Intel gör rekordkvartal – mobildivisionen rasar

Permalänk
Melding Plague

Intel gör rekordkvartal – mobildivisionen rasar

Den åter växande PC-marknaden ger Intel ett rekordkvartal med hela 14,6 miljarder dollar i intäkter. Samtidigt fortsätter halvledarjättens mobildivision att blöda pengar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Så Intel har prisdumpat sina enklare processorer, trodde inte att sådant var tillåtet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur det går för deras mobildivision nästa år. Senast idag läste jag artiklar om att platt-marknaden har stagnerat och har väldigt liten tillväxt. Inte helt oväntat faktiskt, en basal läs och surfplatta som uppfyller den här typen av syften blir inte gammal fort.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Datavetare

"Strategin ska enligt Intel ha gett bolaget en ansenlig marknadsandel och rankas nu tvåa efter Qualcomm."

Säger inte detta mest hur brutalt dominant Qualcomm är för pekplattor/mobiler? Intels marknadsandel för mobiler måste vara 0% om man avrundar till en signifikant siffra. För pekplattor är det väll bara Win8-plattor/2-i-1 som kör BayTrail-T och Windows-plattor ligger så vitt jag förstår på någon enstaka % vad det gäller marknadsandel?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Så Intel har prisdumpat sina enklare processorer, trodde inte att sådant var tillåtet.

Det är inte tillåtet på en marknad där du är en dominant spelare. Intel har, i alla fall fram till nu, varit ett avrundningsfel på marknaden för pekplattor/mobiler.

Är därför Microsoft om och om igen kunnat köra med denna strategi på många marknader utan att något hänt, de har helt enkelt inte varit dominant på de nya marknaderna där de prisdumpat och när det väl etablerat sig så har de även slutat med dumpningen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

"Strategin ska enligt Intel ha gett bolaget en ansenlig marknadsandel och rankas nu tvåa efter Qualcomm."

Säger inte detta mest hur brutalt dominant Qualcomm är för pekplattor/mobiler? Intels marknadsandel för mobiler måste vara 0% om man avrundar till en signifikant siffra. För pekplattor är det väll bara Win8-plattor/2-i-1 som kör BayTrail-T och Windows-plattor ligger så vitt jag förstår på någon enstaka % vad det gäller marknadsandel?

Bay Trail-T, Merrifield och Moorefield används i en hel del Android-surfplattor, men vad jag förstått är volymerna koncentrerade till framförallt Kina och mycket prispressade surfplattor. Billigare modeller baserade på Intels plattformar ska även ha börjat hitta ut i amerikanska butiker som Best Buy.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Bay Trail-T, Merrifield och Moorefield används i en hel del Android-surfplattor, men vad jag förstått är volymerna koncentrerade till framförallt Kina och mycket prispressade surfplattor. Billigare modeller baserade på Intels plattformar ska även ha börjat hitta ut i amerikanska butiker som Best Buy.

Ah, ja någonstans måste de ju göra förlusten då den inte var helt irrelevant

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Intel är nog ett av få företag som kan gå 3 miljarder back under tre kvartal och ändå göra ett rekordkvartal. Med andra ord behöver Intel knappast göra bättre produkter än konkurrenterna utan kan istället ta massiva förluster för att ta marknadsandelar och eventuellt slå ut andra aktörer från marknaden. Hoppas verkligen ARM aktörerna kan stå emot trycket från Intel så vi inte får ett företag med nästan 85% marknad som Intel har på datorer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Väntar på att jag kan höra det samma från AMD. Marknaden behöver AMD!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Intel är nog ett av få företag som kan gå 3 miljarder back under tre kvartal och ändå göra ett rekordkvartal. Med andra ord behöver Intel knappast göra bättre produkter än konkurrenterna utan kan istället ta massiva förluster för att ta marknadsandelar och eventuellt slå ut andra aktörer från marknaden. Hoppas verkligen ARM aktörerna kan stå emot trycket från Intel så vi inte får ett företag med nästan 85% marknad som Intel har på datorer.

Fast nu är det ju Qualcomm som är dominanta på mobilmarknaden, är det bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

3096 MILJARDER BACK? TRE TUSEN MILJARDER? 3 Biljoner alltså? What?!

edit: Facepalm... tröttast i världen

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

3096 MILJARDER BACK? TRE TUSEN MILJARDER? 3 Biljoner alltså? What?!

Här i Sverige använder vi komma som decimalseparator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Här i Sverige använder vi komma som decimalseparator.

Haha, roligt att jag precis kom och tänka på det nu -.-. Är jag trött efter jobbet eller vad ^^

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Fast nu är det ju Qualcomm som är dominanta på mobilmarknaden, är det bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Att jämföra Qualcomm med Intel håller inte. Qualcomm hade 54% av marknaden för mobila processorer i början av året jämfört med Intel som har över 80% av datormarknaden. Dessutom har inte Qualcomm varit dominerande alls så länge som Intel varit och marknaden för mobila processorer kan fortfarande svänga med tanke på att Nvidia hade stora framgångar med Tegra för inte så länge sen.

http://www.nasdaq.com/article/qualcomm-leads-smartphone-chips...

Jag vill inte ha in Intel på en dominerande position speciellt med tanke på vad det företaget har gjort innan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MakeCoke:

Fast nu är det ju Qualcomm som är dominanta på mobilmarknaden, är det bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Det positiva är i alla fall att Qualcomm är dominanta på mobilmarknaden av samma anledning Intel är det för PC-datorer, de har helt enkelt bättre produkter än konkurrenterna och säljer dem till konkurrenskraftigt pris.

Det trista för oss tekniknördar är att Qualcomm är i princip lika omöjliga att få information ur kring hur deras CPUer/GPUer är designade som det är att få det ur Apple. Både AMD och Intel är ju i jämförelse extremt öppna med information kring hur deras CPUer fungerar ner på riktigt låg nivå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra som fan för oss. Då kommer mer pengar pumpar in i processorutvecklingen för PCs

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Undrar när Intel börjar med grafen.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så Intel har prisdumpat sina enklare processorer, trodde inte att sådant var tillåtet.

Skrivet av virtual void:

Det är inte tillåtet på en marknad där du är en dominant spelare. Intel har, i alla fall fram till nu, varit ett avrundningsfel på marknaden för pekplattor/mobiler.

Är därför Microsoft om och om igen kunnat köra med denna strategi på många marknader utan att något hänt, de har helt enkelt inte varit dominant på de nya marknaderna där de prisdumpat och när det väl etablerat sig så har de även slutat med dumpningen.

Men det finns väl ingen lag som säger att du inte får sätta ett lågt pris på din produkt. Så prisdumpning är lagligt. Bolagen får sätta priset själv, utan influenser utifrån. Det är endast för självbevarelsebedrift som man har "normala priser".

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Men det finns väl ingen lag som säger att du inte får sätta ett lågt pris på din produkt. Så prisdumpning är lagligt. Bolagen får sätta priset själv, utan influenser utifrån. Det är endast för självbevarelsebedrift som man har "normala priser".

Jo, det finns konkurrenslagstiftning som reglerar prisdumpning till viss mån.

Permalänk
Inaktiv

Intel har knappt något relevant på mobilfronten i Sverige. Bara massor av skräpiga budgetplattor och någon mobil för tusenlappen. Surface Pro 3 använder en laptopvariant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, det finns konkurrenslagstiftning som reglerar prisdumpning till viss mån.

Kollade upp lite och du har rätt. Men sen (som du insinuerade) är den ganska tandlös i många fall. T ex. så kan Intel utnyttja sina stora resurser och sälja sina produkter nästan gratis i detta segment för de har inte så stor marknadsandel just där...

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyzed:

Men det finns väl ingen lag som säger att du inte får sätta ett lågt pris på din produkt. Så prisdumpning är lagligt. Bolagen får sätta priset själv, utan influenser utifrån. Det är endast för självbevarelsebedrift som man har "normala priser".

Från konkurrensverket

En marknadsandel som överstiger 40 procent av den relevanta marknaden är ett tecken på en dominerande ställning, men företagets marknadsandelar är inte avgörande.
...
Att ha en dominerande ställning på en marknad är inte förbjudet i sig. Men ett dominerande företag får inte missbruka sin ställning så att konkurrensen skadas. Det får till exempel inte använda sig av diskriminering eller underprissättning för att slå ut en svagare konkurrent eller förhindra nyetablering.

Nu är detta bara Sverige, men gissar att de flesta västländer har liknande regler.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Intel har knappt något relevant på mobilfronten i Sverige. Bara massor av skräpiga budgetplattor och någon mobil för tusenlappen. Surface Pro 3 använder en laptopvariant.

Jag gillar min Asus Memopad FHD 10 (ME302C) med Intels Atom. Rätt bra platta endå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tilax:

Jag gillar min Asus Memopad FHD 10 (ME302C) med Intels Atom. Rätt bra platta endå.

Okej, det är fantastiskt att vissa av de billiga modellerna faktiskt duger något till. Däremot saknar jag ett flaggskepp.

Gärna med Windows 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Vi får väl se hur det går för deras mobildivision nästa år. Senast idag läste jag artiklar om att platt-marknaden har stagnerat och har väldigt liten tillväxt. Inte helt oväntat faktiskt, en basal läs och surfplatta som uppfyller den här typen av syften blir inte gammal fort.

Har man en bra surfplatta är det idioti att köpa en ny modell som inte är en märkbar förbättring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Så Intel har prisdumpat sina enklare processorer, trodde inte att sådant var tillåtet.

Varför skulle det vara otillåtet? De får väl prissätta sina produkter som de vill.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Det som folk tänker på som hände för 10+ år sedan när Intel faktiskt hade betydligt sämre processorer och gav vissa företag ordentliga rabatter ifall de inte köpte från produkter från AMD. Att göra så är rätt så olagligt.

Så här verkar det inte vara riktigt i det här fallet. Rabatter oavsett ifall de handlar AMD eller inte.

Helt ok enligt mig, men visst så borde det kanske finnas vissa tidsbegränsningar på sådana taktiker. Vad jag förstått så använde sig Rockafeller och JP Morgan (?) sig utav detta, med samlade resurser och underpriser så kunde de konkurrera ut oljekonkurrenter för 100+ år sedan, till något som liknande monopol vilket inte är särskilt bra. Dock är jag inte superinsatt i det fallet. Rockafellerfamiljen är ju en av de rikaste/mäktigaste i världen förövrigt och JP Morgan är närmast en statlig institution idag, företaget och staten har mer eller mindre vuxit ihop i höften.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se Intel helt överge PowerVR grafik på alla deras Atomprocessorer. Men det är något jag tror de gjort eller håller på att göra. Bara en fråga om tid.

Skulle vilja se Intel släppa ett åtta kärnigt monster för hemdatorbruk. Samsung har ju det för mobiler, MediaTek har det för mobiler, LG har det på gång på mobiler. AMD har det för datorer.

Skulle vilja se Intel släppa något liknande Raspberry Pi. Nej Quark och Gallileo lockar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle vilja se Intel helt överge PowerVR grafik på alla deras Atomprocessorer. Men det är något jag tror de gjort eller håller på att göra. Bara en fråga om tid.

Skulle vilja se Intel släppa ett åtta kärnigt monster för hemdatorbruk. Samsung har ju det för mobiler, MediaTek har det för mobiler, LG har det på gång på mobiler. AMD har det för datorer.

Skulle vilja se Intel släppa något liknande Raspberry Pi. Nej Quark och Gallileo lockar inte.

Intel har en åttakärnig processor för hemmabruk, i7-5960X. Den om något är ett monster, jämfört med åttakärniga för mobiler som mest är en gimmick och AMD:s åttakärniga som tyvärr har låg IPC och tävlar med Intels fyrakärniga utan HT.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Intel har en åttakärnig processor för hemmabruk, i7-5960X. Den om något är ett monster, jämfört med åttakärniga för mobiler som mest är en gimmick och AMD:s åttakärniga som tyvärr har låg IPC och tävlar med Intels fyrakärniga utan HT.

Jag anser inte Xeon, *-EX, eller i7-xxxxX vara för hemmabruk. Dom är svindyra.