HDD syns inte/ej valbar i Den här datorn

Permalänk

HDD syns inte/ej valbar i Den här datorn

Jag har en SSD (120 GB) och en HDD (1 TB) i min dator. Installerade W8.1 vid första uppstart av datorn igår kväll på SSD och det gick fint. Nu ikväll tänkte jag att jag skulle installera lite program och då är tanken att jag ska ha programmen (spelen) på min HDD då SSD'n är väldigt liten. Nu dyker problemet upp. Min HDD finns inte med när jag går in i "Den här datorn".. Den syns i BIOS så jag vet att den är inkopplad.

Bör tillägga att jag inte är särskilt van windowsanvändare då jag till vardags och i arbete använder mac men det går ju inte att spela på. Har aldrig använt windows 8 förut.

Vad kan jag göra för att min HDD ska dyka upp?

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem

Du måste lägga ett filsystem på den innan Windows kan använda disken. En helt tom disk är inte mycket att ha.
Starta Diskhanteraren, leta upp disken, högerklicka på den och välj Initiera. Välj MBR eller GBT (spelar egentligen inte så stor roll vad du väljer). När det är klart måste du formatera disken (skapa ett filsystem). Högerklicka igen och välj formatera. Välj NFTS som filsystem och ge disken ett valfritt namn.

Permalänk
Medlem

Här borde du finna dina svar

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1656364/add-hard-drive-w...

Lycka till, säg gärna till ifall det funkade.

Permalänk

I diskhanteraren ser det ut såhär:

När jag gav hårddisken beteckning så blev bara den delen av hårddisken på 300MB med. Av någon anledning är disken alltså delad. Om jag högerklickar på den stora delen av hårddisken där det står "Inte allokerat" så finns det ett alternativ som heter "Ny enkel volym", ska jag välja det? Eller vad ska jag göra?

Är ganska ovan vid windows som sagt så kan hända att jag ställer lite dumma frågor. Tack för hjälpen såhär långt.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem

Jepp, sen väljer man partitionsstorlek, default e hela som e kvar, sätter du mindre blir det utrymme över till höger som du kan partitionera + formatera, osv..

Notera att du har bootloadern på E: å Win på C:

BaSåDuVet

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Jepp, sen väljer man partitionsstorlek, default e hela som e kvar, sätter du mindre blir det utrymme över till höger som du kan partitionera + formatera, osv..

Notera att du har bootloadern på E: å Win på C:

BaSåDuVet

Vad innebär detta? Jag vet att jag har installerat OS på SSD. Min SSD finns av någon anledning inte valbar för BOOT i BIOS, är detta något jag bör göra något åt?

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Som jag skrivit tidigare så är jag inte särskilt haj på windows och detta är den första datorn jag har byggt. Bör jag ändra något i BIOS för en mer effektiv start eller vad är påverkan av det du påpekar? Blir det något åverkan så att säga. Förklara gärna så tydligt som möjligt.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk

Tusen tack Verminator för att du förklarar så att jag förstår! Om jag på något sätt får min SSD att bli valbar i BIOS (det är bara min HDD samt DVD-läsare som dyker upp i BOOT-listan där), kan jag byta BOOT-enhet nu eller sabbar jag upp hela datorns system då? Jag har ännu inte gjort något med datorn (installerat några program eller gjort några avancerade inställningar) mer än att installera OS så om jag ska göra några ändringar så är det väl nu det ska ske.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Tusen tack Verminator för att du förklarar så att jag förstår! Om jag på något sätt får min SSD att bli valbar i BIOS (det är bara min HDD samt DVD-läsare som dyker upp i BOOT-listan där), kan jag byta BOOT-enhet nu eller sabbar jag upp hela datorns system då? Jag har ännu inte gjort något med datorn (installerat några program eller gjort några avancerade inställningar) mer än att installera OS så om jag ska göra några ändringar så är det väl nu det ska ske.

Ja tror du ska kunna koppla bort HDD och endast köra SSD, starta upp datorn men boota den på din Windows CD, och välja att göra en startreparation.
Om jag inte har helt fel för mig skapar den en bootpartition på din SSD.

Om inte annat kan du ju helt enkelt rycka ut HDDn och installera om hela Windows.

Permalänk

Jag är verkligen tacksam för all hjälp men jag vet inte om jag blir klokare eller bara mer förvirrad, haha. Därför ställer jag mina frågor här nedan och hoppas på att få så pedagogiska svar som möjligt.

