Permalänk

Bluescreen

Hejsan. är ny här. sitter och försöker luska ut vafasen som är fel på min dator.

Jag får crash dump * fel meddelande 0x00000024* och detta händer oftast när jag startar datorn "men kan hända när som helst."
är det någon på detta forum som skulle kunna hjälpa mig väldigt snabbt ? blir tokig. jag antar att de har något med hdd och göra

Windows 7 ultimate 64bit SP1
Min setup är.
Inter core i7-4790k
G-zkill 8gb 1866MHz
Nvidia GeForce GTX 760
Gigabyte z97-hd3 moderkort
128 GB SSD-disk med 560 MB/s läshastighet

tror de ska räcka så länge!

Tack på förhand !

Permalänk
Permalänk

hur fungerar det ?

Permalänk

förstår mig inte på dedär.. e inte så hajj på program o sånt...

Permalänk
Medlem

Kör Minnesdiagnostikverktyget manuellt

Om Windows minnesdiagnostikverktyg inte körs automatiskt kan du köra det manuellt.

1. Öppna Minnesdiagnostikverktyget genom att klicka på Start-knappen Bild av Start-knappen och sedan klicka på Kontrollpanelen. Skriv Minne i sökrutan och klicka på Analysera datorns minnesproblem.¤ Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

2.Välj när du vill köra verktyget.

Detta är windows egna minnes test.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Kör Minnesdiagnostikverktyget manuellt

Om Windows minnesdiagnostikverktyg inte körs automatiskt kan du köra det manuellt.

1. Öppna Minnesdiagnostikverktyget genom att klicka på Start-knappen Bild av Start-knappen och sedan klicka på Kontrollpanelen. Skriv Minne i sökrutan och klicka på Analysera datorns minnesproblem.¤ Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

2.Välj när du vill köra verktyget.

Detta är windows egna minnes test.
Med vänlig hälsning / Mange

Tack som fan ! återkommer inom kort !

Permalänk

Hmmm... konstigt nog hittade den inga problem eller fel. hur ska jag vända mig nu då de börjar bli väldigt tröttsamt att den blå dumpar när som helst..

Permalänk
Medlem

Tanka ner memtest86+ om du nu tror att det är minnesfel.
http://www.memtest.org/download/5.01/memtest86+-5.01.usb.inst...
Den bör var enklast. Skapar en bootbar USB sticka.
Många moderkort tillåter en att välja boot enhet från en meny genom att trycka tex F8 vid booten, brukar stå lägst ner om sådant val finns när datorn startar. Annars stoppa i stickan, gå in bi bios och kolla bootårdnigen, välj usb stickan där och se till att den är först.

Låt memtest86+ gå över natten i alla fall. Ju lägre ju bättre gärna 24h.

Eftersom du postar i lagrigsdelen av forumet så skriv ut vad för SSD du har med.

Även nätdel vore bra.

Windows inbyggda memtest är garanterat kast. Du kan inte testa ram som används av oprativsystemet och program. Därför testar den bara ledigt ram. Därför kör man memtest86+ som kan testa allt ram.

Permalänk
Medlem

Du kan även kolla denna video https://www.youtube.com/watch?v=p0BWtwTp9fo

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Tanka ner memtest86+ om du nu tror att det är minnesfel.
http://www.memtest.org/download/5.01/memtest86+-5.01.usb.inst...
Den bör var enklast. Skapar en bootbar USB sticka.
Många moderkort tillåter en att välja boot enhet från en meny genom att trycka tex F8 vid booten, brukar stå lägst ner om sådant val finns när datorn startar. Annars stoppa i stickan, gå in bi bios och kolla bootårdnigen, välj usb stickan där och se till att den är först.

Låt memtest86+ gå över natten i alla fall. Ju lägre ju bättre gärna 24h.

Eftersom du postar i lagrigsdelen av forumet så skriv ut vad för SSD du har med.

Även nätdel vore bra.

Windows inbyggda memtest är garanterat kast. Du kan inte testa ram som används av oprativsystemet och program. Därför testar den bara ledigt ram. Därför kör man memtest86+ som kan testa allt ram.

Det va ju konstigt då den hitta fel på ett av mina minnen , så kast är det inte!
Dock inte lika bra som memtest men fullt godkänt.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Det va ju konstigt då den hitta fel på ett av mina minnen , så kast är det inte!
Dock inte lika bra som memtest men fullt godkänt.
Med vänlig hälsning / Mange

Klar den kan hitta fel men memtest86 får tillgång till allt ram och kan arbeta obehindrat så ett bättre test helt enkelt. Också hittat fel med memtest i linux men som sagt tar memtest86+ alla dagar i veckan över nåt annat.

Permalänk

Kan det handla om att jag har för litet nätaggregat ? min på grafik är 500w och de e vad jag har. och skulle kunna tänka mig att de är det som eventuellt gör det eftersom ja har i7 och ett hyffsat vasst grafikkort. mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNilsson1994:

Kan det handla om att jag har för litet nätaggregat ? min på grafik är 500w och de e vad jag har. och skulle kunna tänka mig att de är det som eventuellt gör det eftersom ja har i7 och ett hyffsat vasst grafikkort. mvh

Om inte agget är defekt så är det inte där felet ligger.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om inte agget är defekt så är det inte där felet ligger.

men nu när den blå dumpa 3 gånger irad och skulle starta så står de att jag ska sätta i ström till grafikkortet. och det har jag. "nätdelen e rätt gammal"
hur som helst. kan någon länka ett bra nätagg på "netonnet" då jag ska in dit och köpa ett nytt.. ?

Permalänk

just den felkoden brukar brukar relaterats till för låg vcore eller liknande när man överklockar.
Har du överklockat kanske?
Vad har du för nätagg? är 8 pins kontakten korrekt i satt?

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNilsson1994:

men nu när den blå dumpa 3 gånger irad och skulle starta så står de att jag ska sätta i ström till grafikkortet. och det har jag. "nätdelen e rätt gammal"
hur som helst. kan någon länka ett bra nätagg på "netonnet" då jag ska in dit och köpa ett nytt.. ?

Det kan förstås vara defekt, om det är det eller inte vet förstås inte jag. Är du säker på att strömkontakten sitter som den ska?
Om du kommer fram till att du vill ha ett nytt nätagg; har du några planer på fler grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Steffelitix:

just den felkoden brukar brukar relaterats till för låg vcore eller liknande när man överklockar.
Har du överklockat kanske?
Vad har du för nätagg? är 8 pins kontakten korrekt i satt?

allting står på auto i bios. och tror inte jag har rört något där. har ju 2x6+2 pin men vet inte om de e korrekt. hittar inget nätagg jag vågar köpa om de ska bli fel. bor ju rätt nära netonnet så blir att handla där anyways. mvh

Permalänk

vill säga att nu i efterhand har jag märkt att den ger bluescreen när jag spelar oftast !

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det kan förstås vara defekt, om det är det eller inte vet förstås inte jag. Är du säker på att strömkontakten sitter som den ska?
Om du kommer fram till att du vill ha ett nytt nätagg; har du några planer på fler grafikkort?

Nej de blir bara det grafikkortet. De räcker gott och väl för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNilsson1994:

Nej de blir bara det grafikkortet. De räcker gott och väl för mig

OK. Jag skulle inte hoppa till slutsatsen att det är något fel på nätagget. Men om du av en eller annan anledning vill köpa nytt nätagg så räcker 400 W gott och väl, även med överklockning. Det förutsätter att du inte har några strömslukande grejer som du glömt att nämna.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK. Jag skulle inte hoppa till slutsatsen att det är något fel på nätagget. Men om du av en eller annan anledning vill köpa nytt nätagg så räcker 400 W gott och väl, även med överklockning. Det förutsätter att du inte har några strömslukande grejer som du glömt att nämna.

Jag har 500w nu och tänkte hoppa upp till 750w.
Skulle inte tro ja har något direkt slukande

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNilsson1994:

Jag har 500w nu och tänkte hoppa upp till 750w.
Skulle inte tro ja har något direkt slukande

Om du inte tänkt använda större effekt genom att exempelvis skaffa fler grafikkort så vinner du inget på att ha ett agg som kan leverera större effekt.
Om du känner för att lyxa till det lite så kan du välja ett agg med hög verkningsgrad (vilket gör det svalt och därmed kan det också vara tyst) och/eller ett med lång garantitid.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om du inte tänkt använda större effekt genom att exempelvis skaffa fler grafikkort så vinner du inget på att ha ett agg som kan leverera större effekt.
Om du känner för att lyxa till det lite så kan du välja ett agg med hög verkningsgrad (vilket gör det svalt och därmed kan det också vara tyst) och/eller ett med lång garantitid.

Okej. Är på netonnet nu o ska kolla lite. För har haft mitt agg i 2 - 3 år konstant igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNilsson1994:

Okej. Är på netonnet nu o ska kolla lite. För har haft mitt agg i 2 - 3 år konstant igång

För ett bra agg så är tre år ingen ålder. Har du en budget?

edit: Vore också intressant att veta exakt vilket agg du har nu.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

För ett bra agg så är tre år ingen ålder. Har du en budget?

edit: Vore också intressant att veta exakt vilket agg du har nu.

Corsair cx 500

Mellan 0 till 1500

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNilsson1994:

Corsair cx 500

Mellan 0 till 1500

OK, inte direkt något toppenagg. Men det ska såklart funka ändå.

Om du nu ska köpa ett nytt agg så kan jag rekommendera EVGA SuperNOVA 750 G2 för 990:-.
Det agget är modulärt och 80+guld-certifierat. Dessutom har det 10 års garanti. Då har du också möjligheten till fler grafikkort i framtiden.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK, inte direkt något toppenagg. Men det ska såklart funka ändå.

Om du nu ska köpa ett nytt agg så kan jag rekommendera EVGA SuperNOVA 750 G2 för 990:-.
Det agget är modulärt och 80+guld-certifierat. Dessutom har det 10 års garanti. Då har du också möjligheten till fler grafikkort i framtiden.

De blev ett supernova. Återstår o se om de e hjärnan till de hela.

Permalänk

har bytt nätdel nu. och nu undrar jag om ni här vet om något bra program som man kan kolla hur varm datorn blir ? mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNilsson1994:

har bytt nätdel nu. och nu undrar jag om ni här vet om något bra program som man kan kolla hur varm datorn blir ? mvh

Personligen brukar jag använda RealTemp för processorn. hwmonitor är ett annat populärt alternativ. Till grafikkort brukar jag använda GPU-Z.