Hjälp med sökandet av stundentdator

Permalänk

Hjälp med sökandet av stundentdator

Hej! Jag börjat studera maskinteknik på högskola nu och har insett att jag måste skaffa mig en bättre bärbar dator än den jag bar för tillfället. Jag kan inte påstå att jag kan så mycket om datorer men jag vet att datorn jag söker ska ha några speciella krav;
- kostnad ca 5000kr
- kunna användas till CAD program
- kunna användas till enklare spel
- streama HDfilmer
- 13-14" skärm
- slimmad och lätt
- gärna ssd men inget måste
Detta är i stort sätt de krav jag har för en bärbar dator som ska hålla för min studentbudget. Vet inte om kraven är orimliga mot budgeten men all hjälp hade uppskattats.
Vet inte riktigt om detta är en dator som passar mina krav men den är något jag har kollat på http://www.proshop.se/Barbar-Dator/Lenovo-M30-70-80H8-13.3-Co...
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag svarade nyligen en annan person som också letade pluggdator, då skrev jag lite allmäna tips:

Skrivet av Rozzor:

Jag kan tipsa om att använda prisjakt, där kan man sortera efter massor kriterier man vill uppfylla, och sedan sorterar man på rank för att få den som flest personer tycker är bra.

Sen har jag lite tankar om vad som är viktigt att tänka på vid köp av en pluggdator för surf och dokumentskrivande:

  • Vikten bör vara låg, eftersom du kommer bära med dig datorn varje(?) dag. Det blir bara jobbigt att kånka runt på en 15" på 2,5kg eller mer.

  • Batteritiden bör vara så lång som möjligt, man kanske inte alltid har tillgång till strömuttag och det är trist om datorn dör mitt under en föreläsning.

  • Att ha pekskärm är helt onödigt, det funkar inte bättre än att klicka med pekplattan eller en mus.

  • Jag hade satsat på en dator med kraftigare processor, eftersom den inte går att byta/uppgradera. RAM kan man oftast uppgradera, så det gör inget om datorn har 4GB istället för 8GB. Även hårddisken går att uppgradera till en SSD i de flesta fallen, detta rekommenderar jag starkt då man märker skillnad jämfört med en mekanisk HDD.

  • Kontakter för externa skärmar bör inkludera HDMI och VGA. Många gånger när man ska göra en presentation har projektorn inte alla kontakter, men VGA finns alltid. Det sker aldrig att det bara finns DVI, och om det skulle ske kan du använda en HDMI-DVI adapter.

Du får helt enkelt känna efter vad som passar dig bäst. Men för att datorn inte ska vara för seg:

  • Processorn bör vara fyrkärnig och ha en klockfrekvens på minst ~2GHz

  • Minst 4GB RAM

  • Helst ha möjlighet att byta RAM och HDD

Den du länkade såg bra ut enligt mig. Har dock dålig koll på vad som krävs för att dra runt CAD.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

Tack för snabbt svar! Ska kolla runt lite och se om jag blir klokare med din hjälp!