Värt att köpa SSDn i USA?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa SSDn i USA?

Hej,

Jag bor för tillfället i USA men åker tillbaka till Sverige i december och har bestämt mig för att köpa en ny SSD till min dator hemma.
Min undran är dock om det är värt att köpa den här och ta hem?

jag vill köpa samsung 850 pro antingen 512GB eller 1 TB

Om jag väljer 1Tb så kostar den
4528 kr med dagens dollar kurs
och
5490 kr i sverige

Problemet är att om något skulle hända eller det skulle va fel på den och jag skulle behöva skicka in den på garanti så behöver jag skicka den från Sverige till USA med post till Samsung här. Det skulle ju medföra en kostnad om något hände och den har ju ända garanti i 10 år liksom.

Vad säger ni? Är 1000 lappen värd det?

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk

Har du inkluderat frakten till Sverige?

Ja skulle isf säga att det Kan vara värt det, då SSDs från Samsung är top notch, och är inget som bör förfalla.
Men chansen finns ju med måndags exemplar även om chansen är låg.

Så allt hänger nog på det, du har högre chans att tjäna på det än lotteri det är klart;)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Med tanke på hur lång garanti du skriver att du har (har ej kollat detta själv), så hade jag köpt den där jag skulle bo. 10år är horribelt lång tid, ja nästan lite overkligt mycket.

För jag tror inte du kommer nyttja samma SSD om 10år..

Oavsett, det låter som att du kollat med Samsung vad som gäller - och är disken köpt i staterna så är det deras returpolicy som gäller... även om det låter konstigt att du inte skulle få skicka in din PRO -disk till svensk tredjepartsfirma som hanterar reperationerna.

Pro-serien står väl för proffs, och då skall man förvänta sig lite bättre grejer - oavsett vart man befinner sig i världen? eller?
Det fungerar ju att köpa import konsoler och sedan nyttja service och garanti i ett annat land, man reggar ju den mot Sony / Microsoft i det fallet direkt.

Borde gå att göra något liknande med Samsungs saker.

Men som sagt, jag hade köpt den i Sverige för att slippa onödigt krångel om det skiter sig.
Betala den lite högre summan och glöm, det är så vi andra gör med service på bilen osv

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Har du inkluderat frakten till Sverige?

Ja skulle isf säga att det Kan vara värt det, då SSDs från Samsung är top notch, och är inget som bör förfalla.
Men chansen finns ju med måndags exemplar även om chansen är låg.

Så allt hänger nog på det, du har högre chans att tjäna på det än lotteri det är klart;)

Hmm mm jag har hört att dem oftast inte går sönder, det är väl just det där med ett måndagsexemplar som e oroligt.

Skrivet av andreas_dock:

Med tanke på hur lång garanti du skriver att du har (har ej kollat detta själv), så hade jag köpt den där jag skulle bo. 10år är horribelt lång tid, ja nästan lite overkligt mycket.

För jag tror inte du kommer nyttja samma SSD om 10år..

Oavsett, det låter som att du kollat med Samsung vad som gäller - och är disken köpt i staterna så är det deras returpolicy som gäller... även om det låter konstigt att du inte skulle få skicka in din PRO -disk till svensk tredjepartsfirma som hanterar reperationerna.

Pro-serien står väl för proffs, och då skall man förvänta sig lite bättre grejer - oavsett vart man befinner sig i världen? eller?
Det fungerar ju att köpa import konsoler och sedan nyttja service och garanti i ett annat land, man reggar ju den mot Sony / Microsoft i det fallet direkt.

Borde gå att göra något liknande med Samsungs saker.

Men som sagt, jag hade köpt den i Sverige för att slippa onödigt krångel om det skiter sig.
Betala den lite högre summan och glöm, det är så vi andra gör med service på bilen osv

Kollade med Samsung och den måste in till Samsung USA om något är fel. Känner lite likadant som du säger, för tryggheten hade det vart skönt att köpa den i Sverige men då är det den där 1000 lappen extra :/

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

...den har ju ända garanti i 10 år liksom.

10 år eller 150 Total Bytes Written (TBW), vilket som kommer först. Så man får ha koll på antalet TB i Samsungs Magician. Just saying...

Hursom efter 10 år vill man ändå ha något nytt och som stödjer aktuell hårdvara ännu bättre

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om de inte skriver den som "gåva" eller skriver ner värdet på den så finns alltid risken för tull och alla postens tillägg, då är det knappast värt det eftersom du förmodligen får betala betydligt mer än den där tusenlappen du kan tjäna.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Om de inte skriver den som "gåva" eller skriver ner värdet på den så finns alltid risken för tull och alla postens tillägg, då är det knappast värt det eftersom du förmodligen får betala betydligt mer än den där tusenlappen du kan tjäna.

han befinner sig ju i usa, ska gå bra om den är nedpackad i resväska på vanligt vis, åtminstone om den är öppnad.

Permalänk
Medlem

Nej, endast Intel erbjuder världs garanti (tror jag) och Samsung garanti brukar gälla endast från det land man köpt ifrån.
Släng frågan på deras facebook sida och fråga.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Så valet är att antingen köpa nu i USA eller vänta till december och köpa i Sverige? Då hade jag valt Sverige, utöver garantidelen så kommer jul/mellandagsrean få priset att droppa lite. Just nu är det 17% billigare att köpa den i USA och det är väl inte helt otänkbart att få 10–20% rabatt kring jul/mellandagarna.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Kollade med Samsung och den måste in till Samsung USA om något är fel. Känner lite likadant som du säger, för tryggheten hade det vart skönt att köpa den i Sverige men då är det den där 1000 lappen extra :/

Sen har du helt andra konsumentköps lagar i Sverige än du har i USA. Vet att 1000kr+ är en del pengar, men när nu Samsung ger 10 år (och de har sagt att de kommer acceptera ÖVER 150TW, förutsatt att den fortfarande har användas som konsument/klient disk och inte server/ent.) så är det dumt att sabba en sådan fin garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

han befinner sig ju i usa, ska gå bra om den är nedpackad i resväska på vanligt vis, åtminstone om den är öppnad.

Haha, missade det helt. Ska inte sitta så sent på natten och skriva inlägg.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Man ska inte vara dumsnål. Och det tycker jag absolut att du är om du köper den i USA när du inte ska hem förrens i December. Tänk på att Samsung (eller vilken firma som hanterar ärendet) kommer ta betalt för att skicka tillbaka den också, ifall du skickar in den på reparation. Det tar också förmodligen mer tid.

Nej, det gisslet hade jag lätt betalt 1000 kr för. Man kan snacka en massa om PRO o.s.v. men när olyckan väl är framme så är det en klen tröst.

Permalänk
Medlem

Om den måste till USA så är det bara upp till dig om du vill gambla eller ej. Jag och min familj är såna som gärna köper saker utomlands för att få det billigare, köpt mycket kamerautrustning o Japan och Hong Kong, Apple produkter i USA och Hong Kong och en PS3 i USA när det släpptes. Det enda som gått sönder genom åren är en iPad som dog för någon månad sedan som var köpt i HK, bara skrota direkt.

Dock är många av de produkter jag och familjen köpt saker man kan laga själv om man orkar. En SSD är det betydligt svårare att fixa om det händer något. Får man fråga hur mycket du sparar? Är det mycket skulle jag lätt gjort det, handlar det om 2-300kr, nej, då tar jag hellre svensk garanti.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Får man fråga hur mycket du sparar?

Står ju i första inlägget vad det kostar och vad han sparar?!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

10 år eller 150 Total Bytes Written (TBW)

Känns som 150 bytes skrivs rätt snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Man ska inte vara dumsnål. Och det tycker jag absolut att du är om du köper den i USA när du inte ska hem förrens i December. Tänk på att Samsung (eller vilken firma som hanterar ärendet) kommer ta betalt för att skicka tillbaka den också, ifall du skickar in den på reparation. Det tar också förmodligen mer tid.

Nej, det gisslet hade jag lätt betalt 1000 kr för. Man kan snacka en massa om PRO o.s.v. men när olyckan väl är framme så är det en klen tröst.

Går det ens att få tillbaka datan från minnena på en SSD som pajjat?
Ibland går det från HDD men SSD är ju något helt annat.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Står ju i första inlägget vad det kostar och vad han sparar?!

Nu är det nog dags för sängen, läste det men la det inte på minnet.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Känns som 150 bytes skrivs rätt snabbt

Det är faktiskt så det står i deras garantivillkor. Ingen miss från min sida den här gången faktiskt. Orkade inte undersöka om faktorn utelämnats eller om man syftar på något annat?
Men visst låter det lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, trodde jag hade bestämt mig om att köpa den i Sverige men nu sänktes priset här i USA- . -
3938 kr i USA
5490 kr i Sverige

så nu sparar jag till och med 1552kr om jag köper den här. Några som ändrat åsikt?

Edit: alltså Samsung 850 Pro 1TB

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Tack för alla svaren, trodde jag hade bestämt mig om att köpa den i Sverige men nu sänktes priset här i USA- . -
3938 kr i USA
5490 kr i Sverige

så nu sparar jag till och med 1552kr om jag köper den här. Några som ändrat åsikt?

Edit: alltså Samsung 850 Pro 1TB

Jag skulle lätt ha köpt den i USA. 1552 kr är ganska mycket pengar. Jag köper ofta saker när jag befinner mig utomlands. I det här fallet så skulle jag ha tänkt så här: Man får 3 SSD'er för nästan samma pris som för 2 SSD'er i Sverige. Det är en enorm skillnad, enligt mig. Så om man handlar fler saker så blir det mycket i slutändan, och om någon av sakerna går sönder och man inte kan fixa den så kanske det ändå var billigare än att köpa sakerna i Sverige. Sen så har du väl hemförsäkring i Sverige, den kanske täcker om den går sönder och det inte finns garanti.

Sen är det en sak som du kanske inte har tänkt på, i USA så lägger man på (tror det är) moms först i kassan. Inte när priserna listas i butiken. Så kolla upp vad den kostar med moms också.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Vilken butik säljer Samsung 850 Pro 1TB för 3938kr?

Vilken USD kurs räknar du med? Google har 1 USD = 7.15 SEK och Forex har 1 USD = 7.18 SEK

Och ingår skatt (sales tax) i priset 3938Kr?

Newegg är en av dom största nätbutikerna i USA och det lägsta priset är just nu $659.99 om man är Newegg Premier medlem, räknar om det i kr med kursen 7.15 så blir priset 4718kr http://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&DEP...

Det lägsta priset just nu i Sverige är 4999kr inklusive moms och frakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724063

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Går det ens att få tillbaka datan från minnena på en SSD som pajjat?
Ibland går det från HDD men SSD är ju något helt annat.

Ingen aning, vad har det med tråden (eller det du citerade) att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag skulle lätt ha köpt den i USA. 1552 kr är ganska mycket pengar. Jag köper ofta saker när jag befinner mig utomlands. I det här fallet så skulle jag ha tänkt så här: Man får 3 SSD'er för nästan samma pris som för 2 SSD'er i Sverige. Det är en enorm skillnad, enligt mig. Så om man handlar fler saker så blir det mycket i slutändan, och om någon av sakerna går sönder och man inte kan fixa den så kanske det ändå var billigare än att köpa sakerna i Sverige. Sen så har du väl hemförsäkring i Sverige, den kanske täcker om den går sönder och det inte finns garanti.

Sen är det en sak som du kanske inte har tänkt på, i USA så lägger man på (tror det är) moms först i kassan. Inte när priserna listas i butiken. Så kolla upp vad den kostar med moms också.

mm jag börjar fundera på att köpa den här nu bara för priset, hur stor är chansen att den faktiskt skulle vara trasig vid leverans liksom?
Bra där med skatten men jag är rätt säker på att den är redan inräknad i priset

Skrivet av janee:

Vilken butik säljer Samsung 850 Pro 1TB för 3938kr?

Vilken USD kurs räknar du med? Google har 1 USD = 7.15 SEK och Forex har 1 USD = 7.18 SEK

Och ingår skatt (sales tax) i priset 3938Kr?

Newegg är en av dom största nätbutikerna i USA och det lägsta priset är just nu $659.99 om man är Newegg Premier medlem, räknar om det i kr med kursen 7.15 så blir priset 4718kr http://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&DEP...

Det lägsta priset just nu i Sverige är 4999kr inklusive moms och frakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724063

Jag kollar på Amazon.com. där kostar den 550 dollar (gratis frakt för jag är student) och om jag minns rätt så är skatten inräkning i amazonpriset.
Dock visste jag inte att den fanns för 4999 i Sverige vilket går tillbaka att den är ca 1000 lappen billigare här igen. använder googles dollar kurs ja.
Men funderar ändå på att köpa här, chansen att den ska va DOA borde va väldigt liten

Tack för svaren förresten! uppskattas verkligen

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lilja90:

Tack för alla svaren, trodde jag hade bestämt mig om att köpa den i Sverige men nu sänktes priset här i USA- . -
3938 kr i USA
5490 kr i Sverige

så nu sparar jag till och med 1552kr om jag köper den här. Några som ändrat åsikt?

Edit: alltså Samsung 850 Pro 1TB

Köp! Dom flesta i den här tråden är sjukt nojiga och nästan räknar med att saker ska gå sönder. Hade köpt den redan vid förra priset, utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

mm jag börjar fundera på att köpa den här nu bara för priset, hur stor är chansen att den faktiskt skulle vara trasig vid leverans liksom?
Bra där med skatten men jag är rätt säker på att den är redan inräknad i priset

Jag kollar på Amazon.com. där kostar den 550 dollar (gratis frakt för jag är student) och om jag minns rätt så är skatten inräkning i amazonpriset.
Dock visste jag inte att den fanns för 4999 i Sverige vilket går tillbaka att den är ca 1000 lappen billigare här igen. använder googles dollar kurs ja.
Men funderar ändå på att köpa här, chansen att den ska va DOA borde va väldigt liten

Tack för svaren förresten! uppskattas verkligen

Tror inte skatt är inte inkluderat i priset, för dom har olika sales tax i USA, beroende på stat det ska skickas till och det ser man i slutsteget om hur mycket skatt det blir. Så totalpriset kommer inte vara 4000:- och bara lägg 1 i varukorgen. Klicka fram tills slutsteget och där kan du se vad slutpriset hamnar på + skatt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tror inte skatt är inte inkluderat i priset, för dom har olika sales tax i USA, beroende på stat det ska skickas till och det ser man i slutsteget om hur mycket skatt det blir. Så totalpriset kommer inte vara 4000:- och bara lägg 1 i varukorgen. Klicka fram tills slutsteget och där kan du se vad slutpriset hamnar på + skatt.

Jag testade och du hade helt rätt. Det läggs på 50 dollar i skatt :/

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ingen aning, vad har det med tråden (eller det du citerade) att göra?

Njae, inget. Men frågan dök upp för mig när eftersom att tråden handlar om SSD även om grundfrågan gäller ett köp.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Det enda som gått sönder genom åren är en iPad som dog för någon månad sedan som var köpt i HK, bara skrota direkt.

Apple erbjuder garanti världen över, oavsett var du köper produkten.

OnT: Erbjuder inte Intel internationell garanti? Värt att kolla upp. Jag hade inte köpt någon produkt från USA om det inte finns internationell garanti, man ska inte vara dumsnål. Köpte ett par Bose i USA förra månaden och har garanti i Sverige, exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Jag testade och du hade helt rätt. Det läggs på 50 dollar i skatt :/

Så ~350kr mer. Forfarande ~1200kr billigare än i Sverige?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Så ~350kr mer. Forfarande ~1200kr billigare än i Sverige?

Nej, mera runt 600 kr billigare. 5000 kr kostar SSDn nu i Sverige.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|