Permalänk

En fråga om religionen

Hej alla

Jag har en fråga som lyder så här Många troende muslimer anser att koranens budskap är mer äkta och oförvanskade än i bibeln, Hur kunde de hävda det ?

Jag har faktiskt inte ett bra svar. Det ända jag kan tänka mig att koranen kan vara mer "äkta" än bibeln, Det ända jag kan tänka mig är att den skrevs direkt efter att profeten Muhammed fick budskapet. Medans att bibeln skrevs efter att Jesus hade dött?

Jag kanske har fel ingen aning med detta är min tanke, jag är inte insatt i både religionerna så mycket.

Så jag undrar om någon här som kan hjälpa mig med ett bra svar. eller bara få höra hur andra tänker

Tack i förhand

Farah

Permalänk
Medlem

Om de inte trodde det skulle de förmodligen vara kristna och inte muslimer.

Två sagoböcker, båda lika absurda. Ingen har rätt, båda har fel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

Båda är hyffsade sagoböcker, men det är väl allt.

:), men inte det jag ville veta

Permalänk
Avstängd

Alla påstår att det fotbolls/hockeylag de håller på är bäst.

Jag är inte så sport eller religionsintresserad så jag skiter i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

:), men inte det jag ville veta

Det finns ingen rationell förklaring. De har blivit indoktrinerade sen barnsben att tro på det som står i Koranen. Om Bibeln motsäger vad som står i koranen så måste bibeln förkastas. Så enkelt är det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Hej alla

Jag har en fråga som lyder så här Många troende muslimer anser att koranens budskap är mer äkta och förvanskade än i bibeln, Hur kunde de hävda det ?

Menar du verkligen "mer äkta och förvanskade"? Det känns lite som en motsats.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Menar du verkligen "mer äkta och förvanskade"? Det känns lite som en motsats.

Jag fotade frågan så ja

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt självklart att folk tycker att boken som hör till just deras religion är den som stämmer bäst.
Det är nog väldigt få kristna som tycker att Koranen är mer korrekt än bibeln. Finns ju en hel flock religioner och jag är rätt säker på att de allihopa tycker att just deras litteratur är den sanna.

Personligen har jag mer tilltro till Guinness rekordbok än de andra religiösa skrifterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Menar du verkligen "mer äkta och förvanskade"? Det känns lite som en motsats.

Han borde ju ha menat "äkta och oförvanskade" om inte frågan ska bli nonsens.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Är inte delar av koranen hämtade från "gamla testamentet" i Bibeln ?

OBS inte insatt i koranen men har hört detta..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är inte delar av koranen hämtade från "gamla testamentet" i Bibeln ?

OBS inte insatt i koranen men har hört detta..

Koranen är en uppföljare till Bibeln, så att säga.

edit: eller ja, det var kanske lite väl förenklat. Muslimer anser att Jesus inte är Guds son och att mycket i gamla och nya testamentet är lögner eller att man helt enkelt har fått det om bakfoten när man skrev.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Tesen som går är att medan det har funnits olika upplagor av bibeln och den har reviderats av olika personer, så har Koranen endast en upplaga, och den har kvarstått genom alla dessa år. Dock en notis om att det även av Koranen fanns flera versioner (vissa ord skrevs olika, beroende på författarnas region, även om källan var densamma), men att innehållet var samma. Sedan efter en tid bestämde sig någon för att bränna alla andra versioner och ha kvar en, den som nu är accepterad. Så, det är därför muslimer hävdar att det endast finns en Koran och att budskapet inte förvrängts, vilket bibeln har gjort genom tiden. Sen viktigt att notera, är att Koranen skrevs efter Muhammads död, ca 20 år efter sammanställdes den av hans följare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det finns ingen rationell förklaring. De har blivit indoktrinerade sen barnsben att tro på det som står i Koranen. Om Bibeln motsäger vad som står i koranen så måste bibeln förkastas. Så enkelt är det.

Den rationella förklaringen:

Skrivet av Swiifty:

Tesen som går är att medan det har funnits olika upplagor av bibeln och den har reviderats av olika personer, så har Koranen endast en upplaga, och den har kvarstått genom alla dessa år. Dock en notis om att det även av Koranen fanns flera versioner (vissa ord skrevs olika, beroende på författarnas region, även om källan var densamma), men att innehållet var samma. Sedan efter en tid bestämde sig någon för att bränna alla andra versioner och ha kvar en, den som nu är accepterad. Så, det är därför muslimer hävdar att det endast finns en Koran och att budskapet inte förvrängts, vilket bibeln har gjort genom tiden. Sen viktigt att notera, är att Koranen skrevs efter Muhammads död, ca 20 år efter sammanställdes den av hans följare.

Det tillkommer förstås en rättelse på vad Valiumballong skriver, Muslimer och Kristna har inte blivit indoktrinerade till att tro på vad som står i Bibeln utan till att tro på den tolkning som församlingen framhärdar. Ner kokt till den enklaste av kommunikationsmodeller:

Avsändare->kodning->brus->avkodning->mottagare.

Den text en läser är aldrig den text som avsändaren skrev. Vad kristendomen har gjort är förstås att idogt öka bruset genom översättningar, Styra avkodningen genom olika trossatser tex. Fadern, anden och den heliga sonen. Brytpunkten i hur kristna ser på religionen är inte reformationen, schismen eller rådet i Nicea. Den är närmast alltid närvarande i religionen och sällan på god grund, I Byzans var den religiösa diskussion lika mycket religion som politiska ränker. Utkomsten var därmed inte heller den "bästa" tolkningen för den faktiska frågan utan till stor del den bästa "Lösningen" för tronpretendenten.

Kristendomen har i större utsträckning än Islam varit en statsreligion och det hänger förstås samman med arvet ifrån Rom (som för den delen också motiverar flertalet högtider). Kristendomens främsta uppgift på den nivå där diskussionen har förts har varit att ge legitimitet till staten samt legitimitet till sig själv. När både kyrka och stat sitter samman och avfällingar ej tillåts blir effekten att där att diskussionen rörande kyrkan återigen formas för att bevara pretendenten eller den faktiska herremannens roll som ledarfigur och rätten därtill att vara ledarfigur.

(I vår Svenska mytologi har vi ett lysande exempel på historierevisionism som kretsar kring ett kontraproduktivt ändamål för den rättfärdighet som önskas: börjar på G och slutar på 2.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Hej alla

Jag har en fråga som lyder så här Många troende muslimer anser att koranens budskap är mer äkta och oförvanskade än i bibeln, Hur kunde de hävda det ?

Jag har faktiskt inte ett bra svar. Det ända jag kan tänka mig att koranen kan vara mer "äkta" än bibeln, Det ända jag kan tänka mig är att den skrevs direkt efter att profeten Muhammed fick budskapet. Medans att bibeln skrevs efter att Jesus hade dött?

Jag kanske har fel ingen aning med detta är min tanke, jag är inte insatt i både religionerna så mycket.

Så jag undrar om någon här som kan hjälpa mig med ett bra svar. eller bara få höra hur andra tänker

Tack i förhand

Farah

Koranen påstås vara guds ord, rakt av, inget snack, medans bibeln mera är en lös sammansättning av olika skrifter som biskop Athanasios i Alexandria sammanställde efter eget tycke år 367Ekr, och då mer med politiska än religiösa motiv i bakhuvudet. Så Nya testamentet har mer med politik än religion att göra egentligen.

Själv är jag ateist och tror inte att varken koranen, bibeln, eller någon annan skrift är författad av gud.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Religiösa... https://www.youtube.com/watch?v=7G_zSos8w_I
Nästan så man kan bli kär i gubben.. John Clease!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!