Tv-apparater med 4K-upplösning i alla prisklasser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Din ide om ovinklad recension är alltså reviews från konsumenter som köpt produkten och skriver anonymt på någon obskyr sida? Härligt!

Då tar vi en Review från en känd sida istället då

"The DV900's sound is 'merely' very good; the video is something far, far better. If you can take full advantage of the on-board 1080p video upsampling, your DVDs are transformed. Pictures are even more cinematic than usual, with none of the stair-step edges of even the best interlaced pictures.

Shifting back to standard digital and analogue video incurs a drop in quality, with less picture resolution, more colour blurring, a touch of moiré (in composite video) and increasingly jagged edges. But - and this is significant - the performance of the Marantz in any given video output is better than most of its rivals. It even looks decent with bog-standard composite video... All of which means the video processing inside this baby is doing something really special.

Put it together and you've got one of the best multi-format disc players on the market today. The balance of stunning pictures - especially through 1080p, which are so good, they'll likely keep the Marantz running long into the Blu-ray and HD DVD era - and excellent sound quality across all major disc types is hard to resist."

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Rajat:

Sånt som du inte kommer höra någon större skillnad på

klart man hör skillnad mellan DTS och DTS-HD
förstår att du vill lyfta upp din Marantz DVD spelare till skyarna då du lagt ut 20k för den men ta en Oppo BDP-103 och låna hem och testa så kommer du märka skillnad, om inte så känns det inte som du har utrustning hemma som är nog uppdaterad för dagen 1080P eller så vill du bara inte se skillnaden.
jag vet själv hur det är att hålla kvar lite på det gamla då man själv lägger ut enorma summor på hemma bion.

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grabbengrå:

klart man hör skillnad mellan DTS och DTS-HD
förstår att du vill lyfta upp din Marantz DVD spelare till skyarna då du lagt ut 20k för den men ta en Oppo BDP-103 och låna hem och testa så kommer du märka skillnad, om inte så känns det inte som du har utrustning hemma som är nog uppdaterad för dagen 1080P eller så vill du bara inte se skillnaden.
jag vet själv hur det är att hålla kvar lite på det gamla då man själv lägger ut enorma summor på hemma bion.

Jag har en BluRay också, denna Marantz fungerar nu mer som endast CD-spelare, men det är inte vad jag säger, det jag säger vägrar ni andra inse sanningen av. Jag har heller inte gett 20K för den, vad jag gav är helt oväsentligt, jag skrev bara att den kostade 20K, som lägst gick den ner till 19K, jag gav under 10K för min.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Rajat:

Jag har en BluRay också, denna Marantz fungerar nu mer som endast CD-spelare, men det är inte vad jag säger, det jag säger vägrar ni andra inse sanningen av. Jag har heller inte gett 20K för den, vad jag gav är helt oväsentligt, jag skrev bara att den kostade 20K, som lägst gick den ner till 19K, jag gav under 10K för min.

då kan du vara så snäll och förklara din poäng istället?

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grabbengrå:

då kan du vara så snäll och förklara din poäng istället?

Min poäng i grunden var att svara på detta som Mocka skrev

Skrivet av Mocka:

Visste inte att det fanns 1080p DVD
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video står inget om det där?

Dold text
Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Fast det som diskuterats (lite i onödan) är väl

"Du kommer inte märka någon skillnad på bilden"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Fast det som diskuterats är väl

"Du kommer inte märka någon skillnad på bilden"

Det var som kom upp sedan och det stämmer fortfarande, så länge du inte sett den så kan du heller inte yttra dig, eller hur.
Jag har även skickat upp resultat från 2 helt oberoende test som säger samma sak där de bl.a jämför med BluRay men ni vägrar ge er trots att ni inte sett hur det ser ut

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det var som kom upp sedan och det stämmer fortfarande, så länge du inte sett den så kan du heller inte yttra dig, eller hur

Nej, se #122

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Nej, se #122

Det säger absolut ingenting

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Och man producerar fortfarande laptops med 1366*768 paneler...

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Tyvärr måste vi meddela dig Rajat att en 299:- noname Blu-ray spelare från ICA Maxi har bättre bildkvalitet på Blu-ray än vad din 20.000:- spelare från Marantz har på samma film från DVD.

Såvida förstås du inte kopplar Marantzen till din TV via en monster HDMI-kabel för 100000:-.
Folk som köper Blu-ray spelare ICA Maxi köper förmodligen kablarna där också, och då spöar Marantzen ju lätt deras Blu-ray's!

GOOD DAY SIR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nu pratar inte jag om att ta vilken DVD-spelare som helst och jämföra, utan den Marantz som jag talar om men whatever

Jotack jag har sett din Marantz (via en Marantz VP11 DLP-projektor) och har riklig erfarenhet av DVDO iScan VP50 som använder samma ABT-processing som din spelare. Mkt kompetent deinterlaceing och skalning, absolut. Men för den skull är är den inte kapabel till magi.

Begriper du verkligen inte varför ditt påstående är helt orimligt? För att med säkerhet kunna säga "du märker ingen skillnad" skulle det krävas att processing kan plocka fram information (som finns i BD-signalen) som helt enkelt inte finns i den ursprungliga (DVD) signalen. Oavsett om man sett din spelare eller inte så krävs det ingen större insats av hjärnan för att inse att det är fullständigt omöjligt. Och givetvis har inte heller Anchor Bay själva, som är förhållandevis öppna med hur deras teknik fungerar, påstått att deras processing gör något som ens i närheten gör det du påstår.

Vet inte vad du har för display (skulle kunna vara så att den är extremt dålig eftersom du, enligt egen utsago, inte ser skillnad på DVD och Blu-ray) men om du skulle ha en önskan att snäppa upp din kunskap, och insikt, i ämnet så föreslår jag att du skaffar material som underlättar jämförelser (föreslår DVD resp BD versionen av DVE, såväl demosekvener som enskilda testpatterns, inte minst Sharpness-testpattern) och sedan faktiskt jämför. Kör gärna din Marantz mot den där ICA-spelaren det pratades om innan. Ser du fortfarande ingen skillnad ligger inte förklaringen i nån magi från ABTs sida utan betydligt närmare dig själv...om man säger så.

Skrivet av Rajat:

OLED har "överdriven kontrast" så det blir bara att se overkligt ut

"överdriven kontrast"? Överdriven kontrast är rent tekniskt antingen att insignalen är överstyrd så man klipper ljusare delar av bilden och/eller att man boostat ljusare delar av bilden samtidigt som man undertrycker mörkare delar av densamma (en applicerar en såkalad S-formad gammakurva på återgivningen mao).

Ovanstående går att göra, och undvika, med samtliga displaytekniker. Dvs "överdriven kontrast" är inget som kan tillskrivas en specifik bildåtergivnings-princip (i detta fall OLED).

Citat:

färgerna är för skarpa och det är inte heller bra

"Färgerna är för skarpa"? Ja men goddag yxskaft på dig med.

Skärpa är ett mått på kontrasten och snabbheten (avståndet) mellan två intilliggande nivåer i bilden, enkelt uttryckt.
"För skarpt" skulle betyda nån form av överskärpning vilket kräver nån form av processing av bildsignalen - inget något som bildåtergivningsprincipen som sådan kan stå till svars för.

Men nu skrev du dessutom "för skarpa färger"...Vet inte vad det skulle betyda, det kan klassas som inkorrekt svenska och man kan bara gissa vad du menar egentligen.

Möjligen är det så att det du försöker säga är att färgerna är för mättade. Det är dock ett helt inkorrekt påstående eftersom du i vilken bättre recension som helst (alternativt mäta själv) får exakta mätvärden på hur pass mättade primär- och sekundärfärger [i förh till aktuell färgrymd] från aktuell oled-skärm faktiskt är. Såhär ser tex en kalibrerad LG EA980 ut:

Var är övermättnaden? Svar: Det finns ingen, tvärtom den håller sig snyggt inom HDTV/sRGB-rymden.

Ärligt talat, innehållet i dina inlägg påvisar att du inte begriper nånting om bildåtergivning i huvudtaget. Det är mao inte till din fördel att du fortsätter komma med påståenden som är helt upp åt väggarna. Kanske är du bra på nått annat ämne? Datorer, bilar, stickning, vad vet jag? Föreslår iaf att du håller dig till ett ämne du behärskar, låter inte det som en bra idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Såvida förstås du inte kopplar Marantzen till din TV via en monster HDMI-kabel för 100000:-.
Folk som köper Blu-ray spelare ICA Maxi köper förmodligen kablarna där också, och då spöar Marantzen ju lätt deras Blu-ray's!
GOOD DAY SIR!

Hehe. Japp, så är det! Använder man den prissänkta Falukorven (29,90 kr kg!!) som kabel för att överföra bilden från ICA spelaren till displayen kommer bilden bli avsevärt sämre (Scan funkar dock något bättre än ICA Basic, lite goare hudtoner där). Det tror jag t.o.m. Rajat insett.

Permalänk

För starka färger och för ljus bild eller för hög kontrast etc, är saker man ofta ser folk klaga på i "recensioner" på prisjakt.

Japp, det finns folk som ger lägre betyg på prylar, för att inte alla rattar står permanent rätt när burken plockas upp ur lådan.

"Wäääh, jag var tvungen att skriva ner volymen på min nya TV, för att rapport störde grannen; EN STJÄRNA!!!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityfella:

Vad ska man spela upp i 4K ?!?!

porr?

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Hoppade på 4K tåget då det är ganska billigt. Köpte en Vizio P70 4K 50tummare för enbart $1000 med 5års garanti. Mitt "gaming" rum i nya huset är komplett

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nu pratar inte jag om att ta vilken DVD-spelare som helst och jämföra, utan den Marantz som jag talar om men whatever

Ehm tror det låg en Marantz dvd-spelare och skräpade på jobbet om ingen har slängt den, utbytta till Oppo blu-ray spelare
DVD är gammal teknik aldeles för få bildpunkter.. kom inte och säg att det är lika bra som 1080p med bra bitrate.. lol.
Spelade upp någon film på projektor för inte vet jag vad dom kostar.. halvmiljon klassen kanske, ser ut som skit med uppskalad DVD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Hur tänker du nu? Vad i 4K Blu-ray skulle göra att det inte går att visa på en 2160p-TV med 60 Hz och Hdmi 2.0?

Avsaknad av rätt version av kopieringsskydd (HDCP 1.3). Avsaknad av stöd för moderna standarder för nya färgrymder.

Personligen så är jag mer intresserad av den förbättringen i färgdjup än den högre upplösningen. Därav att 4K är helt ointressant som TV för mig i dagsläget (hade dessutom inte haft något 4K-material att se på den).

Skrivet av Chris_Kadaver:

Elgiganten/electroworld jojoprissätter philips 58 tummaren. Den "reas" för 7777:- då och då har jag för mig. Flest pixlar och skärmyta för pengarna troligen bättre än no-name-tillverkarna.

Philips är i princip samma sak som no-name gällande TV. De lade ner hela sin TV-tillverkning och sålde rättigheten till varumärket till ett kinesisk OEM.

Detta gäller dock inte audioprodukter som hörlurar och annat. Där är Philips fortfarande Philips.

Skrivet av Alpha77:

Ehm tror det låg en Marantz dvd-spelare och skräpade på jobbet om ingen har slängt den, utbytta till Oppo blu-ray spelare
DVD är gammal teknik aldeles för få bildpunkter.. kom inte och säg att det är lika bra som 1080p med bra bitrate.. lol.
Spelade upp någon film på projektor för inte vet jag vad dom kostar.. halvmiljon klassen kanske, ser ut som skit med uppskalad DVD.

Håller med. En Samsung/LG BluRay-spelare för 500.- slår ju lätt en DVD-spelare för 20K med rätt material. Inget snack om saken.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Avsaknad av rätt version av kopieringsskydd (HDCP 1.3). Avsaknad av stöd för moderna standarder för nya färgrymder.

Personligen så är jag mer intresserad av den förbättringen i färgdjup än den högre upplösningen. Därav att 4K är helt ointressant som TV för mig i dagsläget (hade dessutom inte haft något 4K-material att se på den).

Philips är i princip samma sak som no-name gällande TV. De lade ner hela sin TV-tillverkning och sålde rättigheten till varumärket till ett kinesisk OEM.

Detta gäller dock inte audioprodukter som hörlurar och annat. Där är Philips fortfarande Philips.

Håller med. En Samsung/LG BluRay-spelare för 500.- slår ju lätt en DVD-spelare för 20K med rätt material. Inget snack om saken.

När sålde dom ut Philips då? Känns ju lite dumt att sälja ut sitt märke och riskera att bli svartmålad sen (om det stämmer det du skriver).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar