Kan jag få disk cachefunktion på Wintec 128GB expresscard SSD och CF30 mk3?

Permalänk
Medlem

Kan jag få disk cachefunktion på Wintec 128GB expresscard SSD och CF30 mk3?

Hej har en SSD som inte gör nått vettigt in min Toughbook Cf30 mk3. Det är en Core2duo SL9300 CPU i den, har för mig att det är 965 chipset eller dylikt.
Jag vet att den är för gammal för Intels cache teknik som kom med Sandy Bridge.

Finns det nått mjukvarubaserat som kan funka? Annars får jag nog sälja den antar jag :/ och stoppa i USB3 portar där i expresscard facket som kommer göra mer nytta.

Den kör Win 7 pro 32 bit

OS-Huvuddisk är en SSDbiten av WD dualdrive.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du vill göra, vill du ha ramcache till en ssd eller vad menar du ?
Om du redan kör laptopern från ssd så gör den troligen stor nytta redan nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag själv har använt eboostr i många år, innan Intels funktion fanns. Den har inte skriv cache dock, utan endast läs cache, men den fungerar bra. Går att använda med allt från USB3 stickor till SSD. Rekommenderar inte RAM cache dock, detta var till äldre XP typ, och är dumt i Vista/7/8.
Kan tillägga att eboostr trots sin ålder fungerar även i Windows 10 preview, så än är jag inte orolig för kompatibilitets problem.

Annars finns PrimoCache/FancyCache som dock jag inte vet om det är klart eller inte (inte 100% om det är officiellt släppt än, men Betan fungerade bra när jag använde den senast. Dock är det lite jobbigt med licensnycklarna i betan iaf.
Denna kan använda en SSD som L2 cache och skriv cache, typ som Intels lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag själv har använt eboostr i många år, innan Intels funktion fanns. Den har inte skriv cache dock, utan endast läs cache, men den fungerar bra. Går att använda med allt från USB3 stickor till SSD. Rekommenderar inte RAM cache dock, detta var till äldre XP typ, och är dumt i Vista/7/8.
Kan tillägga att eboostr trots sin ålder fungerar även i Windows 10 preview, så än är jag inte orolig för kompatibilitets problem.

Annars finns PrimoCache/FancyCache som dock jag inte vet om det är klart eller inte (inte 100% om det är officiellt släppt än, men Betan fungerade bra när jag använde den senast. Dock är det lite jobbigt med licensnycklarna i betan iaf.
Denna kan använda en SSD som L2 cache och skriv cache, typ som Intels lösning.

Tack för alla svar jag ska kolla närmare på de alternativ som nämnt