Permalänk

SSD vs. snabb HDD?

Hejsan!

I dagsläget har jag en gammal och slö HDD på 1TB samt en Kingston V300 SSD på 120 gb. Med tanke på det lilla utrymmet på SSDn har jag alla spel på HDDn. Problemet är dock att det tar extremt lång tid att ladda banor på spel som BF4 samt TF2 och därför är jag intresserad av att skaffa något snabbare. Valet är då att skaffa en större SSD som jag använder till spel eller så skaffar jag en snabb HDD för samma syfte. Skillnaden är nog priset och hur mycket utrymme jag har.

Har svårt att själv kolla upp detta då hastigheterna inte säger mig så mycket.

Någon som rekommenderar det ena eller det andra? Har ni något förslag på vilken jag ska skaffa?

Tanken är att lägga så lite som möjligt. Håller mig gärna under 1000 kr men om det är något bra för någon hundring extra går det också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Medlem

Alltså om du har många spel tycker jag det är mer värt med en snabb hdd. Själv kör jag med en Samsung någonting och laddar mapsen på bf4 så jag är inne långt innan matchen börjar! WD black ska vara bra för spellagring om jag inte minns fel. Enligt mig är SSD överskattat med tanke på priset. om man inte har extrema kvar på laddningstider etc.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Hejsan!

I dagsläget har jag en gammal och slö HDD på 1TB samt en Kingston V300 SSD på 120 gb. Med tanke på det lilla utrymmet på SSDn har jag alla spel på HDDn. Problemet är dock att det tar extremt lång tid att ladda banor på spel som BF4 samt TF2 och därför är jag intresserad av att skaffa något snabbare. Valet är då att skaffa en större SSD som jag använder till spel eller så skaffar jag en snabb HDD för samma syfte. Skillnaden är nog priset och hur mycket utrymme jag har.

Har svårt att själv kolla upp detta då hastigheterna inte säger mig så mycket.

Någon som rekommenderar det ena eller det andra? Har ni något förslag på vilken jag ska skaffa?

Tanken är att lägga så lite som möjligt. Håller mig gärna under 1000 kr men om det är något bra för någon hundring extra går det också.

Om du stör dig på laddningstider så skulle jag säga SSD. Det går inte att jämföra, helt olika dimensioner på prestandan.

Däremot förstår jag din tanke kring priset men du kan helt klart få en vettig SSD som du i alla fall kan spara rätt många spel på. Du kan ju prioritera de spel du spelar ofta och ha dem på SSDn.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

jag skulle köpa en SSD, typ denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Då har du ju lite över 350 GB för OS + spel om du även använder den gamla SSDn också.

Permalänk

Jag skulle säga tvärtom. Du kan inte jämföra en snabb SSD med en mekanisk hårddisk på något sätt. De stora vinsterna är inte bara läshastigheten (även om den ofta är 3-4 ggr högre) utan även de låga söktiderna för varje fil.
Mekanisk hårddisk lagrar jag film och liknande på.
Går du upp till en större SSD får du dessutom ofta mycket bättre prestanda (då den kan läsa från fler parallella minneskretsar) jämfört med en lite mindre.
Kommer aldrig gå tillbaks till mekanisk lagring för operativsystem och spel. Just nu är runt 250GB rätt billigt men är lite nyfiken på hur bla kommande Samsung 850 EVO påverkar prisbilden.
Just 850 PRO och kommande 850 EVO är väldigt spännande produkter då de verkar kunna lösa de problem som SSD:er dragits med dvs lägre hållbarhet vid högre lagringstäthet.
De använder en äldre kretsprocess som ger bättre prestanda och lagringsbeständighet men staplar en massa lager inom samma minnesmodul så de får hög lagringstäthet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarknessSky:

Hejsan!

I dagsläget har jag en gammal och slö HDD på 1TB samt en Kingston V300 SSD på 120 gb. Med tanke på det lilla utrymmet på SSDn har jag alla spel på HDDn. Problemet är dock att det tar extremt lång tid att ladda banor på spel som BF4 samt TF2 och därför är jag intresserad av att skaffa något snabbare. Valet är då att skaffa en större SSD som jag använder till spel eller så skaffar jag en snabb HDD för samma syfte. Skillnaden är nog priset och hur mycket utrymme jag har.

Har svårt att själv kolla upp detta då hastigheterna inte säger mig så mycket.

Någon som rekommenderar det ena eller det andra? Har ni något förslag på vilken jag ska skaffa?

Tanken är att lägga så lite som möjligt. Håller mig gärna under 1000 kr men om det är något bra för någon hundring extra går det också.

spara ihop en hundring till och köp

http://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840-series-250gb

Mitt råd.

Gjorde så nyligen då jag har en 128gb ssd,men bf4 mappen blir ju knappast mindre men mina spel vill jag inte ha på något annat än på ssd disk

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk

Gammal Plextor M3pro

Och en ny Seagate Baracuda 2000gb

M3 pro, Raid 0

Samsung 850 Pro Med Rapid.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Skulle själv skaffa en HDD och symlänka dina mest använda maps från HDD till din nuvarande SSD med detta verktyg: http://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshellext/linkshellextensio...

Det som händer är att du flyttar en fil (eller mapp) till ett annat ställe, men med verktyget kan du skapa en s.k. symbolisk länk som funkar ungefär likadant som vilken genväg som helst du har på skrivbordet. Skillnaden mellan symlink och vanlig genväg är dock att andra program kan använda dessa. (Program har ingen aning vad genväg.shortcut är för något, men en symbolic link är en "riktig" genväg och inte en fil!)

T.ex har du en mapp med namnet gametextures.Du flyttar denna från din hårddisk (D:/Games/Crysis) till din SSD (C:/). Visst, du har nu flyttat mappen men nu kan inte spelet hitta mappen. Skapa därför en symbolisk länk genom att installera programmet som jag länkade, högerklicka på mappen du nyss flyttat (Som nu ligger i rooten för C: ), välj "Pick link source". Navigera nu till vart mappen var i början, alltså D:/Games/Crysis. Högerklicka vart som helst inom Windows Explorer-fönstret och välj "Drop as Symbolic Link". Klart - Nu vet programmet vart filerna ligger

Hur får du så höga hastigheter på din M3Pro? Har precis samma disk men får bara dessa hastigheter:

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Skulle själv skaffa en HDD och symlänka dina mest använda maps från HDD till din nuvarande SSD med detta verktyg: http://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshellext/linkshellextensio...

Det som händer är att du flyttar en fil (eller mapp) till ett annat ställe, men med verktyget kan du skapa en s.k. symbolisk länk som funkar ungefär likadant som vilken genväg som helst du har på skrivbordet. Skillnaden mellan symlink och vanlig genväg är dock att andra program kan använda dessa. (Program har ingen aning vad genväg.shortcut är för något, men en symbolic link är en "riktig" genväg och inte en fil!)

T.ex har du en mapp med namnet gametextures.Du flyttar denna från din hårddisk (D:/Games/Crysis) till din SSD (C:/). Visst, du har nu flyttat mappen men nu kan inte spelet hitta mappen. Skapa därför en symbolisk länk genom att installera programmet som jag länkade, högerklicka på mappen du nyss flyttat (Som nu ligger i rooten för C: ), välj "Pick link source". Navigera nu till vart mappen var i början, alltså D:/Games/Crysis. Högerklicka vart som helst inom Windows Explorer-fönstret och välj "Drop as Symbolic Link". Klart - Nu vet programmet vart filerna ligger

väldigt smart!

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Skaffa inte en långsam hårddisk.

Köp absolut inte 840 EVO, den har TLC där cellerna "ruttnar" alldeles för snabbt. "Fixen" som kom är bara en workaround.

Crucial MX100 256GB är både bättre och billigare, den kostar under 1000 kr inkl frakt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hur kan du mäta i raid? mina diskar visas en och en :/

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Hur kan du mäta i raid? mina diskar visas en och en :/

De mäts en och en om de är konfigurerade en och en.
Konfigurera 2 diskar i raid och de mäts i raid. Som du ser på hans skärmdump, enheten heter Intel Raid 0 volume, eftersom det är vad de döps till av raidkontrollern. Det är alltså raid 0 på en intelkontroller. Systemet ser inte längre enheterna som M3 Pro.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

SSD:n vinner alltid men den kommer ju med sitt pris, kan dock rekommendera en WD Black då jag märker hur mycket snabbare jag laddar in i tex bf4 än mina polare med vanliga HDD:s.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

De mäts en och en om de är konfigurerade en och en.
Konfigurera 2 diskar i raid och de mäts i raid. Som du ser på hans skärmdump, enheten heter Intel Raid 0 volume, eftersom det är vad de döps till av raidkontrollern. Det är alltså raid 0 på en intelkontroller. Systemet ser inte längre enheterna som M3 Pro.

Mina diskar är också i raid, annars hade jag inte saft så. Men mina syns bara en och en, har jag missat ställa in något?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Har själv en WD Black - Snabb jämfört med andra hårddiskar men bleknar i jämförelse med SSD.

Kom ihåg att WD Black-seriens hårddiskar låter som en mindre jordbävning när den läser/skriver före köp. Fick själv reda på det efter jag hade köpt disken och satt den i datorn. Om jag skulle rekommendera en hårddisk så skulle jag definitivt rekommendera WD Green istället för black, låter ingenting men är långsammare.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Skulle själv skaffa en HDD och symlänka dina mest använda maps från HDD till din nuvarande SSD med detta verktyg: http://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshellext/linkshellextensio...

Det som händer är att du flyttar en fil (eller mapp) till ett annat ställe, men med verktyget kan du skapa en s.k. symbolisk länk som funkar ungefär likadant som vilken genväg som helst du har på skrivbordet. Skillnaden mellan symlink och vanlig genväg är dock att andra program kan använda dessa. (Program har ingen aning vad genväg.shortcut är för något, men en symbolic link är en "riktig" genväg och inte en fil!)

T.ex har du en mapp med namnet gametextures.Du flyttar denna från din hårddisk (D:/Games/Crysis) till din SSD (C:/). Visst, du har nu flyttat mappen men nu kan inte spelet hitta mappen. Skapa därför en symbolisk länk genom att installera programmet som jag länkade, högerklicka på mappen du nyss flyttat (Som nu ligger i rooten för C: ), välj "Pick link source". Navigera nu till vart mappen var i början, alltså D:/Games/Crysis. Högerklicka vart som helst inom Windows Explorer-fönstret och välj "Drop as Symbolic Link". Klart - Nu vet programmet vart filerna ligger

Hur får du så höga hastigheter på din M3Pro? Har precis samma disk men får bara dessa hastigheter:
http://puu.sh/cgYIz/0387488f6e.png

Din C: är fylld över 90%. Det kan vara det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Din C: är fylld över 90%. Det kan vara det.

Oj jäklar, det såg jag inte själv. Flyttade Tera till min före detta halvtomma SSD förra veckan och tänkte inte på det så mycket mer.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Skulle själv skaffa en HDD och symlänka dina mest använda maps från HDD till din nuvarande SSD med detta verktyg: http://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshellext/linkshellextensio...

Det som händer är att du flyttar en fil (eller mapp) till ett annat ställe, men med verktyget kan du skapa en s.k. symbolisk länk som funkar ungefär likadant som vilken genväg som helst du har på skrivbordet. Skillnaden mellan symlink och vanlig genväg är dock att andra program kan använda dessa. (Program har ingen aning vad genväg.shortcut är för något, men en symbolic link är en "riktig" genväg och inte en fil!)

T.ex har du en mapp med namnet gametextures.Du flyttar denna från din hårddisk (D:/Games/Crysis) till din SSD (C:/). Visst, du har nu flyttat mappen men nu kan inte spelet hitta mappen. Skapa därför en symbolisk länk genom att installera programmet som jag länkade, högerklicka på mappen du nyss flyttat (Som nu ligger i rooten för C: ), välj "Pick link source". Navigera nu till vart mappen var i början, alltså D:/Games/Crysis. Högerklicka vart som helst inom Windows Explorer-fönstret och välj "Drop as Symbolic Link". Klart - Nu vet programmet vart filerna ligger

Hur får du så höga hastigheter på din M3Pro? Har precis samma disk men får bara dessa hastigheter:
http://puu.sh/cgYIz/0387488f6e.png

Senaste Firmware till min M3pro, Samt ser din SSD rätt full ut.

§9
Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Senaste Firmware till min M3pro, Samt ser din SSD rätt full ut.

Mina 2x Seagate 2TB 7200rpm Samt 2x M3pro Plextor 128gb åker ut på annons, Ikv om någon är intresserad.
Då de inte behövs längre

https://dl.dropboxusercontent.com/u/73203757/photo.JPG

Jäklar Vad tar du för en M3Pro 128? (Riktpris)

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Entusiast

"SSD vs. snabb HDD?"
Sportbil vs. snabb traktor?

Vill du kunna ha alla spel installerade samtidigt så är ju SSDn ur leken, men om du ser till att hålla någotsånär ordning och inte ha spel du inte spelar installerade så klarar du dig hur bra som helst på en 256GB SSD. Jag har 196GB annvänt och 20 spel installerade på min. Med ett medelvärde på 10GB/spel så är det ju ganska rimligt. Där ingår dessutom mastodonten BF4 på nästan 50GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Mina diskar är också i raid, annars hade jag inte saft så. Men mina syns bara en och en, har jag missat ställa in något?

Eftersom du ser dem en och en är de inte i raid, så ja, du har missat något. Tex att gå in i raidbioset och skapa en raidvolym på dem. Kanske har du i moderkortsbios valt raid, men sedan inte gjort mer. Då körs enheterna fortfarande som separata enheter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

"SSD vs. snabb HDD?"
Sportbil vs. snabb traktor?.

Dagens

OT: HDD´s är väldigt mycket segare än ssd´s detta märks speciellt på accestiderna som är "hemska" på hdd, och hade nt rekomenderat dem "snabbare" hdd:erna a´la WD black på grund av ljudnivån.. Har du budget för det så kanske du skulle kolla på en ssd på runt 1TB? som denna http://www.inet.se/produkt/4304586/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skaffa inte en långsam hårddisk.

Köp absolut inte 840 EVO, den har TLC där cellerna "ruttnar" alldeles för snabbt. "Fixen" som kom är bara en workaround.

Crucial MX100 256GB är både bättre och billigare, den kostar under 1000 kr inkl frakt.

Kan bara hålla med. Äger 840 EVO, 5 månader gammal och då var den redan nere på 50MB/sek.
Äger även MX100 både 128Gb och 256Gb. Utmärkt ersättare med likvärdig prestanda i praktiken och kostar mindre har MLC och samma garantitid och dom kommer som sagt i 128, 256 och 512Gb istället som evo på 120,250 och 512Gb så mer utrymme med om än marginellt.

840 EVO är dessutom inte garanterat fixad ännu det får tiden utvisa.

Nej finns 0 anledning att köpa 840 EVO i dagsläget. För dyr jämfört med likvärdiga MLC enheter som kostar mindre och har lika lång garanti tid. Kända prestandaproblem som i grunden kan bero på TLC tekniken så vi vet inte hur en 840 EVO beter sig med åren.
840 användarna fick igen fix för samma fel så samsung verkar bry sig lite till inget om sina kunder och speciellt inte dom med produkter som är EOL och 840 EVO kommer säkert hamna på den listan inom kort då fler TLC enheter är på ingång från samsung så visar det sig om nåt år att 840 EVO fortfarande har problem tror jag man kan glömma en fix.

Permalänk

Jag kör med en 60GB msata ssd cashe (intel smart response) på min 1TB 2.5" lagringsdisk och är jättenöjd. Jag har hälften av spelen på den ssd cashade hårddisken och hälften på min 256GB boot ssd.

Första gången man startar något på den ssd cashade hd'n tex en virtuell maskin eller ett spel går det i hårddiskfart men när det väl blivit cashat känns det som en ssd.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

"SSD vs. snabb HDD?"
Sportbil vs. snabb traktor?

Sportbil vs lastbil brukar jag jämföra det med. Lastbilen kan ju ändå komma upp i ca 100+ så länge den inte behöver stanna och stoppa
Traktorn är DVDn.. du kopplar ju på det du ska använda

Permalänk
Hjälpsam

Skaffa något mitt emellan, en Seagate hybrid, SSHD, en på 2TB kostar runt 1100kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |