Permalänk

Musacceleration

Hej, jag funderar på och köpa en ny mus. Jag har sett att där är skillnad på accerelationen och undrar vad detta är. Som ni kanske förstått så är jag inte så bra på det här och behöver lite tips på vad en bra mus ska ha. Jag spelar tillmestadels CS:GO och behöver en bra mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det inte finns någon som helst musacceleration så kommer muspekaren/siktet alltid att rör sig lika långt om du rör musen samma sträcka.
Om det finns någon sorts musacceleration aktiverad så kommer musen att röra sig olika långt beroende på hur snabbt du rör musen, även om du rör musen samma sträcka.
Har du positiv musacceleration så kommer musen att röra sig längre om du rör den snabbare över en viss sträcka.
Vid negativ musacceleration är det tvärtom.

Musacceleration kan vara användbart och används ofta i vissa typer av spel som tex Quake och ibland Team fortress 2.
I spel som CS torde det dock vara ytterst ovanligt och mest till besvär, så där bör man köra utan acceleration.

Nu till en viktig punkt :
Det är skillnad på musacceleration som du kan styra i musens mjukvara, i spel osv och buggar i avläsningssensorerna i mössen som ger upphov till en så gott som slumpmässig acceleration.
Är musens sensor dålig kan det finnas en inbyggd liten störning som gör att man kan får både positiv och negativ musacceleration av olika storlek på ett slumpmässigt sätt. Ofta är inte denna störning jättestor, men spelar man lite mer seriöst och är noga med aimet så kommer det att påverka.
Därför gäller det att välja en mus som har en bra sensor. Optiska möss brukar generellt vara bättre än laser, men det är ingen regel som gäller alltid. Det finns dåliga optiska möss och bra lasermöss.

Zowies möss (Zowie FK, EC1, EC2 osv) är kända för att ha bra sensorer.
Logitechs G400 är ett populärt val med hyfsat bra sensor.
Steelseries Kana version 2 har också en bra sensor (kör med den själv).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Om det inte finns någon som helst musacceleration så kommer muspekaren/siktet alltid att rör sig lika långt om du rör musen samma sträcka.
Om det finns någon sorts musacceleration aktiverad så kommer musen att röra sig olika långt beroende på hur snabbt du rör musen, även om du rör musen samma sträcka.
Har du positiv musacceleration så kommer musen att röra sig längre om du rör den snabbare över en viss sträcka.
Vid negativ musacceleration är det tvärtom.

Musacceleration kan vara användbart och används ofta i vissa typer av spel som tex Quake och ibland Team fortress 2.
I spel som CS torde det dock vara ytterst ovanligt och mest till besvär, så där bör man köra utan acceleration.

Nu till en viktig punkt :
Det är skillnad på musacceleration som du kan styra i musens mjukvara, i spel osv och buggar i avläsningssensorerna i mössen som ger upphov till en så gott som slumpmässig acceleration.
Är musens sensor dålig kan det finnas en inbyggd liten störning som gör att man kan får både positiv och negativ musacceleration av olika storlek på ett slumpmässigt sätt. Ofta är inte denna störning jättestor, men spelar man lite mer seriöst och är noga med aimet så kommer det att påverka.
Därför gäller det att välja en mus som har en bra sensor. Optiska möss brukar generellt vara bättre än laser, men det är ingen regel som gäller alltid. Det finns dåliga optiska möss och bra lasermöss.

Zowies möss (Zowie FK, EC1, EC2 osv) är kända för att ha bra sensorer.
Logitechs G400 är ett populärt val med hyfsat bra sensor.
Steelseries Kana version 2 har också en bra sensor (kör med den själv).

Helt rätt.
Kolla på optiska sensorer och inte laser. Sen vet jag att det finns någon lista någonstans med möss med okej sensorer typ 3090 och 3310.
Slänger min röst på mionix avior 7000 och kinzu v3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Om det inte finns någon som helst musacceleration så kommer muspekaren/siktet alltid att rör sig lika långt om du rör musen samma sträcka.
Om det finns någon sorts musacceleration aktiverad så kommer musen att röra sig olika långt beroende på hur snabbt du rör musen, även om du rör musen samma sträcka.
Har du positiv musacceleration så kommer musen att röra sig längre om du rör den snabbare över en viss sträcka.
Vid negativ musacceleration är det tvärtom.

Musacceleration kan vara användbart och används ofta i vissa typer av spel som tex Quake och ibland Team fortress 2.
I spel som CS torde det dock vara ytterst ovanligt och mest till besvär, så där bör man köra utan acceleration.

Nu till en viktig punkt :
Det är skillnad på musacceleration som du kan styra i musens mjukvara, i spel osv och buggar i avläsningssensorerna i mössen som ger upphov till en så gott som slumpmässig acceleration.
Är musens sensor dålig kan det finnas en inbyggd liten störning som gör att man kan får både positiv och negativ musacceleration av olika storlek på ett slumpmässigt sätt. Ofta är inte denna störning jättestor, men spelar man lite mer seriöst och är noga med aimet så kommer det att påverka.
Därför gäller det att välja en mus som har en bra sensor. Optiska möss brukar generellt vara bättre än laser, men det är ingen regel som gäller alltid. Det finns dåliga optiska möss och bra lasermöss.

Zowies möss (Zowie FK, EC1, EC2 osv) är kända för att ha bra sensorer.
Logitechs G400 är ett populärt val med hyfsat bra sensor.
Steelseries Kana version 2 har också en bra sensor (kör med den själv).

Tack! Så om jag ska köra CS så behöver jag inte en mus med 80g accerelation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sträva efter att köpa en mus helt utan inbyggd acceleration.

Sen kan du ställa in acceleration i vissa spel om du önskar ha det just där. Jag kör alltid utan.

Permalänk
Medlem

Populära CS möss är framförallt Zowie FK1 (fk1 har dessutom lägst smoothing av alla 3310 mössen enligt en hel del användare, den känns mest "raw" av alla 3310, att tänka på är att zowie använder huano switchar för mouse 1,2 vilket är lite styvare än andra omron som dom flesta använder. Vissa älskar det för ex cs, vissa tycker dom är för hårda.

Sen finns det andra alternativ som:
Avior 7000, lite speciellt ambi form, vissa gillar den vissa hatar den.
Logitech G502 (marknadens bästa sensor, men den är riktigt tung och stor, har man stora händer och gillar större möss så kan den vara ett bra val)
Steelseries Rival: Speciell form, använder steelseries switchar vilket vissa gillar, jag hatar dom personligen.
Roccat kone pure military: Liten mus med 3310 sensorn, bra för dom som tycker om mindre möss.

Jag har gått ifrån möss som kana v2, savu med 3090 sensorn. Den har helt enkelt för hög smoothing för mitt tycke.
Använder zowie FK1 nu fast jag egentligen inte gillar huano, men sensorn är mest raw av alla förutom g502 möjligen. Men den är stor som en trailer så den kan jag inte använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorholmqvist:

Tack! Så om jag ska köra CS så behöver jag inte en mus med 80g accerelation?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom där siffrorna där det står typ 30g eller liknande säger ingenting om det finns accelerationsstörningar i musens sensor eller inte.
Just den där siffran kan du glatt ignorera.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.