Kan man strunta i att anmäla sig arbetslös efter avslutat jobb? (Studier)

Permalänk
Medlem

Kan man strunta i att anmäla sig arbetslös efter avslutat jobb? (Studier)

Har en fundering som kanske någon här vet.

Det är så att jag måste läsa in 15hp(eller ca 200 gymnasiepoäng) för att få CSN, jag missade ansökan till HT 2014 dum som jag var och jobbet slutar 11:e februari 2015.

Om jag ansöker till en distanskurs på 15hp som är V04-V13 2015 så innebär det att den pågår när jag bli arbetslös.

Och som dom flesta nog vet så får man ej studera direkt när man är arbetslös utan speciella anledning, på halvfart etc etc.

Men om jag nu påbörjar denna och sen blir som sagt arbetslös 11:e feb, kan jag då vänta att anmäla mig till ams och a-kassan till kursen är slut, dvs vecka 13.
Jag är medveten att jag blir helt utan pengar dessa 7 veckorna och det är något jag antagligen får ta om det blir enda valet.

Frågan är om det blir massa problem bara för jag inte anmäler mig arbetslös första dagen och bara väntar så många veckor?
Vad för problem kan uppstå?

Tänkte prata med ams, facket om detta nästa vecka (innan ansökan går ut den 15:e) så lite mer kött på benen om någon vet här vore inte fel.

Onödig info:
Redan sökt distans vux via ex NTI och fått avslag ifrån min kommun då dom inte har pengar att godkänna distanskurser inom vux (bäst stad ever man bor i)
Får ej studera som arbetslös, har bara godkända betyg i slutbetyget så inget jag kan pröva upp till godkänt där.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så vill och kommer du att börja plugga från vecka 4? med andra ord så är du inte arbetslös eftersom du kommer att studera, så du ska inte anmäla dig som arbetslös. När du har studerat klart så kan du anmäla dig som arbetslös.

Nackdelen är precis som du säger du får ingen ersättning dessa veckor som du studerar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Man behöver aldrig anmäla sig som arbetssökande egentligen, det är bara om du vill ha någon ersättning från A-kassan som det är ett krav. Sen brukar ju en del andra också kräva detta, typ om du söker försörjningsstöd (socialbidrag) så brukar ett krav vara att man gör allt som arbetsförmedlingen säger att man ska göra. Man får inte plugga och samtidigt ha ersättning från arbetslöshetsförsäkringen men utan ersättning så får du göra vad du vill liksom.

Det problem som jag har fått när jag inte har anmält mig direkt har mest varit att min ersättning blev fördröjd för i A-kassans och arbetsförmedlingens ögon så är det onormalt att inte begära ersättning och således tror de att man har jobbat om man inte har redovisat vad man gjort en viss period. Så typ avslag eller diverse kompletteringar för att jag inte redovisat vad jag gjort fem dagar av ett år eller så. Senast jag var arbetslös så skickade jag in ett papper direkt där jag skrev att alla dagar som jag inte redovisat med arbetsgivarintyg, "stämpelkort" eller så skulle de ta som att jag var arbetslös utan ersättning. Då slapp jag det tjafset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Och som dom flesta nog vet så får man ej studera direkt när man är arbetslös utan speciella anledning, på halvfart etc etc.

Va? Klart som tusan du får börja studera när du vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Va? Klart som tusan du får börja studera när du vill.

Jag tror han menade med arbetslöshetsersättning, vilket ju stämmer även om det verkar vara på gång att man ska få studera med a-kassa i vissa fall. Däremot är ju inte a-kassa ett hinder för att börja plugga, det är bara att inte begära mer pengar när du väl pluggar så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror han menade med arbetslöshetsersättning, vilket ju stämmer även om det verkar vara på gång att man ska få studera med a-kassa i vissa fall. Däremot är ju inte a-kassa ett hinder för att börja plugga, det är bara att inte begära mer pengar när du väl pluggar så är det inga problem.

Då förstår jag, han vill alltså att staten ska betala 100% av hans studier. Har du inte sparpengar som räcker är det bara att låna av CSN, självklart är det inte ok att plugga och samtidigt ha a-kassa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Då förstår jag, han vill alltså att staten ska betala 100% av hans studier. Har du inte sparpengar som räcker är det bara att låna av CSN, självklart är det inte ok att plugga och samtidigt ha a-kassa.

Nej visst är det så, samtidigt betalar ju arbetsförmedlingen vissa utbildningar och man får A-kassa under tiden osv. Klassiker är väl lastbilschaufför eller svetsare typ. Frågan är varför dessa utbildningar ska betalas (för vissa) men inte andra och inte för alla. Ska man ha rätt till betald utbildning bara för att man inte lyckas få jobb inom en viss period liksom? Jag vet inte om jag tycker det är en så bra idé men samtidigt så förstår jag ju att säg en femtioåring inte så gärna tar lån och utbildar sig vidare osv. när hen har arbetat heltid hela livet. I så fall borde väl dessa platser gå till utbildningar till bristyrken där lönen är låg, typ sjuksköterskor eller så, inte relativt enkla jobb med höga löner som svetsare, de kan gott finansiera sin egen utbildning precis som alla andra då den innebär mer pengar åt personen i slutändan.