Min hårddisk har blivit två? Hur fixar jag det?

Permalänk

Min hårddisk har blivit två? Hur fixar jag det?

Hej

Jag köpte en ny dator som det var en SSHD (hybriddisk) i. Jag ville ha en ren SSD disk och köpte därför en ,Samsung 840 EVO Basic 500GB + Kingston SSD Installation Kit från Netonet. Busenkelt tycker man och står det på Netonet att det ska vara att nu bara klona över operativsystemet och allt till den nya SSD disken. Hybriddisken hade från början en 750 GB mekanisk hårddisk och 22,5 GB SSD disk.

Sagt och gjort. Det är bara det att ,Kingston SSD Installation Kit, läste det som att det fanns två olika diskar och installerade en disk på 460 GB i två partioner. En på 400 MB som i sig är helt omöjlig att få bort och sedan de resterande 459 GB i en partion. Den disken fick enhetsbeteckningen noll (0)

Sedan blev det en disk till på strax över 22 GB som fick enhetsbeteckningen ett (1). Den disken är nu helt omöjlig att få bort. Hur jag än gör har jag hela tiden från början två diskar i olika partioner.

Jag har provat att med Windowsskivan i ta bort partioner och diskar så att det bara blir en kvar. Men det går inte
.

Jag undrar om någon har något tips på vad jag kan göra. Något program som kan fixa det här, eller någonting?

Jag vore verkligen tacksam för hjälp med detta.

Med vänlig hälsning

Janne

Permalänk

Testa gå in i Diskhantering på datorn och kolla om du kan ta bort partitionen där och sedan lägga in de resterande på din första partition.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Hej

Jag köpte en ny dator som det var en SSHD (hybriddisk) i. Jag ville ha en ren SSD disk och köpte därför en ,Samsung 840 EVO Basic 500GB + Kingston SSD Installation Kit från Netonet.

1. Varför en Kingstonprodukt till en Samsung? Vet du att det funkar?

Skrivet av brickan1963:

Busenkelt tycker man och står det på Netonet att det ska vara att nu bara klona över operativsystemet och allt till den nya SSD disken. Hybriddisken hade från början en 750 GB mekanisk hårddisk och 22,5 GB SSD disk.

2. EN disk kan aldrig vara 2 även om det är en hybriddisk är det bara EN disk med inbyggd SSDcache.

Skrivet av brickan1963:

Sagt och gjort. Det är bara det att ,Kingston SSD Installation Kit, läste det som att det fanns två olika diskar och installerade en disk på 460 GB i två partioner. En på 400 MB som i sig är helt omöjlig att få bort och sedan de resterande 459 GB i en partion. Den disken fick enhetsbeteckningen noll (0)

Sedan blev det en disk till på strax över 22 GB som fick enhetsbeteckningen ett (1). Den disken är nu helt omöjlig att få bort. Hur jag än gör har jag hela tiden från början två diskar i olika partioner.

3. Enhetsbeteckningar anges med bokstäver på partitionerna (obs. stavningen), förklara bättre!

Skrivet av brickan1963:

Jag har provat att med Windowsskivan i ta bort partioner och diskar så att det bara blir en kvar. Men det går inte.

4. Diskar kan aldrig tas bort, däremot kan du skapa och formatera partitioner vid installationen.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

1. Varför en Kingstonprodukt till en Samsung? Vet du att det funkar?

Därför att Netonet sålde disken och Kitet i ett paket och enligt dem ska det fungera.

2. EN disk kan aldrig vara 2 även om det är en hybriddisk är det bara EN disk med inbyggd SSDcache.

Ok. Men nu visar sig disken som två i diskhanteringen. Disk noll (0) och disk ett (1)

3. Enhetsbeteckningar anges med bokstäver på partitionerna (obs. stavningen), förklara bättre!

Ok.

I disk noll (0) har jag nu flera partioner . En som heter C, en som heter D och tre små partioner utan enhetsbeteckning. En eller två av dem går inte att ta bort på något vis.

I disk ett (1) har jag en partion på 22,5 GB.

Så ser det ut i min diskhantering på egentligen, en enda disk på 500 GB (samsung SSD)

Jag vill nu på något vis återställa den som den var från början (ny) och installera windows med skiva i stället. .

4. Diskar kan aldrig tas bort, däremot kan du skapa och formatera partitioner vid installationen.

Jaha ok. Så då är det kört menar du?

Ska prova att senare försöka lägga in en bild på diskhanteringen

https://plus.google.com/u/0/100363223418980381186/posts/9h5sa...

Tror jag fick in en bild

Jag har alltså egentligen bara en Samsung SSD disk på 500 GB installerad, men den visar sig som två diskar. Märkligt om det inte ska gå att fixa ändå ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brickan1963:

Ska prova att senare försöka lägga in en bild på diskhanteringen

https://plus.google.com/u/0/100363223418980381186/posts/9h5sa...

Tror jag fick in en bild

Jag har alltså egentligen bara en Samsung SSD disk på 500 GB installerad, men den visar sig som två diskar. Märkligt om det inte ska gå att fixa ändå ?

Försök att använda redigeraknappen när du bara har ny info, så blir tråden inte så svårläst/lång.

Menar du att du lagt OS på din EVO-disk? Om detta är fallet så blir där oftast två partitioner av detta en lite på 100 -350MB som är din startdito och sedan den som är din "normala" där du ser windows (c:\)

OBS! Din bildlänk funkar inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Så här gör du. OBS! Allt sparat kommer försvinna.

1. Plocka ut alla hårddiskar ur datorn förutom SSDn som du vill installera OS på.
2. Starta installationen ifrån Windows-skivan eller USB
3. När du skall installera välj avancerad installation eller liknande.
4. När den frågar var du skall installera ta bort alla partitioner som syns så det bara finns opartitionerat utrymme att välja på.
5. Välj det opartiotinerade utrymmet och klicka på nästa eller installera eller liknande.
6. Klart.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Jaha ok. Så då är det kört menar du?

Ska prova att senare försöka lägga in en bild på diskhanteringen

https://plus.google.com/u/0/100363223418980381186/posts/9h5sa...

Tror jag fick in en bild

Jag har alltså egentligen bara en Samsung SSD disk på 500 GB installerad, men den visar sig som två diskar. Märkligt om det inte ska gå att fixa ändå ?

Nej, jag varesig sa eller menade det var kört. Tanken med mina numrerade frågor var att du enkelt genom att referera dessa skulle kunna svara, men det missade du uppenbarligen. Blir lite svårt hjälpa nån som är otydlig/virrig i sin problembeskrivning. Det mesta går att fixa såvida man levererar en fullgod problembeskrivning med rätt ord på rätt sak.

Som jag sa, läs, kan inte EN disk bli TVÅ. Tror du inte kan skilja på en fysisk disk och dess partitioner, rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Nej, jag varesig sa eller menade det var kört. Tanken med mina numrerade frågor var att du enkelt genom att referera dessa skulle kunna svara, men det missade du uppenbarligen. Blir lite svårt hjälpa nån som är otydlig/virrig i sin problembeskrivning. Det mesta går att fixa såvida man levererar en fullgod problembeskrivning med rätt ord på rätt sak.

Som jag sa, läs, kan inte EN disk bli TVÅ. Tror du inte kan skilja på en fysisk disk och dess partitioner, rätta mig om jag har fel!

Ja, jag får nog lov att rätta dig. Min dator läser att jag har två diskar. Disk noll och disk ett .

Jag har bara en fysisk disk i , men datorn tolkar två diskar. !!!

Skrivet av Jalle64:

Försök att använda redigeraknappen när du bara har ny info, så blir tråden inte så svårläst/lång.

Menar du att du lagt OS på din EVO-disk? Om detta är fallet så blir där oftast två partitioner av detta en lite på 100 -350MB som är din startdito och sedan den som är din "normala" där du ser windows (c:\)

OBS! Din bildlänk funkar inte.

Vet inte hur många gånger jag ska skriva det, men jag har fått två diskar i datorn, vilka innehåller flera partioner.!!!!!!

Skrivet av Subzero299:

Så här gör du. OBS! Allt sparat kommer försvinna.

1. Plocka ut alla hårddiskar ur datorn förutom SSDn som du vill installera OS på.
2. Starta installationen ifrån Windows-skivan eller USB
3. När du skall installera välj avancerad installation eller liknande.
4. När den frågar var du skall installera ta bort alla partitioner som syns så det bara finns opartitionerat utrymme att välja på.
5. Välj det opartiotinerade utrymmet och klicka på nästa eller installera eller liknande.
6. Klart.

Nej, det fungerar inte. Jag har helt plötsligt fått upp att jag har två diskar i datorn i stället för en.

Alternativet att ta bort diskar i Windows installationen finns inte.

Dessutom har jag också partitioner som heller inte går att ta bort i Windowsinstallationen.

Trot om ni vill, men så är det.

Hur får jag in en bild i tråden?

Jag har alltså bara en fysisk disk i datorn som helt plötsligt visar sig som två diskar, vilka innehåller flera partitioner.

Permalänk
Medlem

Ladda ner och kör Gparted så skall du kunna rensa din disk. Att det blivit knepigt är att du kan haft en dold partition samtidigt som klonprogrammet köra procent baserad kopiering. Vilket gjorde att din 100mb systempartition blev så stor.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Jag har alltså bara en fysisk disk i datorn som helt plötsligt visar sig som två diskar, vilka innehåller flera partitioner.

Det ska kunna gå att ta bort båda partitionerna innan man ska installera windows och fixa så bara en partition syns på disken och är så stor som hårddisken är

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Det ska kunna gå att ta bort båda partitionerna innan man ska installera windows och fixa så bara en partition syns på disken och är så stor som hårddisken är

Förstå skillnaden mellan disk och partitioner.

Permalänk

diskhanteringen

Provar igen

Permalänk
Moderator
Forumledare

*inlägg sammanfogade*

Skrivet av Jalle64:

Försök att använda redigeraknappen när du bara har ny info, så blir tråden inte så svårläst/lång.

Påminner om ovan och tipsar även om funktionen "citera flera" som är kanon i dessa lägen.
Tryck på citera flera på de inlägg du vill svara på och på det sista väljer du "citera". På så sätt kan du svara på flera inlägg i en post och tråden blir enklare att följa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Disk o partition

Skrivet av Ctrl:

Ladda ner och kör Gparted så skall du kunna rensa din disk. Att det blivit knepigt är att du kan haft en dold partition samtidigt som klonprogrammet köra procent baserad kopiering. Vilket gjorde att din 100mb systempartition blev så stor.

Säger det igen. Det största problemet är att jag helt plötsligt har två diskar i stället för en.

Jag har ändock bara en fysisk disk i , men den visar sig som två i dator och jag vet inte hur jag ska rensa den så den blir en diusk. Sedan finns flera partitioner i diskarna som inte heller alla går att radera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Säger det igen. Det största problemet är att jag helt plötsligt har två diskar i stället för en.

Jag har ändock bara en fysisk disk i , men den visar sig som två i dator och jag vet inte hur jag ska rensa den så den blir en diusk. Sedan finns flera partitioner i diskarna som inte heller alla går att radera.

Det var inte mycket man såg av den bilden. Skalades den ner automatiskt vid uppladdning eller var det du som krympte den till oläsbarhet?

Har du USB-minne eller minneskort anslutet till datorn?

edit: Kan ju vara så att det i själva verket var en standard HDD i datorn, och 24GB flash på moderkortet, och det är vad du nu ser. Intel har funktioner för att kombinera SSD och HDD i sina styrkretsar.

edit2: Dags att berätta vad för dator du köpte så vi kan kolla upp konfigurationen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Det var inte mycket man såg av den bilden. Skalades den ner automatiskt vid uppladdning eller var det du som krympte den till oläsbarhet?

Har du USB-minne eller minneskort anslutet till datorn?

edit: Kan ju vara så att det i själva verket var en standard HDD i datorn, och 24GB flash på moderkortet, och det är vad du nu ser. Intel har funktioner för att kombinera SSD och HDD i sina styrkretsar.

edit2: Dags att berätta vad för dator du köpte så vi kan kolla upp konfigurationen.

Bilden skalades ner automatiskt.

Jodå. det var en vanlig HDD i datorn och den hade en 24 GB flash och säkert är det den jag nu ser. Men hur får jag bort den eller gör hårddisken till det, den var från början ? En 500 GB SSD disk.

Permalänk

diskhanteringen

Permalänk
Medlem

Öppnar man bilden på ny flik så blir bilden större så man ser

Permalänk
Rekordmedlem

En del hybriddiskar behöver en driver som sköter om att placera data på rätt del och slå ihop mek och flasshdelen så att de uppfattas som en enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En del hybriddiskar behöver en driver som sköter om att placera data på rätt del och slå ihop mek och flasshdelen så att de uppfattas som en enhet.

Men frågan jag undrar återstår. Går det att på nå vis återställa detta, och i så fall hur?

Skrivet av brickan1963:

Bilden skalades ner automatiskt.

Jodå. det var en vanlig HDD i datorn och den hade en 24 GB flash och säkert är det den jag nu ser. Men hur får jag bort den eller gör hårddisken till det, den var från början ? En 500 GB SSD disk.

Men frågan jag undrar återstår. Går det att på nå vis återställa detta, och i så fall hur?

Skrivet av Hardware guy:

Det var inte mycket man såg av den bilden. Skalades den ner automatiskt vid uppladdning eller var det du som krympte den till oläsbarhet?

Har du USB-minne eller minneskort anslutet till datorn?

edit: Kan ju vara så att det i själva verket var en standard HDD i datorn, och 24GB flash på moderkortet, och det är vad du nu ser. Intel har funktioner för att kombinera SSD och HDD i sina styrkretsar.

edit2: Dags att berätta vad för dator du köpte så vi kan kolla upp konfigurationen.

Men 24 GB flash på moderkortet tror jag väl inte ändå?

Inte sitter väl 24 GB flash på moderkortet?

Här är datorn.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskarm/15a6tum/as...

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Men 24 GB flash på moderkortet tror jag väl inte ändå?

Inte sitter väl 24 GB flash på moderkortet?

Här är datorn.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskarm/15a6tum/as...

Såg du vad moderatorn skrev här inne? Använd CITERA Flera knappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Men 24 GB flash på moderkortet tror jag väl inte ändå?

Inte sitter väl 24 GB flash på moderkortet?

Här är datorn.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskarm/15a6tum/as...

Så som jag tolkar den beskrivningen är det just det det gör, sitter en andra lagringsenhet på 24GB

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Om TS kan ta gift på att han har endast EN fysisk disk i datorn är detta unikt. Hybriddiskar består av en HDD-del samt en SSD-cache som aldrig brukar separeras pss att den senare uppfattas som en egen enhet av OS. Inte undra på att TS och andra i råden blir förvirrade.

Vad exakt är det för disk? Tillverkare och modell. Så kan vi googla fram om det finns en lösning.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Såg du vad moderatorn skrev här inne? Använd CITERA Flera knappen

trycker på ciera flera och inget händer

Skrivet av GreveFrog:

Så som jag tolkar den beskrivningen är det just det det gör, sitter en andra lagringsenhet på 24GB

Jag är ju ingen superexpert på datorer. Men jag har aldrig hört talas om att det ska sitta 24 GB i moderkortet. Jag har installerat en hybriddisk förut och då satt både den mekaniska delen, likväl som SSD delen (cashen i hårddisken så klart)

Jag kan garantera er att jag tagit ut hybriddisken och har nu bara samsungen 500 GB SSD disk i datorn

Skrivet av jookeer:

Om TS kan ta gift på att han har endast EN fysisk disk i datorn är detta unikt. Hybriddiskar består av en HDD-del samt en SSD-cache som aldrig brukar separeras pss att den senare uppfattas som en egen enhet av OS. Inte undra på att TS och andra i råden blir förvirrade.

Vad exakt är det för disk? Tillverkare och modell. Så kan vi googla fram om det finns en lösning.

Jag har bara en fysisk hårddisk installerad i datorn. Samsung 840 EVO Basic 500GB

Tidigare satt en Samsung Momentus 750 GB

Skrivet av brickan1963:

Jag är ju ingen superexpert på datorer. Men jag har aldrig hört talas om att det ska sitta 24 GB i moderkortet. Jag har installerat en hybriddisk förut och då satt både den mekaniska delen, likväl som SSD delen (cashen i hårddisken så klart)

Jag kan garantera er att jag tagit ut hybriddisken och har nu bara samsungen 500 GB SSD disk i datorn

[QUOTE="GreveFrog;14926207"]Så som jag tolkar den beskrivningen är det just det det gör, sitter en andra lagringsenhet på 24GB[/QUO

Tittar du, så ser du att det fattas ungefär 36 GB i så fall

Permalänk
Medlem

Boota datorn utan din SSD med denna:

http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-st...
http://gparted.org/livecd.php

Då ser du om det finns någon ytterliggare disk.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Boota datorn utan din SSD med denna:

http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-st...
http://gparted.org/livecd.php

Då ser du om det finns någon ytterliggare disk.

utan min SSD?? Det är ju den jag har installerad på datorn och operativsystemet på

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

utan min SSD?? Det är ju den jag har installerad på datorn och operativsystemet på

Japp

Boota med en live-CD eller live-USB.

Om du inte vill offra en CD-skiva, brukar jag använda detta program i windows för att göra ett bootbart-USB
http://www.linuxliveusb.com/
Har inte svikit mig än.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Men 24 GB flash på moderkortet tror jag väl inte ändå?

Inte sitter väl 24 GB flash på moderkortet?

Här är datorn.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskarm/15a6tum/as...

Antingen är det lött på moderkortet (högst osannolikt) eller så har du en mSATA/m.2-SSD i datorn.

EDIT: Det är en mSATA-SSD du har.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

utan min SSD?? Det är ju den jag har installerad på datorn och operativsystemet på

För att citera flera klickar du på 'citera flera' på inlägg du vill citera. När du valt vilka inlägg du vill citera klickar du på en citeraknapp, och alla valda inlägg kommer med.

Netonnet skriver

Citat:

Sekundär hårddiskstorlek 24 GB
Sekundär hårddisktyp SSD Cache
Hastighet HDD #2 6Gb/s

Förmodligen något liknande denna: http://www.amazon.com/Intel-Generation-Technology-2-5-Inch-SS...

Och den disk 0 du ser är på 500 GB. 500 GB är 500 miljarder byte, Microsoft använder felaktigt GB när de i själva verket menar GiB.
500 000 000 000 Bytes /1024 /1024 /1024 = 465 GiB

edit:
Intel RST, SSD-cachning http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_Response_Technology
How to setup RST http://www.pcworld.com/article/248828/how_to_setup_intel_smar...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Antingen är det lött på moderkortet (högst osannolikt) eller så har du en mSATA/m.2-SSD i datorn.

EDIT: Det är en mSATA-SSD du har.
http://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/Asus/ASUS_Vi...

Det sitter alltså en hårddisk till nånstans i datorn som jag kan plocka ur om jag så vill?

Tack för hjälpen hitintills