Permalänk

Vattenskadad telefon....

Tja!. är så att jag köpte mig en telefon förut billigt ca 1000kr!. en xperia E1. Tyckte den va jävligt skön och bra för de billiga priset, men sen körde jag moppe på bakhjulet över en vattenpöl så den trillade ur fickan och ner i vattenpölen. Låg där några minuter tills jag märkte att ja tappat den och började leta. Hittade den i vattenpölen och tog upp den och den funkade felfritt. Dumt att jag använde den direkt ja, men sen fortsatte jag använda den typ 20 min då började skärmen bli svart emellanåt och tillslut svartnade den helt!!!. Sen har jag prövat me ris den har legat några månader men endå så funkar inte skärmen (lcdn) alltså. Touchen å ljudet å allt annat funkar!. Nu undrar jag om de går att kolla om de e skärmen som är trasig eller något på moderkortet? för är de bara skärmen kan jag köpa en ny skärm å sätta dit bara. Nån aning om hur man kan kolla detta? typ mäta eller nåt?

Permalänk
Medlem

Kretsar rostar inuti och dör. Med största sannolikhet är den bara att kasta.

Permalänk
Medlem

Kan ju testa att öppna upp den, Borsta/bada moderkortet med isopropanol och låt det torka, Har du tur så funkar den

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Okej tack grabbar har haft isär den och borstat med tandborste men inget medel till. Vars får man tag på isopropanol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexbander:

Okej tack grabbar har haft isär den och borstat med tandborste men inget medel till. Vars får man tag på isopropanol?

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Tack Bakgrund vet du om de finns på mackar eller nåt?

Permalänk
Skrivet av Alexbander:

Okej tack grabbar har haft isär den och borstat med tandborste men inget medel till. Vars får man tag på isopropanol?

kjell&co kostar runt 100kr låt allt torka minst några timmar, just kontakter till batteri & lcd / touch kan skadas men allt ska borstas noggrant.
ser du något ovanligt främmande som inte borde vara där oftast är det vitt eller grönt klegg som blir när kontakterna korroderar.

testa INTE telefonen innan den är helt torr det tar längre tid än vad man tror innan all isopropanol försvinner.
andas inte in skiten, fick riktig rethosta i 1 vecka för ja suttit andats in ångorna.

Skrivet av Alexbander:

Tack Bakgrund vet du om de finns på mackar eller nåt?

T-röd borde funka men det innehåller ju andra ämnen så den är inte 99% alkohol/metanol

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Okej tack alla!, tycker jag ser nått grönt/svart grejs mellan två "Stift" i kontakten till lcdn!, så finns kanske en chans att rädda den!. Blir nog å beställa eller köpa t-röd beroende på om t-röd e någorlunda högprocentig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexbander:

Tack Bakgrund vet du om de finns på mackar eller nåt?

Ingen aning tyvärr.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kjell&co kostar runt 100kr låt allt torka minst några timmar, just kontakter till batteri & lcd / touch kan skadas men allt ska borstas noggrant.
ser du något ovanligt främmande som inte borde vara där oftast är det vitt eller grönt klegg som blir när kontakterna korroderar.

testa INTE telefonen innan den är helt torr det tar längre tid än vad man tror innan all isopropanol försvinner.
andas inte in skiten, fick riktig rethosta i 1 vecka för ja suttit andats in ångorna.

T-röd borde funka men det innehåller ju andra ämnen så den är inte 99% alkohol/metanol

Spontant så skulle jag inte använda T-röd eftersom det innehåller kräkmedel (och annat?) som du nämnde och det är i värsta fall konduktivt vilket kan paja elektroniken (om den inte redan är paj).

Permalänk
Skrivet av Samev:

Spontant så skulle jag inte använda T-röd eftersom det innehåller kräkmedel (och annat?) som du nämnde och det är i värsta fall konduktivt vilket kan paja elektroniken (om den inte redan är paj).

har testat t-röd på en gammal dator när ja inte hade något annat och det var kris.. t-röd funkar men lämnar en liten hinna troligen färg
nej t-röd innehåller inget kräkmedel förutom just då alkoholen.

etanol & isopropanol ser ju olika ut kemiskt men egenskapen som lösningsmedel är samma

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644