De bästa abonnemanget för mig

Permalänk
Avstängd

De bästa abonnemanget för mig

Hej

Vid årskiftet så slipper jag äntligen mitt abonnemang hos Telia, något gammalt abonnemang som jag haft hos dem som kostar 199kr/mån, 1GB surf, inga gratis samtal, bara fria SMS (BARA abonnemang - ingen telefon) Så min totala månadskostnad varje månad låg på runt 250 - 300kr så då kunde man vid tillfället nästan lika gärna kunnat teckna ett abonnemang inkl en telefon istället hade de ju bara kostat 100kr mer /mån.

Så nu vill jag inte göra samma misstag som för två år sedan... jag ringer i princip ingeting, max 1-5 samtal per månad. Surf räcker med 1GB, får helt enkelt försöka hålla mig och bara använda WiFi.

Funderar på Hallon Mobilabonnemang Liten - 99kr /mån

Antal fria samtal 60 st
Antal fria SMS/MMS Obegränsat
Surfhastighet Högsta 3G hastighet
Datamängd 1 GB

Känns ju som de vettigaste alternativet? känns så onödigt att betala något över 100kr för ett abonnemang 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaylas:

Hej

Vid årskiftet så slipper jag äntligen mitt abonnemang hos Telia, något gammalt abonnemang som jag haft hos dem som kostar 199kr/mån, 1GB surf, inga gratis samtal, bara fria SMS (BARA abonnemang - ingen telefon) Så min totala månadskostnad varje månad låg på runt 250 - 300kr så då kunde man vid tillfället nästan lika gärna kunnat teckna ett abonnemang inkl en telefon istället hade de ju bara kostat 100kr mer /mån.

Så nu vill jag inte göra samma misstag som för två år sedan... jag ringer i princip ingeting, max 1-5 samtal per månad. Surf räcker med 1GB, får helt enkelt försöka hålla mig och bara använda WiFi.

Funderar på Hallon Mobilabonnemang Liten - 99kr /mån

Antal fria samtal 60 st
Antal fria SMS/MMS Obegränsat
Surfhastighet Högsta 3G hastighet
Datamängd 1 GB

Känns ju som de vettigaste alternativet? känns så onödigt att betala något över 100kr för ett abonnemang 2014.

Problemet för mig med Hallon är 3s värdelösa täckning (iallafall är den värdelös för mig, och ja, hallon ägs av 3 och går under 3s nät). Kolla upp hur täckningen ser ut i ditt område/områden som du är i ofta skulle jag säga innan iallafall. Själv rekommenderar jag Comviq, som för mig, har väldigt mycket bättre täckning. Betalar 195 kr/mån, allt fritt och 5GB surf, dock så är det studentabb.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att Tre skulle ha dålig täckning får du nog stå för själv. I städer så brukar Tre toppa listan över bäst täckning enligt Mobil:
http://www.mobil.se/nyheter/telia-och-tre-vinnare-i-t-cknings...

Angående topic, utifrån din beskrivning skulle Hallon nog kunna passa dig bra.

Jag såg att testet i den länken angående mobiltäckning var rätt gammal. Här är ett nyare test, men jag står fast vid att Tre har bra täckning i städerna.
http://tackningskollen.se/

Permalänk
Medlem

[QUOTE="eThor;14926220"]Att Tre skulle ha dålig täckning får du nog stå för själv. I städer så brukar Tre toppa listan över bäst täckning enligt Mobil:
http://www.mobil.se/nyheter/telia-och-tre-vinnare-i-t-cknings...

Angående topic, utifrån din beskrivning skulle Hallon nog kunna passa dig bra.

På samma sida hittar du också mobiltelefoner som är subventionerade om du tecknar mobilabonnemang. Om du är van vid att betala några hundra i månaden så har Tre, Comviq och Halebop prisvärda mobilerbjudanden.

Och det där testet har jag sett och läst själv, och så fort man åker utanför städer så är tre värdelöst för mig. Jag är på ett ställe t.ex varannan vecka där täckning är obefintlig med Tre. Jag har också åkt runt i landet och för mig så har Tre väsentligt sämre täckning än Comviq iallafall. T.ex så fungerade det inte när jag åkte tåg förut mellan Stockholm - Hässleholm. Hade internet ca 1/4 del av min resa som är på ca 4 timmar, med Comviq så var samma resa 3/4 om inte mer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och det där testet har jag sett och läst själv, och så fort man åker utanför städer så är tre värdelöst för mig. Jag är på ett ställe t.ex varannan vecka där täckning är obefintlig med Tre. Jag har också åkt runt i landet och för mig så har Tre väsentligt sämre täckning än Comviq iallafall. T.ex så fungerade det inte när jag åkte tåg förut mellan Stockholm - Hässleholm. Hade internet ca 1/4 del av min resa som är på ca 4 timmar, med Comviq så var samma resa 3/4 om inte mer

Om du upplever att Tres täckning är sämre än andra mobiloperatörer för dig i ditt område r sannolikheten stor att det stämmer för just dig. Men att påstå att Tre skulle ha dålig täckning generellt, det stämmer inte. För en majoritet av Sveriges befolkning har Tre minst lika bra, eller bättre täckning än övriga operatörer. Undantaget är för folk som bor på landsbygd där Telia och Telenor generellt är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eThor:

Om du upplever att Tres täckning är sämre än andra mobiloperatörer för dig i ditt område r sannolikheten stor att det stämmer för just dig. Men att påstå att Tre skulle ha dålig täckning generellt, det stämmer inte. För en majoritet av Sveriges befolkning har Tre minst lika bra, eller bättre täckning än övriga operatörer. Undantaget är för folk som bor på landsbygd där Telia och Telenor generellt är bättre.

Och Telenor och Tele2/Comviq har samma 2G täckning då dom bygger det tillsammans Vilket gör att man kan räkna med Tele2/Comviq också. Men okej, orkar inte ta detta tjafs varje gång jag säger att Tre har dålig täckning. Och det är inte bara jag. Jag har vänner som också har Tre och dom tycker också att Tre har sämre täckning än den operatör som dom hade innan (Tele2). Och det är inte ett visst område, då jag åker runt i landet, och då märker man att täckningen är sämre. Tänker inte diskutera det mer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av eThor:

Om du upplever att Tres täckning är sämre än andra mobiloperatörer för dig i ditt område r sannolikheten stor att det stämmer för just dig. Men att påstå att Tre skulle ha dålig täckning generellt, det stämmer inte. För en majoritet av Sveriges befolkning har Tre minst lika bra, eller bättre täckning än övriga operatörer. Undantaget är för folk som bor på landsbygd där Telia och Telenor generellt är bättre.

Jag med fick dålig täckning med 3 där jag bor så jag byte till halebop och fick mycket bättre direkt.
Vist bor man i CITY i alla städer är det inga problem men hamnar man utanför städerna och en bit från motorvägen då är man körd.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är själv väldigt nyfiken på Univerals abb så du kan testa och skriva hur det funkar
https://www.universal.se/mobiltelefoni/
De använder Telias nät och Prat för 18 kr/månad om man låter bli data eller Surf med 1Mbit databandbredd för 77kr/månad verkar spännande om man mest kör med wifi och inte ringer mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
SpelClockers

kan bara dra min egen erfarenhet med 3, och den är aldrig bra i denna delen av Sverige, jobbar och bor i Norrland/Lappland, kan dock inte svara på hur den är i storstäderna.

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag med fick dålig täckning med 3 där jag bor så jag byte till halebop och fick mycket bättre direkt.
Vist bor man i CITY i alla städer är det inga problem men hamnar man utanför städerna och en bit från motorvägen då är man körd.

Skrivet av Grabbengrå:

kan bara dra min egen erfarenhet med 3, och den är aldrig bra i denna delen av Sverige, jobbar och bor i Norrland/Lappland, kan dock inte svara på hur den är i storstäderna.

I skåne funkar det fint, kanske beror på att vi inte har lika mycket skog här nere. Lite roligt är dessutom att det funkar bättre hemma(på landet) än i Malmö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och Telenor och Tele2/Comviq har samma 2G täckning då dom bygger det tillsammans Vilket gör att man kan räkna med Tele2/Comviq också. Men okej, orkar inte ta detta tjafs varje gång jag säger att Tre har dålig täckning. Och det är inte bara jag. Jag har vänner som också har Tre och dom tycker också att Tre har sämre täckning än den operatör som dom hade innan (Tele2). Och det är inte ett visst område, då jag åker runt i landet, och då märker man att täckningen är sämre. Tänker inte diskutera det mer.

Och det stämmer säkert för dig och dina vänner, och om TS bor i ditt närområde, eller i närområdet till någon av dina vänner bör han med stor sannolikhet välja en annan mobiloperatör. Min poäng är dock att man ska akta sig för att dra generella sanningar med hjälp av anekdotisk bevisföring. Du kan med dina uppfattningar visa på att det finns vissa indikationer för att Tre skulle ha sämre täckning, men det räcker inte för att kunna dra någon större slutsats.

Det var inte meningen att provocera, men jag kände att jag var tvungen att vika in gällande att dra slutsatser från indicier.

Permalänk
Sötast

Wifog kanske? Gratis surf, gratis ring, gratis sms.

Du får dock stå för telefonen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eThor:

Och det stämmer säkert för dig och dina vänner, och om TS bor i ditt närområde, eller i närområdet till någon av dina vänner bör han med stor sannolikhet välja en annan mobiloperatör. Min poäng är dock att man ska akta sig för att dra generella sanningar med hjälp av anekdotisk bevisföring. Du kan med dina uppfattningar visa på att det finns vissa indikationer för att Tre skulle ha sämre täckning, men det räcker inte för att kunna dra någon större slutsats.

Det var inte meningen att provocera, men jag kände att jag var tvungen att vika in gällande att dra slutsatser från indicier.

Och jag skrev också iallafall är den värdelös för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wifog kanske? Gratis surf, gratis ring, gratis sms.

Du får dock stå för telefonen själv.

+1 på denna. Sänka månadskostnaden för abonnemang med 3000kr per år gör skillnad. Nackdelen är ju dock nätet, tres nät.

Angående tres nät så är det helt klart ett bra 3g nät. Men när 3g täckningen sviker så är det inte mycket att hurra över. Då gäller i stort sett bara televerket och i enstaka fall telenor. Åh andra sidan går inte värden under om man inte har täckning 24//7 hos moster Agnes 95år som man ändå bara besöker vart annat år i en timme. Eller under skidsemestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wifog kanske? Gratis surf, gratis ring, gratis sms.

Du får dock stå för telefonen själv.

Lät ju intressant.
Någon som har lite erfarenhet utav Wifog?

Så som jag fattar det, så kommer man att titta på reklam med jämna mellanrum för att bibehålla sin surf osv.
Min fråga är dock att kommer man att bli uppringd utav en massa telefon försäljare och reklam byråer också?

Visa signatur

You've met with a terrible fate, haven't you?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sataniac:

Lät ju intressant.
Någon som har lite erfarenhet utav Wifog?

Så som jag fattar det, så kommer man att titta på reklam med jämna mellanrum för att bibehålla sin surf osv.
Min fråga är dock att kommer man att bli uppringd utav en massa telefon försäljare och reklam byråer också?

Har tyvärr ingen personlig erfarenhet men ser ingen anledning till att de skulle bomba sina potentiella kunder, lite att skjuta sig i foten.

Sidan är tydlig med vad som gäller, men om det stämmer i verkligheten får du googla på

Skulle det vara skit oavsett så har det kostat totalt 0:- ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sataniac:

Lät ju intressant.
Någon som har lite erfarenhet utav Wifog?

Så som jag fattar det, så kommer man att titta på reklam med jämna mellanrum för att bibehålla sin surf osv.
Min fråga är dock att kommer man att bli uppringd utav en massa telefon försäljare och reklam byråer också?

Inget jag har hört talas om. Dock så använder jag det endast för internet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Skrotnisse92:

Inget jag har hört talas om. Dock så använder jag det endast för internet.

