Permalänk

Corsair AX860i Unstable power

Hejsan,

Då och då när jag startar spel så startar datorn om och så står det Asus motherboard detected unstable power.
Det händer först när man kommer in i spelet (när grafiken börjar ladda).

Tycker det känns som att det är i samband när jag har endast har igång datorn en kort stund innan jag startar ett spel, normalt så startar jag om datorn 1 gång i veckan.

Händer i CS GO och Arma 3.
Nätaggregatet är Ca 1 år Moderkortet ca 4 månader.

Specs i sign

Är det fel på moderkortet eller nätagget?

Varnar väldigt ofta att +3,3V linan är 2,896V

Mvh Victor

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

Hejsan,

Då och då när jag startar spel så startar datorn om och så står det Asus motherboard detected unstable power.
Det händer först när man kommer in i spelet (när grafiken börjar ladda).

Tycker det känns som att det är i samband när jag har endast har igång datorn en kort stund innan jag startar ett spel, normalt så startar jag om datorn 1 gång i veckan.

Händer i CS GO och Arma 3.
Nätaggregatet är Ca 1 år Moderkortet ca 4 månader.

Specs i sign

Är det fel på moderkortet eller nätagget?

Varnar väldigt ofta att +3,3V linan är 2,896V

Mvh Victor

Använder du 4 eller 8 pinnar till CPU-ström kontakten?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Använder du 4 eller 8 pinnar till CPU-ström kontakten?

8

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt antal och korrekt monterade moderkortsdistanser?

Alla strömkablar utdragna, undersökta för skador och återmonterade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Rätt antal och korrekt monterade moderkortsdistanser?

Alla strömkablar utdragna, undersökta för skador och återmonterade?

Hade isär datorn för ett tag sedan och alla kablar verkade vara OK.
Nu fick jag syn på att man kan stänga av Asus Anti surge, bör jag göra det?
Känns som ett givarfel på moderkortet, skickar nämligen att volten är fel hela tiden.

Mvh Victor

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk

Hänt 2ggr inom 30 minuter nu, kört factory reset i bios och ska kolla om Det hjälper.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

http://i.imgur.com/mha6tpa.jpg

Hänt 2ggr inom 30 minuter nu, kört factory reset i bios och ska kolla om Det hjälper.

Att slå av säkerhetsfunktioner på ditt moderkort, låter inte som den smartaste idén i världshistorien direkt.
Dom sattes dit av en anledning. Och visst kan det vara moderkortet som är kinkigt.
Men det kan likväl vara din PSU som skickar åthelvete fel spänningar, så som ditt moderkort försöker säga dig.
Och slår du av säkerhetsfunktionerna, så kommer ditt moderkort att ignorera spänningarna som kommer in.
Vilket i sin tur en dag kan slå sönder dina komponenter, om det nu är PSU´n som är defekt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Att slå av säkerhetsfunktioner på ditt moderkort, låter inte som den smartaste idén i världshistorien direkt.
Dom sattes dit av en anledning. Och visst kan det vara moderkortet som är kinkigt.
Men det kan likväl vara din PSU som skickar åthelvete fel spänningar, så som ditt moderkort försöker säga dig.
Och slår du av säkerhetsfunktionerna, så kommer ditt moderkort att ignorera spänningarna som kommer in.
Vilket i sin tur en dag kan slå sönder dina komponenter, om det nu är PSU´n som är defekt.

Iuf, men får väl ringa o prata med inet.
Köpte nätagget därifrån.

Tack för hjälpen! , Victor

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

Iuf, men får väl ringa o prata med inet.
Köpte nätagget därifrån.

Tack för hjälpen! , Victor

Be dom testa PSU´n med en multimeter eller annat anpassat verktyg, för utgångs-spänningar.
Min 12v linas utspänning ligger på 12.144v (bara som exempel).

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Be dom testa PSU´n med en multimeter eller annat anpassat verktyg, för utgångs-spänningar.
Min 12v linas utspänning ligger på 12.144v (bara som exempel).

/Lifooz

Tack för svaret!

Fick ett nytt nätaggregat på garantin.

Mvh Victor

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D