Kikarsikte på handla digitalt defekta

Permalänk

Kikarsikte på handla digitalt defekta

Hej jag och mina två bröder är jägare. Vi skjuter med skarpa vapen givetvis då. Var på har man vapen behöver man kikarsikte på vapnet. Vi nappade på ett erbjudande som handla digitalt kör med.

Till och börja med så kan jag säga att jag har själv 3st vapen. Min bror har 5st vapen. Och min andra bror har 4st vapen. Vi är ganska rutinerade skyttar som gillar att skjuta på långa håll. Vi tävlar inte men vi ligger i ungefär samma grad i skytte som tävlingskyttarna gör normalt.

Vi köpte två sikten som heter Tasco Varmint 10-40x50 och dessa sikten justerar inte korrekt. Om jag skjuter in bössan så 0 på rattarna är mitt i prick på 80meter. Skall jag skjuta på 300meter måste jag komma upp i träffläget 2.57minuters vinkel (Moa) Det är då alltså i ren svenska ett kuldrop på 22.4cm. Problemet är att justerar jag upp 2.5moa vilket är närmaste på det siktet så flyttar sig träffarna sidledes. De drar sig altså snätt. Och detta är validerat på 80meter också. Siktena båda två är defekta på samma vis.

Bara för att slutföra att det var siktena så har jag ett fint sikte från Carl Ziess som jag satte på bössan och sköt och då går den perfekt.

I beskrivningen står det följande:
http://www.handladigitalt.se/tasco-target-varmint-1040x50-18-...

"Vårt top-of-the-line kikarsikte levererar överlägsen optisk klarhet och ljusstyrka i även det svagaste ljus. 100% vattentätt, imtätt och rekylsäkrat, kikarsiktet är tillverkat för att klara rekylen från dom kraftigaste magnumkalibrarna och dom hårdaste yttre förhållandena i vildmarken. Premium, flerlagerbehandlade linser ger imponerande detaljrikedom. Klickjustering för höjd och vind gör det enkelt och snabbt att skjuta in siktet. Ett utmärkt, all-around sikte för jakt, med 1/8 MOA punkt riktmedel och i mattsvart färg. Mycket kraftig förstoring för riktigt långa avstånd, detta är kungen för precisionsskytte på extrema avstånd."

i deras mail när vi skickade in dom skriver dom
"Texten du citerar är en översättning av tillverkarens egen beskrivning av siktet. Som kund får man dock själv, precis som jag beskrev i förra mailet också, ta hänsyn till att ett billigare sikte kanske har mer begränsningar än ett dyrare. Ett Tasco för drygt 2000 kr, kan man till exempel inte ha samma förväntningar på som ett sikte för 10.000-20.000:- Det har med konstruktion, glaskvalite, byggkvalite och annat att göra. Ska man dessutom som du beskriver, skjuta på riktigt långa avstånd med hög precision 10-50x så blir byggkvaliten ännu viktigare. Självklart skall det dock klara det avstånd du beskriver (och också längre än så) därför kommer det att skickas in för inspektion och service/utbyte hos tillverkare."

Jag hävdar att jag litar inte på dessa tasco sikten alls. Jag vill inte ha ett sikte på ett jakt vapen som jag inte litar på. Det är trotts allt levande djur man jagar inte någon papptavla. Jag vill då ha pengarna åter istället då jag redan beställt ett annat sikte som jag kommer använda iställer som nu sitter på bössan och fungerar perfekt.

Vi köpte även ett bushnell trophy rödpunkt sikte.
http://www.handladigitalt.se/bushnell-trophy-1x28-rodgron-pun...

Problemet med detta bushnell siktet är att ratten som man väljer punkt kors eller ring inte fungerar som den ska. När man skjuter in det på 0 med punkt. Sen byter man till kors så flyttar sig träffarna i höjd. Variationen av att vrida på den är så stor som en meter på 80meters håll. Det gör att man missar en hel älg!

Vill även där ha pengarna åter då vi köpt en Aimpoint 9000L som fungerar perfekt nu.

Hur ser mina rättigheter som konsument ut? Vi påtalade felen väldigt snabbt efter dom upptäcktes. Tyvärr har det varit skytte förbud i stockholm under semestern. Så har inte blivit av förens nu att prova och skicka in siktena eftersom vi tänkte vi skickar alla i samma paket. Billigare frakt då!

Det är då tre stycken defekta sikten detta rör sig om och jag vill ha åter pengarna som är dryga 7200kr för de tre ihop.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Använder ni skjutbänk för inskjutningen?
Jag har skjutit under hela sommaren (på bana), så skytteförbud i Stockholm vet jag inte vad du menar med - men det kan ligga er i fatet.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Om sikterna är defekta så omfattas dom givetvis av garanti.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Använder ni skjutbänk för inskjutningen?
Jag har skjutit under hela sommaren (på bana), så skytteförbud i Stockholm vet jag inte vad du menar med - men det kan ligga er i fatet.

Givetvis använder vi skjutbänk. Med Ziess siktet på samma bössa skjuter den hål i hål. Med tasco 10-40x50 träffar den inte ens tavlan efter man justerat om för annat avstånd.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Att siktet justeras felaktigt visar inte nödvädnigtvis att den är defekt enligt mig utan istället att kvalitén är bristande. Pappas sikte på en av hans studsare kostar 16 000kr och det kanske är det man får förväntas betala om man vill ha hög precision genom kvalité.
Jag förstår självklart frustrationen över att den inte presterar som förväntat men ett "top-of-the-line"-sikte som det står på handladigitalt får man inte för 2700kr.
Som vanligt så gäller att man får vad man betalar för och jag har svårt att se att du kan kräva pengarna tillbaka då det inte är säkert att varan är defekt.

Permalänk
Medlem

Du har tyvärr inte rätt att få tillbaka pengarna. Dock har butiken 3 gånger på sig att laga produkten innan du kan börja hävda att du vill ha tillbaka pengarna.

På första siktet du köpt, vad är fel med beskrivningen? Om du anser att det är fel på beskrivningen så kan du hänvisa till det för att häva köpet.

Sedan vet jag inte om att justera siktet som du påstår är något som alla sikten ska klara som standard eller om det det måste stå klart och tydligt.

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Du har tyvärr inte rätt att få tillbaka pengarna. Dock har butiken 3 gånger på sig att laga produkten innan du kan börja hävda att du vill ha tillbaka pengarna.

På första siktet du köpt, vad är fel med beskrivningen? Om du anser att det är fel på beskrivningen så kan du hänvisa till det för att häva köpet.

Sedan vet jag inte om att justera siktet som du påstår är något som alla sikten ska klara som standard eller om det det måste stå klart och tydligt.

Jag anser inte man ska sälja ett sikte där man skriver rekylfast för kraftigaste magnum kalibrarna om de sprider inom en golfboll rent av på 80meter. Det är illa. Sen om du ska skjuta på 600meter måste du ju kunna justera om siktet. Det är torret rattar och siktet är ett sikte av taktisk typ där man ska kunna justera. Siktet ska justera i räta linjer inte hoppa slupmässigt vänster till höger när man vrider på ratten. Och återgår man till 0 ska den ligga rätt igen på 80meter som de var inskjutet på.

Sen läs där uppe där dom skriver att dom inte är rekylfasta och sen annonserar de som rekylfast :S Tycker de är lite dåligt faktiskt.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Att siktet justeras felaktigt visar inte nödvädnigtvis att den är defekt enligt mig utan istället att kvalitén är bristande. Pappas sikte på en av hans studsare kostar 16 000kr och det kanske är det man får förväntas betala om man vill ha hög precision genom kvalité.
Jag förstår självklart frustrationen över att den inte presterar som förväntat men ett "top-of-the-line"-sikte som det står på handladigitalt får man inte för 2700kr.
Som vanligt så gäller att man får vad man betalar för och jag har svårt att se att du kan kräva pengarna tillbaka då det inte är säkert att varan är defekt.

Om du köper ett däck till bilen för 1000kr istället och dom läcker luft. Är det då defekt? Det anser jag. Fyller man luft fungerar de ju. Är lite samma sak tycker jag. Köper man ett sikte som är till för lång skytte som ska vara rekylfast och ska justera för att kunna vara för lång skytte så anser jag ju att produkten ska kunna träffa tavlan. Träffar de inte tavlan. Så hur ska man kunna använda de? Gissa och trycka av?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag anser inte man ska sälja ett sikte där man skriver rekylfast för kraftigaste magnum kalibrarna om de sprider inom en golfboll rent av på 80meter. Det är illa. Sen om du ska skjuta på 600meter måste du ju kunna justera om siktet. Det är torret rattar och siktet är ett sikte av taktisk typ där man ska kunna justera. Siktet ska justera i räta linjer inte hoppa slupmässigt vänster till höger när man vrider på ratten. Och återgår man till 0 ska den ligga rätt igen på 80meter som de var inskjutet på.

Sen läs där uppe där dom skriver att dom inte är rekylfasta och sen annonserar de som rekylfast :S Tycker de är lite dåligt faktiskt.

Siktet träffar ju rätt om du skjuter in den varje gång så på så vis är det ju inget fel. Säger du att den är av "taktisk typ" och man ska kunna justera onthe fly så litar jag på dig. Butiken har ändå 3 gånger på sig att laga produkten, sedan kan du häva köpet.

Du kan även häva köpet om du tycker att produktbeskrivningen var felaktig, vilket kanske är lättast i detta läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Siktet träffar ju rätt om du skjuter in den varje gång så på så vis är det ju inget fel. Säger du att den är av "taktisk typ" och man ska kunna justera onthe fly så litar jag på dig. Butiken har ändå 3 gånger på sig att laga produkten, sedan kan du häva köpet.

Du kan även häva köpet om du tycker att produktbeskrivningen var felaktig, vilket kanske är lättast i detta läge.

Butiken har två ggr på sig att laga produkten, inte tre. Kvarstår felet efter två försök till åtgärdande så skall köpet hävas vid den tredje reklamationen, enligt praxis.

@TS: Har de däremot angivit felaktig produktinfo så är det grund för hävning direkt, som kobb3 skrev.

Du skrev också att säljaren skrivit till dig att "Texten du citerar är en översättning av tillverkarens egen beskrivning av siktet. Som kund får man dock själv, precis som jag beskrev i förra mailet också, ta hänsyn till att ett billigare sikte kanske har mer begränsningar än ett dyrare."

Varans (relativt låga) pris innebär inte att den får marknadsföras med inkorrekt information...och det faktum att det är tillverkarens info fråntar inte säljaren från ansvar, de använder ju infon i sin marknadsföring.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Butiken har två ggr på sig att laga produkten, inte tre. Kvarstår felet efter två försök till åtgärdande så skall köpet hävas vid den tredje reklamationen, enligt praxis. .

Fel.

Butiken har rätt att laga samma fel 2 gånger, om den lämnas in för samma fel en tredje gång så kan man häva köpet, om varan dock visar sig lida av olika fel vid varje reparations tillfälle har säljare rätt att laga produkten 3 gånger, fjärde gången så har kund rätt att häva köpet, allt enligt paxis.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fel.

Butiken har rätt att laga samma fel 2 gånger, om den lämnas in för samma fel en tredje gång så kan man häva köpet, om varan dock visar sig lida av olika fel vid varje reparations tillfälle har säljare rätt att laga produkten 3 gånger, fjärde gången så har kund rätt att häva köpet, allt enligt paxis.

Nu var det samma fel som diskuterades...och att du lägger till mer information gör på intet sätt det jag skrev felaktigt (på sin höjd bristfälligt om jag hade talat om hävning generellt och inte i det specifika fallet).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Nu var det samma fel som diskuterades...och att du lägger till mer information gör på intet sätt det jag skrev felaktigt (på sin höjd bristfälligt om jag hade talat om hävning generellt och inte i det specifika fallet).

Jaha så du kan plötsligt förutse framtiden? Du har ingen aning om vad butiken kommer komma fram till och det är väl ändå det vi diskuterar. Och jo, du har fel eftersom du hävdar att det är gällande praxis det du skrev, vilket det inte är.

Fortfarande, butiken har 3 olika tillfällen att laga produkten om det rör sig om olika fel. Inte två som du skriver, 2 gäller bara vid samma fel och att det bekräftats vid tredje reparationsillfället, att det rör sig om exakt samma fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fortfarande, butiken har 3 olika tillfällen att laga produkten om det rör sig om olika fel. Inte två som du skriver, 2 gäller bara vid samma fel och att det bekräftats vid tredje reparationsillfället, att det rör sig om exakt samma fel.

Ah, tror jag ser vad du menar nu...meningen "Butiken har två ggr på sig att laga produkten, inte tre." är absolut felaktig om den läses fristående. Jag hade den i en kontext där jag pratade om ett fel, inte flera. Jag avsåg alltså inte att säga att två försök alltid gäller utan att det gäller då det rör sig om ett fel (jag skrev ju "felet" inte "felen")...men missförståndet är helt och hållet mitt fel, det var riktigt klantigt formulerat. Ber om ursäkt för detta.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Uppdatering brorsan fick åter ett Bushnell Tropy rödpunkt sikte. Osäker på om de är samma eller ej. Skall prova det åt han på lilla bössan 22lr. Fungerar de inte där kommer det inte fungera på större dyrare bössorna heller.

Har än så länge inte hört ett ljud om tasco varmint 10-40*50 siktena. Jag litar inte på de till jakt. Så får jag inte åter pengarna så får de väll bli 22 sikte på lillbössan. För att jaga med det kommer jag inte göra.

Tycker ändå det är udda att butiken går ut med att tasco siktena ska vara rekylfasta. Men sen i eposten skriver dom att så är inte fallet. Problemet är primärt att siktena justerar som en påse jordnötter och inte nollar på samma ställa när man vrider åter rattarna. Som sagt 22sikte tror jag de blir av dom är jag ganska säker på!

Tycker handla digitalt hanterar de hela väldigt klumpigt. Hittar vi fel på nästa bushnell sikte får vi väll skicka in de igen. Ska prova de riktigt noggrant iallafall!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Uppdatering brorsan fick åter ett Bushnell Tropy rödpunkt sikte. Osäker på om de är samma eller ej. Skall prova det åt han på lilla bössan 22lr. Fungerar de inte där kommer det inte fungera på större dyrare bössorna heller.

Har än så länge inte hört ett ljud om tasco varmint 10-40*50 siktena. Jag litar inte på de till jakt. Så får jag inte åter pengarna så får de väll bli 22 sikte på lillbössan. För att jaga med det kommer jag inte göra.

Tycker ändå det är udda att butiken går ut med att tasco siktena ska vara rekylfasta. Men sen i eposten skriver dom att så är inte fallet. Problemet är primärt att siktena justerar som en påse jordnötter och inte nollar på samma ställa när man vrider åter rattarna. Som sagt 22sikte tror jag de blir av dom är jag ganska säker på!

Tycker handla digitalt hanterar de hela väldigt klumpigt. Hittar vi fel på nästa bushnell sikte får vi väll skicka in de igen. Ska prova de riktigt noggrant iallafall!

Förstår inte vad du förväntar dig när du köper ett kikarsikte som är känd kinaskit. Detta måste du ju själv dessutom någon gång varit högst medveten om själv då du, enligt dig själv, har köpt ett Zeiss-sikte som kostar uppåt 20 tusen. Varför gjorde du det när du samtidigt räknar med att få liknande kvalité och funktion för en tiondel av priset?
Värt att tillägga är ju också att siktet egentligen heller inte är defekt, att det är skottfast betyder ju bara att siktet inte ger träfflägesförflyttningar mellan skott/serier. Ser heller inte hur Handla Digitalt har gjort fel, skulle dom bara sälja sikten som lever upp till dina krav skulle de inte sälja ett sikte som kostar under 10 tusen.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Uppdatering brorsan fick åter ett Bushnell Tropy rödpunkt sikte. Osäker på om de är samma eller ej. Skall prova det åt han på lilla bössan 22lr. Fungerar de inte där kommer det inte fungera på större dyrare bössorna heller.

Har än så länge inte hört ett ljud om tasco varmint 10-40*50 siktena. Jag litar inte på de till jakt. Så får jag inte åter pengarna så får de väll bli 22 sikte på lillbössan. För att jaga med det kommer jag inte göra.

Tycker ändå det är udda att butiken går ut med att tasco siktena ska vara rekylfasta. Men sen i eposten skriver dom att så är inte fallet. Problemet är primärt att siktena justerar som en påse jordnötter och inte nollar på samma ställa när man vrider åter rattarna. Som sagt 22sikte tror jag de blir av dom är jag ganska säker på!

Tycker handla digitalt hanterar de hela väldigt klumpigt. Hittar vi fel på nästa bushnell sikte får vi väll skicka in de igen. Ska prova de riktigt noggrant iallafall!

Du verkar ju uppenbarligen inte lyssna och tror att problemen ska lösa sig själv? Se vad jag skrev förut?

Du kan även häva köpet om du tycker att produktbeskrivningen var felaktig, vilket kanske är lättast i detta läge.

Läs till exempel min post om vad lagen säger.