Seagate "Sandforce" SF3700 försenas igen

Permalänk
Melding Plague

Seagate "Sandforce" SF3700 försenas igen

Kontrollerkretsen SF3700 var tänkt att lanseras tidigare under 2014, men har kantats av flera förseningar. Nu framgår att Seagate stött på problem under valideringsprocessen, något som skjuter på lanseringen ytterligare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig gillat Sandforce. "sämre prestanda" kallas "DuraWrite".. Men det kan ju vara så att den nya revisionen uppvisar likadana siffror vid komprimerad såväl som okomprimerad skrivning av data, och i så fall kanske det är något att se fram emot, men kör de på med samma, i mitt tycke, dåliga designval, så får det vara. Det ska vara samma prestanda oavsett vilken typ av data som skrivs tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har då aldrig gillat Sandforce. "sämre prestanda" kallas "DuraWrite".. Men det kan ju vara så att den nya revisionen uppvisar likadana siffror vid komprimerad såväl som okomprimerad skrivning av data, och i så fall kanske det är något att se fram emot, men kör de på med samma, i mitt tycke, dåliga designval, så får det vara. Det ska vara samma prestanda oavsett vilken typ av data som skrivs tycker jag.

Håller helt med! Dock känns det som att SDD utvecklingen stagnerade ganska så snabbt så det behövs nya kretsar, får hoppas att de lyckas med denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med sådan snabb en räknas ju mina nuvarande SSD'er som svaga.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har då aldrig gillat Sandforce. "sämre prestanda" kallas "DuraWrite".. Men det kan ju vara så att den nya revisionen uppvisar likadana siffror vid komprimerad såväl som okomprimerad skrivning av data, och i så fall kanske det är något att se fram emot, men kör de på med samma, i mitt tycke, dåliga designval, så får det vara. Det ska vara samma prestanda oavsett vilken typ av data som skrivs tycker jag.

Jag har inga principiella invändningar mot att få högre prestanda med komprimerbar data (som "bonus"),
förutsatt att prestanda med okomprimerbar data är i paritet med konkurrenternas bästa...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Förväntade mig att det skulle stå att entusiaster förknippar Sandforce med kompatibilitetsproblem och sviktande prestanda..

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag har inga principiella invändningar mot att få högre prestanda med komprimerbar data (som "bonus"),
förutsatt att prestanda med okomprimerbar data är i paritet med konkurrenternas bästa...

Fo3

Off-topic fråga men.. Varför skriver du "Fo3" i exakt varenda inlägg?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Förväntade mig att det skulle stå att entusiaster förknippar Sandforce med kompatibilitetsproblem och sviktande prestanda..

Typ...precis!!! Inte ta i med tång!!!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Hmm SF + problem? ne den har jag inte hört förrut

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Off-topic fråga men.. Varför skriver du "Fo3" i exakt varenda inlägg?

För att hans namn på Sweclockers är "FatherOfThree", förkortat Fo3?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag har inga principiella invändningar mot att få högre prestanda med komprimerbar data (som "bonus"),
förutsatt att prestanda med okomprimerbar data är i paritet med konkurrenternas bästa...

Fo3

Så var det ju i början för Sandforce.. typ 550MB/s komprimerat och 250 Okomprimerat. Men när konkurrenterna sedan gör enheter som klarar 550MB/s oavsett vad så blir ju Sandforce-lösningen genast totalt värdelös på alla sätt.

Edit: Och låt oss inte heller glömma "life time throttling". Huvva!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med min SF SSD och visst den är inte snabbast, men tycker nyare diskar får oförskämt mycket skit bara pga SF controllern som numer fungerar. Värre är det för samsungs 840 och 840 Evo som så många rekommenderade förut. Och ja jag vet att en fix är påväg.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd

SandForce, SandForce, SandForce överallt.

Jag skulle vilja se Intel komma ut med en ny SSD med egen krets.

Permalänk
Medlem

Bra! Med Seagate i ryggen och en mer mogen marknad "behöver" de inte känna sig tvingade att släppa kretsen med tveksam validering, vilket var fallet förrut, nu kommer de förmodligen släppa den fullt funktionell och utan en massa kompabilitetsproblem!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så var det ju i början för Sandforce.. typ 550MB/s komprimerat och 250 Okomprimerat. Men när konkurrenterna sedan gör enheter som klarar 550MB/s oavsett vad så blir ju Sandforce-lösningen genast totalt värdelös på alla sätt.

Edit: Och låt oss inte heller glömma "life time throttling". Huvva!

Men nu tittar du enbart i backspegeln..

Tänk istället 550MB/s okomprimerbart data och 1000+ MB/s komprimerbart data på en SATA 6Gbit/s.
Vilket torde vara både teoretiskt och praktiskt möjligt.

Exakt vilka prestanda man faktiskt kan förvänta från SF3700 vet jag förstås inte.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Jag ser verkligen fram emot lanseringen! Sandforce gör att SSD-marknaden exploderar med massor av nya modeller av olika tillverkare.

Förhoppningsvis släpper även Intel en variant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

För att hans namn på Sweclockers är "FatherOfThree", förkortat Fo3?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja no shit det förstod jag med, men varför skriva ut det? Som du säger, hans namn står där redan liksom..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Off-topic fråga men.. Varför skriver du "Fo3" i exakt varenda inlägg?

Vore det bättre att jag skriver det i varannat?

On topic.

Är uppväxt på tiden innan chatten, när det förväntades att man signerade det man skrivit.

FatherOfThree

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vore det bättre att jag skriver det i varannat?

On topic.

Är uppväxt på tiden innan chatten, när det förväntades att man signerade det man skrivit.

FatherOfThree

Ah, du saknar också det? Jag var åskådare långt innan jag skaffade ett konto här.
Det är helt sjukt vad dåligt vissa skriver. Och då hackar jag på dom som skriver här på Swec, som dom gör på skype och i sina sms.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Men nu tittar du enbart i backspegeln..

Tänk istället 550MB/s okomprimerbart data och 1000+ MB/s komprimerbart data på en SATA 6Gbit/s.
Vilket torde vara både teoretiskt och praktiskt möjligt.

Exakt vilka prestanda man faktiskt kan förvänta från SF3700 vet jag förstås inte.

Fo3

Nej. SATA-standarden har 8b/10b-encoding http://en.wikipedia.org/wiki/8b/10b_encoding

Vilken innebär att det absoluta taket är 600MB/s, så över sata lär vi inte se några sådanna hastigheter, men via sata express eller M2 eller vad nu den nya standarden heter kan det ju gå, fast det är ju egentligen samma problem där. Så fort konkurrenterna kommer ikapp och gör lösningar som klarar samma hastigheter oavsett kompressionsgrad så blir SandForce-lösningen pinsam. Och sandforce har dessutom Life Time Throttling som tillverkarna kan slå på, vilket även det är rent pinsamt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. SATA-standarden har 8b/10b-encoding http://en.wikipedia.org/wiki/8b/10b_encoding

Vilken innebär att det absoluta taket är 600MB/s, så över sata lär vi inte se några sådanna hastigheter, men via sata express eller M2 eller vad nu den nya standarden heter kan det ju gå, fast det är ju egentligen samma problem där. Så fort konkurrenterna kommer ikapp och gör lösningar som klarar samma hastigheter oavsett kompressionsgrad så blir SandForce-lösningen pinsam. Och sandforce har dessutom Life Time Throttling som tillverkarna kan slå på, vilket även det är rent pinsamt.

EDIT:
Mittåt!
Du har nog rätt...

Åtminstone om man ser hur SF har fungerat hittills.

Överföring av komprimerat data kräver givetvis en speciell drivrutin/SW som kodar/dekodar.
Kanske detta kommer med SF3700??

Måste fundera lite mer på detta...

Fo3

Är förövrigt ingen större vän av SandForce, men försöker att se möjligheter istf hinder.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”