Permalänk

Ljuddämpning till hdd-bur

Jag har tänkt köpa ett chassi som inte har någon dämpning för hårddiskar. HDD:n skruvas fast i buren och buren skruvas fast i chassit. Nu har jag iofs WD Green som inte låter så mycket och dessutom går i viloläge, men tänkte ändå försöka få dit lite ljuddämpning.

Jag ska stoppa något vibrationsdämpande material mellan hdd-buren och chassit där den skruvas fast ("fötterna" på bilden). Materialet måste vara tunt, endast 1-2 mm. Vad för material fungerar bäst till det?

Gummi eller silikon tänker jag kan vara bra, eller varför inte materialet som en vanlig musmatta för fem kronor är gjort av? Kom med egna bra förslag!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Jag har använt cykelslang som dämpning, och också tvättsvamp. Båda fungerar rätt bra. Musmatta borde fungera också.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag har använt cykelslang som dämpning, och också tvättsvamp. Båda fungerar rätt bra. Musmatta borde fungera också.

Bra tips! Jag letar lösningar som är så nära gratis som möjligt. Går och klämmer på allt möjligt hemma för att ta reda på om det skulle passa bra att använda

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Rekordmedlem

Nått som dämpar monteringsvibrationer bra är om du skaffar resårband för kläder, då kan du klippa till lagom längd och skruva rakt genom dem, det blir lite mjukare än cykelslang.
http://www.symaskinsexperten.se/Prym/Resaar/Resaarband-Gummib...
Du kan ju även använda resårband mellan buren och lådan osv ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske går det att använda "gummiskruvar" som man använder för fläktar, istället för skruvar? En nackdel är att de är svåra att få ur igen utan att ta sönder dem.

Det finns också kit för att hänga upp en 3.5"-hårddisk i gummidelar i en 5¼"-plats ifall att du skulle ha en över.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Kanske går det att använda "gummiskruvar" som man använder för fläktar, istället för skruvar? En nackdel är att de är svåra att få ur igen utan att ta sönder dem.

Det finns också kit för att hänga upp en 3.5"-hårddisk i gummidelar i en 5¼"-plats ifall att du skulle ha en över.

Har spanat lite på det kittet, men det skulle bara funka till en av diskarna. Gummiskruvar skulle nog inte funka eftersom det inte går att fästa dom på något sätt.

Fick tag på en tunn musmatta av mjukt gummi hos Kjell för fem spänn. Blir nog att jag klipper till bitar av den och testar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror också det viktigaste är att ta bort möjligheterna för vibrationer att fortplanta sig till chassit. Upphängning som föreslaget i resårband, eller grova gummisnoddar funkar bra till det.

Har man en chans att komma åt i chassit att eftermontera disken om man monterar in buren först? Tänker mig att man hänger upp hårddisken i 5.25"-platsen med resår/gummisnodd.

Vill man kan man ju sedan också bygga in det hela i någon variant av något ljudisolerande material, musmatta som någon föreslog är nog bra, för att ta luftburet oljud. Gör man på det sättet bör man nog dock göra lite tester hur varm disken blir under långvarig last, man stänger ju inne värme också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ja, jag tror också det viktigaste är att ta bort möjligheterna för vibrationer att fortplanta sig till chassit. Upphängning som föreslaget i resårband, eller grova gummisnoddar funkar bra till det.

Har man en chans att komma åt i chassit att eftermontera disken om man monterar in buren först? Tänker mig att man hänger upp hårddisken i 5.25"-platsen med resår/gummisnodd.

Vill man kan man ju sedan också bygga in det hela i någon variant av något ljudisolerande material, musmatta som någon föreslog är nog bra, för att ta luftburet oljud. Gör man på det sättet bör man nog dock göra lite tester hur varm disken blir under långvarig last, man stänger ju inne värme också.

Tanken med gummi eller liknande mellan bur och chassi är ju att förhindra att vibrationer sprids i chassit, sedan om det är effektivt är ju en annan sak. Den ena disken kan man absolut hänga i gummisnodd, frågan är vad man gör med den andra som skruvas fast ovanpå buren.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tanken med gummi eller liknande mellan bur och chassi är ju att förhindra att vibrationer sprids i chassit, sedan om det är effektivt är ju en annan sak. Den ena disken kan man absolut hänga i gummisnodd, frågan är vad man gör med den andra som skruvas fast ovanpå buren.

Åhå, det lät först på dig som du bara skulle ha en disk i datorn

Hmm. Skulle man inte kunna bygga någon slags vagga för båda diskarna, som hänger ner i 5.25"-platserna? Den enklaste lösningen skulle kunna vara en platta för varje disk, som har något större yta än disken, med ett hål i varje hörn, som du trär gummiband (ventilgummi för cyklar på metervara kanske?) genom, och sätter stoppknutar på... äääh är nog bäst att jag skissar lite i Paint, omöjligt att förklara sånthär i text:

Ja, du fattar, det är buren sedd fram- eller bakifrån, de stora svarta blocken är diskarna, det gulbruna är gummiband med stoppknutar, och det blå är plattor av nåt lämpligt plastmaterial, som är något större än disken, och har ett hål i varje hörn som gummibandet går genom. Gummibanden är sedan fixerade längst ner i buren på något vis för att diskarna inte ska hänga och slänga löst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ett kanske smidigare sätt att sköta upphängningen av diskarna kunde ju annars vara att göra remsor i något hyfsat styvt material (blått på bilden), med hål som har samma håldelning som skruvhålen på diskarna. Kläm fast gummibanden med hjälp av remsorna:

Lär vara mindre jobb med det än att göra fästplattor att sätta diskarna på, och dessutom mycket enklare att efterjustera i höjdled än om man håller på med stoppknutar. Gör du på det viset kanske det dock är vettigare att använda resårband, som ju också har fiber som armerar det och i princip eliminerar risken att det helt går av, så diskarna rasar ner och pajar. Ett rent gummiband kommer inte tycka om att vara ihopklämt på det där viset.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan använda resårbandet som en "gummipackning" mellan hdd och fästplåt snarare än att hänga disken i det, klipp till lagom längd och pressa upp ett hål i där fästhålen finns lägg sedan resårbandet mellan disken och plåten du vill fästa emot och dra inte skruvarna i bott utan se till att det kan flexa lite,det viktig är att det kan röra sig lite i förbandet och är du orolig för att skruvarna ska vibrera upp så säkra dem med lim/färg eller riktig gänglåsning, men tänk på att det ska vara rätt mängd låsning om du ska kunna demontera det.

Annars behöver du använda en mjuk bussning och skruvar som är så pass långa att du inte kan dra ihop bussningen mer än att den fortfarande kan flexa, typ som på bilden, tänk på att de skruvar som används är betydligt längre än normala, den typen av skruvupphängning funkar även om du skruvar i botten på hddn, men den blir ju tjióckare än den 1mm du först nämnde att det fick ta .

http://archive.benchmarkreviews.com/index.php?option=com_cont...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan använda resårbandet som en "gummipackning" mellan hdd och fästplåt snarare än att hänga disken i det, klipp till lagom längd och pressa upp ett hål i där fästhålen finns lägg sedan resårbandet mellan disken och plåten du vill fästa emot och dra inte skruvarna i bott utan se till att det kan flexa lite,det viktig är att det kan röra sig lite i förbandet och är du orolig för att skruvarna ska vibrera upp så säkra dem med lim/färg eller riktig gänglåsning, men tänk på att det ska vara rätt mängd låsning om du ska kunna demontera det.

Dämpar det vibrationerna så värst mycket då? Skruven kommer ändå vila i botten av skruvhålet, och man har "hård kontakt" från disk till chassi.

Är man inte främmande för att modda lite, och kan tänka sig att ta upp skruvhålen i chassit, så kan man ju skaffa gummibussningar för panelmontage:

Det går nog också bra att tillverka egna motsvarigheter till sådana av den sortens silikonslang som används till luftpumpar för akvarier och liknande. Skaffa silikonslang med samma innerdiameter som ytterdiametern på en 6-32-skruv. Skaffa längre 6-32-skruvar, i alla fall 20 mm långa är nog att rekommendera. Borra upp monteringshålen i chassit till samma diameter som slangens ytterdiameter. Skär till en snutt slang och trä på skruven, positionera hdd, skruva dit skruven.

Gänglåsning finns i alla upptänkliga styrkor. Loctite 243 skulle nog funka bra, det är lätt att knäcka om man vill demontera disken senare

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är ju om man inte har skruvskallen mot plåten, det går att ha en resårbandsbit där också om man inte använder nå oriktig gummibricka eller liknande, men kan man använda bussningar så är ju det bäst, Antecburen jag la in en bild på är ju suveränt bra, det är så man ska fästa hdder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är ju om man inte har skruvskallen mot plåten, det går att ha en resårbandsbit där också om man inte använder nå oriktig gummibricka eller liknande, men kan man använda bussningar så är ju det bäst, Antecburen jag la in en bild på är ju suveränt bra, det är så man ska fästa hdder.

Japp, Antecburen där bygger på samma princip som att ta upp hålen och tronta i nån slags gummibussning. Det är stora monteringshål där de vita bussningarna vilar, hdd:n eller skruvarna kommer aldrig komma i direktkontakt med chassit.

Exemplariskt om man vill ha något någorlunda konventionellt och enkelt att fabriksproducera, som även går att prångla iväg på den kommersiella marknaden. Jag vågar dock gå så långt som att säga att en upphängning i resårband eller gummisnoddar är fan så mycket effektivare när det kommer till att eliminera vibrationer, även om man förstås kan fråga sig om det behövs med WD Green-diskar, som ju inte gör så himla mycket väsen av sig hur man än monterar dem. De har verkligen gjort landvinningar vad det gäller ljudnivån, våra vänner hdd-tillverkarna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kläm fast gummibanden med hjälp av remsorna:

Jag skulle vara rädd för att hårddiskarna då skulle kunna hasa ned allteftersom de vibrerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Vilket material du ska använda beror (självklart) på vilka krav du har, ska du flytta omkring den mycket så är det viktigt att HDD sitter bra och inte fladdrar om kring i cykelslang/gummiband.
Det är inte så starka vibrationer i en HDD, ju mjukare material du använder ju mer vibrationer försvinner "gummibussningar för panelmontage" kommer att leda en del vibrationer. Det är lätt att få bort dom värsta vibrationerna men ska det bli helt tyst och ändå stabilt så sätter det krav, ju tunnare plåt i burken ju bättre dämpning behövs.

Går det att använda något liknande för att sätta fast buren i chassi?

De finns också i de flesta CD och DVD spelare. går ju att använda fler än 4 om dom är för mjuka.

Tror inte att det fungerar så bra med musmatta men det kan gå att ställa buren på något som är betydligt tjockare.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.