hjälp med kraschad hårddisk

Permalänk
Medlem

hjälp med kraschad hårddisk

Hej! Nu är så att jag har en skoldator som jag använder mycket och har viktiga bilder och filer på den men nu har den tydligen kraschat. Det va så att jag satt på lektion och hade datorn uppe och läraren sa åt mig att stänga ner den och jag smällde igen skärmen för ja blev förbannad. Sen efter det så ville den inte starta. Det kommer upp massa skit att den måste bootas om och installera Windows. Och hårddisken klickar kanske 1 minut sen slutar det. Kan man återfå filer från den på nått sätt? Jag vet att man kan lämna in den på skolan men det vill jag inte göra det. Och ja vet att man kan skicka in den någonstans så dom återfå filerna men det kosta för mycket. Jag har en kunnig pappa inom datorer och massa el. Finns det nått sätt man kan göra det på hemma? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Pröva att ta ut hårddisken och koppla in den på en annan dator där den inte används som primärdisk. T.ex. via en USB-docka eller liknande.

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Hedersmedlem

Av berättelsen att döma så har disken utsatts för våld under drift som kraschat huvudena ner i skivorna. Har du tur går det att rädda delar av informationen om huvudena inte är skadade, men det brukar de vara vid sådant våld och då krävs huvudbyte hos dataräddningsfirma.

Tänk på att varje ny uppstart av disken skadar den ännu mer och försvårar eventuell dataräddning. Fungerar huvudena så pass att den går att läsa från i annan dator så gör direkt en image och jobba mot den, och lägg disken åt sidan.

Ett tips är att skaffa en SSD istället om man har problem med impulskontrollen och låter irritation övergå i våld, då slipper man mycket besvär i efterhand.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tacka för information! Hur kan jag koppla in den till en annan dator? Vad behöver jag?
får hoppas på att det gär att rädda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiskpisk:

Tacka för information! Hur kan jag koppla in den till en annan dator? Vad behöver jag?
får hoppas på att det gär att rädda..

Har du en stationär dator så kan du koppla in den direkt via ett SATA-gränssnitt. Har du en kabinett kan du använda den. Annars finns det adaptrar för SATA -> USB.

Exempel på adapter:

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Medlem

Tack tack! Bli till och fara hem och rota fram en kabel!

Permalänk
Medlem

Får du inte till det så kan jag rekommendera http://www.rescue-it.se/
Han är grymt duktigt och billig

Permalänk
Medlem

Tog ut hårddisken och la den i frysen i 2 dagar. Stoppade dit den snabbt och den funkade! Tog o koppla in en annan hårddisk via usb och fick över det jag behövde!
Borde ni också testa om eran hårddisk krascha!:)