Permalänk
Medlem

satakabel split

Jag har en polare som har en "köpt" burk från telia... när jag öppnar den o ska i med en disk till ser jag att det bara finn 2 sataplatser! en för disken och en för den optiska!!
Då kommer min fråga finns det nån typ av splitkabel från en kontakt till 2 enheter ? eller fuckar bios ur prexis då ??
'

det finns heller ingen expansionsplats för ytterligare satakort ska tilläggas...
det ska tilläggas att moderkortet är ett amd E-1200

(han vill inte ha nån extern disk)

hjälp aldrig råkat för nått sånt här fast jag bygger burkar dagligen för privat bruk...

Tack på förhand //ROxxer

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Det är nog ganska kört ifall det inte går att koppla in något expansionskort med fler platser heller. För någon (passiv) splitter finns inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det går inte att splitta satakontakterna. Antingen får han klara sig utan optisk läsare eller om det finns lediga interna usb-uttag kan du koppla via dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det går inte att splitta satakontakterna. Antingen får han klara sig utan optisk läsare eller om det finns lediga interna usb-uttag kan du koppla via dem

Där sa du nått....
Så du menar usb till satakontakt med ström då eller ?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Nått sånt hät ? Portable eSATA to USB 3.0 External Adapter Converter Black with Indicator Light
Portable eSATA to USB 3.0 External Adapter Converter Black with Indicator Light

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Mini SAS 4i SFF-8087 36P to 4 SATA 7P HDD Hard Drive Splitter Cable 10Gbps 50CM

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Nått sånt hät ? Portable eSATA to USB 3.0 External Adapter Converter Black with Indicator Light
Portable eSATA to USB 3.0 External Adapter Converter Black with Indicator Light

Länka så får vi se.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Mini SAS 4i SFF-8087 36P 36-Pin Male to 4 SATA 7-Pin Splitter Adapter Cable GT så det fanns märkte jag

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Mini SAS 4i SFF-8087 36P 36-Pin Male to 4 SATA 7-Pin Splitter Adapter Cable GT så det fanns märkte jag

Det där kommer inte fungera, går inte splitta en vanlig SATA kontakt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Mini SAS 4i SFF-8087 36P 36-Pin Male to 4 SATA 7-Pin Splitter Adapter Cable GT så det fanns märkte jag

Sas går att splitta. Används för att slippa massa kablarna i servrarna mellan raidkort och diskracket. Då sker splittningen i kretskortet bak på diskracket.

Kolla om du har usb2 eller 3 i datorn. En usb adapter som lämnar strömuttaget på disken fritt och sedan tar du strömmen direkt från nätaggregatet som vanligt. Vill du inte dra usb-kabelln till utsidan finns det små adaptrar som ansluts på de interna uttagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Länka så får vi se.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m57...

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Det ska ju helst inte synas utifrån !! ska kolla om det moderkortet har stöd för intern usb3

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Det går att splitta båda sas och sata.
Det som behövs är en SATA Port Multiplier och de monteras ofta i en pcie plats så det hjälper inte TS så mycket. För att det ska funka måste båda moderkortets sata controller och drivrutiner ha stöd vilket de troligen inte har.

https://en.wikipedia.org/wiki/Port_multiplier
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=ST-126

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Det ska ju helst inte synas utifrån !! ska kolla om det moderkortet har stöd för intern usb3

http://www.ebay.com/itm/eSATA-to-SATA-cable-0-5m-E-SATA-to-S-...

+ den du länka
sedan
http://www.ebay.com/itm/host-motherboard-Internal-USB-4pin-si...

http://www.ebay.com/itm/2-Port-USB-3-0-A-Female-to-20-Pin-Hea...

eller denna som har vanligt s-ata uttag och då slipper du en e-sata till s-ata sladd
http://www.ebay.com/itm/2014-New-USB-2-0-to-2-5-3-5-IDE-SATA-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Jag har en polare som har en "köpt" burk från telia... när jag öppnar den o ska i med en disk till ser jag att det bara finn 2 sataplatser! en för disken och en för den optiska!!
Då kommer min fråga finns det nån typ av splitkabel från en kontakt till 2 enheter ? eller fuckar bios ur prexis då ??
'

det finns heller ingen expansionsplats för ytterligare satakort ska tilläggas...
det ska tilläggas att moderkortet är ett amd E-1200

(han vill inte ha nån extern disk)

hjälp aldrig råkat för nått sånt här fast jag bygger burkar dagligen för privat bruk...

Tack på förhand //ROxxer

Du säger att du bygger datorer dagligen men ändå verkar du inte veta skillnad på processor och moderkort, samt inte har en aning om hur SATA fungerar. Jag skulle säga att det är direkt olämpligt att du hjälper din vän på det sättet du gör nu.
Två alternativ för att få till en bra lösning; antingen postar du all information, inkl. bilder, om datorn här och ser vilka råd/lösningar du får. Eller så lämnar din vän in den till en datorbutik som kan genomföra de förändringar som efterfrågas.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Du säger att du bygger datorer dagligen men ändå verkar du inte veta skillnad på processor och moderkort, samt inte har en aning om hur SATA fungerar. Jag skulle säga att det är direkt olämpligt att du hjälper din vän på det sättet du gör nu.
Två alternativ för att få till en bra lösning; antingen postar du all information, inkl. bilder, om datorn här och ser vilka råd/lösningar du får. Eller så lämnar din vän in den till en datorbutik som kan genomföra de förändringar som efterfrågas.

Det va första gången jag såg ett http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...

live därför blev jag förvånad..... jag bygger inte budget datorer , utan highend och i dom finns det så det räcker och blir över

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Japp, jag antar att där finns vanlig s-ata kabel, internt usb-uttag på moderkortet och en s-ata ström från nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Japp, jag antar att där finns vanlig s-ata kabel, internt usb-uttag på moderkortet och en s-ata ström från nätaggregat.

får den inte ström från usb... det ska tilläggas att det är en 3,5" disk... vilken kanske behöver extern strömkälla.. med sådana kablar finns ju o dubbel utförande...

ska ta ett kort på compacs härliga lösning..... för övrigt funkar det där moderkortet ypperligt till htpc om nån funderar på ett sådant.. passivt kylt

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

får den inte ström från usb... det ska tilläggas att det är en 3,5" disk... vilken kanske behöver extern strömkälla.. med sådana kablar finns ju o dubbel utförande...

ska ta ett kort på compacs härliga lösning..... för övrigt funkar det där moderkortet ypperligt till htpc om nån funderar på ett sådant.. passivt kylt

Usb orkar inte driva 3,5" diskar. Men har du s-ata strömkontakter så är det lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

får den inte ström från usb... det ska tilläggas att det är en 3,5" disk... vilken kanske behöver extern strömkälla.. med sådana kablar finns ju o dubbel utförande...

ska ta ett kort på compacs härliga lösning..... för övrigt funkar det där moderkortet ypperligt till htpc om nån funderar på ett sådant.. passivt kylt

Säg åt din kompis att enda lösningen är att slänga ut den befintliga disken och tryck i en större.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Säg åt din kompis att enda lösningen är att slänga ut den befintliga disken och tryck i en större.

En lösning förvisso

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Säg åt din kompis att enda lösningen är att slänga ut den befintliga disken och tryck i en större.

Men släng ut DVD spelaren istället. Skaffa en Extern USB 5,25" hållare/adapter till den alt en extern DVD, och NÄR han måste ha DVD, sätt i den, annars kan han ha den ur vägen. Idag använder man skivor väldigt sällan, så det lär inte vara ofta han behöver det.

Permalänk
Medlem

Varför inte byta till en sådan här disk http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2372835
128GB SSD kombinerat med 1TB HD.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..