Hur fungerar det rent praktiskt? Hur många minuter reklam för hur många timmars surf, vad händer vid stor data användning som nerladdning av stora appar osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hur fungerar det rent praktiskt? Hur många minuter reklam för hur många timmars surf, vad händer vid stor data användning som nerladdning av stora appar osv?

1 reklamfilm på ca 30sekunder för 2h/100mb surf. Om tiden eller datamängden tar slut först så får du se en ny reklamfilm. Man kan även spola i reklamfilmen. Nedladdning av stora appar vet jag inte, det gör jag över wifi.

http://wifog.com/sa-funkar-det/#vanligafragor

Permalänk
Skrivet av Kaylas:

Hej

Vid årskiftet så slipper jag äntligen mitt abonnemang hos Telia, något gammalt abonnemang som jag haft hos dem som kostar 199kr/mån, 1GB surf, inga gratis samtal, bara fria SMS (BARA abonnemang - ingen telefon) Så min totala månadskostnad varje månad låg på runt 250 - 300kr så då kunde man vid tillfället nästan lika gärna kunnat teckna ett abonnemang inkl en telefon istället hade de ju bara kostat 100kr mer /mån.

Så nu vill jag inte göra samma misstag som för två år sedan... jag ringer i princip ingeting, max 1-5 samtal per månad. Surf räcker med 1GB, får helt enkelt försöka hålla mig och bara använda WiFi.

Funderar på Hallon Mobilabonnemang Liten - 99kr /mån

Antal fria samtal 60 st
Antal fria SMS/MMS Obegränsat
Surfhastighet Högsta 3G hastighet
Datamängd 1 GB

Känns ju som de vettigaste alternativet? känns så onödigt att betala något över 100kr för ett abonnemang 2014.

Har själv beställt hallon och går från telia för199kr. 1gsurf. Eftersom de inte har bindning eller uppsägningstid tycker jag det är värt att testa. Kan återkomma om någon vecka med hur det verkar för mig. (De håller på med nummerflytt just nu).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av tre är inte iheller särskilt rolig, eller ja för min sambo. I centrala Malmö hade hon sämre täckning än när vi var ute i stugan på Österlen (hon hade 2 eller 3 olika mobiler under tiden hon hade tre). Har även nån kompis som hade tre innan men som också hade dålig täckning i Malmö.
Själv har jag använt mig av Telia och Comviq och inte upplevt problem i städer.
Dock lite trist att man år 2014 och snart 2015 fortfarande kan hamna på ställen som man inte ens får 3G uppkoppling.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Min erfarenhet av tre är inte iheller särskilt rolig, eller ja för min sambo. I centrala Malmö hade hon sämre täckning än när vi var ute i stugan på Österlen (hon hade 2 eller 3 olika mobiler under tiden hon hade tre). Har även nån kompis som hade tre innan men som också hade dålig täckning i Malmö.
Själv har jag använt mig av Telia och Comviq och inte upplevt problem i städer.
Dock lite trist att man år 2014 och snart 2015 fortfarande kan hamna på ställen som man inte ens får 3G uppkoppling.

Dock så har 3G ersatts av 4G för mig överallt förutom i Tunnelbanan här i Stockholm. och eftersom Tele2 bygger ut 4G på samma ställe som 2G, så har man bra täckning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Min erfarenhet av tre är inte iheller särskilt rolig, eller ja för min sambo. I centrala Malmö hade hon sämre täckning än när vi var ute i stugan på Österlen (hon hade 2 eller 3 olika mobiler under tiden hon hade tre). Har även nån kompis som hade tre innan men som också hade dålig täckning i Malmö.
Själv har jag använt mig av Telia och Comviq och inte upplevt problem i städer.
Dock lite trist att man år 2014 och snart 2015 fortfarande kan hamna på ställen som man inte ens får 3G uppkoppling.

Det beror nog på vad man använder. Har inga problem med Tre i Malmö iaf för utom på ett par ställen inomhus där det inte finns några fönster.
Tex har jag noll täckning inne på KB i Malmö.