Trasig windowspartition; möjlig orsak?

Permalänk
Medlem

Trasig windowspartition; möjlig orsak?

Fram tills igår körde jag dual-boot med openSUSE och Windows Vista, när jag skulle boota om från Linux till Windows så visas plötsligt "Bootmgr saknas" och Windows går inte att starta. Efter en massa meckande som förmodligen bara gjorde allt värre så gav jag upp och tömde disken och återställde Windows.

Det jag funderar på är vad som kan ha orsakat felet, jag kan bara komma två saker som jag inte gjort tidigare.
Det ena ovanliga jag gjorde var att montera squashfs och initrd filsystem i två kataloger.
Det andra ovanliga som hände var att jag fick slut på diskutrymme på linuxpartitionen när jag försökte installera gcc (som av någon obegriplig anledning inte följer med).

Kan någon av de här sakerna orsaka fel på windowspartitionen?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Windows bootloader har förmodligen ersatts av Grub eller så raderades Windows boot-partition.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Windows bootloader har förmodligen ersatts av Grub eller så raderades Windows boot-partition.

GRUB var installerat och tidigare funkade det fint med att välja mellan Windows och Linux; problemet som upstod var att när man i GRUB valt Windows-partitionen att starta från så kunde Windows inte laddas.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xellofan:

Fram tills igår körde jag dual-boot med openSUSE och Windows Vista, när jag skulle boota om från Linux till Windows så visas plötsligt "Bootmgr saknas" och Windows går inte att starta. Efter en massa meckande som förmodligen bara gjorde allt värre så gav jag upp och tömde disken och återställde Windows.

Det jag funderar på är vad som kan ha orsakat felet, jag kan bara komma två saker som jag inte gjort tidigare.
Det ena ovanliga jag gjorde var att montera squashfs och initrd filsystem i två kataloger.
Det andra ovanliga som hände var att jag fick slut på diskutrymme på linuxpartitionen när jag försökte installera gcc (som av någon obegriplig anledning inte följer med).

Kan någon av de här sakerna orsaka fel på windowspartitionen?

Spontant säger jag "nej". Alternativa förklaringar skulle kunna vara hårddiskbekymmer med exempelvis oläsbara sektorer på ogynnsamma platser, eller kanske någon Windowsuppdatering som kördes senast Windows var bootat som ville ändra i bootkoden och inte tog hänsyn till hur datorn var konfigurerad.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Spontant säger jag "nej". Alternativa förklaringar skulle kunna vara hårddiskbekymmer med exempelvis oläsbara sektorer på ogynnsamma platser, eller kanske någon Windowsuppdatering som kördes senast Windows var bootat som ville ändra i bootkoden och inte tog hänsyn till hur datorn var konfigurerad.

Ja Windowsuppdatering är helt klart en kandidat bland möjliga orsaker.

Det jag fantiserar om är ju att någon skrivning hamnade fel när diskutrymmet tog slut. Vet ju dock inte om ett sådant fel någonsin inträffat.
Jag är rätt säker på att jag sa ja till att ladda ner uppdateringar i openSUSE, jag kollade inte vad det var för några (brukar vara en hel drös och till komponenter okända för mig).
Kan en GRUB uppdatering komma den vägen (och ställa till något) ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xellofan:

Ja Windowsuppdatering är helt klart en kandidat bland möjliga orsaker.

Det jag fantiserar om är ju att någon skrivning hamnade fel när diskutrymmet tog slut. Vet ju dock inte om ett sådant fel någonsin inträffat.

Det skulle jag säga är fullständigt omöjligt; åtminstone inte mer sannolikt än att kosmiska partiklar flippade fel bitar på disken .

Skrivet av Xellofan:

Jag är rätt säker på att jag sa ja till att ladda ner uppdateringar i openSUSE, jag kollade inte vad det var för några (brukar vara en hel drös och till komponenter okända för mig).
Kan en GRUB uppdatering komma den vägen?

Grub uppdateras definitivt genom distributionen. Jag skulle dock mer tro på en Windowsuppdatering. Grubs grundtanke är att sömlöst upptäcka och hantera olika operativsystem, så om den skulle börja "fuska" med det så skulle det märkas på miljoner datorer runt om i världen.

I dina experiment med montering så kanske du lyckats montera Windowspartitionen som ett annat filsystem vilket ändrat några kritiska bitar, men det är också en sak som inte "ska" kunna hända.

En annan möjlighet är om partitionsbenämningarna i Linux ändrats, vilket inte borde ske om man använder UUID, vilket jag antar att även OpenSUSE gör per default idag. Om detta hänt utan att pakethanteraren eller Grub hade någon möjlighet att veta om det så hade det kunnat lösas med en manuell körning av `update-grub`.

Det senare låter dock i mina öron inte rimligt enligt din beskrivning av att man såg "Bootmgr saknas", för det meddelandet måste komma från Windows själv, och Grub kan inte göra mycket mer än att bara lämna över tömmarna till Windows. Det gör att jag främst misstänker problem på själva Windowspartitionen. Som sagt, en trasig sektor kan göra mycket skada om den hamnar på fel ställe. En Windowsuppdatering som försöker skriva till diskens primära bootsektor men åker på pumpen för att den redan är allokerad och inte hanterar felet skulle kunna vara en potentiell orsak.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

I dina experiment med montering så kanske du lyckats montera Windowspartitionen som ett annat filsystem vilket ändrat några kritiska bitar, men det är också en sak som inte "ska" kunna hända.

En annan möjlighet är om partitionsbenämningarna i Linux ändrats, vilket inte borde ske om man använder UUID, vilket jag antar att även OpenSUSE gör per default idag. Om detta hänt utan att pakethanteraren eller Grub hade någon möjlighet att veta om det så hade det kunnat lösas med en manuell körning av `update-grub`.

Det senare låter dock i mina öron inte rimligt enligt din beskrivning av att man såg "Bootmgr saknas", för det meddelandet måste komma från Windows själv, och Grub kan inte göra mycket mer än att bara lämna över tömmarna till Windows. Det gör att jag främst misstänker problem på själva Windowspartitionen. Som sagt, en trasig sektor kan göra mycket skada om den hamnar på fel ställe. En Windowsuppdatering som försöker skriva till diskens primära bootsektor men åker på pumpen för att den redan är allokerad och inte hanterar felet skulle kunna vara en potentiell orsak.

Ja felet verkar helt klart legat i Windowspartitionen. Jag vet att jag kopierade filer från win-partitionen(ntfs) till linux-partitionen, men jag skrev inget på den; ialla fall inte medvetet.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xellofan:

Ja felet verkar helt klart legat i Windowspartitionen. Jag vet att jag kopierade filer från win-partitionen(ntfs) till linux-partitionen, men jag skrev inget på den; ialla fall inte medvetet.

Beror på hur och med vilka metoder NTFS-partitionen monterades.
Användes Linux-kärnans egna NTFS-rutin, eller användes ntfs-3g?
Monterades partitionen skrivskyddat eller skrivbart läge? ("ro" eller "rw")
Var "smutsigt filsystem"-flaggan satt när monteringen utfördes? ("Dirty flag")

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Beror på hur och med vilka metoder NTFS-partitionen monterades.
Användes Linux-kärnans egna NTFS-rutin, eller användes ntfs-3g?
Monterades partitionen skrivskyddat eller skrivbart läge? ("ro" eller "rw")
Var "smutsigt filsystem"-flaggan satt när monteringen utfördes? ("Dirty flag")

Har inte koll på något av det där alls. Jag använde Dolphin som gjorde allt automatiskt.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!