Samsung förbereder SSD 850 Evo med minnestypen TLC 3D V-NAND

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så dessa är inte baserade på samma som de Samsung SSD med dålig prestanda? Har Samsung löst det än? Detta låter bra i alla fall förutsatt att det kommer att fungera utan prestandaproblem och annat.

Inte baserade på samma vad? Det är TLC NAND så så sett samma. Staplade celler bara. Vilken tillverkningsprocess som används vet vi inte.

Vore smart av Samsung att lösa buggen i firmwaren med 840 och 840 EVO först annars finns ju risken att 850 EVO får den med. Verkar ju som sagt som spännigen sjunker med tiden. Gör det alltid i NAND celler så man måste ta det i åtanke. Har ju som sagt synts på enheter som legat nära ett år och är degraderade som bara den madens som fungerade korrekt före dom togs ur drift. Fins folk på overlock.net som upplevt det och likaså PCperspective hade samma fenomen på sina enheter som legat sedan julen 2013 efter recensioner.

Enligt PC perspective så kör intel extrem aggressiv ware leveling på sina enheter där data flyttas i princip så fort ny data skrivs med så på så vis blir inte gammal data statisk för länge. Samsung 840 och 840 EVO verkar ha extremt slapp ware leveling om ens någon då man inte verkar kunna få den att skyffla om data så teorin verkar vara den att data kan vara statiskt ända tills 50-60% av PE cyklarna är använda på andra celler innan ware leveling skyfflar om informationen. På så vis sparar Samsung PE cyklar då TLC har betydlig färre sådana än tex MLC.

Nackdelen är ju så klart att spänningen degraderar i cellerna och gör det svårare att avgöra vad för bitar spänningen ska motsvara och TLC har 8 nivåer madens MLC har 4st och så toleranserna är ca hälften helt enkelt. Vill minnas att NAND programmeras mellan 15 och 18V enligt Anandtech. Sedan har tydligen intel patent på någon teknik just för att kalibrera styrkretsen för läsning av NAND'et så vad jag läste så ska intels enheter kunna kalibrera sig för att garantera att den läser data korrekt från cellerna.
Hur samsung gör vet jag inte om någon ens vet säkert.

Verkar oavset som samsung överskattat antigen integriteten av TLC nandet, alltså hur snabbt spänningen sjunker med tiden eller så har dom introducerat ett fel så resultatet inte blev vad dom önskade.
En firmware uppgradering bör fixa problemet oavset. Lite mer aggressiv ware leveling om något och sedan se till att dom tar in reduceringen i spänning med tiden korrekt med om det nu är felet.
Min vist TLC är ju inte direkt upphetsande anser jag nog men tekniken i sig bör vara gångbar sedan om man vill ha skiten eller ej är en sak.

Ganska intresant att veta att JEDEC säger att en konsument SSD ska kunna hålla data i 1 år vid 30C lagringstempratur. Så en enhet som uppfyller JEDEC specifikationerna ska klara i alla fall ett år och lite till vid rumstempratur utan att förlora data om den är avstängd men efter det så garanteras inget. Förlusten sker fortare vid höga temperaturer så man kan undra vad som händer med en SSD i drift som går rätt ljummet internt som typ Samsung 840 EVO där statisk data sällan eller aldrig skrivs om.

Samsung nämner JEDEC vad det gäller livslängd men kan inte se nåt om data integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jaså? SÅ att förlora ev. kunder leder alltså till mer pengar? Måste prova det någon gång.

Pengarna måste in, du menar att det är ovanligt att företag marknadsför och säljer produkter som de vet är sämre än konkurrenternas men likväl framställer sin produkt som det bästa alternativet? Många vanliga användare skulle inte ens märka att deras SSD blev långsammare över tid, att tappa några entusiaster tror jag att samsung överlever utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det fungerar för D-Link. De fullkomligt dränker marknaden med dåliga produkter och ändå säljer de utan dess like. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.

håller med D-link köpte en polare och wifi var instabil han använde då bara två stycken enheter (gick ner typ en gång i timmen7halvtimmen). PS 3 och datorn.

Men vissa har turen att få bra ex. Lite komiskt att just dom lyckas med andra misslyckas med (göra dåliga produkter och ändå få många köpare).

Såg en roligt tråd där TS pratade om hur bra tp-link är (där han hade problem med nätet gick ner när ipad anslöt mot nätet):)

I alla fall, jag undrat ett tag varför dom inte har släppt fler diskar i 850 serien kan i för sig varit för att vara nand och se till att 840 får sin fix

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Då förlorar de ju inte kunder. Då väljer de att dränka marknaden med skit istället och folk köper dessa pga. att de inte vet bättre. Samsung däremot har tre olika versioner av sina SSD:er som ändå fortfarande är en halv-nischad marknad även om den börjar bli mer och mer mainstream. Där går det inte att snåla på samma sätt som på routermarknaden.

Nu fokuserar du på semantiken och missar helt poängen. Varken jag eller klumpeduns uttalade oss om Samsung specifikt, utan i generella termer. Huruvida Samsung vågar eller inte vågar göra samma tabbe igen kan vi bara spekulera, det vore dock inte de första och säkerligen inte de sista företaget i så fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad kan en fix göra än att försöka gå omvägar runt det istället när själva verket är ett hårdvarufel och sitter i TLC cellerna?

Tekniken med TLC är det inte mer fel på än MLC och SLC.
Det är en kombination av jädrigt små celler, 19nm och TLC läget som gör detta. Med 3D-Nand så går de tillbaka till större nm, skulle gissa på runt 3Xnm då det är var tekniken idag klarar. Detta gör att man har enormt större celler, men betydligt fler elektroner. Dessutom så är det sättet de lagrar dessa elektroner annorlunda än med vanlig 2D-Nand.

Så jag tror inte att 850 kommer bli något problem även med TLC och de större nm. Däremot kommer snart MLC hamna i samma sits med 15nm och mindre. Jag har fortfarande mina tvivel på Sandisk och Crucial diskarna då antalet elektroner de håller för 4 lägen, inte är mycket fler än TLC för 19nm gör. Båda är väldigt nära gränsen mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jaså? SÅ att förlora ev. kunder leder alltså till mer pengar? Måste prova det någon gång.

Det är så många företag fungerar. Ta Comcast i USA som ett exempel. De kör över kunderna och andra företag dagligen och tjänar asmycket pengar på det. Sasung är dock inte i närheten av deras nivå av bedrägeri och korruption.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Undrar vad en SSD skulle kosta om den utrustad med 3D-NAND, TLC och 10nm. Skulle bli en skräpig disk men säkert riktigt billig.

3D nand och 10nm går inte ihop idags läget. Man klarade bara av 40nm innan.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Det är så många företag fungerar. Ta Comcast i USA som ett exempel. De kör över kunderna och andra företag dagligen och tjänar asmycket pengar på det. Sasung är dock inte i närheten av deras nivå av bedrägeri och korruption.

Speaking of the devil.... var på The Late Show med David Letterman för några dagar sedan och då var det en från publiken som var typ support manager på Comcast och han fick rätt mycket gliringar från både David och publiken. Nu förstår jag varför

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Faktum var att många diskar dog innan dom fick fixat firmwaren. Tror alla Hitachi jag haft dött pga bugar i firmwaren.
Sålde sedan laptop med disken. Nya ägaren visste om problemet.

Så nog fan gör företag om samma fel igen och igen. Må låta dumt men inte ovanligt alls.

Låter typ som Seagates underbara 7200.11 diskar som utan förvarning, när den nådde den fel-pekning i firmware de hade, brickades.
Sen släpper de firmware till den, som omedelbart brickar den istället
Slutade ju med att en massa diskar fick skickas in, rättas till, skickas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Speaking of the devil.... var på The Late Show med David Letterman för några dagar sedan och då var det en från publiken som var typ support manager på Comcast och han fick rätt mycket gliringar från både David och publiken. Nu förstår jag varför

Haha, jo det kan jag förstå. Comcast är ju ute efter att förstöra hela Internet (döda nätneutralitet), de trendar även nästan dagligen som det mest diskuterade hatobjektet av tusentals personer i Reddits teknologi-subforum. De skickar ut falska räkningar, tar betalt skitmycket av kunder, vill ha monopol i alla städer, lurar landet på miljarder dollar, har skitkass kundsupport som bara skickar vidare de som ringer eller helt enkelt lägger på, mutar folk med makt att sätta lagar/regler som gynnar dem, etc. Ett mer elakt företag får man fasen leta länge efter, möjligtvis att det finns något oljeföretag, bank eller föräkringsföretag i USA som är lite värre...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money