Permalänk
Inaktiv

Brusreduceringsprogram...?

Hej på er!

Jag har några videoklipp jag spelat in på min kamera Canon PowerShot SX150 IS från en konsert.

Jag undrar om någon skulle kunna med tips och råd hur jag kan få ner basen/bruset för att kunna höra sången bättre?

Typ om det finns nåt bra brusreduceringsprogram eller nåt. Skulle så gärna kunna använda videoklippen men det är alldeles för mkt bas och brus.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vet att man kan reducera bakgrundsbrus med Audacity, man kanske kan extrahera ljudspåret med något som Avidemux och jobba med ljudet? Man kan ju även equaliza och massa andra grejer då.

Är inte så jätteinsatt på sånt här dock

Permalänk
Medlem

Svårt att säga utan att höra på inspelningen. Men med konserter brukar det vara så att ljudet har "gått över maxgränsen", och då förlorar man information man inte kan få tillbaka.
Om du iallafall vill försöka finns ett bra gratisprogram som heter Audacity där du kan filtrera och bearbeta ljud. Men det kanske kräver att du separerar ut ljudet från videoklippet först.

Permalänk
Medlem

GoldWave är ett annat program som kanske är användbart.
http://www.goldwave.com/

Permalänk

Testa en limiter eller en compressor.

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det verkligen om brus eller har du överstyrt inspelningen pga ljudtrycket ? Jag har svårt att tro att det är brusigt om du filmat en ljudlig konsert, bruset borde ligga väldigt långt under musiken i nivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Tack för ditt tips! Har laddat ner Audacity men den stödjer inte videoformatet (.mov). Tips på hur man kan få det att funka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Vet att man kan reducera bakgrundsbrus med Audacity, man kanske kan extrahera ljudspåret med något som Avidemux och jobba med ljudet? Man kan ju även equaliza och massa andra grejer då.

Är inte så jätteinsatt på sånt här dock

Tack för ditt tips! Har laddat ner Audacity men den stödjer inte videoformatet (.mov). Tips på hur man kan få det att funka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

GoldWave är ett annat program som kanske är användbart.
http://www.goldwave.com/

Tack för ditt tips! Goldwave stödjer dock inte heller .mov filer..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikael07:

Svårt att säga utan att höra på inspelningen. Men med konserter brukar det vara så att ljudet har "gått över maxgränsen", och då förlorar man information man inte kan få tillbaka.
Om du iallafall vill försöka finns ett bra gratisprogram som heter Audacity där du kan filtrera och bearbeta ljud. Men det kanske kräver att du separerar ut ljudet från videoklippet först.

Hur separerar man ljudet från klippet? Och går det att få ihop igen.. annars blir det ju bara en ljud fil :/

Permalänk
Skrivet av anon216558:

Hur separerar man ljudet från klippet? Och går det att få ihop igen.. annars blir det ju bara en ljud fil :/

Vlc har en funktion där du kan välja att extrahera ljudet från ett filmklipp. Googla.

/S

Ninja edit, sen får du slänga ihop film med ljud i ett videoredigeringsprogram.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon216558:

Hur separerar man ljudet från klippet? Och går det att få ihop igen.. annars blir det ju bara en ljud fil :/

Ffmpeg kan säkert göra det, annars behöver du ett videoredigeringsprogram som kan redigera både bild och ljud typ Adobe CC men det är ju inte direkt gratis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Sony vegas kan separera ljudet till ex en separat ljudfil, och få ihop det igen efteråt med de bearbetade ljudet. Har själv gjort det denna vägen, jag reducerade bruset m.h.a. Sony Soundforge. Gamla VHS filmer med brus, gick väldigt bra att filtrera bort, resultatet blev kanon.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sleffermauf:

Sony vegas kan separera ljudet till ex en separat ljudfil, och få ihop det igen efteråt med de bearbetade ljudet. Har själv gjort det denna vägen, jag reducerade bruset m.h.a. Sony Soundforge. Gamla VHS filmer med brus, gick väldigt bra att filtrera bort, resultatet blev kanon.

Är det väldigt svårt och avancerat? Går det och ladda ner eller måste man köpa?