med tiden samt att jag vill ha nått som stelnar mer.

Blanda ihop gjutmassa i rätt färg ?
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/bild-konst/lera-gips/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det där är ett alternativ på rätt spår men på tok för dyrt för det lilla jag ska ha det till. De två spåren är 1mm breda och 15mm långa.

Undra hur det skulle bli ifall att jag blandade i lite UVfärg som jag har i koncentrerad form (för att färga vatten i vattenkylning i datorer) eller möjligen karamellfärg från köket... Det initiala felet med dom båda är de i sig är en vätska och det borde bli konstigt ihop med en epoxyblandning. Men det kanske fungerar, får göra ett test i helgen! Ett annat alternativ är att jag blandar i lite mica-pulver vilket är sånt som blandas i shampo för att ge glitter effekt. Det har vi nog hemma i 20 olika nyanser redan.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kanske kunna klippa o skära till nått från ark för ljusfilter och limma ihop med transparent lim ?
http://www.leefilters.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är också ett alternativ, isåfall skulle jag kunna limma transparent i spåren och sätta filterbiten på undersidan. Sådana ligger i blandade färger hemma det med;) Gött, då har jag en liten idébank att jobba utifrån!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

värmer du upp plexiglas tillräckligt varmt kan du nog pressa det igenom spåren, som en extruder.. Och sen bara slipa bort överbliven plast på båda sidor

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Nu är det limmat med transparent epoxi, håll till godo med lite bilder medans det härdar.

Monteringsplåten i sin helhet, här har jag precis fått hem den och inte gjort någonting med den. Ytan är av spegelblank karaktär men med lite smårepor som kommer tas om hand om senare för en mer borstad look.

LED-spåren syns till vänster i bilden och dessa har jag redan fyllt med lim för att slippa att dom utgör ett hål till insidan. Switcharna sitter som berget men var lätta att sätta på plats, jag var orolig för att mina mått skulle bli för tajta och det var en lättnad att se att det fungerar så bra som det gör och att det inte går att vicka på switcharna det minsta för det är precis noll i glapp!

stabilizer plate inserts och switchar passar som handen i handsken, stabilizatorerna behövde dock lite kärlek från kniven för att sitta riktigt bra.

På tal om stabilizatorerna så hade jag faktist lite problem med att "keycap inserts" tog emot plate inserts och gjorde att tangenterna blev riktigt tröga att trycka ner. Det är ganska märkligt att det är såhär för jag har dubbelkollat måtten så många gånger och även i efterhand för att det ska stämma, mina mått stämmer med de ritningar jag har fått innan och jag skulle nog vilja säga i efterhand att en justering är behövlig! Se bilderna nedan:

Här är shift tangenten och man ser tydligt att keycap-insert tar emot plate-insert biten. Hålen för plate inserts är förskjutna 0,75mm åt det håll switchens LED sitter och detta är helt enligt de ritningar som finns sedan tidigare i communityn. Svart på vitt syns ju att man kanske inte alls behöver förskjuta dessa så mycket alls...som om 0,75mm nu skulle vara mycket, skulle jag göra om det helt så skulle jag gå ner på 0,3mm offset istället.

Enter-tangenten är likadan. Vad gör man åt detta då?

Lösning: Man tar fram lilla kniven och rispar lite på ytan på det mörkröda området och lite mer på det helt röda området. Detta gör att plate inserten sitter säkert på plats men tillåter plåtens tjocklek vilket den inte gjorde fullt ut förut. Gapet mellan plastflärparna på plate inserten är 1,38-1,43mm medans plåten i sig är uppmätt till 1,46mm. Detta gjorde att inserten från början inte kom på plats och att dess väggar lutade inåt och minskade bredden där keycap insert ska gå fritt.

Så här i efterhand så tar de fortfarande i varanda och jag anser helt klart att 0,75mm offset är för mycket. Efter min lilla operation med kniven samt lite smörjfett på glidytorna så känns dock tangenterna som de ska och jag är nöjd och kan gå vidare.

Dagens operation, fylla LEDspår med lim.