1. Bör jag försöka ändra så att min SSD blir min boot-enhet istället då jag har windows installerat på den? Stämmer detta?
2. När jag startar BIOS ser det ut såhär:

och om jag klickar på BOOT Menu (F8) alternativet så ser det ut såhär:

Ledsen för dålig bild, BIOS är grått och gult med vit text = dåliga mobilbilder. Det är min DVD-läsare som är markerad högst upp.
men därifrån verkar det inte som att jag kan göra så mycket, men här är ju SSD'n med. Jag förstår inte varför den inte finns med som alternativ i den vanliga menyn.

3. Om jag nu ska göra något åt detta hur går jag lättast till väga? Kan jag göra detta utan att öppna datorn igen?
4. Om jag inte kan göra detta utan att öppna datorn bör jag då öppna, koppla ur HDD och starta. Vad kommer hända då?

Jag vill alltså på lättast möjliga sätt få ordning på detta så jag kan börja använda min dator. Om det lättaste sättet är en total ominstallation av windows och eventuell urkoppling av HDD så är det det men då skulle jag vilja ha instruktioner på hur jag ska gå tillväga.

OS är alltså installerat på SSD sedan tidigare.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Ja tror du ska kunna koppla bort HDD och endast köra SSD, starta upp datorn men boota den på din Windows CD, och välja att göra en startreparation.
Om jag inte har helt fel för mig skapar den en bootpartition på din SSD.

Om inte annat kan du ju helt enkelt rycka ut HDDn och installera om hela Windows.

Tyvärr skapar den inte det, utan den bara lägger det i själva huvudpartitionen. Skillnaden är, om huvud partitionen med Windows blir skadad, så har du ingen hjälp... Så han kan lika gärna låta den vara om han ändå måste ha skivan nästa gång.

Om han hade använt ett 3:e part program och flyttat över partitionen, sen kört start reparation från Windows skivan, då kanske...
Annars är det tyvärr att installera om.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tyvärr skapar den inte det, utan den bara lägger det i själva huvudpartitionen. Skillnaden är, om huvud partitionen med Windows blir skadad, så har du ingen hjälp... Så han kan lika gärna låta den vara om han ändå måste ha skivan nästa gång.

Om han hade använt ett 3:e part program och flyttat över partitionen, sen kört start reparation från Windows skivan, då kanske...
Annars är det tyvärr att installera om.

Jag vet inte om det är jag (TS) som är "han" i ditt svar men om så är fallet så känner jag mig mer hemma under pronomenet "hon".

I övrigt så skulle jag bli jätteglad om jag kunde få svar på mina frågor ställda två inlägg högre upp här.

Tack på förhand!

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med dambesök i drängstugan - så här på lördakväll e de flesta nyduschade.

Åter till topic.

Tycker inte du skall ändra något, dels för att det kan vara rörigt att ändra och den ovana kan gå vilse och fu*ka upp det som nu fungerar.

Ominstallation av Win + uppdateringar + inst. av alla progg + dess uppdateringar + omaktivering av alla licenser är inte värt besväret.

Tänk dig att hoppa ner för berget med ett paraply som fallskärm. Ska det bära eller brista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Alltid trevligt med dambesök i drängstugan - så här på lördakväll e de flesta nyduschade.

Åter till topic.

Tycker inte du skall ändra något, dels för att det kan vara rörigt att ändra och den ovana kan gå vilse och fu*ka upp det som nu fungerar.

Ominstallation av Win + uppdateringar + inst. av alla progg + dess uppdateringar + omaktivering av alla licenser är inte värt besväret.

Tänk dig att hoppa ner för berget med ett paraply som fallskärm. Ska det bära eller brista?

Fast nu hade väl TS bara installerat Windows och inget annat?
För att slippa krångliga felsökningar den dagen något händer med HDDn hade jag installerat om Windows med endast SSDn inkopplad. På så vis kommer allt hamna på SSDn (även bootpartitionen) och du blir således inte beroende av HDDn för att kunna starta upp Windows på SSDn.

För att försöka ge lite bättre svar på dina frågeställningar.
Bootpartitionen är den del som talar om vad som ska startas upp och var det ligger. Alltså den talar om för din dator att det är Windows som ska startas och det finns på SSDn. I BIOS ska du tala om vart bootpartitionen finns, du kan alltså inte flytta den. Om du talar om för BIOS att bootpartitionen ligger på SSDn kommer din dator inte att starta, eftersom bootpartitionen ligger på HDDn. Detta innebär också att utan din HDD kommer Windows inte kunna startas från SSDn.

För att lösa detta kan du antingen med hjälp av tredjepartsapplikationer flytta bootpartitionen till SSDn, eller ännu enklare - installera om Windows med endast SSDn inkopplad för att vara helt säker på att HDDn inte kommer bli inblandad.

Hoppas detta ger svar på dina frågor

Permalänk
Medlem

Bootsekvensen är som följer (kort version)
1. Läs av BIOS vilken disk som finns angiven där bootloadern finns
2. Gå till den, ladda bootloadern och läs av vilken disk och partition där C: finns
3. Hoppa till C:-partitionen och ladda vidare

Alternativ till ominstallation finns men är för en nybörjare alltför omständiga.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Fast nu hade väl TS bara installerat Windows och inget annat?
För att slippa krångliga felsökningar den dagen något händer med HDDn hade jag installerat om Windows med endast SSDn inkopplad. På så vis kommer allt hamna på SSDn (även bootpartitionen) och du blir således inte beroende av HDDn för att kunna starta upp Windows på SSDn.

För att lösa detta kan du antingen med hjälp av tredjepartsapplikationer flytta bootpartitionen till SSDn, eller ännu enklare - installera om Windows med endast SSDn inkopplad för att vara helt säker på att HDDn inte kommer bli inblandad.

Hoppas detta ger svar på dina frågor

Okej, så nu har jag bestämt mig för att installera om för att helt enkelt undvika eventuella problem i framtiden. Lika bra att göra det nu när systemet är fräscht och som sagt, jag har ju inte laddat ner något program av värde som jag inte kan ladda ner igen. Så hur går jag nu till väga? Gissar att det inte räcker med att jag drar ur SATA-kabeln som är kopplad till HDD och sen startar datorn? Så, hur ska jag göra för att det ska bli så enkelt som möjligt? Vad behöver jag göra innan jag kopplar ur HDD?

Återigen, tusen tack för all hjälp!

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Permalänk

Tack. Jag tror jag ska kunna installera om windows utan några större problem.

Min fråga är om jag ska göra något speciellt innan jag kopplar bort min HDD som nu står som bootdisk? Om jag kopplar bort HDD och sedan trycker på datorns startknapp, vad ska jag förvänta mig? Hänger ni med?

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Tack. Jag tror jag ska kunna installera om windows utan några större problem.

Min fråga är om jag ska göra något speciellt innan jag kopplar bort min HDD som nu står som bootdisk? Om jag kopplar bort HDD och sedan trycker på datorns startknapp, vad ska jag förvänta mig? Hänger ni med?

Om du ställer in DVD enheten som första boot enhet o BIOS/UEFI och avslutar med save and exit så kommer DVD skivan med windows installationsfilerna boota när datorn startar upp igen.

Och i denna guide ser du hur man tar bort dom gamla partitionerna och gör en ren installation http://pcsupport.about.com/od/windows-8/ss/windows-8-clean-in...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du ställer in DVD enheten som första boot enhet o BIOS/UEFI och avslutar med save and exit så kommer DVD skivan med windows installationsfilerna boota när datorn startar upp igen.

Och i denna guide ser du hur man tar bort dom gamla partitionerna och gör en ren installation http://pcsupport.about.com/od/windows-8/ss/windows-8-clean-in...

Tack!

En sista fråga då:
Ska jag
1. Koppla bort HDD, starta dator och göra som du beskrev
eller
2. Starta, gå in i bios, ändra till dvd som förste prio i bootlistan, stänga av, koppla ur HDD och sen göra som det beskrevs ovan?

Ledsen att jag ställer så många frågor men detta är min första egenbyggda dator och också något jag sparat till länge och lagt mycket pengar på så jag vill helst att det ska bli rätt.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Tack!

En sista fråga då:
Ska jag
1. Koppla bort HDD, starta dator och göra som du beskrev
eller
2. Starta, gå in i bios, ändra till dvd som förste prio i bootlistan, stänga av, koppla ur HDD och sen göra som det beskrevs ovan?

Ledsen att jag ställer så många frågor men detta är min första egenbyggda dator och också något jag sparat till länge och lagt mycket pengar på så jag vill helst att det ska bli rätt.

1. Koppla först bort HDDn, jag misstänker att din DVD enhet blir första boot enhet när du har kopplat bort HDDn men du kan kontrollera detta i BIOS/UEFI.

Och när installationen är helt klar på SSD så kan du stänga av datorn och koppla in HDDn, när du sedan startar om datorn så bör du gå direkt in i BIOS/UEFI och kontrollera att SSD ligger före HDDn i bootlistan.

Edit: Och när allt fungerar bra så kan du använda Diskhantering för att ta bort den 350MB Reserverade systempartitionen på HDDn genom högerklicka på den och välja Ta bort volym, nu kan du skapa en Ny enkel volym på det Inte allokerade utrymmet, kolla denna Diskhantering guide http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Visa signatur

janee

Permalänk

Tusen och åter tusen tack för hjälpen!! Nu verkar det som att jag fått ordning på hårddiskarna. SDD ligger överst i Boot priority och jag har en stor hårddisk i "Den här datorn" att lägga mina spel och program på.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.