Min 840 basic 250GB har fått försämrad läs hastighet :( hjälp!

Permalänk
Avstängd

Min 840 basic 250GB har fått försämrad läs hastighet :( hjälp!

Tjena jag har samsung 840 basic SSD 250GB och har märkt nu med tiden att min läs hastighet har blivit sämre medans skrivningen är fortfarande bra som den var när jag köpte SSD`n. Vet ni folk här när samsung kommer fixa detta med nästa firmware eller gäller det bara för dom som har 840 evo och 840 pro? Mvh.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att firmware-fixen kommer tidigast 15 oktober

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

840 Basic är en 840. Basic syftar endast till vad för tillbehör som den kom tillsammans med. Prestanda-tappet inträffar på 840 och 840 EVO, ej Pro.

Uppdateringen skulle ju komma någon gång här i oktober om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Preliminärt datum är 15:e oktober, se Sweclockers artikel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Preliminärt datum är 15:e oktober, se Sweclockers artikel.

Man tackar för svar då ska jag uppdatera så fort som möjligt när den kommer

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Inte 100% säker, men av vad jag läst är det endast 840 EVO diskarna som kommer få uppdatering. Jag hoppas jag har fel, och självklart bör du kolla efter ny firmware men frågan är om det inte är enklare att bara ordna det själv.
Diskfresh finns ett program, som kan läsa och skriva om hela diskens innehåll, så bör du få tillbaka prestandan (om det nu är samma fel som 840 EVO diskarna)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Inte 100% säker, men av vad jag läst är det endast 840 EVO diskarna som kommer få uppdatering. Jag hoppas jag har fel, och självklart bör du kolla efter ny firmware men frågan är om det inte är enklare att bara ordna det själv.
Diskfresh finns ett program, som kan läsa och skriva om hela diskens innehåll, så bör du få tillbaka prestandan (om det nu är samma fel som 840 EVO diskarna)

Och vad händer om jag testar det programmet då? kommer hela windows krasha så att jag behöver installera om hela skiten?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Och vad händer om jag testar det programmet då? kommer hela windows krasha så att jag behöver installera om hela skiten?

Inget händer, den flyttar bara om alla filer så att dom ligger på andra sektorer, jag gjorde detta för ca 5 timmars sedan, hände inget. Fick snabbare läshastighet efter att det var gjort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Inget händer, den flyttar bara om alla filer så att dom ligger på andra sektorer, jag gjorde detta för ca 5 timmars sedan, hände inget. Fick snabbare läshastighet efter att det var gjort

Okej så bra

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk

Tänk på att du förlorar (storleken på alla filer tillsammans) i skrivning. Vilket nog inte är förödande då man kan skriva 100tals TB på SSDerna tror jag. Men värt att notera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Tänk på att du förlorar (storleken på alla filer tillsammans) i skrivning. Vilket nog inte är förödande då man kan skriva 100tals TB på SSDerna tror jag. Men värt att notera.

Även om han skulle göra hela disken en gång i månaden, med 100% full disk skulle det ta ca 30 år innan han ens nått 100TB skrivning. Och de klarar flera hundra TB (500-600 iaf), så det är en droppe i havet.

Permalänk
Medlem

det är samsung TLC diskarna som buggar. alltså alla som slutar på 120gb 250gb osv.

alla med 128gb 256gb saknar detta fel, plus att de är mycket bättre/kraftfullare/pålitligare.

fixen kommer till ALLA TLC, inte bara EVO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

det är samsung TLC diskarna som buggar. alltså alla som slutar på 120gb 250gb osv.

alla med 128gb 256gb saknar detta fel, plus att de är mycket bättre/kraftfullare/pålitligare.

fixen kommer till ALLA TLC, inte bara EVO.

Nm. Morgontrött läsning gör missförstånd.

Permalänk
Medlem

hmm....undrar om jag drabbats av detta fel nu också!
skulle kopiera in lite filer igår till datorn från kameran och själva kopieringen gick jättesnabbt som det brukar, problemet var när jag skulle kolla materialet jag lagt in och windows ville knappt uppdatera sig eller förhandsgranska något i när jag klickade runt i filhanteraren.
det gick jättetrögt och när jag öppna en katalog med gamla foton och filer tog det typ minst 15 sekunder före någon status kom upp när jag valde att se egenskaper på en fil. och när jag öppna en katalog med ett tiotal foton tog det en halv minut för win 8.1 att förhandsgranska bilderna och uppdatera katalogen med små ikoner....helt sjukt .....och jag har knappt använt mig av datorn på en vecka och inte installerat något vad jag kan minnas.
kör med samsung 840EVO systemdisk på 120 GB
är det så här det funkar när läsprestandan sjunker för annars åkte det på utav bara helv**** när jag testa att öppna moviemaker och dra in den tyngsta film jag hade för editering inget strul där inte....konstigt
orka inte testa desto mera igår, skall pröva skivan med HD tune när jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led