Återställa filer till NAS

Permalänk
Medlem

Återställa filer till NAS

Hejsan, skriver inte här för ofta men läser mycket. Dock hittar jag ingen som har/har haft samma problem som mig så jag skriker efter er hjälp.

Jag har haft 2 externa HDD (Lacie) till min HTPC där den ena fungerat som lagring och den andra som säkerhetskopiering. I helgen kraschade dock den ena (den som fungerade som lagrings-disk) så nu har jag bara säkerhetskopian kvar. Jag har använt mig av Windows7s inbyggda säkerhetskopiering som går att finna i kontrollpanelen.

Nu vill jag återställa mina filer från min hela externa HDD till min nyinköpta NAS (Synology DS213j) men hur gör jag? Jag kan ju bara "se filerna" genom att gå in på "återställ mina filer" i kontrollpanelen och där välja vad jag vill återställa men här till problemet: jag kan inte återställa till nätverks-diskar. Enbart lokala diskar och enheter dyker upp.

Hur går jag vidare? Finns det något program som kan hjälpa mig att bläddra bland mappar och filer på min säkerhetskopia och sedan kopiera över det till nätverkslagringen? Eller behöver jag trycka in den ena disken från min DS213J i min HTPC, återställa till den, föra över allt till NASen via nätverket, formatera disken jag "packade upp" allt på för att sedan trycka in den i NASen? Jag är vilse.....

Har för övrigt 2 st WD 4TB red i NASen om det spelar roll.

Extremt tacksam för hjälp!

Visa signatur

Står man vid kanten av ett stup är det inte säkert att ett steg framåt är ett framsteg.....

Permalänk
Medlem

Vad händer om du mappar NAS:en´s share till en enhet?
(net use * \\nas\mappen) och försöker återställa dit, går det?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Vad händer om du mappar NAS:en´s share till en enhet?
(net use * \\nas\mappen) och försöker återställa dit, går det?

Jo kom också på det och testade det igår. Då dyker disken upp i listan när jag ska välja till vilken disk återställningen ska ske till men knappen "ok" är gråmarkerad och går inte att trycka på.

Har testat både win7 home och enteprise förresten.

Visa signatur

Står man vid kanten av ett stup är det inte säkert att ett steg framåt är ett framsteg.....

Permalänk
Medlem

Nu kommer nästa trick i verktygslådan, kör med subst... mindre kontroller i det gamla kommandot faktiskt.
(cmd -> subst y: \\nas\mapp)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nu kommer nästa trick i verktygslådan, kör med subst... mindre kontroller i det gamla kommandot faktiskt.
(cmd -> subst y: \\nas\mapp)

Nu kunde jag välja disken! Men när jag trycker på "återställ" så händer ingenting, vad i hela fridens namn. Står i utforskaren att disken inte är ansluten dessutom men jag kan gå in på den som vanligt och storleken stämmer. Är ett sånt där hemskt rött kryss ikonen.

Visa signatur

Står man vid kanten av ett stup är det inte säkert att ett steg framåt är ett framsteg.....

Permalänk

Mappa Synology disken i Windows med "Den här Datorn" sedan: anslut nätverks disk, här måste du ge user & password.

Går att göra ifrån Diskstation med, kolla under Hjälp/ Map drive

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Mappa Synology disken i Windows med "Den här Datorn" sedan: anslut nätverks disk, här måste du ge user & password.

Går att göra ifrån Diskstation med, kolla under Hjälp/ Map drive

Det var det första jag testade. Blir likadant som cmd --> net use * \\nas\mappen. Grävde fram en gammal disk och återställer delar av säkerhetskopian till den för att sedan skicka över det till NASen. Verkar vara enda lösningen. Windows säkerhetskopiering gillar inte nätverksdiskar utan verkar bara acceptera lokala diskar.....

Stort tack till er som försökte hjälpa till

Visa signatur

Står man vid kanten av ett stup är det inte säkert att ett steg framåt är ett framsteg.....