Permalänk
Avstängd

Tips på skön stol till gaming?

Tjenare, hade tänkt skaffa en ny datorstol då jag har börjat fått ont i nedre delen av ryggraden.. Jag är 14 år och ryggproblem ska man fan ha när man är gammal! Är nog för jag sitter stilla mycket oxå men jaja!! Finns det nån skön datastol ni skulle kunna rekomendera som man kan sitta i flera timmar sträck? MAX 2 LAX!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk

Detta är nog det bästa du får under 2000kr (Om du inte vill köpa begagnat dvs): http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Riktigt bra stol för pengarna!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

+1 för Markus. Mycket stol för pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

Detta är nog det bästa du får under 2000kr (Om du inte vill köpa begagnat dvs): http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Riktigt bra stol för pengarna!

Skrivet av Joxxifer:

+1 för Markus. Mycket stol för pengarna.

Får dra en sväng till ikea och testa den nå dag då

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk

Du kan även leta på blocket efter nåt begagnat från Kinnarp. Vill du ha något nytt så håller jag med om markus.

Permalänk
Medlem

Alltså om du har riktiga problem med smärta och så skulle jag försöka hitta en riktig Kinnarps på blocket, säljs för mellan 500 - 2000 för en riktig arbetsstol med lång rygg. Om du måste ha nytt så skulle jag kollat lite recensioner på dx racer, typ youtube etc, ligger runt 2000-2500 för en sådan stol. En ikea stol kommer du inte så långt med.

http://www.maxfps.se/dxracer

Fanns fina kinnarps på blocket för mellan 900 - 2000:- beroende på vart du bor.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Var på ikea idag och köpte en Markus med svart läder. Riktigt trevlig stol. Har haft två Kinnarps innan, en med hög rygg och nu senast en med låg rygg. Har lyckats att slita ut dom och har varit på jakt på blocket efter en ny men de Kinnarps som kommit upp i närheten har andra hunnit före på. Verkar som att de går väldigt snabbt

Så ja, än så länge är jag väldigt nöjd med Markus:en i all fall, även om den kanske inte håller precis samma klass som en finare högryggs Kinnarps men för 1500kr ny är den svårslagen.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Markus i snart 5 år och har överlag varit nöjd. Nyligen har dock stödet för ländryggen lossnat på ena sidan så numera stör jag mig väl lite grann på den, fortfarande skön att sitta i dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Detta är nog det bästa du får under 2000kr (Om du inte vill köpa begagnat dvs): http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Riktigt bra stol för pengarna!

+1 för Markus
Otroligt trevlig stol. Jag plockade även bort armstöden då de var i vägen för mig (personlig smak)

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OnK2:

Jag har haft en Markus i snart 5 år och har överlag varit nöjd. Nyligen har dock stödet för ländryggen lossnat på ena sidan så numera stör jag mig väl lite grann på den, fortfarande skön att sitta i dock.

Skrivet av wurpan:

Var på ikea idag och köpte en Markus med svart läder. Riktigt trevlig stol. Har haft två Kinnarps innan, en med hög rygg och nu senast en med låg rygg. Har lyckats att slita ut dom och har varit på jakt på blocket efter en ny men de Kinnarps som kommit upp i närheten har andra hunnit före på. Verkar som att de går väldigt snabbt

Så ja, än så länge är jag väldigt nöjd med Markus:en i all fall, även om den kanske inte håller precis samma klass som en finare högryggs Kinnarps men för 1500kr ny är den svårslagen.

Skrivet av Extremaz:

Alltså om du har riktiga problem med smärta och så skulle jag försöka hitta en riktig Kinnarps på blocket, säljs för mellan 500 - 2000 för en riktig arbetsstol med lång rygg. Om du måste ha nytt så skulle jag kollat lite recensioner på dx racer, typ youtube etc, ligger runt 2000-2500 för en sådan stol. En ikea stol kommer du inte så långt med.

http://www.maxfps.se/dxracer

Fanns fina kinnarps på blocket för mellan 900 - 2000:- beroende på vart du bor.

Skrivet av Kalsonger:

Du kan även leta på blocket efter nåt begagnat från Kinnarp. Vill du ha något nytt så håller jag med om markus.

Jävla spam om den där Markus stolen Tycker själv den ser skitoskön och tråkig ut.. Slutar väl med att jag får stå upp och spela :I

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Kan också intyga att "Markus" är en bra stol. Köp en äggklocka också. Sätt den på 40 minuter och res dig och rör dig lite(30 sekunder räcker utmärkt) . Ryggproblem är inte alls roligt och en bra stol räcker tyvärr inte hela vägen så se till att fånga upp det tidigt och gör vad som krävs för att bli av med det. Att ändra sittställning, röra på sig och träna hjälper mycket!

Permalänk
Medlem

Haha tror de flesta som testat den håller med om att Markus är den riktigt grym stol men det ser urusel ut på bild, ser inte fullt lika illa ut i verkligen men är väl inte jättevacker. Testa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Todilo:

Kan också intyga att "Markus" är en bra stol. Köp en äggklocka också. Sätt den på 40 minuter och res dig och rör dig lite(30 sekunder räcker utmärkt) . Ryggproblem är inte alls roligt och en bra stol räcker tyvärr inte hela vägen så se till att fånga upp det tidigt och gör vad som krävs för att bli av med det. Att ändra sittställning, röra på sig och träna hjälper mycket!

Jadu, måste ta tag i det, ryggen är viktig som sagt Men tack! B)

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

Haha tror de flesta som testat den håller med om att Markus är den riktigt grym stol men det ser urusel ut på bild, ser inte fullt lika illa ut i verkligen men är väl inte jättevacker. Testa

Jajaaa

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Åk till IKEA och testa Markus. Kör på den om du tycker den är skön. Mig passade den inte alls, så jag köpte en Kinnarps på ett ställe som säljer begagnade kontorsstolar.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Dax racer från chilli. Mkt bra stol imo. Dock... Har du problem som inte beror på din stol så se till att åtgärda det genom att röra på dig.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har en Markus-stol som jag är hyfsat nöjd med.

Brorsan köpte en dx-racer stol (f-serien) armstöden var totalt värdelösa enligt mig och jag tyckte stolen var rätt smal.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Jag var själv ute efter en ny stol för ett par veckor sedan. Åkte till IKEA och provade Markus men jag tyckte att han var alldeles för stor för mig som är ganska kort. Var nära på att ge upp och dra hem men då hittade jag Volmar. Om du precis som jag, tycker att Markus är lite för stor tror jag Volmar kan passa dig. Den kostar precis under 2 000 och om du i framtiden får för dig att du vill ha arm och/eller nackstöd så är det bara att köpa till.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40292921/#/10173769

Permalänk
Medlem

Jag har en Markus och jag skulle inte rekomendera den för oss som har problem med ländryggen. Dessutom så är armstöden inget att ha, dålig vadering, man känner av metallen under. Kör på beg Kinnarps eller se om dess dx stolar är något att ha.

Permalänk
Medlem

Jag har testat Marcus under en viss tid, kompisen hade en sådan, han är typ 195 och den va väll ok för honom. Jag är 186 och gillar inte ryggnätstödet på den stolen. Körde på den billigare Malkolm sålänge (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20196807/) och den är rätt skön tycker jag. Men ska köra på en begagnad kinnarps som jag klär om i svart fuskskinn eller en dx racer stol nu då fuskskinnet på Malkolm nu har börjat lossna.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axsve:

Jag var själv ute efter en ny stol för ett par veckor sedan. Åkte till IKEA och provade Markus men jag tyckte att han var alldeles för stor för mig som är ganska kort. Var nära på att ge upp och dra hem men då hittade jag Volmar. Om du precis som jag, tycker att Markus är lite för stor tror jag Volmar kan passa dig. Den kostar precis under 2 000 och om du i framtiden får för dig att du vill ha arm och/eller nackstöd så är det bara att köpa till.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40292921/#/10173769

Den ser rätt najs ut! Är den skön? :3

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Jag har testat Marcus under en viss tid, kompisen hade en sådan, han är typ 195 och den va väll ok för honom. Jag är 186 och gillar inte ryggnätstödet på den stolen. Körde på den billigare Malkolm sålänge (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20196807/) och den är rätt skön tycker jag. Men ska köra på en begagnad kinnarps som jag klär om i svart fuskskinn eller en dx racer stol nu då fuskskinnet på Malkolm nu har börjat lossna.

Skön? Nejnejnej Det är fan en sån (Malkolm) som har fuckat upp min rygg totalt :I

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Den ser rätt najs ut! Är den skön? :3

Jag tycker den är väldigt skön. Jag har dock arm och nackstöd på min vilket enligt mig gör den ännu behagligare att sitta i.

Permalänk
Medlem

Denna stol har säkerligen postats här förut som tips, men då gör jag det igen för en stol kan inte bli mycket bättre än såhär.
En gamingstol bör vara justerbar på alla sätt och vis för att man ska få så god komfort som möjligt, så inte kroppen tar stryk.
Sitter man mycket vid datorn kan man inte göra en mycket bättre investering än i en bra datorstol.

Kinnarps 9000 serie.
Har själv denna modell med justerbart nackstöd och armstöd som tillval. Dom dyker upp titt som tätt på blocket för runt 2-3000kr.

Denna är det mer specifikt.
Kinnarps 9334N

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Träna ryggen för guds skull, annars kommer dina ryggproblem bara bli värre. Ryggups är en mycket bra övning om man sitter mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VituraZ:

Träna ryggen för guds skull, annars kommer dina ryggproblem bara bli värre. Ryggups är en mycket bra övning om man sitter mycket.

Ska börja träna idag/imorgon :/

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Funderar själv på en sån: http://www.ebay.com/itm/Luxury-Leather-Cinema-Recliner-Chair-w-Massage-Rocker-Swivel-Nursing-Gaming-/330902582757?pt=SR_Home_Garden_LivingRoom_Armchairs_SR&var=&hash=item4d0b54b5e5

Fraktkostnaden är tyvärr för dyrt (ca 900:-) och totalt hamnar över 3k.
http://www.ebay.com/itm/Luxury-Bonded-Leather-Cinema-Recliner-Chair-massage-heating-rocker-swivel-2014-/261528018226?pt=US_Chairs&var=&hash=item3ce448dd32

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

China skräp

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

Detta är nog det bästa du får under 2000kr (Om du inte vill köpa begagnat dvs): http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Riktigt bra stol för pengarna!

Denna förbannade markus stolen.. verkar vara någon slags legend på denna sida. En hård, tråkig stol som kostar alldeles för mycket för vad den egentligen ger. Vet inte om det är pga min längd (1.75), men den är väldigt obekväm att sitta i. Skulle aldrig få för mig att köpa den.

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rakmakkan:

Denna förbannade markus stolen.. verkar vara någon slags legend på denna sida. En hård, tråkig stol som kostar alldeles för mycket för vad den egentligen ger. Vet inte om det är pga min längd (1.75), men den är väldigt obekväm att sitta i. Skulle aldrig få för mig att köpa den.

Tänker så jag åå Ser åt h*lvete oskön och tråkig ut..

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558