Härnäst väntar jag på att det ska härda fullt ut vilket får bli över natten, sen ska det slipas lite och börja monteras switchar (som sedan ska få nya fjädrar, stickers, smörjfett och stiftkontakter för utbytbara LEDs.)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Kul att det går framåt.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Avstängd

Om jag hade pengar, tålamod, kunskap, ork och lite mer tålamod så skulle jag påbörja något liknande projekt direkt, men det enda jag har är tid... Och snart har jag inte ens tid eftersom jag ska bli pappa om ca 9 veckor! Men jag klagar inte, kommer ju få ett underbart barn och så får jag se bilder på ditt projekt! Det räcker gott åt mig!

Du gör ett grymt jobb euf0ria! Keep up the good work!

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem

Tid har alltid varit min stora motståndare och stundvis har det känts som att jag varit på väg in i "väggen" med de gågna projekten. Lösningen i slutändan har varit att tillåta projekt att ta sin tid och inte sätta det i första hand, för där kommer alltid samlivet att placeras.
Idag har jag gjort precis enligt den principen då jag ägnade 15min åt att slipa rent det jag limmade igår och känner mig faktiskt nöjd för dagen då även små steg tar mig i rätt riktning. Sen att jag slipade för mycket och fick lägga dit mer lim och vänta ytterligare ett dygn är en annan historia, hehe!

Vad tror ni om detta då?:

Många timmar i fräsen har avlagts... Insidan beräknades till 7,5h maskintid.

Enligt polaren som fräst så är det klart nu men det kommer behöva lite mer tid av mig för att slipa lite på detaljer som var knepiga att få till. Med lite tur får jag det överlämnat redan till kommande vecka. Så otroligt coolt!!!

Det sista att ta tag i blir väl att designa sitt egna keycap set hos WASD för att få det precis som jag vill, anledningen till att jag inte skulle vara 100% nöjd med ett standard keycap set är att jag kommer ha diverse macron och funktioner på flera lager som jag vill ska vara utmärkt på tangenterna.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Igår blev monterinsplattan slipad och fick ett färgfilter bakom led hålen, kan nog bli riktigt bra! Chassit är på väg till mig just nu och borde dyka upp i veckan så det blir lite väntan nu innan det händer nått mer.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Så otroligt sexigt. Lär bli stabilt och tungt, inget som sviktar här inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nope, ingen svikt här inte och det ska bli spännande att se hur nära slutvikten landar mot det beräknade på 2.2kg.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Väntar otåligt... Tänk om bussgods kunde snabba på lite, tänk om bussgods kunde svara på vart mitt paket är och tänk om bussgods kunde enas om att min stad har ett ombud eller inte. I 5 dagar har jag väntat på att paketet som skall vara någonstans i en grann-stad 4 mil bort ska komma fram.

Jaja, någon gång skall väl vara den sista man använder en tjänst som inte fungerar tillförlitligt.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Haha, ja det är med logistik är ett oändligt dilemma. Det fungerar uteslutande värdelöst eller så kostar det mer en produkterna man ska skicka...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Idag har jag lyckats lokalisera vart paketet ligger och ska åka och hämta det, woho!!

Dock får jag åka till en annan stad för att hämta samt att jag inte hört ett ord från ombud att det kommit dit. Nuff said, nu har jag ett nyväckt hopp om att få göra lite mer jobb på mitt projekt ikväll!

Edit: Nähä....nu visade det sig att dom alls inte hade mitt paket. *KOKAR AV !"¤"%#¤&¤%&*

Edit #2: Tydligen är paketet på väg tillbaka upp till sundsvall igen. Nu står saken klar, ytterligare ett företagsnamn i svarta boken. Varsegod, det har ni förtjänat.

Edit #3: Ny vändning i bussgods hanterande av mitt paket...nu är paketet i jönköping, har fått nytt försändelsenummer och skall levereras ut till mig.

Edit #4: Idag är paketet levererat och mottaget av "xx", undra vem det är som har fått ta emot det för det är då rakt inte jag iomed att jag sitter på jobbet.
Suck, att ingen ska kunna sköta sitt jobb ordentligt...wish me luck!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Hej, hur går det med paketet?

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte vänta med update tills jag hade lite nya bilder att visa men eftersom ni undrar så ska jag givetvis ge lite status:

Paketet har anlänt, det fick stå i trappuppgången i 4-5h och lyckligtvis var det ingen som norpat det, grannarna är schysta så jag skulle faktiskt bli förvånad om de skulle hänt något.
Efter det så har jag inte hunnit göra något med det men inser att jag har lite slutfinish att jobba med samt att jag måste Slipa bort lite material där mounting platen ska sitta, de blev lite för stor radie så plåten vill inte riktigt ner i dagsläget. När väl det är klart så kommer fokus läggas på plattan och montering samt moddning av switchar.
Med lite tur så hinner jag posta bilder imorrn på chassits alla vinklar och vrår, men då inte i ett slutgiltigt stadie ;-).

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Ingen direkt update men ändå en bild på hur chassit såg ut när jag fick hem det:

Om ni tittar noga så syns det att plattan inte går ner som den ska men det har jag tagit hand om nu. Jag har lite mer bilder i kameran som jag snart ska visa och sen är planen att slipa det sista på plattan ikväll och kanske pluppa i switcharna. Med vanlig portion av tid på vardagskvällar är det nog ungefär så långt jag hinner och ifall det blir något mer så är det inte roligare än att jag kommer sätta mig och räkna fjädrar så att vet att mina 62g räcker.
I mitt filco kör jag en kombo av primärt 65g och för lillfingrarna kör jag 62g, det är knappt man märker något skillnad men jag tänkte ändå göra TANK 93 lite lättare och gå på en kombo av primärt 62g och för lillfingrarna red fjädrar. Risken finns att det blir för stor kontrast men det ska provas=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Sedan sist så har jag ju fått hem chassit och har numera alla delar hemma som jag behöver för att få klart allt till ett fungerande tangentbord. Sedan dess har jag även lagt några timmar på projektet och det har hänt en hel del, nåja, en hel del känns lite som en överdrift när det enda det handlar om är ett tangentbord men samtidigt är det sjukt vilken tid vissa moment tar så det handlar faktiskt om flera timmars terapi-arbete=) Ingen tid att spilla så nu kör vi igång på studs!

Till att börja med så fick jag hem chassit efter ca 20 dagars färd med bussgods, spännande resa där inget ombud kunde ge mig rakt svar på vart mitt paket befann sig men som tur är så är den tiden redan historia och på bänken här hemma ligger nu +2kg rostfritt stål i form av mitt egendesignade chassi, sweet!

Close-up på urtaget för Teensy 2.0++, det behövs för det kommer bli tajt i det grunda utrymmet jag valde att köra på när alla sladdar kommer in i bilden sen.

Close-up på loggan som blev riktigt bra! Det är en sak att rita den i cad och en helt annan att tillverka den IRL. Till att börja med så är den ritar med ytterlinjer och har altså en kontur som skall följas men iomed att det är så små tecken i fråga så var det mer lämpligt att hitta en mittlinje i varje tecken och låta spetsen på ett frässtål köra utmed denna.

Om vi vänder på steken så hittar vi min stora branding med Euf0ria logotypen. Alla ytor har lite olika finnish idag vilket ger en ganska rå look som för visso fungerar, men i slutändan tror jag ändå att chassit kommer få smaka på en sista slipning och polering för att se väl omhändertagen ut.

Fötterna blev också riktigt bra och här har jag redan klistrat dit gummifoten i spetsen. Totalt reser fötterna tangentbordet till en lutning av 4,5 grader som känns riktigt fint under mina händer efter utprövande med mina tidigare erfarenheter av olika brädor. Jag är den som tidigare alltid fällt in flärpar/fötter på tangentbord jag hamnat vid för att få dom så platta som möjligt men nu när det handlar om mekaniska brädor så känns det optimalt med lite lutning då allt höjs upp en bit tack vare konstruktionen.

Liten close-up på det enda problemområdet jag stötte på, hörnen har fått en för stor radie vilket inte medger att plattan sjunker ner i position.

Snabbspolar vi frammåt och lägger på någon timma med multiverktyget med passande slipstift så är det redan fixat nu, inser att jag inte är van vid att jobba i RF för !¤¤"#!% vilken tid det tog att slipa bort detta material även om det bara rörde sig om ca 0,5-1mm på sin höjd i varje radie. Det mörka i hörnet är bara blå färg från en penna, jag var tvungen att ha något som markerade vart jag hade bearbetat bort material samt något som tog bort det värsta blänket belysningen från materialet när jag jobbade.

Hålen i plattan försänkte jag, det blir maskinskruv i här sedan.

Det var allt med chassit för denna gången, nu är det dags att ta tag i plattan och bestycka den med switchar!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Vi kör vidare med en bildserie på en av de mest monotona och tidsödande momenten i hela bygget, nämligen montering och modifiering av switchar.

Det som ska göras på switcharna är:
*Montera isär
*Sätta stickers
*Smörja på 6 punkter
*Byta fjädrar från black till 62g och röda (och några vita)
*Montera ihop
*Smörja stabilisatorstagen
*Dämpa större keycaps

Startpunkten och eftersom plattans hål blev såpass bra i storlek och toleranser så var det ett enkelt jobb att klicka fast alla switchar, detaljerna för stabilisering sitter också helt ok trots förskjutningen jag visat tidigare.

Materialen som behövs för modifieringen jag skall göra:
Stickers, fjädrar av vald hårdhet, smörjfett/olja, en nål, verktyg för att plocka isär switcharna...och en stor dos av tid och tålamod!

Några av switcharna får genomskinliga toppar för att sprida ljus lite mer och tanken är att primärt ge lite extra sken för modifierings indikation för CAPS och NUM.

Här ser vi också att modifieringsknapparna får vita stammar som då kommer ge ett distingt klickande ljud samt en taktil bump. Dessa blir även lite hårdare att trycka ner så att man verkligen ska märka om man råkar komma åt dessa av misstag.

Här har vi en specialknapp som kommer utgöra modidifering av pil-kluster till NUMpad växling. Utöver det så syns en röd prick på shift-switchen och detta är mitt sätt att markera vilka switchar som får röda fjädrar baserat på vilka tangenter jag trycker på med lillfingrarna. Detta följer ingen standard utan är helt på egna preferenser.

Spacetangenten vänds 180grader i vanligt manér för att få en skönare vilken mot tummen, håll även med om att det är något speciellt med looken på allt då man ser stabilisatorstaget undertill;) , allt behöver inte döljas och detta är faktiskt en detalj jag själv gillar.

Även om keycapsen i bild är en första test och inte de slutgiltiga så ska väl inga detaljer utelämnas, här ser vi dämpmattan på de större tangenterna samt. Observera även smörjfettet på stabilisator delarna, detta är av stor vikt i detta projekt då dom inte blev helt rätt positionerade.

Max en timmas jobb skulle jag säga ;)!!!

Här visar jag de tangenter jag valt att köra lättare fjädrar på där jag främst använder mina lillfingrar. Röda fjädrar åker in här.

Close-up på switchar innan de åker ihop igen och här kan jag passa på att avsölja vilka smörjpunkter av har i mina switchar:
*kontaktsliders
*båda ändar på fjädern, ganska rikligt på ovandelen så att även stammen får sig en omgång
*glidspåren på sidorna i underdelen

Total tid för alla switchar har jag inte klockat men jag höll på vid tre tillfällen för att orka med allt. Det är pilligt och ansträngande men i slutändan är det ändå så värt jobbet!! Känslan i switcharna blir en helt annan både till ljudet och hur de känns att använda. Dags för lite keycaps (med o-ringar)

Ett ihopaplock av diverse keycaps jag har här hemma får utgöra startkittet för TANK 93. Den lutande space och NUM tangenten får mig att vilja vända på hela raden så att alla tangenterna får den lutningen, detta skall definitivt testas och ev tas med i framtida planer på custom keycaps.

Härnäst:
Lödning av dioder och skapande av matris.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Jag älskar detta projektet.
Den här typen av arbete som gränsar mellan genialitet och vansinne. Kan bara ge dig tumme upp som orkar gå så här långt.

Visa signatur