Min hårddisk låter mycket nuförtiden

Permalänk
Medlem

Min hårddisk låter mycket nuförtiden

Hej!

Nu på senaste så har jag hört ett jobbigt ljud från datorn som liknar det ljudet som hårddisken ger ut när den arbetar.
När man sätter i en disk i sin dator så läser hårddisken av denna disk. Då kan man höra ett ljust rasslande " arbetsljud " i nån minut. Detta brukar också låta när man installerar ett spel t.ex från disk.

Saken är att jag får detta ljud nästan hela tiden nu. Med vissa mellanrum på några sekunder. Dock kommer detta ljud bara vid vissa tillfällen under dagen, men något känns absolut fel.

Jag har två hårddiskar. En är från 2009 och den andra från denna sommarn 2014.
Den gamla hårddisken heter WDC WD6400aaks-65a7b2
Den nya heter Toshiba DT01ACA100 32MB 1TB

Vad kan vara felet?

Permalänk
Entusiast

Ptja alla hårddiskar dör förr eller senare så någon av dem kanske är på väg bort från detta liv, just konstiga hårddisk-ljud brukar tyda på det.

Det du kan göra först och främst är att ladda ner Crystaldiskinfo: http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html och se vad statusen på dina hårddiskar är.
Är den "Dålig/Bad" så skall du fort som satan göra en backup på det som ligger på den hårddisken (Vilket man borde göra i vilket fall) och vänta på dess snart kommande död eller helt enkelt skrota den.

Om det står att statusen är bra på båda diskarna så föreslår jag att du spelar in med till exempel en mobil vid hårddiskarna och lägger upp ett klipp så vi får höra hur det låter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