Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det besvarade inte has fråga alls som löd "Kan någon, vem som helst länka en 5k display som liknade den apple har för 12k på 27" ? Tror inte det går..."
$2500 = 17962kr + svenska skatter och lite annat. Ska man räkna som de brukar göras så är det $2500x10=25K, så min fråga till dig är hur fick du det till 12K?
Hela iMac med 5K Retina kostar i USA $2499 och det är jämförbart med Dell's skärm som förväntas kosta $2500, den är alltså dyrare än hela Apple's dator

https://www.apple.com/mac/compare/

Jag skrev 12k+, inte 12k, då jag inte fick nys om den skärmen tills nu.

Skrivet av XFTality:

En skärm i klass med iMacen skulle säkert kosta 12000+ i dagsläget.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

90 % av kommentarerna i denna apple nyhet är som vanligt av personer med noll intresse för Apples produkter och som anser att allt dom släpper är skit.
Jag tycker den verkar trevlig men har inget behov av en desktop dator hade jag haft det hade det varit ett köp direkt. För den pengen är inte salt för helhets konceptet man köper i min mening.
Jag la istället 25000 på en laptop och det var värt varenda krona.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daumier:

Rimligtvis får man väl kommentera saker även om man inte älskar dem.

Ja om man är en 12 år som tycker det är coolt att hata på andra märken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

90 % av kommentarerna i denna apple nyhet är som vanligt av personer med noll intresse för Apples produkter och som anser att allt dom släpper är skit.
Jag tycker den verkar trevlig men har inget behov av en desktop dator hade jag haft det hade det varit ett köp direkt. För den pengen är inte salt för helhets konceptet man köper i min mening.
Jag la istället 25000 på en laptop och det var värt varenda krona.

Det som är så tråkigt med SWEC. Att Pc/Android alltid måste klicka på apple nyheter för att hata. Men när det är en Android/pc nyhet så går inte alla apple fanboys in och hatar sönder. Iallafall inte lika mycket som pc/android folket gör.

Permalänk
Inaktiv

Imponerande, roligt att Apple faktiskt trycker på mer högupplösta skärmar, både bärbara och stationära. Tråkigt att det inte släpptes en ny Macbook Air med Retina-skärm, dock. Men även det kommer väl vad det lider, troligtvis i samband med släppet av nya Intelprocessorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Ja om man är en 12 år som tycker det är coolt att hata på andra märken.

Så man ska bara kommentera snälla fina saker om allting? Det blir ju intressanta diskussioner...

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att 5K kommer ut, de brukar köpa sina skärmar från LG. Så det borde betyda att en 5K Dell ultrasharp är på ingång.

Permalänk
Medlem

Priset?

Vad i helleberget, en dator som man inte kan uppgradera grafikkortet på för över tjugo lök.

Vem är kunderna? Blåslampor? (moderata kvinnor från inre stockholm med för mycket inkomst och för liten insikt)

Tjustningen med en större formfaktor är ju uppgraderingsmöjligheterna. I detta fall är ju en iMac bara en MacBook med lite bättre kylare så man kan ha varmare prolle, större och varmare skärm men saknar det inbyggda tangentbordet. Så varför det skyhöga priset?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Jo om man inte kan någonting om datorer så är det rimligt att antaga det...

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta? Menar du t.ex. att min Dell Latitude från 2010 inte har två DP-utgångar som båda stödjer 2560*1600 i upplösning? För sist jag kollade fungerade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Haha fy helvete D: Vet du kanske varför det är så himla dyrt?

Autodesk som gör AutoCAD är inprincip själva på marknaden gällande filformatet dwg mm. Så i brist på konkurrens kan de ta bra betalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Så man ska bara kommentera snälla fina saker om allting? Det blir ju intressanta diskussioner...

Exakt "Jag har aldrig använt en mac å har 0 koll på allt som Apple producerar & spammar massa felaktigheter i tråden & kallar alla som köper Apples produkter för idioter & har aldrig haft för avsikt eller kommer ha för avsikt att köpa Apple produkter"-kommentarer bidrar onekligen till jätteintressanta diskussioner.

Det är en sak att vara kritiskt (med korrekt fakta) och en helt annan sak att ha en pervers besatthet att helt instinktivt å helt utan minsta lilla tanke bakom hela tiden spamma sönder alla Apple trådar som skapas med sitt blinda Apple-hat.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Tar ungefär 30 sekunder med Total Spaces att ta bort animationerna (inklusive installation).
Du måste göra skillnad på vad du vill ha vad som är rätt, i OSX är full screen inte samma sak som i Linux eller Windows, det betyder inte att det är fel, bara annorlunda.
Tyvärr är API:erna för positionering inte dokumenterade, dock finns vissa program som t.ex. Stay som låter dig sköta det. Men jag håller med om att det kunde varit mycket bättre.

Jag slutade upp med Total Spaces när jag försökte ge mig på OS X, men ett program för att ta bort animation, wtf? Att se det som en rimlig lösning? Nej idioti, det är en flagga som ska sättas någonstans och att installera ett program för detta på grund av bristande dokumentation är inte en bra lösning.

Skrivet av tooobe:

- Ok, då förstår jag lite bättre vad du menar. Jämför du med avancerade Linuxdistar eller annat där man kompilerar från grunden själv är såklart de flesta OS "låsta"...

Ja detta är ju knappast något att diskutera. Att vissa Linuxdistar är avancerade är en definitionsfråga, OS X och Windows är också ganska avancerade OS bereonde på hur man ser det.

Skrivet av tooobe:

- Din kritik om fönsterhanteringen är mestadels petitesser för den absolut största majoriteten användare.

Petitesser? En avsaknad av valfrihet och möjlighet till konfigurering, petitess? Nej. Men i övrigt var det var exakt vad jag sa... Läs min post igen så inser du det.

Skrivet av tooobe:

- Från "OS X har en begränsad målgrupp och är tyvärr riktat mot mer mediokra användare."
till att
"För större delen av användarna duger givetvis OS X bra." och "en vanlig användare nöjer sig, och den är uppenbarligen bättre än vad Windows. Så varför ska Apple bry sig, det är knappast som de utesluter 10% eller mer av sin marknad"

Läs igen, första stycket syftades med "Begränsad målgrupp" syftar på att Apple faktiskt riktar sig främst mot de som jobbar med design. utveckling och "innovation" (som de gärna vill själv uttrycka det). Andra stycket nämner jag användarna (de som faktiskt använder OS X).

Apples målgrupp är inte endast de som använder OS X just nu. Det är väl inte så svårt att inse?

Skrivet av tooobe:

- Den "begränsade" målgruppen är alltså 90% (enligt dig, enligt mig är den nog snarare 99%) av de som kunde tänka sig köpa en sån här dator från början?

... Läs igen... " det är knappast som de utesluter 10% eller mer av sin marknad." Jag poängterar tydligt att det inte är 10% och definitivt inte högre. Huruvida det är 0.1%, 1% eller 1.5% vet jag inte, och troligen inte du heller, men att det är mindre än 10% är ett rimligt antagande.

Skrivet av tooobe:

- Att Apples hårdvara är "låst" var inte vad vi diskuterade eller vad du påstod, du påstod att OS X är låst. Att deras hårdvara är låst kan jag hålla med om helt, men en annan diskussion.

Försök byta till en annan WM/DE på OS X, eller varför inte hitta lite dokumentation om vad olika systemparametrar gör? Återkom med ditt resultat eller varför inte försöka få tag i någon av drivrutinerna(Drivrutiner är faktiskt mjukvara, tro det eller ej) som OS X har? Jag sitter själv på en Macbook Retina och vad behöver man göra för att få drivrutinerna till Broadcom nätverkskortet? Slice:a ut dem med b43-fwcutter. Tänk om de valt att släppa drivrutinerna de utvecklat till OS X öppet istället, vad mycket bättre det hade varit.

Skrivet av tooobe:

- För övrigt, se vampire-x inlägg.

Se svar ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Det som är så tråkigt med SWEC. Att Pc/Android alltid måste klicka på apple nyheter för att hata. Men när det är en Android/pc nyhet så går inte alla apple fanboys in och hatar sönder. Iallafall inte lika mycket som pc/android folket gör.

En av anledningarna är väl att de flesta som äger en apple produkt och hänger på swec gör det för att det är ett informerat köp, inte "Apple ska jag köpa för det är status". Sådana människor är väl lite mindre benägna att ägna sig åt fanboyism.

Permalänk
Inaktiv

Citat: Leranserna av den högupplösta Imac-modellen inleds från och med idag till priset 24 995 kronor i dess grundutförande.

De kommer alltså ha kvar de gamla Imacarna, denna detalj missade jag. Då blir den nya IMacen målgrupp endast personer som är beredda på att betala lite extra för att få en kompact högupplöst dator, som är perfekt att ha som klientdator till någon snabbare klusterdator eller så.

Att prestandan inte är den bästa så är det typ bara privatpersoner som kör allt på en och samma dator och speciellt den burk som de sitter bredvid.

Jag kan inte se något negativt med att ett företag väljer att lansera en exklussiv produkt om de dessutom behåller sina mer vanliga till vanligt folk. Apple lär också dessutom släppa bättre skärmar till deras bättre datorer. (Pro modellerna)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daumier:

Så man ska bara kommentera snälla fina saker om allting? Det blir ju intressanta diskussioner...

Jo, För det blir ju mycket mer intressant och trevligt om jag skulle skriva "Samsung och resten är skit, Apple är bäst!!" eller tvärt om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nombah:

precis, dells skärm kostar ca: 22 000kr vilket är inte ens realistiskt.

Och samsung har VISAT upp 8k skärmar. Skillnanden är att apple levererar och levererar alltid först.

Jag köper hellre en bra skärm för 22,000 och sedan en dator för några tusenlappar till (Säg 30,000 för allt) som jag sedan kan uppgradera om några år för en mindre slant istället för att behöva lägga ut för en helt ny skärm+dator med iMacen. Detta är enbart ur mitt perspektiv för att jag skulle inte klara av att vara låst.

Skärmen är helt underbar, och priset är verkligen bra för detta idag. Men om 3 år så är det samma skärm och samma dator när man annars skulle bara ha kunnat byta ut processorn/grafikkortet för någon tusenlapp för ny teknologi.

Svårt att säga hur länge 5k kommer räcka för den grupp personer den främst är inriktad för men troligen många år. Om jag har helt fel här dock och att det är vanligt att all man byter ut såna här skärmar vart ~3:e år så är mina argument felaktiga och gå vidare.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Landmark90:

Jag köper hellre en bra skärm för 22,000 och sedan en dator för några tusenlappar till (Säg 30,000 för allt) som jag sedan kan uppgradera om några år för en mindre slant istället för att behöva lägga ut för en helt ny skärm+dator med iMacen. Detta är enbart ur mitt perspektiv för att jag skulle inte klara av att vara låst.

Skärmen är helt underbar, och priset är verkligen bra för detta idag. Men om 3 år så är det samma skärm och samma dator när man annars skulle bara ha kunnat byta ut processorn/grafikkortet för någon tusenlapp för ny teknologi.

Svårt att säga hur länge 5k kommer räcka för den grupp personer den främst är inriktad för men troligen många år. Om jag har helt fel här dock och att det är vanligt att all man byter ut såna här skärmar vart ~3:e år så är mina argument felaktiga och gå vidare.

Jag förstår din tanke, men om man tar spel ur ekvationen så finns det ingen speciell anledning att uppgradera vare sig grafikkort eller processor om 3 år.

Processorerna om 3 år lär vara ~10% snabbare som bäst jämfört med den som sitter i idag och 10% snabbare än blixtsnabbt märks inte av om man inte jagar fps. Samma gäller för grafikkortet, det är precis lika tillräckligt idag som om 3 år om man inte ska spela spel.

Min laptop har en i3 och 8gig ram samt intelgrafik, den datorn är i princip lika snabb som min i5 4670 i allt utom just spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Landmark90:

Jag köper hellre en bra skärm för 22,000 och sedan en dator för några tusenlappar till (Säg 30,000 för allt) som jag sedan kan uppgradera om några år för en mindre slant istället för att behöva lägga ut för en helt ny skärm+dator med iMacen. Detta är enbart ur mitt perspektiv för att jag skulle inte klara av att vara låst.

Skärmen är helt underbar, och priset är verkligen bra för detta idag. Men om 3 år så är det samma skärm och samma dator när man annars skulle bara ha kunnat byta ut processorn/grafikkortet för någon tusenlapp för ny teknologi.

De flesta köper självklart skärm löst när det kommer till så dyra skärmar, detta inkluderat Applefolk som kör Pro modellerna.

Dessa skärmar riktar sig däremot till folk som vill ha en kompakt skrivbordsdator, detta betyder inte att de ej kan använda mycket datorkraft någon annanstans.
Jag skulle tro denna dator kan bli populär bland de som jobbar med grafik och design, när man pratar om livslängd på datorer inom professionellt bruk så brukar man dessutom byta runt vad tredje år. Orsaken är att tid är pengar och 25 000kr är ingen större summa i sammanhanget.

Skrivet av Allexz:

Min laptop har en i3 och 8gig ram samt intelgrafik, den datorn är i princip lika snabb som min i5 4670 i allt utom just spel.

Då borde du reklamera din i5 eller ser över drivrutiner & operativsystemet för den. Det räcker bara använda Microsoft Office innan man får de bästa Xeonprocessorna att svettas i några timmar för enklare operationer när man ber dem behandla några MB XML filer och analysera dessa.

Annars håller jag fullständigt med dig om att utvecklingen just nu inom processorer går såpass sakta, så att man inom professionellt bruk lika väl kan ut hela datorn när processorn behövs bytas. Om 3/4 år så duger dessa Imacar till det de flesta köpte den till, därefter så vill de nog ha bättre skärm också när tekniken har utvecklas. Och den gamla datorn kan de ha till reservdator eller något.

Permalänk
Medlem

let the flame war begin

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Skrivet av Ze:

Se svar ovan.

Jag vill hävda att Apples marknad och målgrupp är alla som överhuvudtaget kan tänka sig köpa en produkt från Apple (eller dess konkurrenter för den delen). Jag arbetar inte med något av det du nämner. Det är inte heller dessa grupper som gör att Apple ökar sin försäljning mer typ 20% per kvartal (eller var det år?).
Vidare kan vi väl bara konstatera att du och jag har väldigt olika åsikter om vad "låst" innebär, och gå vidare. Allt gott!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av 1r1d1um:

Äsch... En dator som inte kan spela spel är inte en dator som är värd att köpa. Tänk att du sitter där och surfar och så plötsligt blir du sugen på att spela ett Formel-1 spel. Du laddar spelet och upptäcker men va fa... en frame per varannan sekund...?!

Roligt då va?

Äsch... En bil som inte går att köra i 300 km/h är inte värd att köpa. Tänk om det plötsligt är fri fart och du blir sugen på att köra i trehundra. Du trycker på gaspedalen och upptäcker men va fa... bara 200 kilometer per timme...?!

Roligt då va?

Om du inte inser sarkasmen i mitt inlägg så hoppas jag i alla fall att du förstår att ditt resonemang är orimligt.

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

90 % av kommentarerna i denna apple nyhet är som vanligt av personer med noll intresse för Apples produkter och som anser att allt dom släpper är skit.
Jag tycker den verkar trevlig men har inget behov av en desktop dator hade jag haft det hade det varit ett köp direkt. För den pengen är inte salt för helhets konceptet man köper i min mening.
Jag la istället 25000 på en laptop och det var värt varenda krona.

Förmodligen är det triggande med Apple ägare som rada upp ensidiga punkter hur överlägsen allt är på Apple enheter i samma inlägg som de påstår att de är ett offer för hatare.
Troll behöver mat och det finns alltid "mattanter" i Appletrådar...

Men ja jag håller med, troligen är de flesta här inte potentiella kunder men har starka åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Jag vill hävda att Apples marknad och målgrupp är alla som överhuvudtaget kan tänka sig köpa en produkt från Apple (eller dess konkurrenter för den delen). Jag arbetar inte med något av det du nämner. Det är inte heller dessa grupper som gör att Apple ökar sin försäljning mer typ 20% per kvartal (eller var det år?).
Vidare kan vi väl bara konstatera att du och jag har väldigt olika åsikter om vad "låst" innebär, och gå vidare. Allt gott!

Du bör skilja på dess marknad och det målgrupp, det är två skilda delar. Vilken marknad Apple arbetar inom är klart och dess målgrupp är inte alla på denna marknad.

Förstod inte vilket du syftade på när du nämner deras försäljning eller vad det har till saken att göra?

Visst håller med dig, vi har skilda meningar, men det är tydligt att OS X är mer låst än vissa andra OS. Men givetvis väljer användaren själv hur mycket kontroll hen vill lämna över till Apple/Microsoft/Google eller vem det nu är. Jag tycker bara det är synd har så begränsad valfrihet i vissa av deras produkter.

Permalänk
Avstängd

Nu är den beställd iallafall, få se om den lever upp till hypen!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Jo, För det blir ju mycket mer intressant och trevligt om jag skulle skriva "Samsung och resten är skit, Apple är bäst!!" eller tvärt om

Men det har ingen skrivit, iaf inte jag. Bara för att jag tycker att det är satonödigt dyrt så är inte det lika med att jag spyr hat över alla Apples produkter, vilket du verkar tro. Tolka inte in så mycket i folks texter när du inte känner dem och försök acceptera att man måste kunna uttrycka sina åsikter om en nyhetsartikel även om det inte innebär att man älskar produkten nyheten handlar om. Annars kan vi ju lika gärna ta bort forumfunktionen från SweC, om vi ändå ska presumera att alla älskar allting.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Såg också detta! Dock kör jag glatt vidare på min Mid 2011 Mac Mini. OSX Yosemite verkar mycket nice så här långt. Själv gillar jag den nya mer platta designen. Det såg konstigt ut först, men måste säga jag gillar det nu.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Dom borde ha släppt en ny Thunderbolt Display också med 5K för Mac Pro användarna.

Jag tror tyvärr att Mac Pro-användare kan bli lite blåsta. Att köra den upplösningen i 60Hz kräver, om jag räknar rätt, 5120x2880x3x60 bytes/s = 2,654 GB = 21,2 Gbps, och TB2 maxar 20 GBps. Nu vet jag inte om den kör 60 Hz ens på iMac, men om den gör det räcker inte TB2 till och alltså går den inte använda på Mac Pro som kör TB2. Jag gissar att en ny Thunderbolt Display kommer först nästa år samtidigt som TB3, eller så kommer en som kör ca 50-55 Hz. Det ska bli intressant att se vad iMacen kör för uppdateringsgrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Såg också detta! Dock kör jag glatt vidare på min Mid 2011 Mac Mini. OSX Yosemite verkar mycket nice så här långt. Själv gillar jag den nya mer platta designen. Det såg konstigt ut först, men måste säga jag gillar det nu.

Årsbonus nu i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Årsbonus nu i december

Får kanske bli att uppdatera min Mac Mini nästa år eller något så, dock just nu ser jag inget behov Den funkar bra till det jag använder den till. Surfa, chatta och titta på film. Slipper starta upp den stora datorn för det, sen är det ju en bonus att den är så tyst (så länge man inte låter den jobba allt för hårt, då spinner fläkten upp.. xD).

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.