Permalänk
Medlem

Varför blir rött orange?

Fotade bilder till mitt senaste galleri här: http://www.sweclockers.com/galleri/12727-phanteks-enthoo-luxe-corsair-h105-uppdatering-gamingdator och råkade ut för att alla röda färger blev mer eller mindre orangefärgade på bilderna.

Bilderna utan att belysningen i chassit är igång där de i verkligheten röda kablarna blir orange är tagna i dagsljus och en ganska dimmad belysning ovanifrån med en Panasonic DMC-GF5 och ett Panasonic Lumix G14 vidvinkelobjektiv. De bilder där belysningen på chassit är tänd är tagna med samma kamera med ett Panasonic Lumix G20 normalobjektiv i relativt mörker. Alla bilder är tagna med autoinställningen på kameran.

Eftersom jag tror det finns en mängd kunskap i denna del av forumet så undrar jag hur i hela friden jag ska göra för att få röd färg att vara röd färg även på mina bilder?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver justera färgerna lite i ett bildbehandlingspogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du kanske behöver justera färgerna lite i ett bildbehandlingspogram.

Det är ju givetvis ett alternativ men jag skulle vilja veta varför kameran så påtagligt får färgerna fel. Det är en ordentlig skillnad på verklighetens röda kablar/röda LED om man jämför med bilderna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det är ju givetvis ett alternativ men jag skulle vilja veta varför kameran så påtagligt får färgerna fel. Det är en ordentlig skillnad på verklighetens röda kablar/röda LED om man jämför med bilderna.

Men lite dumt att jämföra en kamera med en människas ögon för det är helt olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Men lite dumt att jämföra en kamera med en människas ögon för det är helt olika saker.

Han använder ju dock samma ögon för att se i verkligheten och på bilderna. Kameran förvränger ju uppenbarligen färgerna då även jag kan se att det är orange och inte röd.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Kanske så har det med någon inställning i kameran att göra. Har du alla filter/efterbehandlingar avstängda och sparar bilderna i RAW?

Permalänk
Medlem

Om kameran är inställd på automatisk vitbalans (WB) kan färgerna förskjutas i blandad belysning. Prova ställa WB manuellt och knäpp några testbilder med olika inställningar för att se vad som passar dig bäst. Kontrast och färgmättnad (Saturation) kan du annars manipulera i nåt bildbehandlingsprogg, t.o.m. Picasa klarar detta för .jpg.

Permalänk
Medlem

Vad har du använt för vitbalans, samt har du pillat med "Fotostil" inställningarna?
Två inställningar som kan ha gjort att rött inte är rött.

Permalänk

Kan vara någon auto-inställning på färgjustering i kameran för att göra bilden "bättre". Flera mobiler har det.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det är ju givetvis ett alternativ men jag skulle vilja veta varför kameran så påtagligt får färgerna fel. Det är en ordentlig skillnad på verklighetens röda kablar/röda LED om man jämför med bilderna.

något är knas iallafall. ingen aning vad det kan bero på, ljuset kanske?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Den övre bilden är mörkare än den undre, se den gråa SSD'n som referens. Skulle tro att om du ökar ljusstyrkan på den övre kommer även de röda kablarna att dra sig mot det oranga som i den undre. Mao. ljusstyrkan och exponeringen kan påverka färgerna.

Permalänk

Som jookeer nämne, det blir orange när bilderna blir för ljusa.

Den röda färgen blir överexponerad, vilket gör att den röda färgkanalen "slår i taket" av färgskalan, dvs den skulle behöva ha ett högre digitalt färgvärde än vad skalan tillåter. Den röda färgkanalen är i stort sett så ljus som den kan bli redan på dom mörka bilderna.
Det gör att den gröna och den blåa färgkanalen "kommer i kapp" en bit då bilden blir ännu ljusare, och röd går mot orange.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Den röda färgkanalen är i stort sett så ljus som den kan bli redan på dom mörka bilderna.
Det gör att den gröna och den blåa färgkanalen "kommer i kapp" en bit då bilden blir ännu ljusare, och röd går mot orange.

Detta.

Att tillägga är att detta beror på att resten av bilden är på saker som är svarta. Om de svarta delarna ska bli rätt exponerade blir det röda överexponerat och vice versa. Man kan jobba runt detta på olika sätt. Det enklaste, om din kameran har någon sådan funktion, är att använda "Active Dynamic Lighting" (det är vad Nikon kallar det, alla tillverkare har sitt eget namn på detta). Då drar exponeringen ner för att bevara högdagrarna och de mörka partierna ljusas upp av kamerans mjukvara. Detta resulterar i lite mer brus i de mörka partierna.
Man kan såklart åstadkomma samma sak själv genom att använda -EV och ljusa upp skuggorna i sitt redigeringsprogram.
En annan variant är att slå ihop flera exponeringar, men det känns som att det är mer jobb än det är värt i detta fall. Annars finns det en plugin till lightroom som heter enfuse, som gör slår ihop bilder på ett enkelt sätt och ger ett resultat som ser väldigt naturligt ut, till skillnad mot många andra HDR-programvarar som picturenaut eller photomatix tex.

Permalänk
Medlem

Fråga till LR kunnig.
Antag TS har 10 bilder i säg RAW. Han redigerar EN av dessa i LR med avseende på färg, kontrast, ljus mm. tills han är nöjd. För att slippa att för hand göra samma sak med de 9 återstående, kan han då definiera den första bilden som en template-bild att utgå ifrån och låta en batch automatredigera de 9 återstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Fråga till LR kunnig.
Antag TS har 10 bilder i säg RAW. Han redigerar EN av dessa i LR med avseende på färg, kontrast, ljus mm. tills han är nöjd. För att slippa att för hand göra samma sak med de 9 återstående, kan han då definiera den första bilden som en template-bild att utgå ifrån och låta en batch automatredigera de 9 återstående?

Ja, man kan synkronisera alla inställningar och ändringar man gjort. Man klickar på första bildern och sedan shift- eller ctrl-klickar man på de andra bilderna, precis som i vilken filhanterare som helst, och trycker på "sync". Man får då upp en ruta där man kan välja vilka saker man vill föra över på de andra bilderna.
Jag tror tom att man kan "autosynka" så att alla bilder man har markerade automatiskt får samma inställningar som bilden man pillar på "live", men det har jag eg inte testat...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jookeer:

Fråga till LR kunnig.
Antag TS har 10 bilder i säg RAW. Han redigerar EN av dessa i LR med avseende på färg, kontrast, ljus mm. tills han är nöjd. För att slippa att för hand göra samma sak med de 9 återstående, kan han då definiera den första bilden som en template-bild att utgå ifrån och låta en batch automatredigera de 9 återstående?

Ska det bli bra så bör bilderna vara exponerade på samma sätt, har man kameran i nått autoläge så kan den ställa om sig för varje bild och då bör man ju ta hänsyn till det när man framkallar bilderna också.
Att mäta manuellt och sedan ha samma exponering och ljus när man tar alla bilder gör att det blir lättare att få ett slutresultat som är enhetligt, dessutom så kan bildskillnaden kanske bero på hur man bedömt färgerna, tex är monitorn kalibrerad, eller används det olika färgprofiler i olika program osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.