Hur många av er krypterar eller använder lösenord på er telefon?

Permalänk
Medlem

Hur många av er krypterar eller använder lösenord på er telefon?

Hur många av er;

1. Krypterar telefonen? (Riktar sig främst till Android där man än sålänge måste aktivera kryptering manuellt)
2. Har lösenord för att kunna låsa upp telefonen?

Själv krypterar jag telefonen för att undvika att privat information kommer på vift när jag tappar eller blir bestulen på telefonen.

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Medlem

Kör med sim och telefon lås. 4 siffror, det får räcka. Vill bara inte att mobilen ska vara brukbar för upphittaren/tjuven, iallafall inte utan ansträngning.
Har i stort sett ingen "känslig" information på mobilen. Adressboken är väl det mest privata men där finns inget du inte hittar på eniro eller hitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

1. -

2. Simpelt grafiskt mönster.

Vet egentligen inte varför jag har ett lösenord, har ingenting av värde på mobilen som jag skulle vara rädd över att förlora.

Permalänk
Medlem

Använder TouchID på min iPhone så...

1. Ja och nej (http://www.zdziarski.com/blog/?p=3875)
2. Ja

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ni som inte använder kryptering; använder ni exempelvis Mobilt Bank-ID? Sparade lösenord i webbläsaren? Inga privata bilder?

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ingen kryptering inget lösen. Bara vanlig låsskärm som man sveper undan.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Pin-kod för sim-kortet och grafiskt mönster för mobilen. Och möjligheten att låsa eller tömma mobilen från distans.

Sparar inget viktigt i mobilen. Privata bilder? Vem skulle orka bläddra i dem när jag inte ens själv orkar..

Permalänk

Sim kod thats it.

de kan gärna få bläddra på mitt minneskort gör mig inte nått.

å skulle nån sno min fejja så shit happens å gör en ny istället å börjar om på noll igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har 2 mobiltelefoner nu.. Både är med pinkod för att låsa upp skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder Face Unlock med grafisk mönster som backup.
Suttit och kikat på den stora krypteringsknappen, men inte orkat.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indra-:

Ni som inte använder kryptering; använder ni exempelvis Mobilt Bank-ID? Sparade lösenord i webbläsaren? Inga privata bilder?

Använder bank-id men det har ju en kod i sig och dessutom går att spärra om jag skulle bli av med luren. Sparar inte lösenord i webbläsaren till något viktigt och jag sparar inte bilder.

Permalänk
Medlem

Självklart ja på bägge. Pinkod och simkod och krypterat. Med touch-id går det snabbt att komma in i telefonen ändå.
Efter omstart måste man använda pinkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indra-:

Ni som inte använder kryptering; använder ni exempelvis Mobilt Bank-ID? Sparade lösenord i webbläsaren? Inga privata bilder?

Mobilt Bank-ID ja, men vad hjälper det någon?

Jag har både sim och skärmlås också.

Privata bilder finns det, men inga direkt pinsamma bilder.

Jag skulle kunna göra en remote wipe på telefonen långt innan någon skulle få ut någonting värdefullt

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar generellt mindre om huruvida det vore "pinsamt" för någon att se ens privata bilder eller ej, än om att informationen på en telefon (eller för den delen laptop eller platta) skulle kunna användas för att exempelvis peka ut mål för rån eller möjliggöra identitetsstöld.

Idag är mailkonton ofta direkt kopplade till telefonen och "alltid inloggade", och via mailkontot så är egentligen alla andra onlinekonton öppna att ta över. Lösenordet till mailkontot i sig kan ofta återställas genom verifikation med SMS till just mobilen. Tjänster som Paypal och Google Wallet skulle kunna användas för att föra över pengar direkt från ett kopplat bankkonto.

