Random microfrysningar med ny SSD?

Permalänk
Medlem

Random microfrysningar med ny SSD?

Som topic lyder, jag har haft min dator i typ 4 år nu

Asus P8z77-V
16GB RAM (minns inte vad det är för ram)
Intel Core i5 3.2Ghz
GTX 670 grafikkort
Crucial M5 120GB SSD

Datorn har fungerat bra prestandamässigt ända sen jag köpte den men nu var SSD disken full så jag bestämde mig för att köpa en till, blev en Intel 320 serie 180GB disk, som jag tänkte köra alla spel på, o ha crucial disken för windows och program. Tog även ur 1TB mekaniska disken.

Men nu har jag slumpmässiga microfrysningar i spel, framförallt märkbart i CS GO. Det som är nytt nu är alltså:

Ny SSD där spelen ligger installerade
Ingen mekanisk disk längre
Nya drivers till grafikkortet och moderkort

Förstår ju att SSDn är troligaste felkällan, men innan jag börjar krångla allt för mkt så tänkte jag höra efter här.

Permalänk
Medlem

Din gamla SSD är ju snabbare, då Intel 320 är rätt gammal, men den borde ju inte ge microfrysningar. Har du AHCI på i BIOS? Testa att köra HD Tune och se hur åtkomsttiderna ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Din gamla SSD är ju snabbare, då Intel 320 är rätt gammal, men den borde ju inte ge microfrysningar. Har du AHCI på i BIOS? Testa att köra HD Tune och se hur åtkomsttiderna ser ut.

Har AHCI på i bios och accesstiderna är 0.087ms read 0.226 ms write. Overall score är väldigt snarlikt crucial diskens.

Permalänk
Medlem

Har lite vild gissning här:
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSD-s/Solution-C300-Disk-...

Kan det vara så att Intel drivarna (som nu har en Intel disk) försöker aktivera denna energibesparings funktionen (LPM), och din Crucuial disk inte stöder det, som ger dig problem?