SSD med Win 8 och HDD med Win 7

Permalänk
Medlem

SSD med Win 8 och HDD med Win 7

Håller på att bygga en ny dator och tänkte installera Win 8 på en SSD. Har en WD Blue HDD från min gamla dator med Win 7, hur gör jag för att få min gamla HDD and fungera med det nya operativ systemet? Jag vill behålla filerna.

Permalänk
Medlem

Koppla in den och tilldela en enhetsbokstav?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notabot:

Håller på att bygga en ny dator och tänkte installera Win 8 på en SSD. Har en WD Blue HDD från min gamla dator med Win 7, hur gör jag för att få min gamla HDD and fungera med det nya operativ systemet? Jag vill behålla filerna.

Om du vill behålla allt som finns på den gamla HDDn så kan du göra som Linus visar i denna video https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Notabot:

Håller på att bygga en ny dator och tänkte installera Win 8 på en SSD. Har en WD Blue HDD från min gamla dator med Win 7, hur gör jag för att få min gamla HDD and fungera med det nya operativ systemet? Jag vill behålla filerna.

Du kopplar in HDDn och använder den. Bara för att det finns ett operativsystem på disken betyder det inte att den kommer, eller måste, användas.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Permalänk
Skrivet av Notabot:

Tack för svaren!

A sidenote; Du måste ju då såklart se till att SSDn är din primära disk, så att den vet att det är den du alltid vill boota ifrån

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

A sidenote; Du måste ju då såklart se till att SSDn är din primära disk, så att den vet att det är den du alltid vill boota ifrån

Självklart

Permalänk

Blandar mig in i leken här med en kanske dum fråga.. Har precis installerat ny SSD i maskinen. Klonade innehållet ifrån gamla HDD (750GB) till nya SSD (240GB). Fungerade finfint. Nu är frågan om jag kan formatera den gamla sekundära hårddisken (HDD) som också sitter i - utan problematik - för att få mer utrymme på den till lagring av diverse data? Förstår inte varför jag skulle behöva dubbla OS? Eller behöver jag det? Räcker väl med 1 OS för SSD-disken?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Blandar mig in i leken här med en kanske dum fråga.. Har precis installerat ny SSD i maskinen. Klonade innehållet ifrån gamla HDD (750GB) till nya SSD (240GB). Fungerade finfint. Nu är frågan om jag kan formatera den gamla sekundära hårddisken (HDD) som också sitter i - utan problematik - för att få mer utrymme på den till lagring av diverse data? Förstår inte varför jag skulle behöva dubbla OS? Eller behöver jag det? Räcker väl med 1 OS för SSD-disken?

Ja om du vill ta bort allt som finns på den gamla hårddisken så kan du använda Diskhantering, högerklicka på alla partitioner och välj ta bort, när hela utrymmet är Inte allokerat kan du skapa en Ny enkel volym, se denna Diskhanterings guide http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Ja om du vill ta bort allt som finns på den gamla hårddisken så kan du använda Diskhantering, högerklicka på alla partitioner och välj ta bort, när hela utrymmet är Inte allokerat kan du skapa en Ny enkel volym, se denna denna Diskhanterings guide http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Okej. Aha! Tack så mycket.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU