upphovsrätt på egen elektronik konstruktion?

Permalänk

upphovsrätt på egen elektronik konstruktion?

Hej,

har en liten idee att bygga ett litet system av ihopsatta komponenter som kommer behövas lödas ihop och konstruera ett pcb kort..

se det ungefär som att jag ska göra en raspberry pi, fast med dom komponenter som jag behöver...

det som jag ser som dom "stora" frågetecknen är, får jag bygga sånt här för eget bruk.. dvs för mig personligen, tex så kommer någon form av trådlös kommuniktation förekomma mellan sonder och huvudenhet, behöver sånt ha godkännande av någon tex stålskyddsmyndighet? även om produkten jag använd mig av (inköpt trådlös komponent) är testad och godkänd? behöver den vara testad och godkänd?

om detta nu skulle bli så pass bra att jag skulle vilja prova sälja det via tex f-skatt och då säljer allt som en komponent, har jag upphovrätt på denna konstruktion "by default" eller är det någon form av förenklad patentansökan (eftersom det inte är någon revolutionerande uppfinning) att så tex en kund inte kan sätta sig och kopiera pcb kortet och köpa alla komponenter, läsa ur binärkoden ur dom komponenter som har kod, och sedan börja tillverka och sälja i större skala som sin egen produkt?

tror inte risken är så stor att det skulle hända, men vore jäkligt tråkigt om man lägger ner extremt mkt tid på att få ihop ett koncept och någon annan snor det..
utan att ha upphovsrätten på sin sida..

är det någon skillnad på att sälja saker i liten skala och kraven som finns på elektroniken eller är det för att få sätta massa fina märkningar på sakerna? finns ju iso standarder på det mesta idag men måste man följa alla för att få sälja en egen konstruktion? isf blir det säkert en månad bara att läsa lagar och regler..

en annan fråga, om jag utvecklar en produkt som privatperson, sedan ger den färdiga produkten till en polare tex som har f-skatt, kan h*n sälja den? eller är det fortfarande mitt privata ansvar över produkten även om någon annan säljer den?

som sagt det är mest funderingar, men finns det någon som kan peka mig i rätt riktning för att hitta svaren om ni inte kan svara på det själva är även detta uppskattat..

Permalänk
Avstängd

Så länge du använder radiomoduler som är licensfria blir givetvis din konstruktion licensfri. Ska du sälja den behöver den dock genomgå EMC-testning om den inte ska säljas som just modul och/eller till hobby.

Patent är ingen bra idé. Det hindrar inte från kopiering av produkten eftersom det i praktiken är styrkan resurserna bakom produkten som effektivt hindrar kopiering. Patent o.dyl är vidare tämligen förlegat. Anamma en OSHW-licens i stället. Speciellt som du inte själv bedömer något som patenterbart.

Är det en enkel konstruktion som fyller ett åtråvärt syfte kommer den att kopierar hur du än gör. Det fina med just hårdvara är att det inte går att mångfaldiga genom kopiering, så du kan tjäna pengar på att sälja enheter hur öppen plattformen än är. "Security through obscurity" är ingen lösning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Så länge du använder radiomoduler som är licensfria blir givetvis din konstruktion licensfri. Ska du sälja den behöver den dock genomgå EMC-testning om den inte ska säljas som just modul och/eller till hobby.

Patent är ingen bra idé. Det hindrar inte från kopiering av produkten eftersom det i praktiken är styrkan resurserna bakom produkten som effektivt hindrar kopiering. Patent o.dyl är vidare tämligen förlegat. Anamma en OSHW-licens i stället. Speciellt som du inte själv bedömer något som patenterbart.

Är det en enkel konstruktion som fyller ett åtråvärt syfte kommer den att kopierar hur du än gör. Det fina med just hårdvara är att det inte går att mångfaldiga genom kopiering, så du kan tjäna pengar på att sälja enheter hur öppen plattformen än är. "Security through obscurity" är ingen lösning.

hmm säljas till hobby? det är lite ditåt det lutar..

tanken är en form av övervakning av en annan produkt för att förenkla livet för hobbyisten av den andra produkten som jag inte har tänkt sälja..

tanken är basstation som samlar in information ifrån noder som kan användas antingen med sladdmonterad nod alt trådlös nod..

tanken är dock att det kan vidareutvecklas för att fungera i större skala, men det är ett senare projekt, men då är det klart att det kan bli andra kostnader..

OSHW-licens verkar inte intressant i nuläget, men vem vet i framtiden..

Permalänk
Testpilot
Skrivet av EvilCrackMonkey:

läsa ur binärkoden ur dom komponenter som har kod, och sedan börja tillverka och sälja i större skala som sin egen produkt?

Angående just den här biten så har de flesta mikroprocessorer inbyggda skydd för att förhindra utläsning, man kan bränna så kallade lock bits eller fuses för att skydda processorn från omprogrammering eller utläsning vilket i alla fall borde skydda dig mot 99% av hackarna. Koden är dock inte krypterad så någon med resurser kan exempelvis i värsta fall lösa upp chippets plastkapsel och läsa ur de programmerade minnescellerna med mikroskåp.

Är ditt program inte jätteavancerat kan det (trots kryptering) kanske hyfsat enkelt istället gå att reverse engineera den genom signalanalysering och koda en egen mjukvara som beter sig lika dant som din.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Angående just den här biten så har de flesta mikroprocessorer inbyggda skydd för att förhindra utläsning, man kan bränna så kallade lock bits eller fuses för att skydda processorn från omprogrammering eller utläsning vilket i alla fall borde skydda dig mot 99% av hackarna. Koden är dock inte krypterad så någon med resurser kan exempelvis i värsta fall lösa upp chippets plastkapsel och läsa ur de programmerade minnescellerna med mikroskåp.

Är ditt program inte jätteavancerat kan det (trots kryptering) kanske hyfsat enkelt istället gå att reverse engineera den genom signalanalysering och koda en egen mjukvara som beter sig lika dant som din.

ah okej då låter det iaf halvsäkert, mest bara att man inte ska kunna massproducera i garaget utan större kunskaper..