Permalänk
Medlem

Mediaspelare eller HTPC?

Hej!
Har nyligen köpt en tv till sovrummet och är i behov av antingen en htpc eller mediaspelare för att kunna se filmer,bilder,musik som jag har i nätverket.
Har läst på en del om olika mediaspelare och jag har verkligen ingen aning vilken jag ska välja, eller om jag ska köpa en htpc..

Komme mest att kolla på 1080p och 720p filmer och serier i .mkv. Eventuellet netflix.

Hade helst velat komma undan så billigt som möjligt.

Tack på förhand!!

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Det bästa och billigaste du kan köpa nu är en Raspberry Pi, installera XBMC på den. Den kan i stort sätt köra allt och låter ingenting. Kostar cirka 300 kr. Sedan får du köpa till minneskort om du inte har det.

Det bästa och smidigast för Netflix är Chromecast. Sedan använder du en sufplatta eller mobil för att streama från Netflix till TV. Ligger på ca 300 kr.

Total belopp 600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av librot:

Det bästa och billigaste du kan köpa nu är en Raspberry Pi, installera XBMC på den. Den kan i stort sätt köra allt och låter ingenting. Kostar cirka 300 kr. Sedan får du köpa till minneskort om du inte har det.

Det bästa och smidigast för Netflix är Chromecast. Sedan använder du en sufplatta eller mobil för att streama från Netflix till TV. Ligger på ca 300 kr.

Total belopp 600kr.

Har läst om Raspberry Pi och den verkar ju bra, men varför är den så billig? Finns de inga nackdelar med den än om man köper nånting annat för runt 2000kr? Tänker bara att för de priset måste den väl ha några nackdelar?

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkan:

Har läst om Raspberry Pi och den verkar ju bra, men varför är den så billig? Finns de inga nackdelar med den än om man köper nånting annat för runt 2000kr? Tänker bara att för de priset måste den väl ha några nackdelar?

största nackdelen jag upplevde med RPI var att 1080p streamat inte funkade bra, typ SVT play och liknande, kan ju ha ändrats med uppdateringar iofs det vet jag inte då jag inte kört min RPI på ett tag nu.

https://www.komplett.se/zotac-zbox-pi320-pico-intel-atom-z373...

skulle kanske kunna vara något och funkar ju till så mycket mer än PRI / Chromecast. exempelvis in-home streaming via steam.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Ta en titt på mk802 IIIS om det kanske kan vara nåt, spelar 1080p, 720p utan större problem.

Har en sådan liggandes med fjärr till om du är intresserad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Finns en del nya mediaspelare baserade på android som är riktigt snabba när man kör XBMC

På raspberry pi är det tyvärr plågsamt segt att bläddra i menyerna när man har mycket filmomslag och previews.

Jag testar nu en mängd olika mediaspelare och kan rekommendera Amazon FireTV eller Minix X8

Amazon FireTV är lika snabb i menyerna när man kör XBMC som exempelvis en NUC - den har dessutom en Netflix app som klarar HD (något de flesta andra android-baserade mediaspelarna saknar)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ägare och daglig brukare utav 2st Boxee Box med Boxee+ (Hacks).
Fungerar kanon för mina ändamål (kör filebrowsern inte coverflow).

Billigare mediaspelare sett till vad den presterar hittar du inte!, runt 400kr beg.

/ Andreas

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Boxee box är en mycket bra mediaspelare, men tyvärr updateras den inte längre.
RPI klarar 1080p utmärkt, kan upplevas som lite seg i menyerna. Men inget jag stör mig på.

Permalänk

Största nackdelarna med en mediaspelar är att de förutom vissa fall (tex FireTV's Netflix-app) saknar stöd eller möjlighet att streama material från Netflix, SVT-play eller liknande. Detta klara ofta inte heller de enklaste och billigaste HTPC-maskinenera med Intel Atom av. Så det du får fråga dig själv är om du bara kommer spela lokalt material (då funkar allt, tom RasPi för 200kr) eller om du vill kunna kolla på streamat material, YouTube eller kanske kunna använda Spotify och om det isåfall är värt pengarna.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk

Google Nexus Player, helt ny och otestad. Antagligen mer än tillräcklig. skall kosta 100$ is usa,

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!!!

Har tagit en titt på Boxee box och det blir nog en sådan, som jag kommer installera boxee+ och XBMC på, den var ju inte dyr begagnad heller!

Men nu har jag en till fråga, just nu har jag en gammal dator som jag satt in alla mina hårddiskar i och använder då den till att dela ut all media i nätverket.

Jag vill bli av med den här datorn och har kollat på att köpa en hårddisk kabinett att sätta in hårddiskarna in, jag har en ASUS RT-N56U router och borde de inte gå att koppla in kabinettet till en av routerns usb ingånger och ha det som NAS?

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sorkan:

Tack för alla svar!!!

Har tagit en titt på Boxee box och det blir nog en sådan, som jag kommer installera boxee+ och XBMC på, den var ju inte dyr begagnad heller!

Men nu har jag en till fråga, just nu har jag en gammal dator som jag satt in alla mina hårddiskar i och använder då den till att dela ut all media i nätverket.

Jag vill bli av med den här datorn och har kollat på att köpa en hårddisk kabinett att sätta in hårddiskarna in, jag har en ASUS RT-N56U router och borde de inte gå att koppla in kabinettet till en av routerns usb ingånger och ha det som NAS?

Testade själv detta och det blir ofantligt segt. Köp en NAS och lägg på nätverket istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Testade själv detta och det blir ofantligt segt. Köp en NAS och lägg på nätverket istället.

Jo vet att det egentligen är bästa lösningen. Tänkte göra sådär iom att jag har flera diskar i olika storlekar och vet inte riktigt vad jag ska göra med dom annars, för att köpa en nas som tar alla blir väl svindyrt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutralutra:

Google Nexus Player, helt ny och otestad. Antagligen mer än tillräcklig. skall kosta 100$ is usa,

http://www.prisjakt.nu/pryl/tv/5862_nexus_player_stoppas_i_us...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nån som har nåt mer att flika in om mint tanke med hårddiskkabinett inkopplad i min routers USB ingån? Routern är en ASUS RT-N56U.

Har annars en gammal dator jag använt som filserver, men den låter ganska illa och jag kan endast ha den i sovrummet eller vardagsrummet, och då vill man ju att den ska vara nästintill knäpptyst... Hur mycket kylning behöver en filserver? Kan man få den ljudlös?

Har tyvärr inte ekonomi till att köpa en NAS för tillfället, så vad tror ni är bästa lösningen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Hårddisk inkopplad i routerns usb brukar vara riktigt segt med dålig hastighet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.