Radeon-prissänkningar i Sverige kan dröja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Bara att skippa AMD i prisklassen 2500kr+ då. Vill de inte sälja grafikkort så vill de inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Eftersom AMD inte har så mycket på g så kan de låta bli att beställa in fler AMD och försöka få sålt de som de har. Men det kommer nog bli panik när väl AMD har nått nytt. Men handlarna riskerar väl att paniksälja när det väl kommer nått nytt från AMD men de tar väl den chansen.

Nvidia är väl de enda vinnarna just nu.

Kommer nog fortsatta att säljas en hel del 280X iaf, den ligger bra i pris.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Konsumenter som enbart vill ha det lägsta priset, men den bästa servicen och kvaliteten.

Ja, det är ett bra mått på företagets effektivitet. Vad har jag för moralisk skyldighet som kund att hålla ineffektiva företag under armarna? Tack vare att konkurrens har existerat genom århundraden och att det har lönat sig att anstränga sig för att bli bättre, så har vi gått från häst och vagn till industri- och rymdåldern på mindre än 100 år. Man kan naturligtvis ha andra skäl att välja en butik över en annan, jag väljer t.ex. butik efter leveransprecision och handlar så gott som allting av Dustin.

Du har dock rätt i att gemene man är ganska dåliga på att värdera andra kvalitéer än lågt pris, vilket per automatik inte innebär låg kostnad, om det var det du åsyftade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det är ett bra mått på företagets effektivitet. Vad har jag för moralisk skyldighet som kund att hålla ineffektiva företag under armarna? Tack vare att konkurrens har existerat genom århundraden och att det har lönat sig att anstränga sig för att bli bättre, så har vi gått från häst och vagn till industri- och rymdåldern på mindre än 100 år. Man kan naturligtvis ha andra skäl att välja en butik över en annan, jag väljer t.ex. butik efter leveransprecision och handlar så gott som allting av Dustin.

Du har dock rätt i att gemene man är ganska dåliga på att värdera andra kvalitéer än lågt pris, vilket per automatik inte innebär låg kostnad, om det var det du åsyftade.

Jo visst är det så. Det är ju alltid olika på vad personen behöver. Dustin handlar jag aldrig på privat, men tidigare var det mycket på företagsdelen, när det fanns i lager och till bra pris.

Självklart har du ingen moralisk plikt att hålla butiken/bolaget flytande. Fast jag lägger hellre några kronor extra, när jag vet vad jag får för service och inte blir "en i mängden".

Ja, det var ungefär det jag menade. Att stirra sig blind på priset, är det många som gör. De glömmer sedan att det kanske tar 4-5 dagar att få varan. Då lägger jag hellre 300kr+ för att få den samma dag, eller...hämtar på plats. Hatar att vänta. Är alldeles för spontan för väntetider.

Vet inte hur många personer jag stött på, som jagar priser...men åker bil till butiken...när bilkostnaden för hela resan överstiger pengarna de "sparat in". Logik?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Blir väl som när 5870 släpptes under hösten 2009? priserna sjönk med 50% eller mer på 4850/4870 under sommaren före releasen. Liksom man fick 1gb 4870 för strax över tusenlappen när det var som lägst och detta var innan 5870 ens släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Hjälper det verkligen mot microstuttering? Då borde ju Vsync eliminera det också.

Sen verkar det ju inte finnas G-sync skärmar som inte har TN panel, inte aktuellt för mig som redigerar mkt bilder.

Det hjälper mot V-sync stuttering så jag antar att det hjälper mot microstuttering också.
Kört SLI i ca två veckor nu och har inte märkt av någon stuttering alls i t ex Metro : Last Light, GW2, Crysis 3. Sen kör jag lite andra spel men de har inte SLI support (Shadow of Mordor, WoW, Castlevania: MoF HD).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Som konsument blir man alltid lika förbänad när butiker försäker sälja varor med för högt pris och deras ända försvar är att de hade ett högt inköps pris och vill inte gå back.

Jag skiter i var ni köpte varan för, jag är enbart intresserad av att ni följer det rekommenderade riktpriset alternativ prissätter varar konkurrenskraftigt.

Fast de följer ju det rekommenderade priset? Har AMD sagt att rekommenderade priset är x kr på de korten de fick in så sätter ju butikerna det priset (+/- något) och butiken sänker ju inte sitt pris för att AMD sänkt sitt säljpris på nya leveranser, om inte AMD betalar tillbaka mellanskillnaden mellan gamla priset de köpte in för och det nya, så ja butikerna följer det rekommenderade priset.

Och ser man på priserna i svenska butiker som är ca 3750 kr så är det motsvarande det rekommenderade priset, om man tar valutakursen, och sedan lägger på moms (och eventuellt tull).

Skrivet av FatherOfThree:

Glöm inte bort att USD-kursen rusat med ca 15% på kort tid.
Samt den svenska momsen.

Rak multiplikation av de nya priserna ger:
399 x 7.2 x 1.25 ~ 3600
299 x 7.2 x 1.25 ~ 2700

Så prissänkningen har nog redan slagit igenom på många håll...

Fo3

Precis, så priserna ligger redan på de rekommenderade nivåerna.

Så alla kan lägga ner sitt snack om att butikerna ska sänka priset, då de redan ligger på rätt nivå redan nu.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Kollar man prisjakt så visst har priserna gått ner..
Dock svårt att slå 970 för ca 3300kr när den presterar bättre än 290x, drar mindre ström och betydligt kyligare..
Man får så mycket mer med nya 900 serien, dsr osv..blir nog svårt för AMD att sälja dessa kort utan en rejäl prissänkning.
r9 290 för 2000kr, och 290x för runt 2500..

äh, dom klarar sig säkert på fanboys och folk som bara köper nåt i rätt prisklass och hoppas på det bästa.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Alla är väl inte lika känsliga för det där heller. Jag märker tom microstuttering med min SLI-rigg, kan i vissa spel kännas som det småhackar fast man har 60+fps. Så stänger man av ett kort så känns det långsammare, men mjukare. Sjukt störande. Men ofta fungerar det bra även med SLI, efter lite pill.
Lär nog inte köpa SLI någon mer gång om jag inte blir tvungen pga hög upplösning elelr flera skärmar.

Känns dock spontant som att 980 SLI eller 290X CF lider av mindre problem med hack än gamla GTX 460 i SLI, eller har de fått ta del av samma optimeringar för SLI som de nyare korten har? Ditt V-ram måste ju ta slut stup i kvarten dessutom.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

290x med ref. kylare borde vara 500kr billigare än billigaste gtx 970 för att det ska vara värt.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Hur menar du?

Fo3

AMD har för tillfället inget att komma med mot 970/980. Till nuvarande pris kan man inte rekommendera 290/290X till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

AMD har för tillfället inget att komma med mot 970/980. Till nuvarande pris kan man inte rekommendera 290/290X till någon.

= "Vill de inte sälja grafikkort så vill de inte."

?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

= "Vill de inte sälja grafikkort så vill de inte."

?

Fo3

Ja nu vet jag inte vad du tänkte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

AMD har för tillfället inget att komma med mot 970/980. Till nuvarande pris kan man inte rekommendera 290/290X till någon.

De har 295x2 att komma med mot 980 SLI.

Med det sagt så hade jag valt 980 SLI ändå. Att nvidia gav 970 ett så lågt pris var en riktigt najs upper cut på AMD. Jag hoppas dock att AMD kontrar snabbt med teknologi, inte bara prissänkningar. Jag vill att de släpper något riktigt starkt vid riktigt höga upplösningar men då måste freesync också vara lika bra som g-sync och skärmar måste finnas snart.

Jag gillar inte att nvidia stänger sig så mycket, t ex genom att inte låta AMD ha physx (vem säger att det måste vara gratis för AMD). Så jag vill skaffa AMD men jag kan inte alltid sitta och vänta. G-sync samt en riktigt najs sån skärm finns tillgängligt redan samtidigt som ett starkt kort som 980 (inte lika starkt som jag hoppats på dock men ändå det bästa single processor ute just nu). Nä nu måste AMD skynda sig lite!

Permalänk
Inaktiv

Jag gissar att de väntar med sin lansering av de nya korten till lanseringen av stationära Broadwell för att förhoppningsvis få sälja lite kort i samband med de många nybyggen som troligtvis kommer att ske.
Men att inte sänka priset på 290/290X nu känns lite som att skjuta sig själv i foten. De kommer bli sittande med gamla kort på lager och grafikkort är en av de produkter som tappar värde snabbast i datorvärlden.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det säkert en buy back + re branding kampanj från AMD. Annars skulle dom börja sälja ut med rädslan att kort annars skulle samla damm på hyllorna för evigt.. Det är bättre sälja med förlust på några hundringar än inte sälja alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Bara att skippa AMD i prisklassen 2500kr+ då. Vill de inte sälja grafikkort så vill de inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Men vad är det för fel på denna prissättningen nedan?

290: 299$
970: 329$
290X: 399$
980: 549$

Samma ordning i prisstegen som i prestandastegen. 290 ger mest prestanda per dollar, tätt följd av 970, sedan kommer 290X, 980 ligger långt efter på prestanda per dollar. Drar man in Mantle i bilden så är 290 och 290X plötsligt väldigt mycket bättre köp för många. Det är ju mer än en tråd man sett där någon frågar ifall deras äldre CPU klarar ett 970 eller ett 980, där är Mantle perfekt då man får bättre prestanda trots sämre CPU.
Så för en stor del av köparna är 290 eller 290X bästa alternativet. Självklart inte i alla fall, skulle ju vara en misslyckad lansering av nVidia annars. Men man kan inte begära att AMD ska vinna i köpvärdhet i alla kategorier, precis som att ingen begär det av nVidia.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Håller med dig Aleshi. Känns oftast enligt folk här som att butiker inte får tjäna pengar. Ska vara låga priser, superb service, korta leveranstider o fantastiska garantier....jojo....

Citat:

Det talas om kraftiga prissänkningar för en uppsjö grafikkort i Radeon-serien, men nu framkommer det att effekten kommer att synas först när de befintliga lagren börjar ta slut.

Jag förstår precis varför, men det betyder ju också att de kommer sälja av befintliga lager långsammare. Förlust - förlust strategi.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Håller med dig Aleshi. Känns oftast enligt folk här som att butiker inte får tjäna pengar. Ska vara låga priser, superb service, korta leveranstider o fantastiska garantier....jojo....

Jag förstår precis varför, men det betyder ju också att de kommer sälja av befintliga lager långsammare. Förlust - förlust strategi.

Och priset i Sverige ligger redan på samma nivå som utomlands, om man omvandlar $ till SEK och lägger på moms. Eller kan inte folk räkna vanlig grundmatte? Butikerna kan inte sänka mer då det skulle bli förluster.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

AMD dementerar prissäkning av 290 och 290X

http://hexus.net/tech/news/graphics/75613-amd-cutting-price-r...

men deras partner kanske kommer justerar priserna.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Och priset i Sverige ligger redan på samma nivå som utomlands, om man omvandlar $ till SEK och lägger på moms. Eller kan inte folk räkna vanlig grundmatte? Butikerna kan inte sänka mer då det skulle bli förluster.

Momsen är alldeles för hög i Sverige... 20% vore tillräckligt och skulle förmodligen öka omsättningen inom handeln men nej Sverige måste ha ett högt skattetryck.