Återfå nödvändiga filer från en defekt hårddisk

Permalänk
Medlem

Återfå nödvändiga filer från en defekt hårddisk

Hej!

Min gamla 320 GB'are fick i somras en mycket dålig hälsa efter flera års användning (jag hade Windows på den). Jag hann inte att säkerhetskopiera flera olika filer och jag har försökt att starta datorn med Ubuntu genom ett USB-minne. Detta gick inte, då datorn fastnade på uppstarten när USB-minnet skulle starta Ubuntu (ingenting hände, kort sagt). Om jag försöker starta datorn med SSD-hårddisken och att jag bara har min 320 GB-hårddisk inpluggad, så försöker den starta Windows från den defekta hårddisken, även om jag har den på Slave 1 och SSD-hårddisken på Master 2.

Jag vill inte stressa den defekta hårddisken allt för mycket, för då kanske jag aldrig får tillbaka filerna. Det är nog inte säkert att jag får tillbaka dem alls, men när jag väl försökte starta Windows med den defekta hårddisken (vilket är omöjligt nu, då datorn inte ens känner av Windows från den hårddisken längre) kort efter den hade kraschat, så kunde jag arbeta i Windows under några få minuter, innan allt hängde sig. Jag försökte kopiera över filerna från den till en fungerande hårddisk, säkerligen 2-3 gånger, men jag hann inte.

Datorn känner av hårddisken vid uppstart och hårddisken snurrar på som om den inte vore defekt alls.

Jag kommer nu på bara två olika sätt som kan rädda mina filer: 1) formatera C-partitionen från den defekta hårddisken och starta Windows med SSD-hårddisken, men detta kan nog göra hårddisken mer defekt, och 2) starta Windows med SSD-hårddisken med 320 GB'aren urkopplad, och när jag väl är i Windows, så pluggar jag in hårddisken.

Det är dock punkt två som jag är misstänksam över och vill därför fråga er om det. Är det verkligen säkert att plugga in en intern hårddisk mitt i Windows? Jag har läst någonstans för många, många år sedan, att detta kan ta död på även en fullt frisk hårddisk. Kommer jag ihåg fel, eller kommer jag ihåg rätt? Vilken punkt ovan är säkrast för min del?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Hej!

Min gamla 320 GB'are fick i somras en mycket dålig hälsa efter flera års användning (jag hade Windows på den). Jag hann inte att säkerhetskopiera flera olika filer och jag har försökt att starta datorn med Ubuntu genom ett USB-minne. Detta gick inte, då datorn fastnade på uppstarten när USB-minnet skulle starta Ubuntu (ingenting hände, kort sagt). Om jag försöker starta datorn med SSD-hårddisken och att jag bara har min 320 GB-hårddisk inpluggad, så försöker den starta Windows från den defekta hårddisken, även om jag har den på Slave 1 och SSD-hårddisken på Master 2.

Jag vill inte stressa den defekta hårddisken allt för mycket, för då kanske jag aldrig får tillbaka filerna. Det är nog inte säkert att jag får tillbaka dem alls, men när jag väl försökte starta Windows med den defekta hårddisken (vilket är omöjligt nu, då datorn inte ens känner av Windows från den hårddisken längre) kort efter den hade kraschat, så kunde jag arbeta i Windows under några få minuter, innan allt hängde sig. Jag försökte kopiera över filerna från den till en fungerande hårddisk, säkerligen 2-3 gånger, men jag hann inte.

Datorn känner av hårddisken vid uppstart och hårddisken snurrar på som om den inte vore defekt alls.

Jag kommer nu på bara två olika sätt som kan rädda mina filer: 1) formatera C-partitionen från den defekta hårddisken och starta Windows med SSD-hårddisken, men detta kan nog göra hårddisken mer defekt, och 2) starta Windows med SSD-hårddisken med 320 GB'aren urkopplad, och när jag väl är i Windows, så pluggar jag in hårddisken.

Det är dock punkt två som jag är misstänksam över och vill därför fråga er om det. Är det verkligen säkert att plugga in en intern hårddisk mitt i Windows? Jag har läst någonstans för många, många år sedan, att detta kan ta död på även en fullt frisk hårddisk. Kommer jag ihåg fel, eller kommer jag ihåg rätt? Vilken punkt ovan är säkrast för min del?

Nu är jag inte säker men har inte alla diskar som har sataanslutning hot swap stöd?Dvs du skall kunna koppla in/ur dom även när windows är igång?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Hej!

Min gamla 320 GB'are fick i somras en mycket dålig hälsa efter flera års användning (jag hade Windows på den). Jag hann inte att säkerhetskopiera flera olika filer och jag har försökt att starta datorn med Ubuntu genom ett USB-minne. Detta gick inte, då datorn fastnade på uppstarten när USB-minnet skulle starta Ubuntu (ingenting hände, kort sagt). Om jag försöker starta datorn med SSD-hårddisken och att jag bara har min 320 GB-hårddisk inpluggad, så försöker den starta Windows från den defekta hårddisken, även om jag har den på Slave 1 och SSD-hårddisken på Master 2.

Jag vill inte stressa den defekta hårddisken allt för mycket, för då kanske jag aldrig får tillbaka filerna. Det är nog inte säkert att jag får tillbaka dem alls, men när jag väl försökte starta Windows med den defekta hårddisken (vilket är omöjligt nu, då datorn inte ens känner av Windows från den hårddisken längre) kort efter den hade kraschat, så kunde jag arbeta i Windows under några få minuter, innan allt hängde sig. Jag försökte kopiera över filerna från den till en fungerande hårddisk, säkerligen 2-3 gånger, men jag hann inte.

Datorn känner av hårddisken vid uppstart och hårddisken snurrar på som om den inte vore defekt alls.

Jag kommer nu på bara två olika sätt som kan rädda mina filer: 1) formatera C-partitionen från den defekta hårddisken och starta Windows med SSD-hårddisken, men detta kan nog göra hårddisken mer defekt, och 2) starta Windows med SSD-hårddisken med 320 GB'aren urkopplad, och när jag väl är i Windows, så pluggar jag in hårddisken.

Det är dock punkt två som jag är misstänksam över och vill därför fråga er om det. Är det verkligen säkert att plugga in en intern hårddisk mitt i Windows? Jag har läst någonstans för många, många år sedan, att detta kan ta död på även en fullt frisk hårddisk. Kommer jag ihåg fel, eller kommer jag ihåg rätt? Vilken punkt ovan är säkrast för min del?

Det finns ställen som kan rädda informationen på din hårddisk även om den slutar fungera för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Nu är jag inte säker men har inte alla diskar som har sataanslutning hot swap stöd?Dvs du skall kunna koppla in/ur dom även när windows är igång?

Jag har ingen aning. Jag tog en bild på hur hårddisken ser ut baktill (den nedersta).

Skrivet av TimMy2003:

Det finns ställen som kan rädda informationen på din hårddisk även om den slutar fungera för dig.

Ja, just jdet ja! Fast nu var det några år sedan jag lämna in något från min dator på lagning. Vad för företag finns det i dag som gör detta?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Tack, men det hade varit bra om en sådan reparationstjänst finns lokalt Jag bor nära 30 mil från Göteborg. Jag kan leta efter någon sådan tjänst här. Tack igen

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack, men det hade varit bra om en sådan reparationstjänst finns lokalt Jag bor nära 30 mil från Göteborg. Jag kan leta efter någon sådan tjänst här. Tack igen

Du får nog räkna med att skicka disken till ett företag om du ska lämna in den, dom här firmorna växer inte på träd direkt. Här är en till i alla fall:

http://www.ibas.se/

Permalänk
Rekordmedlem

Och en till räddningsfirma:
www.ahlbergdata.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du USB-minnet med Ubuntu? Har du OS på din SSD?
Prova att göra om USB-minnet med Lili, har alltid funkat för mig.

http://www.linuxliveusb.com/

Om datorn inte vill boota, testa att koppla ur din HD och testa igen.
Att skicka in hårddisken till ett räddningsföretag kan bli en riktigt dyr historia.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Du får nog räkna med att skicka disken till ett företag om du ska lämna in den, dom här firmorna växer inte på träd direkt. Här är en till i alla fall:

http://www.ibas.se/

Tusen tack för förslaget! Jag ringde in och jag fick veta hur de analyserar hårddisken. Det märktes att de kunde sin sak. Tyvärr är priserna för dyra (endast analysen på 1 200 SEK är svindyr för min del, då jag är en fattig man), så jag får leta vidare, eller vänta tills jag väl har råd.

Skrivet av MultiMan:

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Det får jag ursäkta mig för Tack för att du flyttade tråden till rätt forumsdel.

Skrivet av Lembritt:

Hur gjorde du USB-minnet med Ubuntu? Har du OS på din SSD?
Prova att göra om USB-minnet med Lili, har alltid funkat för mig.

http://www.linuxliveusb.com/

Om datorn inte vill boota, testa att koppla ur din HD och testa igen.
Att skicka in hårddisken till ett räddningsföretag kan bli en riktigt dyr historia.

Jag laddade hem Ubuntu Desktop från den officiella webbsidan och gjorde USB-minnet uppstartsbar med hjälp av Rufus. Jag har använt programmet en massa gånger, så jag skyller faktiskt på USB-minnet, som har några år på nacken och som jag har använt flitigt gällande installationer av operativsystem

Ja, det kan jag lova dig att det kan bli -.- 7 999 SEK hos ibas Kroll Ontrack med analys och eventuell räddning av filer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

*TEXT*

även om jag har den på Slave 1 och SSD-hårddisken på Master 2.

*MERA TEXT*

Det finns inget som heter master och slave beträffande sata-diskar däremot så kan du sätta bootordning i bios.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns inget som heter master och slave beträffande sata-diskar däremot så kan du sätta bootordning i bios.

Precis, eller så brukar man kunna trycka F12 på Gigabyte-moderkort för att få upp en meny där man kan välja vilken hårddisk man vill boota ifrån. Det kan vara någon annan tangent än just F12, det brukar stå när man bootar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns inget som heter master och slave beträffande sata-diskar däremot så kan du sätta bootordning i bios.

Skrivet av perost:

Precis, eller så brukar man kunna trycka F12 på Gigabyte-moderkort för att få upp en meny där man kan välja vilken hårddisk man vill boota ifrån. Det kan vara någon annan tangent än just F12, det brukar stå när man bootar.

Ok. Jag testade att trycka på F12 när den defekta hårddisken var igång lite snabbt i natt, men då fick jag inget val om vad för hårddisk jag ville starta datorn med.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ok. Jag testade att trycka på F12 när den defekta hårddisken var igång lite snabbt i natt, men då fick jag inget val om vad för hårddisk jag ville starta datorn med.

Det kan vara någon annan tangent, vanligtvis är det någon av F9-F12. Det brukar som sagt stå precis när datorn bootar up. Annars får du gå in i BIOS och ändra startordningen på diskarna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan vara någon annan tangent, vanligtvis är det någon av F9-F12. Det brukar som sagt stå precis när datorn bootar up. Annars får du gå in i BIOS och ändra startordningen på diskarna där.

Du menar det där alternativet med ordet "boot" i? I sådana fall är det F12 för min del. Jag har ändrat så att SSD-hårddisken startar först i BIOS, men ändå försöker datorn att starta genom den defekta hårddisken. Den defekta hårddisken har inte haft någon ström sedan i natt och den kommer inte att få någon ström förrän jag har hittat någon som kan hjälpa mig med detta

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag inte riktigt ihåg detaljerna, men jag har lyckats rädda data från en "ej kontaktbar" hårddisk genom att köpa en ny PCB från hdd-parts.com. Eftersom jag behövde flytta över ett minne från den defekta PCB:n till den nya så skickade jag in det till de istället (företaget har sin bas i Kanada någonstans), och så lödde de över och skickade tillbaka skiten. Tog några veckor, kostade under 500-ingen, och fungerade galant.
Dock hade jag gjort ganska mycket efterforskning innan, så jag var 90% säker på att det var just PCB:n som var trasig. Tänkte iallafall bara nämna det här, för det kan vara värt att kolla upp.

Angående din fråga om hot swap så kan jag väl säga såhär: det finns med i Sata-specen att disken ska ha stöd för hot swap, men det gäller att din kontroller också har stöd för det. Kontroller måste köras AHCI läge såvitt jag vet. Så länge det är en SATA-disk som inte ingår i en RAID-konfiguration så tror* jag inte att det blir några problem.
Hittade någon som skrev såhär:

Citat:

"SATA hot-swap is hit or miss. If your drive isn't picked up, open Computer Management, right-click Disk Management, and choose 'Rescan disks'. That's made mine pop up every time."

*Jag tänker inte stå ansvarig för eventuell förlust av data

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

Den låter inte helt död skulle jag vilja påstå. Den datan borde du utan större problem kunna rädda via ex testdisk. Gjorde detta nyss själv lyckades komma åt de mesta på hdd. En laptop som hade stendött då de hade blivit något fel på C: partitionen. Vägrade starta upp.

Jag använde mig dock av en sata dockstation. Den kör hotswap, är som att köra din hdd som ett usb minne. Sen tankade jag hem testdisk, följde denna step-by-step guide. Krävs kanske lite datorvana, men ingen rocket science direkt. Funkade skitbra!

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleffermauf:

Den låter inte helt död skulle jag vilja påstå. Den datan borde du utan större problem kunna rädda via ex testdisk. Gjorde detta nyss själv lyckades komma åt de mesta på hdd. En laptop som hade stendött då de hade blivit något fel på C: partitionen. Vägrade starta upp.

Jag använde mig dock av en sata dockstation. Den kör hotswap, är som att köra din hdd som ett usb minne. Sen tankade jag hem testdisk, följde denna step-by-step guide. Krävs kanske lite datorvana, men ingen rocket science direkt. Funkade skitbra!

Håller med. Jag har varit med om att många diskar rasat men jag har alltid kunnat få tillbaka datan på disken. Koppla in disken i en fungerande dator (antingen via hårddiskdocka eller direkt i datorn) och kör sedan någon programvara för att återställa informationen från disken. Jag brukar använda Get Data Back och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm