Samsung 850 pro ! Bra prestanda? (as ssd benchmark)

Permalänk
Avstängd

Samsung 850 pro ! Bra prestanda? (as ssd benchmark)

Bestämde mig för att äntligen köpa en SSD ! Slog till stort med den dyra Samsung 850 pro för 1599kr.

Det är den första ssdn jag någonsin haft och med den senaste nyheten om 840 evo modell problemen som uppstått så ville jag börja min ssd karriär med något stabilt utan att behöva oroa mig över dess prestanda efter tid.

Skulle gärna vilja ha ett utlåtande ifrån någon med ssd erfarenheter om mina benchmark resultat är i linje med vad man bör förvänta sig av denna ssdn. Det är ju inte vad som står på lådan men det är väl "upp till Xhastighet" som man skriver ut ...

Dessa resultat är Efter jag klonat min tidigare HDD och det är endast 42BG ledigt utrymme kvar.

Med samsungs egna magician benchmark får man självklart Topp hastigheter på skriv och läs.... HMM

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk

värdena ser väl helt ok ut.

dock är ju inte den hastigheten så viktig såvida du inte planerar att flytta filer fram och tillbaks från dem stup i kvarten.

själv förstår jag inte hypen med SSD öht. min dator startar upp fortare än min skärm från sleep mode med en vanlig 7200 RPMare har haft SSD innan å märkte ingen större skillnad med den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

värdena ser väl helt ok ut.

dock är ju inte den hastigheten så viktig såvida du inte planerar att flytta filer fram och tillbaks från dem stup i kvarten.

själv förstår jag inte hypen med SSD öht. min dator startar upp fortare än min skärm från sleep mode med en vanlig 7200 RPMare har haft SSD innan å märkte ingen större skillnad med den.

Startar upp är för mig ganska ointressant. Jag startar om datorn så sällan, kanske någon gång i månaden efter uppdateringar m.m..
Ja hype eller inte, all diskaktivitet är ungefär 100 gånger snabbare med en SSD än med en mekanisk disk, då accesstiden är ca 0,1 ms. Starta program, editera tunga filer m.m. Det är natt och dag. Somliga nöjer sig med en mekanisk 5400, 7200 eller 10000 rpm-disk. Det är väl fine.
Jag har kört SSD sedan 2008 och går inte tillbaka. Men det är väl en smaksak och efter behov.

Edit: Nu ljög jag. Jag samlar alla filmer och musik, program m.m. på en 1 TB 7200-varvare kom jag på.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Bestämde mig för att äntligen köpa en SSD ! Slog till stort med den dyra Samsung 850 pro för 1599kr.

Det är den första ssdn jag någonsin haft och med den senaste nyheten om 840 evo modell problemen som uppstått så ville jag börja min ssd karriär med något stabilt utan att behöva oroa mig över dess prestanda efter tid.

Skulle gärna vilja ha ett utlåtande ifrån någon med ssd erfarenheter om mina benchmark resultat är i linje med vad man bör förvänta sig av denna ssdn. Det är ju inte vad som står på lådan men det är väl "upp till Xhastighet" som man skriver ut ...

Dessa resultat är Efter jag klonat min tidigare HDD och det är endast 42BG ledigt utrymme kvar.

Med samsungs egna magician benchmark får man självklart Topp hastigheter på skriv och läs.... HMM

Ser frisk ut.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är bra värden. De 4k skriv, UTAN ködjup är ju helt absurt bra.
De flesta (iaf lite äldre) 7200 når strax över 100MB/s i seq. Detta gör denna i skrivhastighet i 4k och de flesta andra SSD når kanske 60-70 som max där.
4k-64 läs ger nästan 100k IOPs också, vilket är topp siffror.
Du får ju alltid lite mindre om den ska köra Windows och kanske inte är den perfekt optimerade datorn som de testar med. När de testar så gör de ju det efter bästa möjliga scenario.

Ang Samsungs test, så kör den ju med seq skriv och läs av 0. Dvs bästa möjliga fallet, medan ditt andra test gör det med slumpmässig data och värsta fall. Lite underligt att den får så låg läs IOPs, men du kan få ut mer, vilket ditt andra test visar.

Till de som jämför 7200RPM HDD med ssd, det är som att jämföra en lastbil med sportsbil. Ena lastar mer, och kan köra helt okej när de väl "kommit upp i fart", typ då seq jobb. Men när det är start och stopp, så är SSD som en snabb bil med automatlåda och hybridteknik... Och destu mer högprestanda IOPs, destu mer hästkrafter. Det är en helt annan liga helt enkelt.
Sen har naturligtvis inte alla behovet, men jag som du har haft SSD sedan 2008, och vägrar gå tillbaka.

Normalt så kommer du inte märka skillnaden mellan bästa prestandan SSDn och lite enklare budget SSD, så länge du inte lastar dem hårt. När lasten blir tyngre så orkar den bättre disken betydligt mer och hastigheten förblir på topp. De billiga diskarna de saktar ner när ev cache, RAM och andra buffrar tar slut.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg OP, det var inte konfat per automatik på min så jag valde "rekommenderat"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Kom ihåg OP, det var inte konfat per automatik på min så jag valde "rekommenderat"

http://oi59.tinypic.com/nmzzie.jpg

Tack för de övriga svaren.

Detta är underligt då min visar att det inte finns något utrymme kvar alls även om jag trycker på "refresh drive information" knappen i nedre radan.
Fast jag egentligen har 70gb+ utrymme kvar.. Vad är det som är fel?

There is insufficient free space available to set up OP.

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Tack för de övriga svaren.

Detta är underligt då min visar att det inte finns något utrymme kvar alls även om jag trycker på "refresh drive information" knappen i nedre radan.
Fast jag egentligen har 70gb+ utrymme kvar.. Vad är det som är fel?

There is insufficient free space available to set up OP.

http://i61.tinypic.com/2rpdut5.jpg

http://i62.tinypic.com/24pkpcg.png

Det verkar som en nyinstallation av Windows skulle göra susen. Eller fördela på en D: enhet eller motsvarande. Eller så har du för liten disk.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Det verkar som en nyinstallation av Windows skulle göra susen. Eller fördela på en D: enhet eller motsvarande. Eller så har du för liten disk.

Åh nej! Vilket meck, alla 100 program, dess respektiva inställningar samt alla regedit tweaks.. fyfan vad mycket jobb, finns det inget annat sätt att lösa detta?

Om jag använder windows egna Disk managment "shrink volume" funktion, är det samma sak som Magicians OP funktion?

EDIT: Disk managment tillåter mig endast att sätta en op på ca 9-10gb max.
Därefter insåg jag att det fungerade även i magician ifall jag valde custom size så går det välja samma värde,
men över det står det i båda programmen att det inte finns tillräckligt med utrymme, trots att jag nu faktiskt har 90gb ledigt.

Så det verkar som min ssd är fragmenterad?
(trots att jag hört att ssd inte fungerar på det sättet som vanliga hd´s gör,
men i detta fallet så verkar det ju ändå som det ligger någon form av oflyttbar data där den inte bör ligga)

4% fungerar. Sätter jag custom size på 5% så står det att det är för mycket igen.,
HM vad jag förstår så handlar detta bara om en hjälpspärr så man inte ska överfylla ssdn så den tappar prestanda.
Klarar jag mig på 4% ? ,

Vad innebär detta egentligen att den inte kan förstå att jag faktiskt har 90gb ledigt ? Vad är Felet?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Åh nej! Vilket meck, alla 100 program, dess respektiva inställningar samt alla regedit tweaks.. fyfan vad mycket jobb, finns det inget annat sätt att lösa detta?

Om jag använder windows egna Disk managment "shrink volume" funktion, är det samma sak som Magicians OP funktion?

EDIT: Disk managment tillåter mig endast att sätta en op på ca 9-10gb max.
Därefter insåg jag att det fungerade även i magician ifall jag valde custom size så går det välja samma värde,
men över det står det i båda programmen att det inte finns tillräckligt med utrymme, trots att jag nu faktiskt har 90gb ledigt.

Så det verkar som min ssd är fragmenterad?
(trots att jag hört att ssd inte fungerar på det sättet som vanliga hd´s gör,
men i detta fallet så verkar det ju ändå som det ligger någon form av oflyttbar data där den inte bör ligga)

http://i60.tinypic.com/34f1rfc.png

4% fungerar. Sätter jag custom size på 5% så står det att det är för mycket igen.,
HM vad jag förstår så handlar detta bara om en hjälpspärr så man inte ska överfylla ssdn så den tappar prestanda.
Klarar jag mig på 4% ? ,

Vad innebär detta egentligen att den inte kan förstå att jag faktiskt har 90gb ledigt ? Vad är Felet?

Jag hade inte fyllt en disk mer än max 75% varken mekanisk eller ssd, det drar dessutom ned prestanda ju fullare en ssd är.
Jag hade tagit mig omaket att installera om datorn om jag köpt ny systemdisk. Skaffa en sketen 500gb och lägg filer och större grejer på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Använd ett 3:e part partitionsprogram typ:
http://www.techsupportalert.com/best-free-partition-managemen...
Dessa kan flytta de systemfiler som ligger i vägen.

Windows tolkar att där ligger systemfiler LBA-mässigt precis där du vill flytta partitionen.
Detta även om det inte spelar någon roll för SSDn, så är det för SSD tolkas som mekanisk HDD i NTFS (och i andra filsystem).
OP är bara tomt utrymme och kan vara var som helst på disken, men Samsungs program som ska ändra det kan inte göra så avancerade saker.

Permalänk
Medlem

Sådär, en 512:a till beställd och en 1TB så slänger jag ut min sketna 7200-varvare som jag kör lagring på. Bara qnap-nasen HS 251-2G som skall inhandlas, då blir det två 1 TB av dessa till. Då är jag nöjd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K