Permalänk

Varm choklad på Razer tangentbord!!

Razer DeathStalker Expert Gaming Keyboard Nordic

För en vecka sen spillde min son ut en kopp varm choklad på sitt tangentbord!!
Han drog ur strömmen direkt och vi la det upp och ner på en handduk. Torkade så gott vi kunde.
I förrgår startade han det igen och otroligt nog fungerar det!

Men, ett stort MEN, knapparna på halva tangentbordet är väldigt tröga att trycka ner och tar en evighet innan dom kommer upp igen!
Med andra ord är det just nu, helt värdelöst till gaming. =(
Antar att det är ganska kladdigt inuti.

Det är ett Razer DeathStalker Expert Gaming Keyboard Nordic och det finns två hål på undersidan, men inga skruvar. Pratade med Inet, där det är köpt, och dom sa att det antagligen sitter skruvar under någon tangent. Hm...fattar nada!???

- Kan man komma in i det här tangentbordet på något sätt?

- Om man ska under tangenterna, hur får man loss dom?

- Skölja med batterivatten (läste det någonstans), är det en idé?

Puh! Hoppas någon kan hjälpa mig! Just nu har grabben högerhanden i gips, så jag har på mig till nästa fredag...då ska gipset bort och han äntligen kan spela igen.

Skickades från m.sweclockers.com

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Finns special verktyg för att ta bort tangenter, men brukar fungera att försiktigt ta en kniv och försöka få upp dem.
Problemet är som du säger, att chokladen har gjort en otrevlig sörja under tangenterna och det behövs rengöras för att få det till någorlunda normal prestanda.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

@DaveAzoicer Jag har en kompis som har ett DeathStalker och han kan få upp det med bara fingrarna så det tyder alltså på att han använder kraften för att plocka upp tangenterna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R5 | Gigabyte GA-Z97-HD3 | Intel Pentium Anniversary Edition G3258 @ 3.2 GHz | ASUS Radeon R7 240 2GB | Corsair Vengeance LP 4GB 1600MHZ
Kringutrustning: SteelSeries Rival | SteelSeeries Siberia | Nexus 5 | iPhone 4 | iPhone 4S | WD Elements 500GB | CMStorm QuickFire TK med MX Blue | iPad Mini | QPAD QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindavimsig:

Razer DeathStalker Expert Gaming Keyboard Nordic

För en vecka sen spillde min son ut en kopp varm choklad på sitt tangentbord!!
Han drog ur strömmen direkt och vi la det upp och ner på en handduk. Torkade så gott vi kunde.
I förrgår startade han det igen och otroligt nog fungerar det!

Men, ett stort MEN, knapparna på halva tangentbordet är väldigt tröga att trycka ner och tar en evighet innan dom kommer upp igen!
Med andra ord är det just nu, helt värdelöst till gaming. =(
Antar att det är ganska kladdigt inuti.

Det är ett Razer DeathStalker Expert Gaming Keyboard Nordic och det finns två hål på undersidan, men inga skruvar. Pratade med Inet, där det är köpt, och dom sa att det antagligen sitter skruvar under någon tangent. Hm...fattar nada!???

- Kan man komma in i det här tangentbordet på något sätt?

- Om man ska under tangenterna, hur får man loss dom?

- Skölja med batterivatten (läste det någonstans), är det en idé?

Puh! Hoppas någon kan hjälpa mig! Just nu har grabben högerhanden i gips, så jag har på mig till nästa fredag...då ska gipset bort och han äntligen kan spela igen.

Skickades från m.sweclockers.com

ta väck alla tangenter, går att göra med en kniv om du inte har kvar verktyget som följde med tangentbordet, kom ihåg att ta det försiktigt med enter, space osv som kanske har en metallbit under sig och sen åker du till biltema och köper http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3... sen sprayar du det överallt och torkar av med luddfritt papper t.ex. näsdukar sen äre bara och sätta tillbaka alla knappar igen, om det är choklad inuti brytarna kanske lite tryckluft på burk kan vara bra med för att försöka blåsa ut det när de löst upp det med elektronikrengöring!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Tack för alla tips!
Ingen som tycker att jag ska skölja det med batterivatten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindavimsig:

Tack för alla tips!
Ingen som tycker att jag ska skölja det med batterivatten?

Går bra men då måste det torka i flera veckor vilket kanske är lite drygt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Går bra men då måste det torka i flera veckor vilket kanske är lite drygt

Räcker det med 1 1/2 vecka???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

ta väck alla tangenter, går att göra med en kniv om du inte har kvar verktyget som följde med tangentbordet, kom ihåg att ta det försiktigt med enter, space osv som kanske har en metallbit under sig och sen åker du till biltema och köper http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3... sen sprayar du det överallt och torkar av med luddfritt papper t.ex. näsdukar sen äre bara och sätta tillbaka alla knappar igen, om det är choklad inuti brytarna kanske lite tryckluft på burk kan vara bra med för att försöka blåsa ut det när de löst upp det med elektronikrengöring!

Tror du man kan hitta elektronikspray någon annanstans än på Biltema?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindavimsig:

Tror du man kan hitta elektronikspray någon annanstans än på Biltema?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla på vanliga byggvaruhus alt google

lycka till!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte säkert att det funkar med just detta, men jag har aldrig fått problem av att skölja av tangentbord grundligt och rikligt under rinnande kran. Gjort detta med säkert 10 olika tangentbord som därefter fått stå och torka ett par dar, gärna intill ett element.

Har alltid funkat klockrent.

Permalänk
Skrivet av Woland:

Nu är det ju inte säkert att det funkar med just detta, men jag har aldrig fått problem av att skölja av tangentbord grundligt och rikligt under rinnande kran. Gjort detta med säkert 10 olika tangentbord som därefter fått stå och torka ett par dar, gärna intill ett element.

Har alltid funkat klockrent.

Har du använt vanligt vatten då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hahaha, världens bästa titel på tråden.
Garva så det kom tårar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Verkligen inte schysst att skylla på sonen... eller vad tycker ni andra

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindavimsig:

Razer DeathStalker Expert Gaming Keyboard Nordic

För en vecka sen spillde min son ut en kopp varm choklad på sitt tangentbord!!
Han drog ur strömmen direkt och vi la det upp och ner på en handduk. Torkade så gott vi kunde.
I förrgår startade han det igen och otroligt nog fungerar det!

Men, ett stort MEN, knapparna på halva tangentbordet är väldigt tröga att trycka ner och tar en evighet innan dom kommer upp igen!
Med andra ord är det just nu, helt värdelöst till gaming. =(
Antar att det är ganska kladdigt inuti.

Det är ett Razer DeathStalker Expert Gaming Keyboard Nordic och det finns två hål på undersidan, men inga skruvar. Pratade med Inet, där det är köpt, och dom sa att det antagligen sitter skruvar under någon tangent. Hm...fattar nada!???

- Kan man komma in i det här tangentbordet på något sätt?

- Om man ska under tangenterna, hur får man loss dom?

- Skölja med batterivatten (läste det någonstans), är det en idé?

Puh! Hoppas någon kan hjälpa mig! Just nu har grabben högerhanden i gips, så jag har på mig till nästa fredag...då ska gipset bort och han äntligen kan spela igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Spolade mitt Corsair i duschen efter att det hade fått lite för mkt öl på sig... funkar finfint
Tom alla leds fungerar. Så testa det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Hahaha, världens bästa titel på tråden.
Garva så det kom tårar

Skönt att man kan glädja nån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Matwik:

Verkligen inte schysst att skylla på sonen... eller vad tycker ni andra

Haha! Börjar ni gadda ihop er mot mig här!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Spolade mitt Corsair i duschen efter att det hade fått lite för mkt öl på sig... funkar finfint
Tom alla leds fungerar. Så testa det.

Lite rädd för att chansa, men det lär ju nästan behövas för att lösa upp kladdet.
Varför ska man då ha batterivatten...om det funkar lika bra med kranvatten??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Häftigt! Nu är ju inte det här ett mekaniskt tangentbord, men det kanske funkar ungefär likadant vid rengöring...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindavimsig:

Lite rädd för att chansa, men det lär ju nästan behövas för att lösa upp kladdet.
Varför ska man då ha batterivatten...om det funkar lika bra med kranvatten??

Skickades från m.sweclockers.com

nu har jag inte haft någon mekanisk tangentbord, men har haft andra dyra tangentbord, och det har hänt enstaka gånger att man spillt någonting över dem.

och som jag vet det händer inte direkt någonting speciellt med tangentborden eller annat liknande elektronik om man råkar utsätta dem för vätskor så har jag flera tangentbord sköljt under kranvatten, torkat av det och låtit det stå, + om man har typ ett torkskåp lite oldschool om man har det.

Annars kan du lägga det i påse ris, då ris suger upp vatten väldigt effektivt, har tappat flera telefoner i vatten, och därefter bara placerat dem i en påse ris, och vips efter ett par dagar så har dem fungerat igen felfritt.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindavimsig:

Lite rädd för att chansa, men det lär ju nästan behövas för att lösa upp kladdet.
Varför ska man då ha batterivatten...om det funkar lika bra med kranvatten??

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att kranvatten innehåller kalk och en del andra mineraler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Ja, nu har jag iallafall tagit bort alla tangenter och sköljt dom i vanligt vatten och själva bordet fick sig en dusch. Haha! Vi får se hur det här går.
Gjorde det i fredags, så tänkte prova det på tisdag.

Skickades från m.sweclockers.com