Öka hastigheten på Samsung 840 EVO

Permalänk
Medlem

Öka hastigheten på Samsung 840 EVO

EDIT: SOLVED!

Hejsan!

Kom en uppdatering till Samsung 840 EVO SSD:n för drygt 2 dagar sedan som jag installerade, i min förhoppning om att läshastigheterna och det skulle bli snabbare. Det visade sig att dem inte blev det, och nu misstänker jag att det är någonting annat som ligger bakom orsaken!

Har läst runt lite grann och har hittat en tråd på Toms Hardware där det finns en person som hade samma problem som mig. Han fick följande resultat under benchmark:

Results:

Sequential Read - 397 (Up to 540)
Sequential Write - 375 (Up to 520)
Random Read (IOPS) - 61,084 (Up TO 97,000)
Random Write (IOPS) - 55,620 (Up to 66,000)

Och här är mina resultat under benchmark:

Results:

Sequential Read - 394 (Up to 540
Sequential Write - 168 (Up to 520)
Random Read (IOPS) - 46,971 (Up TO 97,000)
Random Write (IOPS) - 29,233 (Up to 66,000)

Betydligt lägre till och med..

Här har ni länken till tråden på Toms Hardware, om ni skulle vilja läsa: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2058654/samsung-ssd-...

Det finns en person i den tråden som hjälpte TS att lösa problemet. Han skrev bl.a att han kunde flytta på sina kontakter till SSD:n och sätta in dem i andra portar. Det här löste Trådskaparens problem och han fick nästa de dubbla läshastigheterna jämfört med tidigare.

Har själv testat detta, och satt i kontakten i en Grå port som tydligen ska vara en SATA 6 Gb/s port. Detta gjorde ingen skillnad, så nu känner jag mig en aning fundersam och förvirrad minst sagt Kontakten satt innan i en av de fyra blåa SATA 3 Gb/s portarna.

Mitt moderkort som är ett P8Z77-V-DELUXE har följande lagringsegenskaper:

Intel® Z77 chipset :
2 x SATA 6 Gb/s port(ar), grå
4 x SATA 3 Gb/s port(ar), blå
Stöd för RAID 0, 1, 5, 10
Stöd för Intel® Smart Response, Intel® Rapid Start och Intel® Smart Connect *5
Marvell® PCIe 9128-styrenhet :
2 x SATA 6 Gb/s port(ar), marinblå
Stöd för RAID 0, 1
ASMedia® PCIe SATA-styrenhet : *6
2 x eSATA 6 Gb/s port(ar), röd

Personen på Toms Hardware som hjälpte TS skrev att man inte skulle använda Asmedia portarna eftersom dem inte är lika snabba.

Här är mitt moderkort:

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här, är som sagt ingen expert och jag skulle uppskatta eventuell hjälp väldigt mycket!

Trevlig helg,

Mvh,
Jocke

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Känd för ett tag nu. Bläddra ppm äldre nyheter och finns fix ute för problemet. Samsungs restoration tool, heter verktyget som nyligen släpps för åtgärda problemet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Känd för ett tag nu. Bläddra ppm äldre nyheter och finns fix ute för problemet. Samsungs restoration tool, heter verktyget som nyligen släpps för åtgärda problemet.

Det är den uppdateringen jag menade när jag skrev att jag hade installerat en ny uppdatering till SSD:n. Den gjorde ingen som helst skillnad konstigt nog, så jag misstänker att det är fel port jag har kopplat kontakten i..

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Se till att inga uppdateringar eller annat körs när du testar SSDn.
Se till att du har gott om ledigt utrymme.
Välj energiprofil hög prestanda och kolla med tex CPU-Z att processorn inte klockar ner när testet körs.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Se till att inga uppdateringar eller annat körs när du testar SSDn.
Se till att du har gott om ledigt utrymme.
Välj energiprofil hög prestanda och kolla med tex CPU-Z att processorn inte klockar ner när testet körs.

Har 140GB ledigt av totalt 232GB, har satt SSD:n på Maximal Prestanda och enligt CPU-Z så klockar CPU:n i 3 steg kan man säga, från 3700MHz - 3800MHz och sen snabbt ner till 1600MHz och efter det upp igen. Benchmarken visade samma resultat igen.

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Vilka portar använde du från början?

Lägst ner ser du sata portarna på bilden.
Två ljusblåa paren till vänster som är Intel SATA 3Gbit. Den gråa, andra från höger är 2st Intel SATA 6Gbit. Dom mörkblåa till höger om den gråa är Marvell 88SE9128 Sata 6Gbit.

Det är nämligen extremt viktigt att veta om du använt Marvell kontroller tidigare, mörkblåa närmast 24 pins ATX kontakten. Det är allmänt vedertaget att Marvell 88SE912x kretsarna inte stödjer TRIM. Spelar igen roll vilken AHCI drivrutin du kör kontrollen skickar inte TRIM kommandon vidare med stor sannolikhet. Marvell har aldrig sagt att den klarar TRIM till skillnad mot vad dom skriver om sina nyare 88SE9230 kretsar tex som är SSD optimerade och prestandan på gamla 9128 som du har är igen höjdare alls och konsensus brukar vara att TRIM troligen inte stöds så SSD enheters skrivprestanda degraderar med tiden om dom körs där.

Själv benchmarkade jag en 840 EVO efter patchen i går och en 425Mb/sek i läs i genomsnitt är inte onormalt.
Det som händer om TRIM saknas med tiden är att celler ej töms.
Eftersom läsprestandan är normal men inte skrivprestandan så är det nog TRIM som har spökat.

NAND kräver att cellen töms för att man ska kunna skriva data i den igen. Detta tar tid, kan ta ett par ms i vissa fall så detta påverkar både accesstid och skrivhastighet. Därför OS skickar TRIM kommandon men som sagt alla komponenter i kedjan, OS, filsystem, sata kontroller, SSD måste stödja detta. Saknar en det kommer inte TRIM kommandot fram och OS:et har inget sätt att verefiera att en SSD gör vad den blir tillsagd så det är en envägs kommunikation.

Så som sagt har du kört din 840 EVO på dom två blåa portarna närmast ATX kontakten alltså inte dom 4 ljusblåa portarna då är det rätt sannolikt att TRIM aldrig fungerat på din 840 EVO därför är skrivprestandan i botten då SSD:n har lite till inga tomma celler att arbeta med vid skrivning utan tvingas radera dom så fort du vill skriva data till den.

Så du måste köra ett program som kör TRIM på enheten så alla oanvända celler töms eller köra en Secure Erase och installera om windows etc etc och testa att benchmarka igen.

Sätt aldrig en SSD på Marvell 912x kretsar! Sämre IOPS och skrivhastighet än Intel 3Gbit och man riskerar att sakna TRIM stöd och då får du med problemet när du flyttar till en Intel eller AMD sata kontroller med TRIM stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vilka portar använde du från början?
http://www.asus.com/media/global/products/OVCFmLeMZdeMER8x/pQ...

Lägst ner ser du sata portarna på bilden.
Två ljusblåa paren till vänster som är Intel SATA 3Gbit. Den gråa, andra från höger är 2st Intel SATA 6Gbit. Dom mörkblåa till höger om den gråa är Marvell 88SE9128 Sata 6Gbit.

Det är nämligen extremt viktigt att veta om du använt Marvell kontroller tidigare, mörkblåa närmast 24 pins ATX kontakten. Det är allmänt vedertaget att Marvell 88SE912x kretsarna inte stödjer TRIM. Spelar igen roll vilken AHCI drivrutin du kör kontrollen skickar inte TRIM kommandon vidare med stor sannolikhet. Marvell har aldrig sagt att den klarar TRIM till skillnad mot vad dom skriver om sina nyare 88SE9230 kretsar tex som är SSD optimerade och prestandan på gamla 9128 som du har är igen höjdare alls och konsensus brukar vara att TRIM troligen inte stöds så SSD enheters skrivprestanda degraderar med tiden om dom körs där.

Själv benchmarkade jag en 840 EVO efter patchen i går och en 425Mb/sek i läs i genomsnitt är inte onormalt.
Det som händer om TRIM saknas med tiden är att celler ej töms.
Eftersom läsprestandan är normal men inte skrivprestandan så är det nog TRIM som har spökat.

NAND kräver att cellen töms för att man ska kunna skriva data i den igen. Detta tar tid, kan ta ett par ms i vissa fall så detta påverkar både accesstid och skrivhastighet. Därför OS skickar TRIM kommandon men som sagt alla komponenter i kedjan, OS, filsystem, sata kontroller, SSD måste stödja detta. Saknar en det kommer inte TRIM kommandot fram och OS:et har inget sätt att verefiera att en SSD gör vad den blir tillsagd så det är en envägs kommunikation.

Så som sagt har du kört din 840 EVO på dom två blåa portarna närmast ATX kontakten alltså inte dom 4 ljusblåa portarna då är det rätt sannolikt att TRIM aldrig fungerat på din 840 EVO därför är skrivprestandan i botten då SSD:n har lite till inga tomma celler att arbeta med vid skrivning utan tvingas radera dom så fort du vill skriva data till den.

Så du måste köra ett program som kör TRIM på enheten så alla oanvända celler töms eller köra en Secure Erase och installera om windows etc etc och testa att benchmarka igen.

Sätt aldrig en SSD på Marvell 912x kretsar! Sämre IOPS och skrivhastighet än Intel 3Gbit och man riskerar att sakna TRIM stöd och då får du med problemet när du flyttar till en Intel eller AMD sata kontroller med TRIM stöd.

Jäklar vad härligt, jag har fixat problemet! Tack så mycket för ditt utförliga svar!

Det enda jag behövde göra var att koppla bort de 2 kontakterna som satt i dem mörkblåa portarna, och sätta in dem i de gråa. Nu har jag kört benchmark igen och jag får maxresultat

Ha en fortsatt trevlig helg!

Mvh,
Joachim

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Mja 9128 brukar maxa runt 200-230MB/sek skriv så inte förvånad och läs brukar vara runt 400MB/sek. I din fölrsta post står det ju att du flyttat till dom gråa redan så hade du inte gjort det eller? Eller hade du flyttat fel sata kabel?

Hård diskar kan du utan problem köra på dom mörkblåa som kör marvell 9128 då den disk inte är snabb nog och inte behöver TRIM eller har såg hög IOPS själv. Har flera 912x och någon 9230 och kör bara diskar på dom.

Var ju bra att det löste sig i alla fall. Man bör alltid läsa manualen när det gäller SATA portar så man vet vilka som använder separata chip. Dessa är oftast sämmre än Intel/AMD dito. Därför dom är fägkodade med, inte för snygghetsfaktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Mja 9128 brukar maxa runt 200-230MB/sek skriv så inte förvånad och läs brukar vara runt 400MB/sek. I din fölrsta post står det ju att du flyttat till dom gråa redan så hade du inte gjort det eller? Eller hade du flyttat fel sata kabel?

Hård diskar kan du utan problem köra på dom mörkblåa som kör marvell 9128 då den disk inte är snabb nog och inte behöver TRIM eller har såg hög IOPS själv. Har flera 912x och någon 9230 och kör bara diskar på dom.

Var ju bra att det löste sig i alla fall. Man bör alltid läsa manualen när det gäller SATA portar så man vet vilka som använder separata chip. Dessa är oftast sämmre än Intel/AMD dito. Därför dom är fägkodade med, inte för snygghetsfaktorn.

I min första post så hade jag flyttat fel SATA kabel, och flyttat den till en av de gråa portarna! Var som sagt först när jag flyttade de två kablarna som satt i de mörkblåa portarna till dem gråa och kabeln som satt först i den gråa till den ljusblåa som det fungerade

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Som sagt använd dom mörkblåa till hårddiskar.

Intel 6Gbit först för snabbaste enheterna (SSD). Intel 3Gbit för medelsnabba (äldre SSD eller snabba diskar) och Marvell 9128 6Gbit för dom långsammaste enheterna (långsamma diskar och optiska enheter).

Marvell 9128 går på 1x PCi-E 2.0 så maximala banbredden är 5Gbit per håll samtidigt som dom får dela på så tekniskt sett är dom inte kapabla av 6Gbit en åt gången ens. Sedan är dom som du såg än mer begränsade av Marvell styrkretsen i sig självt.