Permalänk
Medlem

Ny Router till nytt internet!

Tjena!
Våran familj går i tankarna om att skaffa nytt internet, då vårat vi har nu är både ostabilt och dyrt. Vi har ADSL-uppkoppling till vårat hus, och vi hade tänkt oss att skaffa Bahnhofs 24/1 Mbit/s för 288 kr/mån. Och till detta vill vi skaffa en riktigt bra router som vi önskar att kunna ha kvar under många år.

Vi har över 10 enheter inkopplade samtidigt via WIFI, och jag har en internetkabel direkt till min dator.
Vi kollar lite film ibland, och jag spelar en hel del online spel.
Så det vi behöver är:
Stabilt wifi
Router som klarar av 10+ enheter samtidigt
Bra täckning till router, då vi har mycket betong i huset.
Och jag vill kunna öppna upp portar så att jag kan ha minecraft-servern uppe.
Vårat förslag är: https://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/7577...
Vad säger ni, kommer det att räcka, finns det något bättre osv?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsebbez:

Tjena!
Våran familj går i tankarna om att skaffa nytt internet, då vårat vi har nu är både ostabilt och dyrt. Vi har ADSL-uppkoppling till vårat hus, och vi hade tänkt oss att skaffa Bahnhofs 24/1 Mbit/s för 288 kr/mån. Och till detta vill vi skaffa en riktigt bra router som vi önskar att kunna ha kvar under många år.

Vi har över 10 enheter inkopplade samtidigt via WIFI, och jag har en internetkabel direkt till min dator.
Vi kollar lite film ibland, och jag spelar en hel del online spel.
Så det vi behöver är:
Stabilt wifi
Router som klarar av 10+ enheter samtidigt
Bra täckning till router, då vi har mycket betong i huset.
Och jag vill kunna öppna upp portar så att jag kan ha minecraft-servern uppe.
Vårat förslag är: https://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/7577...
Vad säger ni, kommer det att räcka, finns det något bättre osv?
Tack på förhand.

Asus ac66u är en utmärkt router men inte till det priset du länkade dvs 2000kr. Den såldes för 1-2 veckor sedan för ca 1200kr av Komplett.
Du skriver att du bor i hus med mkt betong. Hur stort är detta hus? Kanske det inte blir bra med endast en router utan du kanske behöver komplettera med accesspunkter. Hur ser möjligheterna till detta ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

Asus ac66u är en utmärkt router men inte till det priset du länkade dvs 2000kr. Den såldes för 1-2 veckor sedan för ca 1200kr av Komplett.
Du skriver att du bor i hus med mkt betong. Hur stort är detta hus? Kanske det inte blir bra med endast en router utan du kanske behöver komplettera med accesspunkter. Hur ser möjligheterna till detta ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Vårat hus ligger på 165 kvadratmeter, och det är på ovanvåningen utav huset routern kommer att befinna sig. En extra accespunkt vore inte fel. Vad kostar det? Hur funkar det? Har du några tips på några som fungerar bra?
Tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zsebbez:

Tjena!
Våran familj går i tankarna om att skaffa nytt internet, då vårat vi har nu är både ostabilt och dyrt. Vi har ADSL-uppkoppling till vårat hus, och vi hade tänkt oss att skaffa Bahnhofs 24/1 Mbit/s för 288 kr/mån. Och till detta vill vi skaffa en riktigt bra router som vi önskar att kunna ha kvar under många år.

Vi har över 10 enheter inkopplade samtidigt via WIFI, och jag har en internetkabel direkt till min dator.
Vi kollar lite film ibland, och jag spelar en hel del online spel.
Så det vi behöver är:
Stabilt wifi
Router som klarar av 10+ enheter samtidigt
Bra täckning till router, då vi har mycket betong i huset.
Och jag vill kunna öppna upp portar så att jag kan ha minecraft-servern uppe.
Vårat förslag är: https://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router/7577...
Vad säger ni, kommer det att räcka, finns det något bättre osv?
Tack på förhand.

Dra kabel till de enheter som kan använda kabel. 10 enheter på WiFi är långt ifrån bra om du har tänkt använda alla samtidigt. För varje enhet som används samtidigt så får du lite mindre än halva farten mot vad du hade innan. Den enda lösningen på detta är att sätta upp flera nät och fördela enheterna på dem, dvs du bestämmer vilka enheter som ska koppla upp till vilken router/accesspunkt.

När du väljer router och accesspunkter så är det bra att veta vad dina enheter fixar. Först och främst finns det två band, 2,4GHz och 5GHz. Har du inga enheter som klarar 2,4GHz så kan du egentligen spara pengar och köpa routers och accesspunkter som bara har 2,4GHz. Samma sak med protokollet AC och N. AC är snabbast, men igen, har du inga enheter som kan snacka AC så är det pengar i sjön.

Så börja med att inventera dina enheter som du tänkt koppla upp på WiFi, samt räkna efter hur många du tror att ni som mest kan använda samtidigt. Vad stödjer enheterna osv. Börja sedan med att köpa en router som passar till dina andra enheter. Skulle den inte räcka till så kompletterar du med en accesspunkt. Tänk bara på att du bör dra sladd till accesspunkten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har själv den routern och kan rekommendera den.Har bra wifi och stabil som berget..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Är du verkligen säker på att det inte är ADSL som är begränsningen om ni har så mycket prylar anslutna ? Upplänken kan ju lätt fyllas och då blir det segt och instabilt för alla och i så fall hjälper inte router/operatörsbyte, dessutom så är det troligen samma utrustning i telestaionen även om ni byter operatör, det enda som lär påverkas är priset men troligen inte stabiliteten på själva adsl anslutningen.
Är huset stort så bör man ha flera accesspunkter om det är möjligt men kabelanslutningar är bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis som mrgaffe säger så känns det mer som att det är antalet samtidiga enheter som förstör, när man käkar upp hela uploaden på adsl så blir det rejält segt ifall man ska göra annat samtidigt.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB