Permalänk
Medlem

Akrylblock?

Har googlat men hittar inget, vet ni vart man kan finna något liknande dessa https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_osc...

.. dock i annan webbshop?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Kanske har något?

http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/products-l07erizon33.html

Tänk på att du alltid kan använda akrylcement och limma ihop flera skivor för att få ett block.

EDIT: Fanns till och med block upp till 30mm här:
http://www.plexiglas-shop.com/GB/en/category.htm?$category=qc...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

verkade lite stort.

Tänker mig minst 100 x 25 x (allt mellan 8-25+)

(mm)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

verkade lite stort.

Tänker mig minst 100 x 25 x (allt mellan 8-25+)

(mm)

Då skulle jag rekommendera konstnärsmaterial butiker. De flesta ställen jag hittar är antingen bulk i stora skivor. Konstnärsmaterialsidor/butiker brukar kunna beställa och lösa specifika mått som de lägger en beställning på men det är sällan billigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

verkade lite stort.

Tänker mig minst 100 x 25 x (allt mellan 8-25+)

(mm)

Skrivet av Arazand:

Då skulle jag rekommendera konstnärsmaterial butiker. De flesta ställen jag hittar är antingen bulk i stora skivor. Konstnärsmaterialsidor/butiker brukar kunna beställa och lösa specifika mått som de lägger en beställning på men det är sällan billigt.

plexiglas-shop har ju som standard 200x100mm som minsta bit de säljer av varje material.. Frågar man snällt så ska det nog inte vara några problem för dem att kapa i 100x25mm i den tjocklek du vill ha! Har själv handlat av dem och det har funkat väldigt smidigt! Inte specialbeställt nått dock

Eller så köper du en 200x100mm bit och kapar i mindre bitar själv

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

plexiglas-shop har ju som standard 200x100mm som minsta bit de säljer av varje material.. Frågar man snällt så ska det nog inte vara några problem för dem att kapa i 100x25mm i den tjocklek du vill ha! Har själv handlat av dem och det har funkat väldigt smidigt! Inte specialbeställt nått dock

Eller så köper du en 200x100mm bit och kapar i mindre bitar själv

Letar huvudsakligen efter blandade akrylblock, såsom (se bild), då de ska sågas till 2mm skivor, som i sin tur ska bli inlägg till en kapsylöppnare jag tillverkat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

NICE! Så jäkla hett! ^^ Tillgång till cnc genom skolan eller jobbet?

Permalänk
Medlem

Snygg design! Dum som jag var kollade jag visst aldrig länken du hade i första posten, haha! Lyckades tyvärr inte heller hitta något efter lite googlande :/ Har du testat och maila nordellknives och fråga vart dem får sina ifrån? Eller fråga om det finns något samlingsnamn för den typen av block som gör det lättare att hitta kanske

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

NICE! Så jäkla hett! ^^ Tillgång till cnc genom skolan eller jobbet?

Yes! Går Industritekniska-linjen, och kände för att produktutveckla lite så att det passade sig bra med UF-företaget.

Skrivet av Spille:

Snygg design! Dum som jag var kollade jag visst aldrig länken du hade i första posten, haha! Lyckades tyvärr inte heller hitta något efter lite googlande :/ Har du testat och maila nordellknives och fråga vart dem får sina ifrån? Eller fråga om det finns något samlingsnamn för den typen av block som gör det lättare att hitta kanske

Att jag inte tänkt på det tidigare, känner mig smått efterbliven nu, tack i alla fall!

Fick tidigare inte skapa en tråd enbart för en marknadsundersökning, men om ni är intresserade så snälla svara på ett par enkla frågor här!

Edit: Ny bild

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Visste inte att klingons drack öl, men snygga var de iaf

Tror redan du är inne på rätt linje när du jagar hos butiker som säljer grejer för knivtillverkning. Det kanske också kan löna sig att höra med instrumentbyggare, eller kanske rent av jaga loss på aliexpress.com om du vill ha större mängder till rimligare priser?

Förresten, ni kommer inte göra öppnare utan inlägg i nyckelringsformat? Skulle absolut kunna tänka mig att köpa mig ett par sådana, lite roligare än de sunkiga reklam-freebies som är aktuella annars.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Visste inte att klingons drack öl, men snygga var de iaf

Tror redan du är inne på rätt linje när du jagar hos butiker som säljer grejer för knivtillverkning. Det kanske också kan löna sig att höra med instrumentbyggare, eller kanske rent av jaga loss på aliexpress.com om du vill ha större mängder till rimligare priser?

Förresten, ni kommer inte göra öppnare utan inlägg i nyckelringsformat? Skulle absolut kunna tänka mig att köpa mig ett par sådana, lite roligare än de sunkiga reklam-freebies som är aktuella annars.

Får se hur det blir med nuvarande produkt. Tänkte du samma mått med nyckelring hål eller?
Som du ser på CAD ritningen lite längre upp då är det tänkt att vara ett hål för designens skull, men vi kan nog fixa det om det önskas.

Klingons?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Får se hur det blir med nuvarande produkt. Tänkte du samma mått med nyckelring hål eller?
Som du ser på CAD ritningen lite längre upp då är det tänkt att vara ett hål för designens skull, men vi kan nog fixa det om det önskas.

Klingons?

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, nja, tänkte mig även i lite mindre format, men givetvis också med hål för nyckelringen. Du har säkert sett de där tråkiga man brukar få som reklamfreebies:

Tänk dig något i den storleken, men i samma stuk som den du postat

Klingons är en ras i Star Trek, som har ganska karakteristiska vapen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Får se hur det blir med nuvarande produkt. Tänkte du samma mått med nyckelring hål eller?
Som du ser på CAD ritningen lite längre upp då är det tänkt att vara ett hål för designens skull, men vi kan nog fixa det om det önskas.

Klingons?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar den med hål. Ni skulle ju kunna göra inlägg med eloxerad aluminium eller mönstrat gummi (som på knivskaft) och få ett trevligt resultat också. Personligen skulle jag ju gilla "greppsäkert" gummi-inlägg för att få en riktig heavy-duty känsla.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Aha, nja, tänkte mig även i lite mindre format, men givetvis också med hål för nyckelringen. Du har säkert sett de där tråkiga man brukar få som reklamfreebies:

http://www.obidos.se/produkter/giveaways/416_prev.png

Tänk dig något i den storleken, men i samma stuk som den du postat

Klingons är en ras i Star Trek, som har ganska karakteristiska vapen

Gör gärna en skiss på hur du tänkt så ska jag se om det blir verklighet =)!

Skrivet av Henrik-W:

Jag gillar den med hål. Ni skulle ju kunna göra inlägg med eloxerad aluminium eller mönstrat gummi (som på knivskaft) och få ett trevligt resultat också. Personligen skulle jag ju gilla "greppsäkert" gummi-inlägg för att få en riktig heavy-duty känsla.

Vi kör i aluminiumet 6082, så vi kan även anodisera (aka eloxering) hela kapsylöppnaren! Men visst kan vi testa

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Gör du sidorna i genomskinlig plast så kan du lägga tryck eller liknande under och få dekorativ yta och även djupeffekt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Gör gärna en skiss på hur du tänkt så ska jag se om det blir verklighet =)!

Vi kör i aluminiumet 6082, så vi kan även anodisera (aka eloxering) hela kapsylöppnaren! Men visst kan vi testa

Hehe, hela idén var ju att du skulle designa den i samma stuk som den "stora". Ska jag lägga mig i det såpass mycket kan jag tillverka en öppnare själv, har möjlighet att fräsa manuellt på jobbet

Det är nog en rätt bra idé att anodisera i vilket fall som helst om du kör i aluminium, de där små reklamöppnarna slits snabbt när oxidskiktet väl är brutet. Och om vi nu börjar snacka material, skulle nog helst vilja ha en nyckelringsöppnare i syrafast stål eller något med motsvarande slitstyrka, en sån ska man ju ha hela livet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, hela idén var ju att du skulle designa den i samma stuk som den "stora". Ska jag lägga mig i det såpass mycket kan jag tillverka en öppnare själv, har möjlighet att fräsa manuellt på jobbet

Det är nog en rätt bra idé att anodisera i vilket fall som helst om du kör i aluminium, de där små reklamöppnarna slits snabbt när oxidskiktet väl är brutet. Och om vi nu börjar snacka material, skulle nog helst vilja ha en nyckelringsöppnare i syrafast stål eller något med motsvarande slitstyrka, en sån ska man ju ha hela livet

Vi tänkte först köra på rostfritt, men spekulerade att det skulle bli lite för dyrt, nu i början i alla fall. Vi får se hur det går, har inte höga förhoppningar, men skulle det gå riktigt bra så skulle du kunna köpa en i titan ;).

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Titan blir väll inte så mycket hållbarare egentligen? Hade hellre haft en i rostfritt med, rostfritt e vackert som satan. Eller blånerat stål

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Titan blir väll inte så mycket hållbarare egentligen? Hade hellre haft en i rostfritt med, rostfritt e vackert som satan. Eller blånerat stål

Har för mig titan tål mycket mer. Sen kan man väldigt lätt anodisera det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Har för mig titan tål mycket mer. Sen kan man väldigt lätt anodisera det.

Det beror förstås på legering, men man kan nog mellan tumme och pekfinger säga att titan är ungefär lika starkt som stål. De starkaste titanlegeringarna är på ett ungefär lika starka som höghållfasta stålsorter. Fördelarna med det är korrosionsmotståndet och den i förhållande till hållfastheten låga vikten, det har ungefär halva stålets densitet.

Den stora nackdelen för dig förutom råvarupriset är att skärande bearbetning av titan inte är helt okomplicerad, eller för den delen helt riskfri heller.

Kort och gott: ska du spejsa till det, kör på något syrafast stål istället

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När vi ändå spekulerar i olika varianter för att spejsa till de kan ni ju titta på att bara göra själva öppnar delen samt ett litet skelett i metall och sen skapa en enklare gjutform för att gjuta in den i plexiglas eller liknande ;D

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

När vi ändå spekulerar i olika varianter för att spejsa till de kan ni ju titta på att bara göra själva öppnar delen samt ett litet skelett i metall och sen skapa en enklare gjutform för att gjuta in den i plexiglas eller liknande ;D

Tänkte du något liknande?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Ska du gjuta plast ( mer korrekt så sprutar man plast ) så räcker det inte med en enkel gjutform då detta är en process som kräver högt tryck och speciell utrustning om resultatet skall vara något att ha. .

Så antingen får man fräsa ut ur ett ämne eller så får man gjuta i någon härdplast, men att få önskad finish är nog svårt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Kanske har något?

http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/products-l07erizon33.html

Tänk på att du alltid kan använda akrylcement och limma ihop flera skivor för att få ett block.

EDIT: Fanns till och med block upp till 30mm här:
http://www.plexiglas-shop.com/GB/en/category.htm?$category=qc...

tackar för infon blir perfekt för mitt skrivbordsbygge

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Ja nått sånt ja!

Skrivet av Karaff:

Ska du gjuta plast ( mer korrekt så sprutar man plast ) så räcker det inte med en enkel gjutform då detta är en process som kräver högt tryck och speciell utrustning om resultatet skall vara något att ha. .

Så antingen får man fräsa ut ur ett ämne eller så får man gjuta i någon härdplast, men att få önskad finish är nog svårt.

Det beror ju på vad för typ av plast man pratar om... Plexiglas(akrylplast) kan du köpa i form av epoxi resin som du blandar ihop och gjuter med i gummiformar t.ex Dock är det rekommenderat att ha en vakuumpump för att få ut alla luftbubblor

T.ex denna http://www.kinn.com/product.html/epoxiharts--trd-50-excellens... (edit: dock inte akryl)

Sen hitta jag även denna med metallpulver i http://www.kinn.com/product.html/metal-fluid?category_id=27
Och denna som faktiskt är akryl http://www.kinn.com/product.html/plasticrte?category_id=27

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Ja det är väl sant, problemet är som sagt att få snygg finish på det då plasten inte blir bättre än formen man gjuter i !

Själv är jag insnöad på formsprutning då det är mitt levebröd..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ja det måste man tänka på! Men plexiglas går att polera med! De andra epoxi-hartsen som finns vet jag ej om de går med dock!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Snygg design! Dum som jag var kollade jag visst aldrig länken du hade i första posten, haha! Lyckades tyvärr inte heller hitta något efter lite googlande :/ Har du testat och maila nordellknives och fråga vart dem får sina ifrån? Eller fråga om det finns något samlingsnamn för den typen av block som gör det lättare att hitta kanske

Frågade båda frågorna och fick svar idag, tyvärr inget vidare.

Skrivet av Nordell Knives:

Hej

Det finns många olika produkter o namn som är en akrylplast. Så vi använder namnet akryl till dom vi har.

Mvh Nordell Knives

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Frågade båda frågorna och fick svar idag, tyvärr inget vidare.

hahah vilket otroligt dåligt svar!

Jag drog iväg ett mail till dem med nu så får vi se om jag får liknande svar hah!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

De var verkligen inga pratglada gubbar på detdär företaget haha! Fick deras svar i lördags men inte hört något mer sedan dess

Citat:

Hejsan,

Jag tar det svaret som att ni tillverkar dessa själva?

Jag är ute efter block i storlekar från 100x100x5mm till 500x100x25mm. Möjligen ännu större i framtiden.
Vilka begränsningar har ni? Vilka färgkombinationer kan ni erbjuda?

Mvh
Kristofer

-----------------------------------------------------------

> Hej,
> hur stora block önskar du?
>
> Mvh
> Nordell Knives

----------------------------------------------------------------

> >Hejsan!
> >Kom av en slump in på eran hemsida när jag sökte runt efter olika typer av
> akrylblock och gillade era block med blandade färger skarpt!Letar dock efter
> lite större storlekar, gör ni dessa själva eller har ni möjlighet att berätta
> vilka som är eran leverantör?
> >Tack på förhand!
> >
> >Mvh
> >Kristofer

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb