Permalänk
Medlem

Storlek på moderkortsskruvar

Ska inhandla vibrationsdämpande distanser för moderkortsmontering i ett hemmabyggt chassi. Vad är det för storlek på de vanliga moderkortsskruvarna och distanserna för ATX/ITX?

Vilka ska jag beställa från länken ovan så det funkar med ett ATX/ITX kort?

EDIT: En till dum fråga :D. När det står "Typ D - 30x17 / M8x20 (ART. D301720)". Vilken är diametern och vilken är höjden?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Ska inhandla vibrationsdämpande distanser för moderkortsmontering i ett hemmabyggt chassi. Vad är det för storlek på de vanliga moderkortsskruvarna och distanserna för ATX/ITX?

Vilka ska jag beställa från länken ovan så det funkar med ett ATX/ITX kort?

EDIT: En till dum fråga :D. När det står "Typ D - 30x17 / M8x20 (ART. D301720)". Vilken är diametern och vilken är höjden?

I princip används två sorters gängor i datorer, 6-32 och M3 (jäkligt märkligt att man mixar amerikanska och metriska gängor för övrigt). 6-32 är den grövre gängan, som bla används för att skruva fast hårddiskar, och M3 är således den finare gängan, som bla används för att skruva fast optiska drives.
Har sett båda varianterna på distanser, men vanligast är nog en invändig M3 där skruven som håller moderkortet går i, och en utvändig 6-32 för att skruva fast distansen i chassit. Men återigen, har sett båda varianterna.

M8x20 betecknar skruven, den är M8-gängad och 20 mm lång. Man kan väl anta att gummidelens diameter är 30 mm, och att den är 17 mm hög. Förmodligen är det en annan modell på bilden.

Inget av det i den första länken funkar rätt av, om du vill hålla dig till standardstorlekar på skruven. Dessutom blir de svåra att använda, i och med att de bara har ett enda skruvförband. Dessutom verkar det märkligt att vilja montera moderkortet vibrationsdämpat. Tror det bästa du kan göra är att rita och berätta exakt vad du vill åstadkomma, och hur du tänkt använda distanserna, så blir det lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

M3 är det normala, ska du bygga nått eget och måste köpa nått så sök på "m3 standoff" på Ebay så får du träffar på olika längder och material.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Vad är skruvförband?

Har hittat typ B gummidämpare 10/10 M4x10. Får jag in en M4 skruv genom monteringshålet i mITX PCB?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggwp:

Tack för tipset!

Vad är skruvförband?

Har hittat typ B gummidämpare 10/10 M4x10. Får jag in en M4 skruv genom monteringshålet i mITX PCB?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruvf%C3%B6rband
Hålen skall vara 0,156" enligt atx standarden vilket är väldigt nära 4mm så "kanske" du får mäta på just det kort du tänkt använda eller "ta i" det lär gå om distanserna är exakt rätt placerade men du har inga marginaler kvar i hålet.
http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.PDF

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med att vibrationsdämpa moderkortet ?

Dels så vibrerar inte moderkort, dels så förlorar du dessutom jordpunkterna mot chassit.

Tanke ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ok då får jag leta vidare för att hitta M3. De existerar
http://store.jdrones.com/Anti_Vibration_M3x8_p/rubm308.htm

nu gäller det att hitta dem i sverige eller med leverans till sverige (inget på ebay, men alibaba hade också med minimum order på 1000st

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vad är poängen med att vibrationsdämpa moderkortet ?

Dels så vibrerar inte moderkort, dels så förlorar du dessutom jordpunkterna mot chassit.

Tanke ?

Sitter ju rörliga delar på alla moderkort som inte är passivt kylda. på vilket sätt kan det vara utan vibrationer men med röriga delar (200-1200rpm (x2-4 om du har gpu fläktar också))

Jag tänkte skruva in kortet i trä eller spånskiva - inga jordpunkter existerar, chassit 100% trä, gummi och skumplast + skruvar). Vad kan jag förvänta mig utan att ha jordpunkter kopplade?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

I princip används två sorters gängor i datorer, 6-32 och M3 (jäkligt märkligt att man mixar amerikanska och metriska gängor för övrigt). 6-32 är den grövre gängan, som bla används för att skruva fast hårddiskar, och M3 är således den finare gängan, som bla används för att skruva fast optiska drives.
Har sett båda varianterna på distanser, men vanligast är nog en invändig M3 där skruven som håller moderkortet går i, och en utvändig 6-32 för att skruva fast distansen i chassit. Men återigen, har sett båda varianterna.

M8x20 betecknar skruven, den är M8-gängad och 20 mm lång. Man kan väl anta att gummidelens diameter är 30 mm, och att den är 17 mm hög. Förmodligen är det en annan modell på bilden.

Inget av det i den första länken funkar rätt av, om du vill hålla dig till standardstorlekar på skruven. Dessutom blir de svåra att använda, i och med att de bara har ett enda skruvförband. Dessutom verkar det märkligt att vilja montera moderkortet vibrationsdämpat. Tror det bästa du kan göra är att rita och berätta exakt vad du vill åstadkomma, och hur du tänkt använda distanserna, så blir det lättare att hjälpa dig.

Dold text

hoho.
Som det har ställt till det för en ibland när man skruvat hemma och råkat blanda de där jäklarna.
Distansen går i moderkortsplåten utan problem. På med moderkortet. Sedan passar inte skruven i distansgängan och låser sig. När man då vill få ut skruven igen så börjar moderkortsdistansen skruvas ur istället. Fun times ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men nu är det inte direkt tvättmaskinsmotorer utan små fläktar ...

Om fläktarna vibrerar så mycket att det sprider sig vida MB ut i chassit så skulle iaf jag försöka byta ut dem mot fläktar som inte är trasiga

Dessutom bör du tänka på möjligheten att statisk laddning byggs upp i ett chassi som består av isolerande material.

Ett chassit i ledande material som plåt bygger inte upp statisk laddning och fungerar dessutom som skärm mot störkällor på utsidan och även området utanför datorn från störkällor på insidan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hittade en som de kallar för antivibration, men den är av silikon, skulle föredra gummi.

http://www.frozencpu.com/products/15797/scr-324/Akust_Anti-Vi...

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men nu är det inte direkt tvättmaskinsmotorer utan små fläktar ...

Om fläktarna vibrerar så mycket att det sprider sig vida MB ut i chassit så skulle iaf jag försöka byta ut dem mot fläktar som inte är trasiga

Dessutom bör du tänka på möjligheten att statisk laddning byggs upp i ett chassi som består av isolerande material.

Ett chassit i ledande material som plåt bygger inte upp statisk laddning och fungerar dessutom som skärm mot störkällor på utsidan och även området utanför datorn från störkällor på insidan.

Så bygga stabil huvudlös server inuti trächassi (vinlåda som bas) = bad idea, really bad idea eller burn the house down?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Det är nog inte farligt men att ha någon form av skärm på insidan är aldrig fel !

Jag hade iaf velat ha ett jordplan under moderkortet, men det är ju jag det..

Dessutom så glöm inte att om du har instickskort i moderkortet så måste du även lösa deras montering mot chassit på annat vis om du vill ha ett moderkort som är helt frikopplat mot chassit.. Annars är fötterna flytande men färstplåten stum mot chassit = vibrationsöverföring.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggwp:

Ok då får jag leta vidare för att hitta M3. De existerar
http://store.jdrones.com/Anti_Vibration_M3x8_p/rubm308.htm

nu gäller det att hitta dem i sverige eller med leverans till sverige (inget på ebay, men alibaba hade också med minimum order på 1000st

Nu fattar jag inte, du kan tänka dig att handla på Alibaba men ratar Ebay ? Det kostar 7kr för 25st
http://www.ebay.com/itm/25pcs-NEW-M3-Male-6mm-x-M3-Female-8mm...
Jag hade inte varit rädd för att handla för den summan på Ebay och skulle det vara nått skumt trotts att säljaren har 44000 positiva omdömen så överlever man den förlusten, eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är nog inte farligt men att ha någon form av skärm på insidan är aldrig fel !

Jag hade iaf velat ha ett jordplan under moderkortet, men det är ju jag det..

Dessutom så glöm inte att om du har instickskort i moderkortet så måste du även lösa deras montering mot chassit på annat vis om du vill ha ett moderkort som är helt frikopplat mot chassit.. Annars är fötterna flytande men färstplåten stum mot chassit = vibrationsöverföring.

Instickskort blir det - ska ha 8 3.5 HDD Platser, och moderkortet jag beställt har bara 4 SATA portar. Så blir ett sånt där PCIe sata controller. Om jag nu inte hittat någon bra internal usb header -> sata. Någon som vet om de existerar och fungerar bra?.

I alla fall ska inte bakplåten sitta mot chassit alls eftersom det är en huvudlös server, utan fritt inuti. Bara en kabel ska ut från chassit, strömkabeln - så den kör jag nog genom ett hål på baksidan

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tack för tipset!

Vad är skruvförband?

Har hittat typ B gummidämpare 10/10 M4x10. Får jag in en M4 skruv genom monteringshålet i mITX PCB?

Skrivet av mrqaffe:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruvf%C3%B6rband
Hålen skall vara 0,156" enligt atx standarden vilket är väldigt nära 4mm så "kanske" du får mäta på just det kort du tänkt använda eller "ta i" det lär gå om distanserna är exakt rätt placerade men du har inga marginaler kvar i hålet.
http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.PDF

I teorin går det, epoxylaminatet ger efter, men som du säger, då har man noll marginaler för toleranser i chassits hålbild. Vågar man, så kan man ju annars brotscha upp hålen till 4.2 mm eller nåt, om man vill sätta med M4-skruv. Gjort det på en R-Pi med lyckats resultat (frågan är om jag inte tom tog upp dem till 5 mm), det enda man egentligen behöver passa sig för är att skallarna på M4-skruvar kan vara större, så man får hålla koll på var de landar, eller i detta fall, muttern.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu fattar jag inte, du kan tänka dig att handla på Alibaba men ratar Ebay ? Det kostar 7kr för 25st
http://www.ebay.com/itm/25pcs-NEW-M3-Male-6mm-x-M3-Female-8mm...
Jag hade inte varit rädd för att handla för den summan på Ebay och skulle det vara nått skumt trotts att säljaren har 44000 positiva omdömen så överlever man den förlusten, eller ?

gaffe du har nog missförstått. Alibaba kan jag ju inte handla på, det var lite ironi, därav smileyn. Länken du posta är till metall standoffs (brass) - jag vill ha gummi.

Jag handlar ofta på ebay - elektronikdelar från kina och elektronik, växter, tvål, etc från tyska ebay.de. Från kina är frakten gratis och kommer alltid fram, men låång leveranstid. Från tyskland är fraktkostnad och frakttid ung. som från svenska nätbutiker.

Hittar du vibrationsdämpade och isolerade standoffs eller dclindriska dämpare typ D i storlek M3 på ebay så beställer jag inom 1 minut.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

I teorin går det, epoxylaminatet ger efter, men som du säger, då har man noll marginaler för toleranser i chassits hålbild. Vågar man, så kan man ju annars brotscha upp hålen till 4.2 mm eller nåt, om man vill sätta med M4-skruv. Gjort det på en R-Pi med lyckats resultat, det enda man egentligen behöver passa sig för är att skallarna på M4-skruvar kan vara större, så man får hålla koll på var de landar, eller i detta fall, muttern.

Usch, det låter bra, men jag vågar inte! Kanske när jag känner mig mer bekväm med borrar och DIY.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Usch, det låter bra, men jag vågar inte! Kanske när jag känner mig mer bekväm med borrar och DIY.

Nä, det förstår jag, hade nog också tänkt efter två gånger innan jag satte borret i ett flång nytt moderkort i den prisklassen, men mest då för garantins skull, om något annat skulle hända. Själva uppborrningen eller brotschningen i sig innebär inga större risker om man vet vad man håller på med.

M4-distanserna du länkade skulle dock fungera utmärkt om du vågade, men du gör kanske bäst i att leta upp samma sak med M3-skruv

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju i nylon om du prompt ska ha elektriskt isolerade, varför ska du ha ett gummiupphängt moderkort ? Om du mot all förmodan skulle ha såna vibrationer i moderkortet att det är ett problem så använd en bitumenmatta på "monteringsplåten" i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju i nylon om du prompt ska ha elektriskt isolerade, varför ska du ha ett gummiupphängt moderkort ? Om du mot all förmodan skulle ha såna vibrationer i moderkortet att det är ett problem så använd en bitumenmatta på "monteringsplåten" i stället.

Finns plast ockå såg jag på ngn skum ebay sida.

Det ska sitta WD Red hårddiskar (eller valfri) under moderkortet. Moderkortet sitter alltså monterat med kontakt indirekt mot alla hårddiskar. (Ja det finns en anledning att jag vill ha det så). Fullt modulärt så man i teorin kan ha hur många som helst. Jag tror de kommer vibrera så tänderna hackar om man inte dämpar ordentligt.

Därför vill jag ha bästa möjliga dämpning på alla kontaktpunkter. Så resonerade jag iaf. De enda punkterna som inte var enkla att dämpa var distanserna, men jag tror jag hittat en ok lösning. Kanske blir en bygglogg i galleriet om hela bygget blir bra. Tack för allas hjälp!

Eller så havererar det, då får jag hitta på ngt annat kul.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell