Diskar och mappar laddar plötsligt jättesakta i windows 8.1

Permalänk
Medlem

Diskar och mappar laddar plötsligt jättesakta i windows 8.1

Hejsan!

Är det någon annan som plötsligt upplevt att det går jättetrögt att ladda in diskar mappar och status i win 8.1 ??
Detta hände mig igår kväll när jag skulle föra in lite nya foton på datorn, att kopiera in är inget problem utan problemet är när jag skall förhandsgranska (läsa in) en mapp/ eller info om filer som det bara laddar och laddar, den gröna "statusbaren" uppe i adressfältet går supertrögt. Gissar att en mapp med ett tiotal foton tog 30-60 sekunder att läsa in. Helt otroligt långsamt! Har inte gjort så förut.
Kan inte komma på att jag skulle ha installerat något nytt den senaste tiden heller.
Det enda speciella jag kan komma på är att verktygsfältet nere på skrivbordet dolde sig hela tiden och jag fick försöka låsa fast den säkert 3 gånger före den hölls på platts, så det känns som något skumt hade hänt ändå.
Har en av de omtalade samsungdiskarna (840EVO) som kan få sänkt läshastighet, men jag tror ändå inte det är det som är problemet.
Jag skall testa disken när jag kommer hem från jobbet med HD tune för att se läshastigheten, men som sagt tror inte felet är där.

Prövade senare för skojs skull att dra igång moviemaker och lyfte in den största film jag hade på datorn för redigering och där flöt allt på supersnabbt inga laddningstider alls eller lång väntan på någon förhandsgranskning eller dylikt.
Likaså fungerar vanlig skuffning ok utan problem.

Det är bara när jag skall öppna mappar och filer/diskar på datorn som det laddar sjukt läääänge.
Någon som känner till detta problem?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Hedersmedlem

Varför tror du inte att det beror på disken med tanke på de konstaterade problem med mycket låga hastighet vid äldre lagrad data? Är alla bilderna nyligen sparade och därför inte borde vara drabbade?

Det att skriva ny data går fort men läsa gammal är långsamt är väl ett typiskt tecken?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför tror du inte att det beror på disken med tanke på de konstaterade problem med mycket låga hastighet vid äldre lagrad data? Är alla bilderna nyligen sparade och därför inte borde vara drabbade?

Det att skriva ny data går fort men läsa gammal är långsamt är väl ett typiskt tecken?

Även de nya fotona jag satte in tog vansinnigt länge innan windows läste in dem när jag öppna mappen, därför fick jag en känsla att det kanske inte hängde ihop med samsung disken.

Att läsa "gammal" data har alltid gått ögonblickligen för mig, och nu plötsligt känns det som datorn är stendöd.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

Mapp strukturen, samt förhandsgranskning och index av de gamla bilderna har kanske legat för länge och blivit sega pga det felet på SSDn
http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html
Det programmet kan ju skriva om alla dina filer, så försvinner felet tillfälligt om det är SSDn. Detta tills patchen kommit ut.
Skulle felet inte försvinna när det programmet har kört, så är det ju något annat, och du kan felsöka vidare.

Permalänk
Avstängd

skulle kolla efter virus med.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

skulle kolla efter virus med.

tyvärr, redan testat det inga virus eller trojaner vad som kan hittas i alla fall.

såhär såg "HDtune" testet ut före Diskfresh

och såhär efter att jag kört Diskfresh, tyvärr är problemet fortfarande kvar = tar jäääätelänge att läsa in mappar och filer och diskar.

högerklickade på en "random" film och valde egenskaper, det tog över 1 minut innan infon dök upp!

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

Prövade att skapa en tom mapp på skrivbordet och högerklicka sen på den och valde Egenskaper.
Gissa hur lääääänge det tog, jag satt och tog tid denna gång och det tog 2 minuter 25 sekunder före något hände.....vafaasen!!

Starta sen Sweclockers websida i firefox och valde dethär forumet och då laddar det snabbare än jag hinner klicka med musen!
Testa sedan att starta Diablo 3 med expansion packen och allt och det tog 14 sekunder innan jag var inne i spelet och kunde hacka på!
Gaah... blir tokig på dethär....skulle inte orka formatera om disken och installera om windows igen....gaah....önskar jag hade win 7 tillbaka.
Prövade för ros skull att avinstallera de två senaste veckornas windowsuppdateringar, dock utan märkbart resultat.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Hur mycket fritt utrymme haru på partitionen som e seeeeg?

har bara installerat windows på 120 GB skivan och det tar drygt 30 gb så en 70 gb ligger tomt

eller rättare sagt såhär:

total mappstorlek / ledigt diskutrymme

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat Windows uppdatering KB2962409? (den är optional)

Om inte så installera den och starta om datorn så kanske ditt problem löser sig.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW79:

tyvärr, redan testat det inga virus eller trojaner vad som kan hittas i alla fall.

såhär såg "HDtune" testet ut före Diskfresh
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2014/10/14/Ssd-test....

och såhär efter att jag kört Diskfresh, tyvärr är problemet fortfarande kvar = tar jäääätelänge att läsa in mappar och filer och diskar.
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2014/10/14/Ssd-efter...

högerklickade på en "random" film och valde egenskaper, det tog över 1 minut innan infon dök upp!

Din HD-tune ser ju lite misstänkt ut.
Kom du ihåg att bocka ur read-only, när du körde diskfresh?

Men med 250MB som minvärde, förklarar det knappast dina extrema problem.

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Din HD-tune ser ju lite misstänkt ut.
Kom du ihåg att bocka ur read-only, när du körde diskfresh?

Men med 250MB som minvärde, förklarar det knappast dina extrema problem.

...

jo jag måste dubbelkolla och köra igen men tyvärr samma resultat

har dock kört in nya samsungtrolleriet de släppte idag och fick betydligt bättre resultat i HD tune 377 MB/s minimum och 444 MB/s "average"

tyvärr hjälpte detta inte utan windows filhantering är precis lika slö (tar 2 och halv minut när man högerklickar och väljer egenskaper på vilken fil som helst)
något äter upp systemet när saker i mappstruktur skall kollas....mycket skumt för annars är allt ok

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Har du uppdaterat Windows uppdatering KB2962409? (den är optional)

Om inte så installera den och starta om datorn så kanske ditt problem löser sig.

tyvärr den uppdateringen hade jag redan

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW79:

jo jag måste dubbelkolla och köra igen men tyvärr samma resultat

har dock kört in nya samsungtrolleriet de släppte idag och fick betydligt bättre resultat i HD tune 377 MB/s minimum och 444 MB/s "average"

tyvärr hjälpte detta inte utan windows filhantering är precis lika slö (tar 2 och halv minut när man högerklickar och väljer egenskaper på vilken fil som helst)
något äter upp systemet när saker i mappstruktur skall kollas....mycket skumt för annars är allt ok

Okej. Då har du uteslutit ett fel.
Om du väljer egenskaper på mappar på andra diskar, får du samma problem?
Har du testat öppna en kommandprompt (CMD) med admin, skriv chkdsk c: /F, sen måste den starta om för att kolla. (Det kanske är något fel i filsystemet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej. Då har du uteslutit ett fel.
Om du väljer egenskaper på mappar på andra diskar, får du samma problem?
Har du testat öppna en kommandprompt (CMD) med admin, skriv chkdsk c: /F, sen måste den starta om för att kolla. (Det kanske är något fel i filsystemet)

jo alla mappar/diskar och filer beter sig lika oberoende var de finns även på WD Black och Red state HDD skivorna
så jag tror inte mera att problemet är knutet till SSD disken

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DW79:

jo alla mappar/diskar och filer beter sig lika oberoende var de finns även på WD Black och Red state HDD skivorna
så jag tror inte mera att problemet är knutet till SSD disken

Använd Samsung Magician och uppdatera till senaste firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Använd Samsung Magician och uppdatera till senaste firmware.

sorry, har nyaste firmware, även det som samsung släppte igår,

det förbättrade visserligen SSD prestanda i HD tune testet men all mappahantering, förhandsgranskning och filhantering är precis lika slö i windows ändå

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

Knepigt...

Gör lite olika tester, och se om det kan ge någon ledtråd, tex:

-koppla bort alla diskar utom systemdisken.
-Kör memtest86+
-mm

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tjo,

Jag hade samma problem på Win 8.1, även en kompis, det slutade med att vi båda installerade om Windows då vi aldrig lyckades hitta någon lösning..

//FobbanN

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DW79:

sorry, har nyaste firmware, även det som samsung släppte igår,

det förbättrade visserligen SSD prestanda i HD tune testet men all mappahantering, förhandsgranskning och filhantering är precis lika slö i windows ändå

Kör Performance Optimization i Samsung Magician.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Tjo,

Jag hade samma problem på Win 8.1, även en kompis, det slutade med att vi båda installerade om Windows då vi aldrig lyckades hitta någon lösning..

//FobbanN

hmm...vet inte om det är bra eller dåligt att höra det
det goda med att få reda på att ni haft lika otur är att jag inte känner mig lika ensam med mitt problem mera

Skrivet av FatherOfThree:

Knepigt...

Gör lite olika tester, och se om det kan ge någon ledtråd, tex:

-koppla bort alla diskar utom systemdisken.
-Kör memtest86+
-mm

...

ok

har försökt lite med dittan och dattan och har nu lyckats eliminera problemet med mappstrukturen som är slö till att den är PROFILBUNDEN.

-Prövade nämligen att skapa en ny profil och loggade in och då så körde allt på så in i helv*** snabbt igen!!
Detta borde väl betyda att något har blivit vajsing med inställningarna som är specifikt för våran ordinarie användarprofil......eller vad säger ni andra?

-Några förslag var jag skall söka eller börja med att ändra inställningar?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Hjälpsam

Kan det ha något med att profilen också ligger ute på onedrive?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vilket program har du i Windows valt som default för att förhandsvisa bilder av typen jpeg gif och bmp?

Prova välja Windows Fotovisare och se om det löser problemet!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan det ha något med att profilen också likgger ute på onedrive?

Har prövat att stänga av det, dock ingen effekt

Skrivet av Joakim Ågren:

Vilket program har du i Windows valt som default för att förhandsvisa bilder av typen jpeg gif och bmp?

Prova välja Windows Fotovisare och se om det löser problemet!

Hade Windows Fotovisare, prövade dock att byta till lite olika, tyvärr utan resultat....och bytte sen tillbaka....fortfarande samma visa

Men tack för tippsen! det är väl bara att pröva allt möjligt, har även testat att byta bakgrundsbild på skrivbordet och olika teman, profilbilder och tja allt jag kan komma på, dock har ännu inget fungerat.
Fick en ide idag på jobbet som jag ännu inte vet hur man skulle förverkliga, kanske någon vet?
Skulle det gå att kopiera alla inställningar på något vis från en annan profil då de fungerar ok till den som vi har som "main" user så att säga utan att man förstör nåra filer eller sparade dokument/spel och genvägar osv.??? Någon som vet om det går att utföra en sådan profilkopiering på bara inställningarna i windows så att säga och föra över dem till en annan profil?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Permalänk
Medlem

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!

Vet inte vilken inställning det var som gjorde det, men nu fungerar det.
Hade prövat ändra fram och tillbaka varenda förbannade inställning jag hitta för användarkonton/mappar/utseende osv. jag hittade och nu på morronen när jag bootade upp så fungerar hela mappstrukturen igen!
Allt laddar in som det borde, högerklickar jag och väljer egenskaper kommer infon fram ögonblickligen (inte efter 2 min 25 sekunder) hehe.....tror jag skall gå och lämna in en "lotto"-sedel idag

Tack alla som försökte hjälpa mig!
Kan inte direkt säga vilken inställning som gjorde det när jag ändra många olika mellan varven jag boota om, men nu är allt ok i alla fall.....pust.....zzzzz -> "bedtime"

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW79:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!

Vet inte vilken inställning det var som gjorde det, men nu fungerar det.
Hade prövat ändra fram och tillbaka varenda förbannade inställning jag hitta för användarkonton/mappar/utseende osv. jag hittade och nu på morronen när jag bootade upp så fungerar hela mappstrukturen igen!
Allt laddar in som det borde, högerklickar jag och väljer egenskaper kommer infon fram ögonblickligen (inte efter 2 min 25 sekunder) hehe.....tror jag skall gå och lämna in en "lotto"-sedel idag

Tack alla som försökte hjälpa mig!
Kan inte direkt säga vilken inställning som gjorde det när jag ändra många olika mellan varven jag boota om, men nu är allt ok i alla fall.....pust.....zzzzz -> "bedtime"

Jag har haft liknande problem med min "nedladdat"-mapp. Då det fanns lite bilder i den körde Windows Bildmapp-inställning på den och då tog det sjuuukt lång tid att göra något. Det låter som du på något sätt lyckades få Bildmappsinställning på hela datorn, eller i alla fall på root- och skrivbordsnivå. Kan ju varit något annat också men i och med att det löste sig som det gjorde så misstänker jag att det var den inställningen. Bör dock tilläggas att jag baserar mitt kunnande på Win 7, antar att det är lite liknande i 8+

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

jaha då var den seega skiten tillbaka

Tillbaka på ruta 1 men nu också på den andra profilen.........det blir nog Formatering nästa med ominstallation som nån annan här också tvingade göra.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

taskigt...

Permalänk
Hjälpsam

Har du på någon form av backup, som kan ställa till det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |