Permalänk

Datastol av en Bilstol!

Ho hoo.

Köpte nyligen en Logitech G27 för att fylla mina racingsim behov och har märkt att en datastol med hjul inte är så optimalt då man glider bakåt när man bromsar etc... Dessutom håller mitt måndagsexemplar från ikea på att ge upp så jag behöver en ny stol till datorn iaf, och en bilstol är ju bekvämt, anpassningsbart och stabilt (samt hållbart)

Så... tänker köpa en begagnad bilstol och bygga om men jag undrar om ni har några tips för justering av höjd?
Kan såklart bara bygga en träram och anpassa till skrivbordet, men jag tror inte jag kommer behålla nuvarande skrivbord så länge till och höjdjustering hade ju löst det framtidsproblemet.
Jag har sett folk som tagit basen från kontorstolar och satt dit ett bilsäte men dom brukar i regel inte vara så bra, plus att ett bilsäte väger mycket mer än en vanlig stol.

Jag har 2 tankar:
1. Kugghjul och handvev
2. Domkraft, fast dom brukar kosta en del...
3. Ett rör med borrade hål innanför ett lite större rör med 1 hål borrat och sen en splint för att hålla den på plats. (Tyngdlyftning uttrustning har denna typ)

Jag har även en kass budget så jag försöker spara in på allt!

Tacksam för idéer och förslag

EDIT. Bilstol inköpt.

Permalänk
Medlem

Ärsh plocka bort hjulen på din nuvarande stol så rullar du inte bakåt, billigaste lösningen:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioChemical:

Ho hoo.

Köpte nyligen en Logitech G27 för att fylla mina racingsim behov och har märkt att en datastol med hjul inte är så optimalt då man glider bakåt när man bromsar etc... Dessutom håller mitt måndagsexemplar från ikea på att ge upp så jag behöver en ny stol till datorn iaf, och en bilstol är ju bekvämt, anpassningsbart och stabilt (samt hållbart)

Så... tänker köpa en begagnad bilstol och bygga om men jag undrar om ni har några tips för justering av höjd?
Kan såklart bara bygga en träram och anpassa till skrivbordet, men jag tror inte jag kommer behålla nuvarande skrivbord så länge till och höjdjustering hade ju löst det framtidsproblemet.
Jag har sett folk som tagit basen från kontorstolar och satt dit ett bilsäte men dom brukar i regel inte vara så bra, plus att ett bilsäte väger mycket mer än en vanlig stol.

Jag har 2 tankar:
1. Kugghjul och handvev
2. Domkraft, fast dom brukar kosta en del...

Jag har även en kass budget så jag försöker spara in på allt!

Tacksam för idéer och förslag

Köp en stol som har höjning och sänkning i sig!Jag har det själv köpte en spoetstol till passat -08 likadan som i min peronbil;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Racingsäten brukar väl vara lätta?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Föredetting

Skalstolar gjutna i ett stycke i glasfiber brukar vara väldigt lätta, ja. 8-10kg på sin höjd, ännu några kilo mindre om det är kolfiber. Framsäten från moderna bilar väger bly (minst 20kg, i vissa fall uppåt 50) på grund av säkerhetskrav.

Lättast är att köpa en bas (Sparco och Recaro säljer sådana) och sedan bulta på valfri stol på den. Kan vara en idé att ha ett eller två låsbara hjul också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Skalstolar gjutna i ett stycke i glasfiber brukar vara väldigt lätta, ja. 8-10kg på sin höjd, ännu några kilo mindre om det är kolfiber. Framsäten från moderna bilar väger bly (minst 20kg, i vissa fall uppåt 50) på grund av säkerhetskrav.

Lättast är att köpa en bas (Sparco och Recaro säljer sådana) och sedan bulta på valfri stol på den. Kan vara en idé att ha ett eller två låsbara hjul också.

Yes dom väger, men är även mer bekväma. Jag har inget problem med vikten så länge jag kan lösa höjdjustering. Dessutom är det skönt att ha något mer bekvämt samt justering av ryggstödet... helgjutet går helt bort därför!

Dessutom gillar jag att hantverka lite, halva charmen bara där

Gäller bara att hitta ett bekvämt säte, helst utan en massa onödig elektronik och lösa höjdjusteringen så är jag nöjd!

Permalänk

Inga tips på höjdjustering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioChemical:

Inga tips på höjdjustering?

Funkar det inte med vanlig bilstol som jag skrev?om vikten ej har betydelse?jag kör med det själv och det funkar bra!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Kan köpa billig icke godkända racing stolar från biltema att bygga med

http://biltema.se/sv/Sok/?query=Sportstol

Eller kanske en färdig lösning från

http://www.playseatstore.com

Kör själv med G27 och en stol från playseat.

Permalänk
Skrivet av linde:

Funkar det inte med vanlig bilstol som jag skrev?om vikten ej har betydelse?jag kör med det själv och det funkar bra!

Om stolen i fråga väger 40kg så funkar det inte så bra med basen av en kontorstol.

Skrivet av Celebmir:

Kan köpa billig icke godkända racing stolar från biltema att bygga med

http://biltema.se/sv/Sok/?query=Sportstol

Eller kanske en färdig lösning från

http://www.playseatstore.com

Kör själv med G27 och en stol från playseat.

Hmm, biltemas stolar kan ju vara något. Lite över budget kanske men å andra sidan så kostar ju en bra kontorstol bra mycket mer. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioChemical:

Om stolen i fråga väger 40kg så funkar det inte så bra med basen av en kontorstol.

Hmm, biltemas stolar kan ju vara något. Lite över budget kanske men å andra sidan så kostar ju en bra kontorstol bra mycket mer. Tack för tipset.

Köp en bilstol och bygg ett sånt här rattställ.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioChemical:

Inga tips på höjdjustering?

Finns väl inbyggd redan i dom flesta bilstolar?
(eller är jag bara bortskämd?)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BioChemical:

Ho hoo.

Köpte nyligen en Logitech G27 för att fylla mina racingsim behov och har märkt att en datastol med hjul inte är så optimalt då man glider bakåt när man bromsar etc...

Det är inte datorstol med hjul som är problemet, det är bara du som har en kass sådan.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioChemical:

Inga tips på höjdjustering?

Framstolarna från Volvo 740/940 är justerbara i höjdled med ca 5 cm. Bygg ett underrede som är lätt att modifiera när du byter skrivbord bara.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Köp en bilstol och bygg ett sånt här rattställ.

Ja, fast jag är ute efter att bygga en bekväm datastol som håller länge (inte bara för bilspel).
Smidigt bygge annars!

Permalänk
Skrivet av frankof:

Finns väl inbyggd redan i dom flesta bilstolar?
(eller är jag bara bortskämd?)

Ja, till viss del men oftast inte mycket nog.

Skrivet av hoski:

Det är inte datorstol med hjul som är problemet, det är bara du som har en kass sådan.

Det framgår redan av mitt inlägg...

Skrivet av JamesBanana:

Framstolarna från Volvo 740/940 är justerbara i höjdled med ca 5 cm. Bygg ett underrede som är lätt att modifiera när du byter skrivbord bara.

Yes, men det är för liten marginal tyvärr.

Min senaste tanke är enkel och kan nog funka!
Ta ett 2 stålrör, ett lite mindre som passar innanför den andra, borra en massa hål och sen använda en sprint för att låsa i plats. Då kan man relativt enkelt höja/sänka och låsa fast ordentligt. Liknande metod som i tyngdlyftningsutrustning. Billig lösning dessutom!

Hittade precis en begagnad bilstol från en opel omega -96 (200kr) som jag ska åka och kika på vid tillfälle, bara att hoppas den inte väger ett ton bara

Permalänk
Medlem

Jag har monterat en bilstol från en saab på ramen från min f.d kontorsstol (tror det var nån billig från jysk), och det fungerar skitbra.
Sitter som en kung (bortsett från avsaknaden av armstöd), och den går att höja och sänka utan problem, samt att man kan justera ryggen.
Hade tidigare en sportstol i glasfiber monterad på ramen, men det blev lite jobbig sittvinkel.
Jag har hjulen kvar på min men jag ser inga konstigheter att ta bort dom och ev. gänga i bultar el något istället som man sätter bomullstussar på.
Som adapter har jag bara sågat ut en fyrkantig spånskiva som jag borrat 8 hål i, 4 fästen för ramen och 4 till stolen.

Piece of cake..

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk

Bilstol inköpt. Väger inte mycket heller, 10kg kanske give or take.

Så nu är det dags att hitta den bästa lösningen

Permalänk
Skrivet av PelleRell:

Jag har monterat en bilstol från en saab på ramen från min f.d kontorsstol (tror det var nån billig från jysk), och det fungerar skitbra.
Sitter som en kung (bortsett från avsaknaden av armstöd), och den går att höja och sänka utan problem, samt att man kan justera ryggen.
Hade tidigare en sportstol i glasfiber monterad på ramen, men det blev lite jobbig sittvinkel.
Jag har hjulen kvar på min men jag ser inga konstigheter att ta bort dom och ev. gänga i bultar el något istället som man sätter bomullstussar på.
Som adapter har jag bara sågat ut en fyrkantig spånskiva som jag borrat 8 hål i, 4 fästen för ramen och 4 till stolen.

Piece of cake..

Jag har inte helt uteslutit denna lösning, får åka till en loppis och se om jag hittar en för jag kan tyvärr inte använda min då ett av problemet med den är att den sjunker ner till och från lite som den vill. Förbannade måndags exemplar, 2 kompisar köpte likadana stolar och deras funkar utan problem.

Och hjulen kan man ju faktiskt byta ut mot fötter (utan hjul)

Men mhmm... får se hur jag gör.