Visst kan man göra bedömningen att stöld är osannolikt och då undvika åtgärder som kanske gör det säkrare på bekostnad av enkel tillgänglighet, men det minsta man bör ha koll på är åtminstone vilka reella risker det skulle kunna innebära att tappa bort telefonen. Gärna bör man också ha förberett sig någorlunda för att hantera en sådan situation så att man kan agera snabbt och fullständigt ifall det händer; kanske ha ett nedskrivet dokument med vilka saker som behöver fixas snabbt. Steg 1 idag kanske är att byta lösenord på det kopplade mailkontot och göra en fjärrutloggning av telefonens session. Steg 2 att polisanmäla (kan du telefonens IMEI-nummer?). Steg 3 att spärra telefon och SIM-kort via sin operatör (som då kommer be om diarienumret för polisanmälan). Steg 4 att kontakta eventuellt försäkringsbolag. Ju snabbare man kan göra detta, desto snabbare kan man börja "sova gott" igen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Ingen kryptering inget lösen. Bara vanlig låsskärm som man sveper undan.

Samma, simpelt och enkelt.
Endast lösenord på appar som har med riktigt pengar och på privata filer som inte vill synas. Bara köra en remote wipe om råkar tappa mobilen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Idag är mailkonton ofta direkt kopplade till telefonen och "alltid inloggade", och via mailkontot så är egentligen alla andra onlinekonton öppna att ta över. Lösenordet till mailkontot i sig kan ofta återställas genom verifikation med SMS till just mobilen. Tjänster som Paypal och Google Wallet skulle kunna användas för att föra över pengar direkt från ett kopplat bankkonto.

Lite OT, men åtminståne för PayPal går det inte att återställa lösenordet bara med mailkontot. Den frågar även efter "security question" eller kreditkortsnummer om man vill byta lösenord..

Tror att Google Wallet har något motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Sparar inget viktigt i mobilen. Privata bilder? Vem skulle orka bläddra i dem när jag inte ens själv orkar..

lol +1

Finns det alltså inget privat på mobilen? Jag sitter och tänkter själv hur mycket arbete som krävs att kryptera kontra vad en mobilförlust av en okrypterad telefon skulle innebära. Att kryptera tar väl kanske 30 min? Och behöver bara göras en gång. Jag tänker att det lite är som att låsa dörren hemma - förmodligen ingen som ens kommer rycka i handtaget - men om det väl händer ska det vara låst.

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indra-:

lol +1

Finns det alltså inget privat på mobilen? Jag sitter och tänkter själv hur mycket arbete som krävs att kryptera kontra vad en mobilförlust av en okrypterad telefon skulle innebära. Att kryptera tar väl kanske 30 min? Och behöver bara göras en gång. Jag tänker att det lite är som att låsa dörren hemma - förmodligen ingen som ens kommer rycka i handtaget - men om det väl händer ska det vara låst.

Så din skyddsnivå är mot kalle kula på stan och inte mot någon som är intresserad av just dig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Josafo:

Lite OT, men åtminståne för PayPal går det inte att återställa lösenordet bara med mailkontot. Den frågar även efter "security question" eller kreditkortsnummer om man vill byta lösenord..

Tror att Google Wallet har något motsvarande.

Google Wallet är kopplat direkt till Google-kontot. Man behöver ange sitt Google-lösenord en extra gång för att kunna komma åt tjänsten, vad jag vet, men eftersom Google-lösenordet går att återställa med hjälp av tillgång till telefonen så är det inte mycket hjälp här.

Det är inte ovanligt att mobilen försvinner samtidigt som konto/kreditkortet, vilket i så fall skulle kunna användas för att gå förbi Paypals begränsning. Däremot så kanske den allra första åtgärden om detta inträffar bör vara att spärra kortet som troligen är än mer känsligt än telefonen.

Man kan spekulera i hur troligt det är att en rånare skulle utföra alla dessa potentiella steg, men dels ska man inte vara alltför naiv inför vad den organiserade brottsligheten använder för metoder, och dels är det värt mycket för den egna tryggheten att vara medveten om vilka risker som finns. Ifall en användare har exempelvis mail/SMS-konversationer eller bilder på telefonen som kan användas i utpressningssyfte av antingen familjära eller professionella skäl så kan det finnas större pengar att tjäna än genom att bara sälja telefonen som stöldgods.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Så din skyddsnivå är mot kalle kula på stan och inte mot någon som är intresserad av just dig?

