Hur märker man om en SSD börjar bli "dålig"?

Permalänk
Medlem

Hur märker man om en SSD börjar bli "dålig"?

Kan man ta reda på om en SSD-disk börjar ta slut? Visst har de begränsat antal skrivningar?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Kan man ta reda på om en SSD-disk börjar ta slut? Visst har de begränsat antal skrivningar?

I t.ex Crystaldiskinfo kan man se Total Host Reads, Total Host Writes och Total NAND Writes. Dock så kan man med iallafall en Samsung SSD 840 bara se Total Host Writes med Crystaldiskinfo.

OffTopic: Vad menas med Total NAND Writes? Den är mycket högre än Reads och Writes

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I t.ex Crystaldiskinfo kan man se Total Host Reads, Total Host Writes och Total NAND Writes.

OffTopic: Vad menas med Total NAND Writes? Den är mycket högre än Reads och Writes

Hur vet man om det är dags att byta disk?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Hur vet man om det är dags att byta disk?

Bra fråga, det vet inte jag. Hur mycket har du skrivit enligt Crystaldiskinfo

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bra fråga, det vet inte jag. Hur mycket har du skrivit enligt Crystaldiskinfo

Så här ser det ut:

https://plus.google.com/photos/101675772621802735171/albums/6...

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Enlig CrystalDiskInfo så har din SSD 80% Hälsa, som du själv kan se på bilden. Och du har skrivit lite mer än 6TB till din SSD, vilket inte är jätte mycket

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Enlig CrystalDiskInfo så har din SSD 80% Hälsa, som du själv kan se på bilden. Och du har skrivit lite mer än 6TB till din SSD, vilket inte är jätte mycket

Vad syftar dessa Health Status i CrystalDiskInfo på? Wear leveling?

Permalänk
Inaktiv

Man kan nog sitta och övervaka SSD diskars "Health status" timvis varje dag och ändå det mest oroande är ju en plötslig SSD disks död.

Jag har kört flera SSD diskar utan strul. B.la. Corsair F60 diskar, OCZ Vortex 4, Kingston SSDnow... Aldrig haft en disk som lagt av för mig. Dock vet jag flera som plötsligt en dag bara har vaknat och deras SSD blivit korrupt över natten, oftast redan under garantitiden vilket inneburit en ny från butik men all data förlorad åt skogen. Trist.. Så jag är stenhård på veckovis backup från mina SSDs till mekaniska externa diskar. Better safe than sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad syftar dessa Health Status i CrystalDiskInfo på? Wear leveling?

Det beror på tillverkare, men på min SanDisk SSD så står det i Hard Disk Sentinel att den går efter SMART specifika attributet: #233 media wearout indicator.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det beror på tillverkare, men på min SanDisk SSD så står det i Hard Disk Sentinel att den går efter SMART specifika attributet: #233 media wearout indicator.

Även det är dock en uppskattning. Finns många SSD som dör långt efter eller långt innan dessa värden. Alla flashceller är ju olika, och antalet skrivningar är ju en uppskattning. Du kan ha råkat få en dålig cell och resten bra, som kan haverera allt.

Finns ett test som har pågått sedan Aug 2013, med att just skriva SSD till döds.
http://techreport.com/review/24841/introducing-the-ssd-endura...

Alla de diskar de testade klarade iaf 100TB utan problem, och först vid runt 200TB började lite sektorer bli omflyttade på den billigaste disken. De lite bättre diskarna klarade 500TB innan problem ens började visa sig. Och de sista två är nu inne på 1,5PB (1 500 000gb data skriven) och tickar på. Värsting enterprise diskar klarar ännu mer än det.
Så tills du nått 100TB iaf, kan du vara lugn för att du inte kommer skriva sönder den (du har ca 6,14TB just nu, så ca 94TB kvar innan du ens når den nivån). MEN notera att "plötslig" död kan ske både mekaniska diskar som SSD (oväntat haveri helt enkelt), så som Pharanim säger, backup, backup och åter backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Även det är dock en uppskattning. Finns många SSD som dör långt efter eller långt innan dessa värden. Alla flashceller är ju olika, och antalet skrivningar är ju en uppskattning. Du kan ha råkat få en dålig cell och resten bra, som kan haverera allt.

Finns ett test som har pågått sedan Aug 2013, med att just skriva SSD till döds.
http://techreport.com/review/24841/introducing-the-ssd-endura...

Alla de diskar de testade klarade iaf 100TB utan problem, och först vid runt 200TB började lite sektorer bli omflyttade på den billigaste disken. De lite bättre diskarna klarade 500TB innan problem ens började visa sig. Och de sista två är nu inne på 1,5PB (1 500 000gb data skriven) och tickar på. Värsting enterprise diskar klarar ännu mer än det.
Så tills du nått 100TB iaf, kan du vara lugn för att du inte kommer skriva sönder den (du har ca 6,14TB just nu, så ca 94TB kvar innan du ens når den nivån). MEN notera att "plötslig" död kan ske både mekaniska diskar som SSD (oväntat haveri helt enkelt), så som Pharanim säger, backup, backup och åter backup.

Jo det vet jag :), nu svarade jag bara på hur den beräknade hälsan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig