Föra över filer från Boxer HDD till pc!

Permalänk
Medlem

Föra över filer från Boxer HDD till pc!

Hej!

Har en vän som vill föra över filer från en gammal Boxer HDD till sin pc. Själva boxen har dött men HDD fungerar fortfarande. Han kopplar den i en usb dockningsstation till sin pc men datorn hittar inte filerna. Den hittar själva HDD'n.

Finn det något program som kan lösa detta?

Boxen är en Force 5 series och HDD'n är en Maxtor.

Tacksam för svar!

/rope

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem

Filsystemet tror jag du har större chans att kunna läsa i Linux, men filerna är högst sannolikt krypterade just för att man INTE ska kunna föra över filer till datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

"Force 5 Series" låter lite spännande, men tyvärr så verkar inte boxer kännas vid dem, och jag hittar ingen dokumentation på nätet. Vi kanske ska börja med att ta reda på vad det egentligen är för något? Prova att glutta här och se om du hittar den.

HG ovan har troligtvis rätt i sak. Normalt sett är boxarnas filformat krypterade, antingen hela disken, eller individuella filer, just för att man inte ska kunna kopiera dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Går inte att se dom på datorn. Har man spelat in på boxen så går det bara se via boxen. inte i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

"Force 5 Series" låter lite spännande, men tyvärr så verkar inte boxer kännas vid dem, och jag hittar ingen dokumentation på nätet. Vi kanske ska börja med att ta reda på vad det egentligen är för något? Prova att glutta här och se om du hittar den.

HG ovan har troligtvis rätt i sak. Normalt sett är boxarnas filformat krypterade, antingen hela disken, eller individuella filer, just för att man inte ska kunna kopiera dem.
B!

Den heter faktisk Force 5 series. Det är tydligen en tidig box.

Boxer runt år 1999-2000
Force
5 series
530T-VA

Alltså ingen ny box.

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Går inte att se dom på datorn. Har man spelat in på boxen så går det bara se via boxen. inte i datorn

Har kollat runt lite och tydligen fungerar det på en LG maskin att göra detta. Någon har lyckats ta ur HDD'n ur en inspelningsbar box med dvd brännare, där brännaren var trasig. Tagit HDD'n dockat den med pc'n via USB kört ett program och lyckats läsa filerna.

LÄNK

Men det kanske inte fungerar på samma sätt på en gammal Boxer box?

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem

Som sagt, ladda ner en Linux Live-cd så ökar dina chanser rejält att kunna läsa disken. Lägger du sedan över filerna på en windowsdator så kan du pröva diverse mediaspelare, VLC m fl. Kanske kan någon läsa filerna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

530T-VA gav mer att arbeta med. Det som "brukar" vara felkällan är kondensatorerna på matarsidan i det inbyggda PSU't. Du kan höra med Antennlagret.se och se om de har någon koll på vem som kan tänkas reparera de här i dagsläget, om du vill ta det därhän.

Annars håller jag med HG ovan, igen.
Har du lite tur är disken inte låst till hårdvaran, så då kan man läsa den med vilken hårdvara som helst. Därefter blir det bara en fråga om att "förstå" filsystem, och ta sig förbi eventuell kryptering. Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Boxen kör troligen nån BSD dialekt http://sv.wikipedia.org/wiki/Berkeley_Software_Distribution och nått tillhörande filsystem men det är oftast krypterat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.