Ja jo - det är väl större risk för Kalle än t.ex. någon myndighet - undrar dock om det ena behöver utesluta det andra?

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Medlem

PIN och telefonlås, blir den stulen så kan inte tjuven något med den ändå samt låst till mitt iCloud konto. Om jag inte bryr mig att få den tillbaka så kan jag köra "Remote Wipe"-varianten.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indra-:

Ja jo - det är väl större risk för Kalle än t.ex. någon myndighet - undrar dock om det ena behöver utesluta det andra?

Nej men du behöver tänka längre än bara krypto på om du vill klara dig mot en beslutsam motståndare med resurser.

Permalänk
Medlem

1 nej
2 ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Nej men du behöver tänka längre än bara krypto på om du vill klara dig mot en beslutsam motståndare med resurser.

Absolut. Men det är en separat diskussion. Har jag alternativet att kryptera eller inte kryptera min telefon så väljer jag det första.

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Medlem

Krypterade allt (lösenord krävs för kryptering) ända tills jag märkte att sd-kortet gick att läsa i en pc ändå så då skippade jag den biten.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Krypterade allt (lösenord krävs för kryptering) ända tills jag märkte att sd-kortet gick att läsa i en pc ändå så då skippade jag den biten.

Kanske krypterade du endast telefonens interna lagring? Är minneskortet krypterat ska du inte kunna komma åt det utan nyckeln.

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Medlem

Pinkod, mest för att jag inte vill att barnen ska ta den och börja ringa kollegor och liknande. Så kul att prata med en treåring är det inte

Men seriöst - pinkod är väl inte ett på något sätt komplett skydd, men det hjälper ju en del ifall jag tappar telefonen så inte vem som helst bara kan starta och börja ringa med den. I och för sig hoppas jag ju att jag snabbt skulle spärra abonnemang etc, men ja ett litet skydd är bättre än inget alls. Stulen vet jag inte, en iPhone 4S är väl inte direkt hett byte!

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indra-:

lol +1

Finns det alltså inget privat på mobilen? Jag sitter och tänkter själv hur mycket arbete som krävs att kryptera kontra vad en mobilförlust av en okrypterad telefon skulle innebära. Att kryptera tar väl kanske 30 min? Och behöver bara göras en gång. Jag tänker att det lite är som att låsa dörren hemma - förmodligen ingen som ens kommer rycka i handtaget - men om det väl händer ska det vara låst.

Det är mycket arbete med en krypterad mobil och samma som ha 10 tals extra lås på dörren för det extra säkerhet.

- Sämre prestanda.
- Sämre batteritid

OTA uppdateringar fungerar ej, måste dekryptera varje gång, eller köra manual uppdatering som krävs en hel del jobb. Om man råkar glömma bort pin/säkerhet för logga in i mobilen och endast möjlighet är factory reset och då förlorar man allting.
Kryptera har sina fördelar/nackdelar och nackdelarna gör att jag inte vill kryptera mobilen.

Men Google kommer köra kryptering med Android L på sina Nexus enheter och får se hur dom löser OTA uppdatering biten.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indra-:

Kanske krypterade du endast telefonens interna lagring? Är minneskortet krypterat ska du inte kunna komma åt det utan nyckeln.

Nej, jag upptäckte det på detta sätt:
Gick ej att avkryptera kortet sa telefonen, då det behövdes plats (typ 30 mb) på kortet för det, jag ombads ta bort några filer först, vilket så klart kräver att det avkrypterats först, moment 22...

Till slut tänkte jag att jag kanske kan formatera om det i datorn. Blev rätt förvånad (och glad) då jag kunde se alla filer och rädda dem.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]