Windows 10 testas av en miljon användare

Permalänk
Skrivet av Segas:

Du menar, som alla andra i alla branscher gör? Apple gör åtminstone något bra och användbart.

RootPipe, I rest my case!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19689383.ab

Gör dessutom en sökning på "macbook pro heating issue" hahaha, hur fan kan det skitföretaget få leva fortfarande!?
2009, 2010, 2011 och 2012 års MBPer är ju felkonstruerade/monterade! ALLIHOP!
Vad gjorde/gör Apple? Jo de ersätter med ny defekta delar till garantitiden är slut. D.v.s. de löser inte problemet, sannolikt p.g.a. att de har råd att sopa det under mattan! Jag hann med 3 byten av logicboard (mammaplattan) innan min garanti gick ut. Har fortfarande samma problem. APPLE har aldrig löst problemet!!!

Permalänk
Skrivet av Segas:

Nu senast fick jag installera om datorn, Windows 8.1, på ett Asus Z97 Mark 1. Sju poster i enhetshanteraren med hårdvara som saknade drivrutiner. Där är mitt första påstående.
Bäst av allt, det saknades till och med drivrutiner till nätverkskortet, så jag fick koppla in en extern dvd-spelare för att kunna installera det från skivan som medföljde.

Mm, svårt att bygga drivrutiner för hårdvara som inte fanns när OS't gjordes utan först kom 1½ år senare?

Skrivet av Segas:

Därefter fick jag skapa ett konto som inte hade direkta administratörsrättigheter (för barnens skull).

Och i vilket OS behöver du inte göra det?

Skrivet av Segas:

Sen har vi alla omstarter som krävs för drivrutinerna, Windows Update, antivirusprogram...efter ungefär fyra timmar var det klart.

Det är Inte Windows som kräver detta, det har med 0'or till utvecklare som säger att de kan programera när det inte kan det. NVidia är ett bra exempel där de unmountar grafikkorter, avinstallerar drivern, installerar nya drivern, mountar hårdvaran. Stöd i Windows Driver Model sedan Win 2000!!!

Skrivet av Segas:

Installerade samtidigt OSX 10.10 GM2 på min Macbook Pro Retina Late 2013.
Klart på 12 minuter, allting fungerade och för att barnen ska kunna installera något krävs ett administratörslösenord som bara jag har.

OSX 10.9 tar 1tim 20min att installera på min MBP late 2011.... men just de ja den lider ju av throttlingsproblem p.g.a. dålig byggkvalitet som ju alla jävla Appleprylar lider av! Snyggt på ytan, o riktigt fiffigt gjort på sina ställen (Mac Pro Papperskorg Edition är ett bra sådant exempel), men de funkar/håller ju inte!!!
På min Z77 baserade PC gick Win8.1 installationen på under 10 min från ett Corsair USB3 minne! Inga drivers missing!

Skrivet av Segas:

Du har delvis fel på punkten att virus följer ett populärt OS. Det är i princip alltid användaren som sprider det, av ren okunskap (och via administratörskonto).
Nu senast dök det upp ett virus till OSX, för att dra ett exempel. Där var det användare som installerat piratkopierad mjukvara och på så sätt fått virus - återigen, användaren.

Är inte det EXAKT samma under Windows? När fan fick någon ett virus utan att användaren installerade något? Och att det händer oftare på Windows i.o.m. att Windows har ca 92% av desktop marknaden är väl inte det så konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag vet inte vad det är för ruskiga Linux distar du har råkat installera, men du har verkligen valt något udda. Windows använder sig av ett administratörskonto som standard, vilket är direkt korkat och högst troligt den största anledningen till alla problem Windows har. Nämn gärna en bråkdel av de 50 kommando du måste köra för att installera något i Linux, det hade varit intressant att veta hur krångligt du gör det.

Jag använde Debian. Och sen så var 50 kommandon bara en siffra jag körde med för att jag tycker det är så onödigt krångligt i linux när man ska installera något som inte finns kompilerat till disten. Till ex att installera senaste qbittorrent till debian krävde installation av massa andra saker och sedan så behövde man kompilera qbittorrent för att sedan kunna installera det. På Windows så tankade jag ner en installationsfil till samma version av programmet och sedan var allt jag behövde göra att dubbelklicka, ingen googling på hur man kompilerar program och installerar alla dependencies till det före man ens kan kompilera skiten.

Sen så kommer antagligen också linux kräva lika mkt för att fungera när väl tillverkarna göra ordentliga drivrutiner till det, inte bara generiska drivers som inte ens har en kontrollpanel och som inte stödjer all hårdvara utan bara viss hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag kan ta ett personligt exempel;

Notera att jag är inte ute efter dispyter, jag bara diskuterar.

Nu senast fick jag installera om datorn, Windows 8.1, på ett Asus Z97 Mark 1. Sju poster i enhetshanteraren med hårdvara som saknade drivrutiner. Där är mitt första påstående.

Bäst av allt, det saknades till och med drivrutiner till nätverkskortet, så jag fick koppla in en extern dvd-spelare för att kunna installera det från skivan som medföljde.

Hemmabyggen innebär en del extra pill, tex bygga ihop datorn själv mekaniskt och installera drivrutiner manuellt.
Om det är "värt det" eller inte har man rimligtvis tagit ställning till innan.
Alla färdigbyggda datorer levereras färdiginstallerade och med anpassat återställningsmedia.
Men visst kan det bli bättre, men hårdvarutillverkarna behöver bli duktigare på att certa och ladda upp sina drivisar till Microsoft så att de finns tillgängliga i Windows update.

Citat:

Därefter fick jag skapa ett konto som inte hade direkta administratörsrättigheter (för barnens skull).

Skapar man inte användarkonton i OSX? Det känns inte så kul att dela alla dokument och bilder med ungarna...

Citat:

Sen har vi alla omstarter som krävs för drivrutinerna, Windows Update, antivirusprogram...efter ungefär fyra timmar var det klart.

Säkerhetspatchar är inte nödvändigtvis dåligt, men visst är omstarter omständliga.
Jag antar att man aldrig startar om eller säkerhetsuppdaterar OSX eftersom du nämner det som något dåligt?

Citat:

Installerade samtidigt OSX 10.10 GM2 på min Macbook Pro Retina Late 2013.

Klart på 12 minuter, allting fungerade och för att barnen ska kunna installera något krävs ett administratörslösenord som bara jag har.

En factory reset på en ny laptop i ultrabook klassen tar rimligtvis inte heller så lång tid.

Citat:

Du har delvis fel på punkten att virus följer ett populärt OS. Det är i princip alltid användaren som sprider det, av ren okunskap (och via administratörskonto).

Nu senast dök det upp ett virus till OSX, för att dra ett exempel. Där var det användare som installerat piratkopierad mjukvara och på så sätt fått virus - återigen, användaren.

När hörde du sist om en Windows dator som blev regelrätt hackad? Dvs utan att användaren själv installerade programet.
Vad har OSX för skydd mot att användaren själv installerar elaka program utöver lösenordet?

Fanns det fler Macar skulle fler nätbedragare även ha den plattformen som mål.
Finns det 99% laxar och 1% torsk i vattendraget använder du inte ett fiskedrag för torskar...

Citat:

Jag hoppas dock att Windows 10 blir bättre än Windows 8/8.1, det hade varit ett lyft för båda användare och Microsoft själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas även att 10an blir bättre, och från vad jag sett av Preview så verkar det bli så.

Jag menar inte att Windows är helt utan förbättringsmöjligheter, det finns många saker som kan bli bättre.
Många är inte bara "Microsofts fel", och många är ju på grund av bakåtkompatibilitet.
Men att uppdatera program behöver bli bättre överlag, alla enskilda program ska inte behöva ha en egen uppdateringsagent, det är bara helt fel, onödigt och ... FEL!
Sen har vi även styggelsen med förinstallerad programvara, både mobiler och datorer, det är även något som måste bort. Microsoft borde ställa hårdare krav på leverantörerna där precis som de har på WP telefonerna.

Men Windows går i alla fall att installera på de flesta datorer som finns i hela världen, så är det ju inte direkt med OSX...
Behöver man bara leverera operativ till sina egna hårdvarukonfigurationer finns det många genvägar att ta.

Men jag installerade Win 10 på en ett par år gammal Lenovo laptop, och jag tror inte att jag behövde installera en enda drivrutin själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Du menar ta andras koncept ändra lite och kalla det sina egna?

Skrivet av Xoka:

Ingen fanboy av något speciellt märke.
Men tycker inte att Apple har lyckats får fram något verkligen innovativt sen Steve Jobs dog. Iphone tog smartphone-marknaden till en ny nivå men efter det tycker jag det mest varit små förändringar och egna varianter på andras idéer.

OnTopic:
Körde in Win10 på en virtuell burk och tycker det fungerar riktigt bra! Behöver finslipas en del men det var ju väntat iom att det är en preview.

Skrivet av NoNamesWayne:

Vadå? Att leva på hype?

Skrivet av leafbranch:

Läste du detta på Aftonbladet?

Skrivet av henkiii:

<trollface> Men det är bara Apple som även stämmer den ursprungliga uppfinnaren! </trollface>

Skrivet av Ozzed:

http://img3.wikia.nocookie.net/__cb20120613232622/halo/images...

Vad babblar du om? Det vet väl alla att apple uppfann fyrkanten, och cirkeln, och principen av rundade hörn, och hjulet, och...

http://img3.wikia.nocookie.net/__cb20120613232622/halo/images...

Hahaha wooooooooow så butthurt folk blev, nu vet man definitivt vad Sweclockers ömma tå är.. Förutom att släppa en skärm som inte är 16:10.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

MEN, en sak jag tycker moderkortstillverkare borde göra är att inkludera drivrutinerna på ett USB-minne, istället för en DVD-skiva. ASUS har ju sedan ett rätt smidigt installationsverktyg för drivrutiner, så det är ju inte som så att man behöver böka i enhetshanteraren för att få allt att rulla sedan.

Tycker det är dags att all mjukvara som behöver/önskas distribuering i fast media sker med USB-sticka, fler och fler datorer saknar optisk läsare men de allra flesta har USB ingång inklusive många andra elektroniska prylar som tv apparater och telefoner mm. Dom minsta USB-stickorna är knappt större än port ingången och består av en liten plastbit och några metall tungor och borde inte kosta många kronor att tillverka. Andra fördelar är att dom kan innehålla betydligt mer data än en vanlig CD och är långt mer tåliga samt att installationen går snabbare. Förpackningen kan också göras mindre om så önskas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Hahaha wooooooooow så butthurt folk blev, nu vet man definitivt vad Sweclockers ömma tå är.. Förutom att släppa en skärm som inte är 16:10.

Du måste vara ny här, välkommen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Så är Windows 8.2 ooops... jag menar Windows 10 en förbättring gentemot Windows 8.1?