Om det inte finns någon som helst musacceleration så kommer muspekaren/siktet alltid att rör sig lika långt om du rör musen samma sträcka.
Om det finns någon sorts musacceleration aktiverad så kommer musen att röra sig olika långt beroende på hur snabbt du rör musen, även om du rör musen samma sträcka.
Har du positiv musacceleration så kommer musen att röra sig längre om du rör den snabbare över en viss sträcka.
Vid negativ musacceleration är det tvärtom.
Musacceleration kan vara användbart och används ofta i vissa typer av spel som tex Quake och ibland Team fortress 2.
I spel som CS torde det dock vara ytterst ovanligt och mest till besvär, så där bör man köra utan acceleration.
Nu till en viktig punkt :
Det är skillnad på musacceleration som du kan styra i musens mjukvara, i spel osv och buggar i avläsningssensorerna i mössen som ger upphov till en så gott som slumpmässig acceleration.
Är musens sensor dålig kan det finnas en inbyggd liten störning som gör att man kan får både positiv och negativ musacceleration av olika storlek på ett slumpmässigt sätt. Ofta är inte denna störning jättestor, men spelar man lite mer seriöst och är noga med aimet så kommer det att påverka.
Därför gäller det att välja en mus som har en bra sensor. Optiska möss brukar generellt vara bättre än laser, men det är ingen regel som gäller alltid. Det finns dåliga optiska möss och bra lasermöss.
Zowies möss (Zowie FK, EC1, EC2 osv) är kända för att ha bra sensorer.
Logitechs G400 är ett populärt val med hyfsat bra sensor.
Steelseries Kana version 2 har också en bra sensor (kör med den själv).