Samsung når 4 600 Mb/s med trådlöst nätverk 802.11ad och 60 GHz-bandet

Permalänk

Hur går det för Ericsson?
Jag trodde det här var branchen de var ledande inom, men de verkar inte ens vara med i Wigig-alliansen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Tycker det är jävligt intressant med trådlös teknologi som wifi osv., hur man överför information med hjälp av radiovågor. Men rent allmänt, allt som har med elektromagnetiska radiovågor att göra är häftigt. Vad ska man välja för master om man vill lära sig mer om sånt?
Går i högskoleingenjörsutbildning inom elektroteknik.

Förlåt för OT

Förutsatt att du har fått stark grund i elektromagnetism och transformteori som högskoleingenjör (?), så kan jag rekommendera LiTHs masterprogram "Wireless Network and Electronics".

http://kts.itn.liu.se/wne?l=en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Sannolikt har väl laptopen högre upplösning än den stora skärmen och alla vet ju att PPI är det enda som räknas för en skärm. Jag menar, man ser ju säkert enskilda pixlar på den stora!!

EDIT: On topic, vad ska vi överföra i sådana hastigheter egentligen? Information RAM till RAM? Fast som de säger, trådlös inkoppling av nya enheter som SSD och liknande skulle nog fungera. Ha en Qi-platta på skrivbordet där man lägger sin ad-SSD och allt bara fungerar, misstänker nämligen att just räckvidden är ganska värdelös på denna standard..

Detta är för dem som inte orkar plugga in gigabit nätverks kabeln i laptopen, men ändå vill sitta inom 5 meter från sändaren...
Trådlöst i all ära, men du når aldrig upp till deras hastigheter
Dock så kan man kanske hoppas att med 4600Mb och kryptering, och 20 grannar och all annan EM, så kanske.. bara kanske... så når man 500Mbit iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnuff:

Förutsatt att du har fått stark grund i elektromagnetism och transformteori som högskoleingenjör (?), så kan jag rekommendera LiTHs masterprogram "Wireless Network and Electronics".

http://kts.itn.liu.se/wne?l=en

Och jag kan varmt rekommendera liknande program på Chalmers!
www.chalmers.se/en/education/programmes/masters-info/Pages/Wireless-Photonics-and-Space-Engineering.aspx

(Kursinnehållet under fliken "programme content" liknar de jag själv valde, innan det hette masterprogram.)

Jag tycker att Chalmers styrka ligger i deras fokus på praktiska, av industrin efterfrågade tillämpningar, med närheten till Ericsson och tillgången till egen fab: Dom tillverkar själva en hel del av komponenterna dom använder.

Ericsson bedriver forskningssamarbeten med Chalmers inom detta område som genererat resultat av hög internationell kvalitet.
Flera av de nydisputerade doktorerna har direkt fått anställning hos oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Hur går det för Ericsson?
Jag trodde det här var branchen de var ledande inom, men de verkar inte ens vara med i Wigig-alliansen...

De är förvisso med i IEEE standardiseringen men de stora pengrna ligger i mobilnäten (HSPA, LTE), inte i 802.11 som endast körs i icke-licensierade spektrum.

Den typ av tekniker som beskrivs här kommer även att finnas för framtida mobilsystem men det tar längre tid eftersom dessa standarder är så oerhört mycket mer komplexa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Är jag den enda här på SweC som är orolig över strålningen? Vi har redan konstaterat att den vanliga Wifi tekniken avger hög strålning som har kunnat kopplats till Cancer, detta då i 2,4ghz bandet.. hur kommer 60ghz se ut i kontinuerligt bruk liksom??

Denna är absolut sevärd, har även forskare från karolinska som backar det jag precis pratat om här.. även om höga hastigheter är vackert så MÅSTE vi ha ett öga på hälsan också... vem ska annars sitta bakom alla dessa datorer om alla e för sjuka för att använda dom?

Take Back Your Power:
http://www.youtube.com/watch?v=0hJqs1jwAPc

http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är för dem som inte orkar plugga in gigabit nätverks kabeln i laptopen, men ändå vill sitta inom 5 meter från sändaren...
Trådlöst i all ära, men du når aldrig upp till deras hastigheter
Dock så kan man kanske hoppas att med 4600Mb och kryptering, och 20 grannar och all annan EM, så kanske.. bara kanske... så når man 500Mbit iaf.

60 GHz innebär att signalen har svårt att passera väggar så grannarna blir inget problem och det finns dessutom rätt lite störningar från annan elektronik där, det innebär att farten kan bli hög även i praktiken, 500Mbit klarar ju 802.11ac av redan idag om det inte är direkt dåliga förhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Och jag kan varmt rekommendera liknande program på Chalmers!
www.chalmers.se/en/education/programmes/masters-info/Pages/Wireless-Photonics-and-Space-Engineering.aspx

(Kursinnehållet under fliken "programme content" liknar de jag själv valde, innan det hette masterprogram.)

Jag tycker att Chalmers styrka ligger i deras fokus på praktiska, av industrin efterfrågade tillämpningar, med närheten till Ericsson och tillgången till egen fab: Dom tillverkar själva en hel del av komponenterna dom använder.

Ericsson bedriver forskningssamarbeten med Chalmers inom detta område som genererat resultat av hög internationell kvalitet.
Flera av de nydisputerade doktorerna har direkt fått anställning hos oss.

Detsamma kan sägas om LTH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

kolla videon ja länkade.. jo det har bevisats, men det är ju självklart att alla Elektronik bolag lobbar hårt för att den informationen inte ska nå ytan, dvs oss the people. Som sagt de finns en kille på Karolinska Institutet, väl etablerad kille, som har bevisat att wifi/Bluetooth/trådlös el gör massiva skador på våra celler. Alla får inte symptom, men alla blir påverkade.

Detta är vad dessa förbannade Smart mätare som El-on så helvetiskt propagerar för.. alltså detta måste tas upp mer i världen, vi kan inte bara ha en massa elektronik utan att veta skadorna de tillför.. Som med bilarna, till slut fick man ju erkänna att bilen släppte ut gaser som förstörde, även om man inte såg det hända HÄR OCH JUST NU som alla nissar som tror de vet något ska ha. Vi är så beroende av information att får vi den inte på en gång, nee då slänger vi bort de som konspirations teorier... tråkigt, speciellt när jag vet att människan är kapabel till mer resonligt och logiskt tänkande

http://i.ytimg.com/vi/w7EG-aHGAdE/maxresdefault.jpg

Stay in school.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Detsamma kan sägas om LTH.

LTH fick sitt elektroprogram underkänt i senaste UK-undersökningen samtidigt som Ericsson nyss la ner sin forskning i Lund...
Lund är säkert ett bra universitet men deras tekniska del känns alldeles för instabil för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Detsamma kan sägas om LTH.

Det är jag övertygad om. -Bra att Sverige har flera starka lärosäten!
Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet och faktum är att ett flertal av mina kollegor i Stockholm (Kista), är just före detta Chalmerister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnuff:

...samtidigt som Ericsson nyss la ner sin forskning i Lund...

Mera korrekt är att Ericsson lade ner Ericsson Modems i Lund:
Ett före detta ST-Ericsson samarbete för utveckling av radiokretsar för mobiltelefoner, eftersom denna branch är så extremt konkurrensutsatt.
sv.m.wikipedia.org/wiki/Ericsson_Modems

Radiokompetensen i Lund kommer säkerligen att tas tillvara för andra affärsområden.