Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z3

Det har blivit lite förvirrande ibland i tråden om Z3 Compact eftersom den har handlat om bägge telefonerna och ibland har det rörts ihop.
Därför testar jag att starta en om den större Z3.
Får se om intresset finns eller om den dör ut.

5.2" Full HD-skärm
20.7 MP-kamera
Vattentät (IP68)
Filma i 4K
Fyrkärnig processor
3 GB RAM
Android 4.4 (Kitkat)

Permalänk
Medlem

Kan langa in min unboxing och ett snabbt men svintråkigt kameratest också.

UPDATE:
Har recenserat videokameran i den också,

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag sitter och velar mellan den här och iPhone 6 (inte 6+). Jag trivs bra i apple's operativsystem och allt funkar ju fint, men det hade samtidigt varit kul att prova något nytt bara för att. Suck, dessa ilandsproblem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Värt att nämna att Android 5.0 Lollipop kommer Q1 2015. Troligtvis i slutet på januari början på februari.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Batteritid

~60% Ljusstyrka
Live wallpaper
Autosynk: Facbook, Skype, Google, Sony Entertainment Network, Dropbox

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag sitter och velar mellan den här och iPhone 6 (inte 6+). Jag trivs bra i apple's operativsystem och allt funkar ju fint, men det hade samtidigt varit kul att prova något nytt bara för att. Suck, dessa ilandsproblem.

Min erfarenhet är att precis som du efter iPhone 3G och 4 testa WP just bara för att och det var mycket uppfriskande och trevligt.
Nu har jag denna och lattjar med Android ett tag och vem vet, nästa kanske blir iPhone 7, BB eller Jolla.
Hur som haver mitt tips är, prova du har i princip inget att förlora. IMO är iOS, WP och Android varken bättre eller sämre än varandra. Jag hittar styrkor och svagheter i varje.
Inom Android så hittar jag styrkor/svagheter mellan Z3 och min Galaxy Tab S också men för en smartphone föredrar jag Sonyn.

Permalänk
Medlem

Fråga till er Z3-ägare. Klarar den av att spela upp tv-serier som är i MKV-format? Min z2-tablet klarar det inte medan min gamla Samsung S3 klarar det utan problem. Känns som det är lite avgörande för mig ifall jag ska köpa en eller inte.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Fråga till er Z3-ägare. Klarar den av att spela upp tv-serier som är i MKV-format? Min z2-tablet klarar det inte medan min gamla Samsung S3 klarar det utan problem. Känns som det är lite avgörande för mig ifall jag ska köpa en eller inte.

Har du spelat dom i medföljande spelare eller?

MXplayer pro tar det mesta flytande med rätt codecs.

Kollar massor på mkv både filmer o serier i min sgs4 med mxplayer pro med armv7 codec installerat.
Medföljande videospelare så hackar vissa filmer även på min sgs4.

Permalänk
Citat:

Sony has inadvertently confirmed that PlayStation 4 Remote Play (currently an exclusive to the Xperia Z3, Xperia Z3 Compact and Xperia Z3 Tablet Compact), will indeed be heading to the Xperia Z2 and Xperia Z2 Tablet on launch. The Sony slip-up can be found in the “Xperia Lounge” app, which confirms that the Xperia Z2 series will see PS4 Remote Play at launch in November 2014.

We knew all along that this was the likely outcome, especially given the lack of any significant hardware differences between the Xperia Z2 and Z3 flagships. What we didn’t expect was compatibility at launch. The likelihood is that Sony will bake this functionality into the Xperia Z2 series within the impending Android 4.4.4 rollout.

http://www.xperiablog.net/2014/10/18/sony-confirms-ps4-remote...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan vara smart att ta det lugnt med vatten

Notera att det nog var kondensation och inte läckage som gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har du spelat dom i medföljande spelare eller?

MXplayer pro tar det mesta flytande med rätt codecs.

Kollar massor på mkv både filmer o serier i min sgs4 med mxplayer pro med armv7 codec installerat.
Medföljande videospelare så hackar vissa filmer även på min sgs4.

Har testat med inbyggda samt med VLC utan framgång. MXPlayer pro verkar kosta pengar, vill ha något som är gratis

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Fråga till er Z3-ägare. Klarar den av att spela upp tv-serier som är i MKV-format? Min z2-tablet klarar det inte medan min gamla Samsung S3 klarar det utan problem. Känns som det är lite avgörande för mig ifall jag ska köpa en eller inte.

Jag har inga problem med att streama mkv filmer från min dator genom PS3 media servern (PMS)
MP4 filmer fungerar dock inte.
Detta med den ordinarie filmspelaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burner72:

Jag har inga problem med att streama mkv filmer från min dator genom PS3 media servern (PMS)
MP4 filmer fungerar dock inte.
Detta med den ordinarie filmspelaren

Jag kör med Universal Media Server (UMS), men den är byggd på PMS och gör exakt samma sak fast lite bättre enligt mig. När jag streamar till Z2 tab så får jag inget ljud. Pratade du om Z2Tab eller om Z3 telefon?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Jag kör med Universal Media Server (UMS), men den är byggd på PMS och gör exakt samma sak fast lite bättre enligt mig. När jag streamar till Z2 tab så får jag inget ljud. Pratade du om Z2Tab eller om Z3 telefon?

Lite sent svar men det var min Z3 Mobiltelefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Har testat med inbyggda samt med VLC utan framgång. MXPlayer pro verkar kosta pengar, vill ha något som är gratis

Ladda ned vanlina MX Player. Exakt samma sak som MX Player Pro, men utan reklam.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Funderar mellan denna (Z3) eller HTC M8 eller LG G3. Vilken tycker ni?

Permalänk
Medlem

Valde också mellan dem och tog Z3. Ångrar mig inte.
Hade M8 för WP funnits i Sverige hade jag nog tagit den och kanske G3 om jag inte haft min Tab S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Valde också mellan dem och tog Z3. Ångrar mig inte.
Hade M8 för WP funnits i Sverige hade jag nog tagit den och kanske G3 om jag inte haft min Tab S.

Okej hur är Z3an? Både bra och dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BohmaN98:

Okej hur är Z3an? Både bra och dåligt?

Sånt här är ju högst personligt och gäller ju bara mig. Andra tycker såklart andra grejer är viktigare.

Bra:
Skärmen
Sonys menyer vs tex Samsung
Designen och känslan
Vattentålig
Säger skärmen igen för den är galet crisp och klar.
Den är snabb o rapp
Batteritiden är bra även om den är sämre än min tidigare telefon.

Dåligt:
Förlorar 1080p youtube om jag uppdaterar.
Vattentålig men inte vattentät (iallafall inte min, se film några poster upp).
Ingen knapp för byte till engelska på tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sånt här är ju högst personligt och gäller ju bara mig. Andra tycker såklart andra grejer är viktigare.

Bra:
Skärmen
Sonys menyer vs tex Samsung
Designen och känslan
Vattentålig
Säger skärmen igen för den är galet crisp och klar.
Den är snabb o rapp
Batteritiden är bra även om den är sämre än min tidigare telefon.

Dåligt:
Förlorar 1080p youtube om jag uppdaterar.
Vattentålig men inte vattentät (iallafall inte min, se film några poster upp).
Ingen knapp för byte till engelska på tangentbordet.

Vad menar du att du förlorar 1080p om du uppdaterar?
Har en vanlig Z och vill inte förlora det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sånt här är ju högst personligt och gäller ju bara mig. Andra tycker såklart andra grejer är viktigare.

Bra:
Skärmen
Sonys menyer vs tex Samsung
Designen och känslan
Vattentålig
Säger skärmen igen för den är galet crisp och klar.
Den är snabb o rapp
Batteritiden är bra även om den är sämre än min tidigare telefon.

Dåligt:
Förlorar 1080p youtube om jag uppdaterar.
Vattentålig men inte vattentät (iallafall inte min, se film några poster upp).
Ingen knapp för byte till engelska på tangentbordet.

Vad jag har sett så ska den väll vara vattentät upp til 1.5 meter i x antal minuter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sånt här är ju högst personligt och gäller ju bara mig. Andra tycker såklart andra grejer är viktigare.

Bra:
Skärmen
Sonys menyer vs tex Samsung
Designen och känslan
Vattentålig
Säger skärmen igen för den är galet crisp och klar.
Den är snabb o rapp
Batteritiden är bra även om den är sämre än min tidigare telefon.

Dåligt:
Förlorar 1080p youtube om jag uppdaterar.
Vattentålig men inte vattentät (iallafall inte min, se film några poster upp).
Ingen knapp för byte till engelska på tangentbordet.

Har du reklamerat vattenläckaget?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Vad menar du att du förlorar 1080p om du uppdaterar?
Har en vanlig Z och vill inte förlora det

Google har tagit bort 1080p ur Youtube appen och ska återintroducera det igen i 5.0.
Om jag har min telefon som den är ur kartong utan att uppdatera så får jag behålla det.

Skrivet av BohmaN98:

Vad jag har sett så ska den väll vara vattentät upp til 1.5 meter i x antal minuter?

Det var därför jag förtydligade att det gällde just min. Andra har haft större lycka.

Skrivet av pecill:

Har du reklamerat vattenläckaget?

Ja men jag tror inte jag orkar skicka in den. Får skippa att ta med den i duschen helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att när jag kom hem från jobbet idag så hade kameran torkat ut helt.
Igår såg jag att det torkade underifrån vilket förklarar varför blixten torkade först. Då ställde jag den upponer med luckan öppen för att snabba på det hela.

Jag fick också ett kuvert att posta den till Sony i samt ett svar om att det inte är säkert att det skulle gå på garanti.

Eftersom telefonen nu fungerar som den ska väljer jag att låta det bero och kommer se den som vattentålig men inte vattentät.

För att förtydliga, detta gäller just mitt exemplar, andras kan vara bättre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DunderHoken:

Värt att nämna att Android 5.0 Lollipop kommer Q1 2015. Troligtvis i slutet på januari början på februari.

Det tror jag när jag ser det. Skulle gissa på sent i mars.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Har gjort en recension av videokameran i den,

Permalänk
Medlem

Hej,
Någon här som har upplevt att själva telefonifunktionen kan hänga sig med Z3?
I mitt fall så har det hänt två gånger, att det inte går att ringa till telefonen eller att man inte kan använda uppringingningsfunktionenrna.

Mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Här är några klipp uppladdade i 4K.
Som man kan misstänka duger små 4K sensorer som i GoPros eller smartphones mer till att ge bra HD.
Man brukar säga att "true" 4K kräver minst en 6K sensor.
Tycker ändå kameran är mer än godkänd för vad den är och den första smartphonen som jag tror på riktigt kommer ha en bra kamera jämfört med riktiga kameror är CM1.

Permalänk

Nu finns Remote Play för den med PS4 samt Z3

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.playstation...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem